Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jätteras för Canon och stora framgångar för Sony och Pentax. Tekniskt paradigmskifte

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om jag vågar skriva något mer om detta efter Jespers tillrättavisning ;-), men som övertygad IS-användare tycker jag också att det vore trevligt med AS i huset.
Förutsättningen (för min del som flitig tele-fotograf) är naturligtvis att det håller samma klass som IS. Och så tror jag att de flesta natur- och sportfotografer som använder Canons långa teleobjektiv idag skulle tycka. Den som vant sig vid bildkvalitén från EF 500/f4 IS vill inte byta ner sig till ett mjukvarustabiliserat system.
 
Jag tror nog att nikon ex,vis skulle ha mycket bättre resultat om dom kunde leverera ,produkterna ,dom jobbar fram.. Förtroendet och den ständiga väntan gör naturligtvis att folk misströstar,och väljer ett annat fabrikat. Särskilt nu när skillnaderna i kvalitet minskar. Att vänta ett år på ett objektiv
(18 200 vr) säger väl allt.Om du då kan köpa en annan kamera med bildstabilisering av bra, hög kvalitet ,och slippa vänta ,förstår jag kunderna.
Jag är säker på att även panasonic kommer att skaka om dom tidigare stora elefanterna om leveransmissnöjet fortgår.VR är kanske inte allt. Men för stora massan som köper en kamera är det naturligtvis viktigt. Särskilt när kamerans fördelar demonstreras hos detaljhandeln
,och finns tillgänglig
Mvh Bengt
 
Detta med att inte kunna leverera produkter verkar ju vara en följetong för många tillverkare idag, inte bara inom fotobranchen! Är det värre än förrut eller beror det på hastigheten i marknadsföring, internet & konsumenternas köpkåthet?

Ska själv köpa en ny mobilmodell men det är sån kö på den så jag tror jag köper en annan i stället...

//Larsa
 
Klart att man vill ha allt. Drömma är ju tillåtet. Kommer Canon gå under utan inhouse IS. Knappast. Enda konkurrensen med detta finns i konsumentklassen. De alla flesta som har en sådan kamera har 1 eller 2 zoomobjektiv. Canon har 17-85IS och 70-300IS. Om de sedan skulle få för sig att släppa ett 17-65/3,5-5,6IS för 2300kr i paket. Tja då ligger man i stort sett i nivå. Lite dyrare men det blir då ett premium för Canonmärket och den fina brushanteringen.
Kommer Canon någon gång att släppa inhouse IS kameror. Troligen. Låt oss glädjas åt konkurrensen och framgångarna för Pentax och Sony vilket gör att vi konsumenter får produkter till rimliga priser. (Samt Nikons D80 och D200... tack vår herre för att Nikon fortfarande kan matcha och ibland överträffa Canon). Skulle Canon 40D med 10-12 Mpix och 5D mkII med 12Mpix FF få inhouse IS skulle detta på sikt kunna göra utöka Canons försprång och bli förödande för konkurrensen.
 
Jag vet inte. Men man kan ju tänka sig att kunder som går in i en fotoaffär,och frågar om nikon som dom har hört talas om är bra,får ett besked, kamera huset kan du köpa nu,men objektivet du vill ha till tar ca; 1 halvt till ett år att få hem Då är det möjligt att man väljer ett annat fabrikat. Skillnad är kanske om man absolut vill ha ett särskilt märke. Men jag tycker att dom mest konservativa till ock med börjar snegla åt andra ,nya lösningar.Det tycker jag, kunna märka på fotosidan
Mvh Bengt
 
Har läst flera gånger att "Än finns ingen funktion inprogrammerad för panorering med AS", men min 20 år (i kameraår räknat) gamla Panasonic FZ20 har iallafall inställning för endast vertikal stabilisering.
C
 
Senast ändrad:
wsaar skrev:
Jaså, så en Minolta Sverige-snubbe kommenterade brister i utslaget hos AS gentemot IS vid lanseringen av 7D? Står det i någon dementerbar källa också eller sa han det bara till dig personligen?

- - -

edit: Från DPreview's recension av 7D "The system can ...also detect a panning movement and only compensate for movement on the opposite axis."
Will, minolta-"snubben" jag diskutterande skillnaderna mellan IS/VR och AS med är Minolta sveriges produktchef. Detta gjordes som research for en artikel om bildstabilisering till en viss fototidning jag skrev för när Dynax 7D lanserades.

Jag kan ju nämna det ytterligare en gång då du verkar ha missat en rätt viktig punkt. Du inser väl att vi diskutterar en i praktiken teoretiskt skillnad som dock även om det är sann endast får effekt i vissa situationer som går åt det mer extrema hållet. Kort sagt, det spelar faktiskt ingen roll i verkligheten för de flesta fotografer.


Ang. Panorering med AS
Kan någon med en D7D alternativt en D5D verifiera funktionen och kolla i manualen. Inget av Minoltas marknadsföringsmaterial har angivit denna funktion, enda stället hittils där jag sett det är review'en hos DPreview, som långt ifrån alltid har rätt uppgifter om allting. Det vore väldigt dumt att inte implementera det, men nästan ännu dummare att göra det och sedan inte nämna det någonstans. Kan någon däremot gräva upp att minolta har sagt det vore det ännu bättre.
 
Damocles skrev:
Det vore väldigt dumt att inte implementera det, men nästan ännu dummare att göra det och sedan inte nämna det någonstans.

Det ska ju komma en AS (eller SSS) Mk II nångång också, varför ge konsumenten allt på en gång?
 
bassa skrev:
Jag vet inte. Men man kan ju tänka sig att kunder som går in i en fotoaffär,och frågar om nikon som dom har hört talas om är bra,får ett besked, kamera huset kan du köpa nu,men objektivet du vill ha till tar ca; 1 halvt till ett år att få hem Då är det möjligt att man väljer ett annat fabrikat. Skillnad är kanske om man absolut vill ha ett särskilt märke. Men jag tycker att dom mest konservativa till ock med börjar snegla åt andra ,nya lösningar.Det tycker jag, kunna märka på fotosidan
Mvh Bengt
Det finns många som jag som har flertal optik av ex Nikon så vi är fast hos den tillverkaren. Det blir extremt dyrt att byta en hel utrustning. Möjligtvis kan proffs göra detta.Var jag inte i denna situation så skulle jag köpa Cannon då de har fulformat CCD.
 
Damocles skrev:
Ang. Panorering med AS
Kan någon med en D7D alternativt en D5D verifiera funktionen och kolla i manualen. Inget av Minoltas marknadsföringsmaterial har angivit denna funktion, enda stället hittils där jag sett det är review'en hos DPreview, som långt ifrån alltid har rätt uppgifter om allting. Det vore väldigt dumt att inte implementera det, men nästan ännu dummare att göra det och sedan inte nämna det någonstans. Kan någon däremot gräva upp att minolta har sagt det vore det ännu bättre.
Jag kan inte påminna mig om att jag i manualen läst vare sig att AS ska stängas av vid panorering eller att den ska fungera vid panorering, har inte testat heller...

Kanske någon orkar testa hur det fungerar vid panorering med AS påslagen samt avslagen, själv så är jag less på tester:)

//Larsa
 
Som jag ser det så kommer man att bli tvungen att implementera oskak för att de billiga icke-dslr har det.
Jag testade en icke-dslr med antiskak, den funkade grymt bra att fota med i glödlampsljus. Visst kände jag ett stort stänk av avundsjuka, jag satt där med min 20d med iso 1600/H och letade fel på kompakten och visst fanns det fel, man kunde inte ställa in särskilt mycket manuellt men bra bilder gav den:-(
 
bEPH skrev:
Som jag ser det så kommer man att bli tvungen att implementera oskak för att de billiga icke-dslr har det.
Jag testade en icke-dslr med antiskak, den funkade grymt bra att fota med i glödlampsljus. Visst kände jag ett stort stänk av avundsjuka, jag satt där med min 20d med iso 1600/H och letade fel på kompakten och visst fanns det fel, man kunde inte ställa in särskilt mycket manuellt men bra bilder gav den:-(
Det är ju olika verktyg med olika för- och nackdelar. Jag förstår inte riktigt varför så många måste försvara sin dSLR i alla lägen, det är väl ingen katastrof om en P&S är lika bra eller till och med bättre i en del situationer. Köp en av varje så går det att välja det bästa från båda världarna. Min Fuji F11 kan inte plåta småfåglar men å andra sidan så ryms inte 1D Mark II:an i ryggsäcken jag har till jobbet. :)
 
Anders Östberg skrev:
Det är ju olika verktyg med olika för- och nackdelar. Jag förstår inte riktigt varför så många måste försvara sin dSLR i alla lägen, det är väl ingen katastrof om en P&S är lika bra eller till och med bättre i en del situationer.
Jag håller med dig i princip, men att en dslr inte kan klå en P&S vid inomhussituationer för att en tillverkare inte vill lägga in oskak i sina dyrare kameror är illa.

För mig så är det som en skoda/traktor/vadduvill kör ifrån en porsche för att porschetillverkaren vägrar inse att högersvängen som skoda/traktor/vadduvill är bra.
Visst man kan köpa dyra hjul som har högersvängen inbyggt, men det borde inte hindra bilen från att svänga med

Men jag tycker att det är P&S som är bra och DSLR som är dålig, jag försvarar inte alls min DSLR utan jag attackerar den:)
 
bEPH skrev:
...
Men jag tycker att det är P&S som är bra och DSLR som är dålig, jag försvarar inte alls min DSLR utan jag attackerar den:)
Jo, det är väl det jag gör också, kanske inte attackerar men i alla fall vågar säga att SLR:en inte är allena saliggörande. Fast det blir den inte med inbyggd antiskak heller, P&S har fortfarande ett berättigande om inte annat så för sin lilla storlek och vikt. För "snapshots" och t.ex. partybilder är den kanske till och med överlägsen i praktisk användning.
 
Anders Östberg skrev:
Jo, det är väl det jag gör också, kanske inte attackerar men i alla fall vågar säga att SLR:en inte är allena saliggörande.
P&S är byggda för att vara bra i standardsituationer. Fördelen med (D)SLR är att de bildar en plattform där fotografen kan bygga ett system som passar hans eller hennes behov. Vilket ju inte betyder att huset allena skall vara bra på allting.
Fotograferar man med en (D)SLR ofta i svårt ljus kan det vara idé att skaffa ett stativ och en bra blixtutrustning. Med detta system kan man skapa bilder som vida överstiger det som går att åstadkomma med en P&S. Men det betyder naturligtvis en högre investering och fler förberedelser.
 
Lieden.se skrev:

Fotograferar man med en (D)SLR ofta i svårt ljus kan det vara idé att skaffa ett stativ och en bra blixtutrustning. Med detta system kan man skapa bilder som vida överstiger det som går att åstadkomma med en P&S. Men det betyder naturligtvis en högre investering och fler förberedelser.
Eller skaffa en P&S med inbyggd antiskak!
;) ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.