Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jätteras för Canon och stora framgångar för Sony och Pentax. Tekniskt paradigmskifte

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Skulle man göra en undersökning på gatan med frågan: Nämn ett kameramärke? Så skulle merparten med största sannolikhet svara Canon.
Jag tror att många av er överskattar detta.

Som jag skrivit många gånger nu så har vi oerhört många unga killar & tjejer världen över som ska köpa DSLR nu framöver & jag är inte så säker på att dessa tonåringar ser Canon som ett så oerhört starkt varumärke jämfört med Sony.

Tycker ofta att det tänks i pespektiv av oss som hållit på ett tag + de som är inne på FS titt som tätt, vi är ju bara en bråkdel av världens alla kameraköpare.

Tänk lite långsiktigt & fundera på vilket märke en ung kille/tjej skulle tänka först på om man bad dem nämna en elektroniktillverkare, kameror hör ju dit & jag är övertygad om att många unga utan direkt fotoerfarenhet inte funderar så mycket på historia & vad proffsen använder...

Jag tror att varumärket i sig är viktigast inte vad dom tillverkar (& självfallet att man gör bra grejor!).

Pentax har exempelvis sagt att man tror mer på namnet Samsung än Pentax i stora delar av Asien...

//Larsa

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Canons IXUS är annars ett grymt bra varumärke för kompakter. Säger man Fuji eller Olympus så är folk bara, HUH! - Olympus Mju är iofs någorlunda innarbetat för de som läst på lite och vill ha bra kvalité också. Annars är IXUS väldigt stort som alla frågar om när de vill ha råd

Vilka folk säger detta? japaner, Asiater, Indier? Ångermanlänningar?
Mikael
Svenskar i allmänhet som frågar om råd om vilken kamera de ska köpa, på jobbet, på mässor, osv.

.Z. skrev:
Jag tror att många av er överskattar detta.

Som jag skrivit många gånger nu så har vi oerhört många unga killar & tjejer världen över som ska köpa DSLR nu framöver & jag är inte så säker på att dessa tonåringar ser Canon som ett så oerhört starkt varumärke jämfört med Sony.
Beror lite på. Är det 25+ i ålder så känner de till Canon då många själv har en nu eller har haft tidigare. Pratar man om de kommande i ålder under 20 kan det mycket väl skilja en hel del.

Jeppe skrev:
Canon räknar med att kunna producera 180 000 enheter i månaden (enbart 400D). Det är en siffra som man inte skojar bort..

Dom ska säljas också! Med vinst!
Att kunna tillverka fler än konkurrenterna är väl inte nån fördel om kunderna vill ha AS i huset eller antidammfunktion som Pentax och Sonys kunder vill ha.

Tja, då är det väl bara att konstatera att kameratillverkarna kommer att förlora hela kompaktmarknaden till mobiltelefontillverkarna. Med andra ord, om några år säljs det inte några kompakter alls, alla har den ju redan i telefonen.

Det kanske bara blir ett kameramärke att räkna med i framtiden; S O N Y Inget ont som inte har nåt gott med sig för då slipper vi alla vs-trådar! Allvarligt talat, dom är ju så stora. Ljud bild musik datorer video/TV-kameror osv. Rent spontant känns dom väldigt mycket större än Canon & Nikon och dom andra kameramärkena tillsammans. Det blir nog samlarpotential på ens gamla ur-Canon EOS1D mk2 snart )C; JANNE

Jeppe skrev:
Jo, men till skillnad mot t.ex. Nikon så har Canon redan kört upp ett antal exemplar så de är beredda när de lanserar en kamera. Nikon däremot brukar vara glada för att trumma först och sedan får kunderna vänta.

Kanske det blir annorlunda med D80 som lanserades 3 veckor före 400D, men som väl knappt har hunnit ut till butikerna än...
En del på t.ex. DpReview har ju redan fått sina D80 och Ritz Camera i USA har idag fått 375 D80:eek:r *inklusive* nya 18-135-gluggen. Står fortfarande "In Limited Stock" hos Ritz Camera. Adorama och B&H anger båda "September Sale Start".

Ser ut som att Nikon börjar fatta galoppen.

Stora och stora, allt beror på hur man ser det och inom vad. För att få lite perspektiv på saker och ting så kollade jag årsrapporterna för 2005 för Canon, Nikon och Sony.

Sony är dubbelt så stort i värde som Canon, trots det gjorde Canon dubbla netto-inkomsten mot Sony. En del av Sonys storlek kommer ju även från Film och musik-industrin, inte enbart från elektronik. Sen är det ju plasma-skärmar och sånt som tar upp en hel del av pengarna inom elektroniksegmenete.

Canon sålde 2 miljoner DSLR-kameror och 15 miljoner kompaktkameror under 2005. Den totala summan av försäljningen i kamerasegmentet var 7,5 miljarder dollar. Hela Canons försäljning låg på nästan 32 miljarder dollar med en nettinkomst på 3,26 miljarder dollar efter kostnader+R&D är borträknat.

Sony å andra sidan sålde totalt för nästan 66 miljader dollar men gjorde bara 1,5 miljarder i netto. Nikon vågar jag knappt kolla på, men Nikons försäljning låg på under 1/5 av Canons och deras netto på ca 1/12 av Canons.

Det där var lite siffror också, hoppas jag lyckats tolka allting korrekt, den sena timmen till trots.

jo d är väl klart kamerorna skall säljas annars hade dom nog inte tillverkats !!!!såg siffror från japan där sony nu ligger 3 på listan över kameraförsäljning totalt så man skall vara försiktig speciellt nikon som köper deras sensor som dom sen säljer i sin egen alpha 100 för 5000 billigare såg även testet i senaste foto angående upplösningen en test där nikon d200 fick spö av alpha 100 å då hade nikon sin proffsglugg på medans sonyn sålde sin kit glugg läs å begrunda det snackas hit å dit om sony dom skulle kunna köpa upp hela kamera industrin om dom velat sony är ett multimiljardär företag vart i japan så jag vet det finns fler aktörer på marknaden se samsung koreanskt som smyger sig in med ett känt märke som partner nä det lär nog bli tufft tror dom närmaste 5 åren kommer slå ur vissa märken helt det är bara logiskt så nu kan ni börja skälla på mih igen .å, tecknen fattas fortfarande !!!!

åhhhh

jo men du det är inte kinesiska å det här är väl ingen svenskuppsats lr det finns ju mellanslag mellen orden orkar inte med folk som pratar om annat än ämnet läs om skiten så kanske du förstår lr låt nån som kan läsa göra det åt dig va herregud vilket folk !!

Lugna ner dig, jag svarade bara på frågan. Det var väl precis dom tecknen du själv menade? I sådana fall så förstod jag ju precis vad du skrev, även om det var knappt läsbart. ;-)

Hi folk

Nikon sålde "bara" 1 miljon DSLR under 2005 och 5,6 miljoner digitala kompakter. Rätt bra gjort för ett så litet företag som Nikon. För 2006 'r prognosen 1,5 miljoner DSLR och 5,8 miljoner kompakter. Har inga siffror för Nikon totalt utan bara för kamera divisionen. Dom är stora på optiska produkter för tikkverkning av microchips.

2005 var omsättningen för kameradivisionen ca 360 miljarder Yen och med en vinst om 19 miljarder Yen. (100 Yen = 6,19 SEK). Om jag nu har räknat rätt så betyder det ca 22 miljarder kr respektive 1,1 miljard. Siffrorna är en uppskattning

Siffrorna kommer från Thom Hogan http://www.bythom.com/nikon2003finance.htm

Mankan

Intressant! Går det att få fram siffror från några andra kameratillverkare också? Jag tycker oftare att det är mer relevant att jämföra absoluta tal än procent...

Damocles skrev:
Sony är dubbelt så stort i värde som Canon, trots det gjorde Canon dubbla netto-inkomsten mot Sony. En del av Sonys storlek kommer ju även från Film och musik-industrin, inte enbart från elektronik. Sen är det ju plasma-skärmar och sånt som tar upp en hel del av pengarna inom elektroniksegmenete. Canon sålde 2 miljoner DSLR-kameror och 15 miljoner kompaktkameror under 2005. Den totala summan av försäljningen i kamerasegmentet var 7,5 miljarder dollar. Hela Canons försäljning låg på nästan 32 miljarder dollar med en nettinkomst på 3,26 miljarder dollar efter kostnader+R&D är borträknat.

Sony å andra sidan sålde totalt för nästan 66 miljader dollar men gjorde bara 1,5 miljarder i netto. Nikon vågar jag knappt kolla på, men Nikons försäljning låg på under 1/5 av Canons och deras netto på ca 1/12 av Canons.

Det där var lite siffror också, hoppas jag lyckats tolka allting korrekt, den sena timmen till trots.

Hur ska man tolka det?
1. Canons produkter säljs alldeles för dyrt för att ge ägarna mer kontanter?
Då har man en bra konkurrensfördel genom att man kan sänka priserna för att hänga med i den framtida utvecklingen. Men det känns lite som Canon stagnerat och blivit yrvakna nu, med tanke på deras lögner om AS i huset och antidammfunktionen.
2. Sony investerar mer och växer mer.
3. Sony är dåliga på att göra en vinst. Tar för lite betalt? -säljer bra grejer alldeles för billigt.
Det finns säkert fler tolkningar, men det här var dom mest provokativa;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar