Annons

Jätteras för Canon och stora framgångar för Sony och Pentax. Tekniskt paradigmskifte

Produkter
(logga in för att koppla)
StefanN skrev:
Tänk en SmartCamera och en community av smarta människor som skriver både stora och små progam till kamerans OS.

Det där tror jag faktiskt att vi kommer att få se vad det lider. Om skaparen av det där "rysshacket" till 300D hade släppt det med öppen kod så vete tjutton om vi inte redan hade varit där och redan haft ett community som skriver mjukvara till kaeror. Men någon speciell "SmartCamera" tror jag inte kommer eftersom ingen av kameratillverkarna ännu fattat poängen och vad de kan tjäna på öppenhet istället för hemlighetsmakeri.
 
Visst vore det kul med öppenhet, världen behöver mer sånt. Fast ett hack skulle nog bara stämmas av Canon, så det finns nog inte så mycket att göra där.

Får att återvända till trådens början:
Jag tror det är en lång väg för Pentax och Sony ifall de vill angripa Canons och Nikons bastioner. Dessa märken är otroligt starka i proffssegmentet, där de tjänar mest pengar.
Det är säkert inte så svårt att producera en bra consumer-modell (speciellt om man köper Minoltas utvecklingsavdelning), men att ta fram något som kan hota 30D/5D/1D resp D200/D2x med motsvarande högkvalitativa objektivprogramm är en process som tar många år. Så något "paradigmskifte" tror jag inte att vi får se än på ett tag.

Ha en trevlig fredag-kväll! :)
Ulf
 
Senast ändrad:
Lieden.se skrev:
Jag tror det är en lång väg för Pentax och Sony ifall de vill angripa Canons och Nikons bastioner. Dessa märken är otroligt starka i proffssegmentet, där de tjänar mest pengar.
Nej, det gör de väl inte? Åtminstone Canon trodde jag tjänade betydligt mer på sina konsumentmodeller än på sina proffsmodeller. (Totalt per segment, alltså; inte per kamera).
 
Michailoff skrev:
Vad menas med SONY:s "Rootkit"?
Sony gömde mjukvara på ett 50-tal av sina musik-CD som installerades i lönndom när man stoppade i CD:n i sin dator.

Det mottogs inte så väl när det upptäcktes och det blev inte bättre när det visade sig smygprogrammen öppnade för virus och liknande.
 
steelneck skrev:
Om skaparen av det där "rysshacket" till 300D hade släppt det med öppen kod så vete tjutton om vi inte redan hade varit där och redan
Det fanns ingen kod att öppna, "rysshacket" handlade om att patcha binären. Dvs ett rent hack.
 
Det är lite kul med såna här trådar. En del människor verkar ta det så personligt när det går dåligt för "deras" kamerafabrik . Nästan som att man skrev att: Nu är alla Canon eller Nikon ägare dåliga människor. För nu säljer dom mindre och är mindre populära...
 
Jag kan ta om du säger att min bil är en skrothög, min fru ser ut som en ragata och mina barn är monster. Men faan tar dig om du kritiserar min kamera, det tar jag som en personlig förolämpning och utmanar dig på duell i gryningen. I'll shoot you first, my Nikon is faster than your pathetic toy for a camera...
 
Slowfinger skrev:
Jag är imponerad av dig KG. Ingen systemkamera än. Du är inte som oss andra prylgalna här på Fotosidan ;-)

Tvärtom, jag vill ha en systemkamera som har ALLT... så prylgalen är jag. Jag vill inte backa ett enda steg, ens för att gå två framåt.
 
arnenym skrev:
Det är lite kul med såna här trådar. En del människor verkar ta det så personligt när det går dåligt för "deras" kamerafabrik .
Vilket säkert hänger samman med att man har tagit ett personligt beslut om vilken tillverkare man tycker är bäst för ens egna behov, och att man har investerat en del pengar i deras produkter. Ingen tycker väl om att i slutändan ha satsat på en häst som förlorar loppet.
//Ulf
 
Michailoff skrev:
Jag kan ta om du säger att min bil är en skrothög, min fru ser ut som en ragata och mina barn är monster. Men faan tar dig om du kritiserar min kamera, det tar jag som en personlig förolämpning och utmanar dig på duell i gryningen. I'll shoot you first, my Nikon is faster than your pathetic toy for a camera...
Jaaaa,,, typ! ;)
 
arnenym skrev:
Det är lite kul med såna här trådar. En del människor verkar ta det så personligt när det går dåligt för "deras" kamerafabrik . Nästan som att man skrev att: Nu är alla Canon eller Nikon ägare dåliga människor. För nu säljer dom mindre och är mindre populära...
Sedan finns det dom som blir så till sig att de talar om "tekniska paradigmskifte", och spår "jätteras" för konkurrenterna, bara för att "deras" kameratillverkare släppt en medelbra DSLR i konsumentklassen... ;-)
 
det blir inget "paradigmskifte", branschen tar små steg framåt för att skumma marknaden, bit för bit, jag tror flera tillverkare skulle kunna presentera en avsevärt mycket mer avancerad och bättre kamera redan idag om de ville, men den kan de lika gärna komma med nästa år, så får vi anledning att byta igen och igen.

Däremot är det bra (för oss konsumenter) att det kommer in helt nya aktörer. Sony "fuskade" sej in genom att köpa upp ett av de gamla märkena, men säg att LG, Yamaha eller nån annan elektroniktillverkare som aldrig nånsin gjort kameror förut gav sina tekniker fria händer, då skulle det hända grejor.

Bytte folk verkligen hus på det här viset på den analoga tiden? Jag har ett analogt hus och det är det enda jag nånsin ägt o jag har det kvar än idag. Det kanske t o m funkar. Vem vet. Själv vet jag inte ens var jag har det...
 
jorgene skrev:
Sedan finns det dom som blir så till sig att de talar om "tekniska paradigmskifte", och spår "jätteras" för konkurrenterna, bara för att "deras" kameratillverkare släppt en medelbra DSLR i konsumentklassen... ;-)
Tror inte att det är mig du menar men jag säger än en gång, KM var först med att bryta C & N:s dominans, nu kommer Sony & Pentax... Skifte tar nog en tid & Canon sitter nog ganska så säkert men marknadsandelar kommer dom garanterat att tappa.

För övrigt så vet vi ju att det under en 30-årsperiod skiftat en del också, Nikon var ju klart dominerande på proffsmarknaden under 80-talet & Minolta sålde flest SLR-kameror under ett par års tid då dom var först med AF.

Idag så sker allt så mycket snabbare så jag tror att det kan ske saker ganska så snabbt framöver, vad kan vi ju bara sia om...

//Larsa
 
HDFS) (KGS skrev:
Bytte folk verkligen hus på det här viset på den analoga tiden?
Nja, pixelhysterin fanns ju inte så det var inte riktigt likt nej. Själv så har jag dock sen -78 hoppat mellan alla japsmärken + lite till, inte speciellt begåvat men det har bara blivit så. Är faktiskt lugnare nu med DSLR, tror jag:)

//Larsa
 
HDFS) (KGS skrev:
...
Bytte folk verkligen hus på det här viset på den analoga tiden? Jag har ett analogt hus och det är det enda jag nånsin ägt o jag har det kvar än idag. Det kanske t o m funkar. Vem vet. Själv vet jag inte ens var jag har det...

Det fanns förmodligen en tid i början när den tekniken också var ung och när utvecklingen gick fort. Det var nog lite längre mellan modellerna bara.
 
HDFS) (KGS skrev:
Bytte folk verkligen hus på det här viset på den analoga tiden? Jag har ett analogt hus och det är det enda jag nånsin ägt o jag har det kvar än idag. Det kanske t o m funkar. Vem vet. Själv vet jag inte ens var jag har det...
Tja, bytte och bytte ... jag har alla mina ESR-hus kvar utom mitt första (en Olympus OM-1 som jag senare ångrade att jag sålde). Under 5 år på 1990-talet köpte jag 4 EOS-hus. Nu är det väl ingen större idé att försöka sälja dem eftersom man knappt får några pengar för ett analogt hus längre.

Jag är mycket klokare numera.
 
Anders Östberg skrev:
Det fanns förmodligen en tid i början när den tekniken också var ung och när utvecklingen gick fort. Det var nog lite längre mellan modellerna bara.
Mellan 1989 och 2000 kom det 26 EOS-modeller från Canon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.