PMD skrev:
Om man ska komma med sådana anklagelser så ska man nog ha läst dokumentet man kritiserar. Det här är det enda "white paper" om EOS 400D som finns, och det står inget negativt om anti-damm-funktioner där. Tvärtom så skryter Canon om de nya anti-damm-funktionerna som finns i EOS 400D.
Vad gäller AS hävdar Canon att det ännu inte går att göra tillräckligt bra anti-skak i kamerahuset, jämfört med att ha det i ett objektiv. Man utesluter inte att ha AS i huset i framtiden. Jag tror att Canon kommer att vara tvungna att krypa till korset och införa AS i ett kamerahus ganska snart. De har visserligen rätt i att prestanda är sämre än med ett dedicerat antiskakobjektiv, men det hjälper inte när fler och fler konkurrenter inför AS i huset. Dessutom är förstås inte AS i huset värdelöst bara för att ett IS-objektiv är bättre.
Jag ansluter mig helt till din uppfattning Per om vad som stod att läsa i detta white paper i denna fråga, det var bl.a. det som fick mig att öppna denna tråd. Jag är ingen Canon-kramare men man kan inte beskylla dem med att fara med direkt osanning i denna skrift när det gäller teorier om bildstabiliseringsteknik. De har dessutom all rätt att redovisa sin ståndpunkt trots att de talar i egen sak men det är och förblir en partsinlaga som i vissa stycken är klart virrig - inget konstigt med det. Till de som inte orkar läsa allt 29 sidor men är intreserade av dessa frågor så läs speciellt s.12-13.
De delar i detta white paper som handlar om IS är självfallet ett försvarstal för det teknikspår Canon valt som de anser tekniskt överlägset utifrån en teoretisk bevisning. De utesluter inte att nån gång bygga in stabilisering i kamerahusen "fritt översatt när denna blivit tillräckligt bra". Detta är det närmaste ett angrepp på konkurenterna man hittar - att AS inte är tillräckligt bra än (för Canon). För Canon säger underförstått att konkurrenternas tekniska lösningar är sämre. Canons teknik stabiliserar bäst säjer Canon punkt.
Problemet för Canon är inte att de använder en dålig teknik utan att den är produktionsmässigt osmidig=dyr för en massmarknad och den måste betalas inte bara en gång utan varje gång man köper ett objektiv med bildstabilisering. Detta faktum är ett jätteargument mot denna teknik hur bra den än är tekniskt och det vet de. Det vi hör är ett defensivt och lätt desperat försvarstal för en teknik som är för dyr idag för en massmarknad som skriker efter bildstabilisering.
Sanningen som nån har påpekat är att skillnaden i pris mellan en Pentax DSLR med eller utan AS är 500 spänn. Det är ungefär vad denna teknik som idag är mainstream i konsumentsegmentet kostar konsumenterna oavsett om den kommer från Sony eller Pentax eller nån annan framöver. Mer kan i praktiken inte heller Canon ta för sin IS i ett kit-objektiv till en instegsmodell. Då börjar det nog svida även i Canon-skinnet för då påverkas ju hela prisbilden på IS kontra non-IS i Canon-sortimentet. Att bundla ett IS-kit är Canons enda möjlighet på kort sikt att ge massorna bildstabilisering.
Sen är det som jag påpekat tidigare inte så att den "bästa tekniken" ur ett rent bildstabiliseringsperspektiv vinner på en massmarknad. Det gör istället den teknik som är bäst anpassad för massproduktion, d.v.s. ger bäst valuta för pengarna. Teknikhistorien har många exempel på det, inte minst inom dator- och elektronikindustrin. Sanningen är att Canon och Nikon är helt tagna på sängen av CCD-shifttekniken. Den är något de absolut inte räknat med och de är fortfarande inne i förnekelsestadiet och det är inte bra för nån av dem.
Canon säjer sig inte vara imponerat alls av AS nuvarande prestandanivå, men de har inte fattat att det faktiskt inte handlar enbart om prestanda (eller så har de det men har faktiskt inget att komma med och då återstår bara förnekelsemantrat). AS har bevisat att det upplevs som tillräckligt bra för användning på den vanliga hobby- och entusiastmarknaden och är det några som vet att det är dessa som som köper överlägset flest kameror och ger de stora pengarna, så är det Canon.
Bättre en fungerande AS i huset i en kamera man har råd med, än IS i objektiv man bara kan drömma om. Mycket enklare kan det väl inte säjas.