Annons

Jätteras för Canon och stora framgångar för Sony och Pentax. Tekniskt paradigmskifte

Produkter
(logga in för att koppla)
arnenym skrev:
Men det känns lite som Canon stagnerat och blivit yrvakna nu, med tanke på deras lögner om AS i huset och antidammfunktionen.

Vadå lögn? AS har de aldrig sagt något om, och antidammfunktionen finns.
För egen del kan jag inte tycka att Canon stagnerat, speciellt inte om man titttar på proffssegmentet, där de fortfarande är ett gott stycke för konkurrenterna.
//Ulf

/Edit: Fast visst vore det trevligt med AS i huset, så länge man kan stänga av den med en enkel knapptryckning när den inte behövs.
 
Senast ändrad:
Jag skulle vilja ändra det till att Canon ligger långt framme vad det gäller 24 x 36mm cmos och brusreducering, allt annat som konstruktion/ handhavande, ljusmätning, inlagd programvara, intern uppräkning så finns det andra som ligger jämsides eller före.
Mikael
 
macrobild skrev:
Jag skulle vilja ändra det till att Canon ligger långt framme vad det gäller 24 x 36mm cmos och brusreducering, allt annat som konstruktion/ handhavande, ljusmätning, inlagd programvara, intern uppräkning så finns det andra som ligger jämsides eller före.
Håller med. Tycker detta är en ganska nykter syn på sakernas tillstånd. Canon pendlar mellan briljant, vad gäller t.ex brusreducering, till kapitalt akterseglade, vad gäller t.ex. batteriteknik/-vikt (drygt 300g NiMH-batteri, det är ju rena 90-talet! Bara *skillnaden* till ett modernt batteri utgör ju 15-20% av vikten på ett 1-serie-hus (med batteri)).

Canon lever högt på sina FF-sensorer och sin hög-ISO brusreducering, inte minst image-mässigt. Den dagen konkurrenterna närmar sig, fordras det nog en uppsträckning, eftersom Canon inte på något vis är bättre än konkurrenterna på många andra områden.
 
Re: åhhhh

steve eilertsen skrev:
jo men du det är inte kinesiska å det här är väl ingen svenskuppsats lr det finns ju mellanslag mellen orden orkar inte med folk som pratar om annat än ämnet läs om skiten så kanske du förstår lr låt nån som kan läsa göra det åt dig va herregud vilket folk !!
Det är förstås upp till dig om du vill att dina inlägg ska bli lästa. Jag läser dem inte eftersom de är så hopplöst skrivna, helt utan interpunktion.

Vill man bli läst så måste man anstränga sig för att göra sina texter läsvärda. Vill man inte bli läst så spelar det förstås ingen roll (utom möjligen att man irriterar övriga i forumet genom att bidra med brus).

(Det jag nu kommenterade var kort nog för att jag skulle orka igenom det ändå.)
 
En av anledningarna till att jag gick från Nikon till Canon i mitten på 80-talet, var att Canon hade en ganska så mycket bättre servicenivå gentemot sina kunder. En servicenivå som än idag är i världsklass.

Sådant tycker jag är extremt viktigt, och jag undrar vilket årtuseende Sony kommer ikapp :D
 
Hi folks

"En av anledningarna till att jag gick från Nikon till Canon i mitten på 80-talet, var att Canon hade en ganska så mycket bättre servicenivå gentemot sina kunder. En servicenivå som än idag är i världsklass."

Är nog en sanning med modifikation idag om du inte är registrerad som pro hos Canon. Nu har jag ingen Canon och därmed har jag naturligtvis ingen egen erfarenhet av Canons servicenivå men om jag ska tolka de inlägg som många av Fotosidans Canonägare har skivit så verkar Canons servicenivå för icke proffs vara under all kritik med väldigt långa servicetider. Det har rapporterats om 2 månaders väntan för service och reparation. Tänk om du skulle vara utan bil i 2 månader ........

Enligt de fotohandlare som jag har pratat med säger nästan alla att Canons service mot kunder och handlare är urusel förutom de få utvalda butiker och kunder som är klassade som pro. Det vill säga registrerade Eos 1 användare och de butiker som får ha en Eos 1:a hemma på lager, Jag måste säga att jag blir oerhört förvånad när en så stor och proffsig butik som kameradoktorm säger att dom inte är klassad som en pro och därmed inte får ha en Eos 1:a hemma.....

Nikon däremot prisas till skyarna......inte alls. Visserligen framhåller alla att servicenivån är fantastisk men leveranskapaciteten är under all kritik.

Nivån på servicen kan jag skriva under på. Har haft mina kameror på service 6 gånger under de senaste 12 månader och aldrig behövt vänta längre än 2 dagar. Oftast bara 15-20 minuter.

Mankan
 
Mankan G skrev:
Hi folks

Är nog en sanning med modifikation idag om du inte är registrerad som pro hos Canon. Nu har jag ingen Canon och därmed har jag naturligtvis ingen egen erfarenhet av Canons servicenivå men om jag ska tolka de inlägg som många av Fotosidans Canonägare har skivit så verkar Canons servicenivå för icke proffs vara under all kritik med väldigt långa servicetider. Det har rapporterats om 2 månaders väntan för service och reparation. Tänk om du skulle vara utan bil i 2 månader ........

Jag är inte reggad med tillgång till PRO-service ännu, utan behandlas som vem-som-helst.

Lämnade in min trasiga 16-35L för några veckor sedan, precis när alla kommit tillbaka från sina semestrar.

Lämnade den på Måndag. Den var klar på Torsdagen, men en ganska omfattande reparation (RCC Mölndal).

Jag tror det är stor skillnad mot om man skickar in reparationer via sin handlare, eller om man åker direkt till en auktoriserad Canon-verkstad.
Det finns som bekant några stycken runt om i landet. Handlare har en tendens att "veckoligen" skicka sitt garantigods. Så, skicka, 2 dagar frakt fram, 2 dagar frakt tillbaka - minst 4 dagar går bara där.

Sedan, för att erhålla PRO-Service, så MÅSTE man ansöka om detta. Det ställs krav på om mer än att bara äga en EOS 1D. Minns jag inte fel, så skall man äga 2 kameror som de klassar som PRO-kameror, samt minst 2 L-objektiv. Så var det förr i alla fall.
 
Hej

Nikon har i Sverige två auktoriserade verkstäder, båda i Stockholm. Ingen större spridning över Sverige, vilket innebär för en del som inte bor i Stockholm eller i närheten (köra dit) att de får skicka prylarna på posten, mindre kul med tex ett 500mm som kostar multum.

Canon tycker jag har bättre spridning i Sverige på deras 5 auktoriserade verkstäder.

Stockholm, 2 stycken
Göteborg
Växjö
Malmö

Jag har bara lämnat in min Canon en gång och då med bil då det ligger så nära, lämnade in det en dag, hämtade tillbaka kameran nästa dag.

MVH

Omar Brännström
 
Senast ändrad:
Omar skrev:
...vilket innebär för en del som inte bor i Stockholm eller i närheten (köra dit) att de får skicka prylarna på posten, mindre kul med tex ett 500mm som kostar multum.
Jag kollade på postens hemsida, och ditt extremfall kostar cirka 300 spänn att skicka (postpaket, 5kg, 30x30x70cm och värde 50-200000kr).

För mer normal utrustning (värde<50000kr och vikt<3kg) är det samma kostnad för allt, lite drygt en hundring. Vill man sedan snabba på det hela lite med Företagspaket med utkörning, kostar det några tior till.

Jag har lämnat paket innan 16:00, och de har varit hos Nikon innan 12:00 dagen därpå (går att välja innan 09:00 också). Kostade 170kr, om jag inte minns fel. Obetydligt mer än att själv köra några mil och lämna det själv.
 
Hi folks

Jag var inte ute efter att svartmåla C**** eller prisa N**** utan bara påvisa att bägge märkena har sina brister och fel i respektive organisation. Det gäller för övrigt även en hel del av tredje partstillverkarna för närvarande. Alla verkar ha svårt att möta marknadens krav nu när den har exploderat. Även Canon har en hel del restnoterade objektiv.

Generellt kan jag väl säga att det är tur att N och C har sina kunder så uppbundna i respektive system för så som vi generellt behandlas så skulle jag byta om jag bara kunde.

Angående din 16-35:a så kanske du bara hade tur eller så var det så att de andra hade otur. Inte vet jag. Det fanns och finns lite för många rapporter om bristande servicetider hos Canon för att ryktet skulle vara helt uppåt väggarna. Men visst, det kanske bara är undantagen man hör.

Det finns "en sanning" som säger har man blivit behandlad väl så berättar man det för tre personer och har man blivit illa behandlad så sprider man det till 27 personer.

Jag har faktiskt inga problem med att Nikon bara har två verkstäder så länge som servicen sker snabbt, korrekt och till en bra kostnad. Det är ok för mig om dom bara har en i yttre Kazaktstan också om jag bara får tillräckligt snabb och bra service. Visst är det lätt för mig att säga så när jag bara har 15 minuter till Lasses kameraservice men som tidigare skribenter skrev: Det kostar bara 100-300 kr att skicka in kameran med posten.


Mankan
 
Senast ändrad:
Lieden.se skrev:
Vadå lögn? AS har de aldrig sagt något om, och antidammfunktionen finns.
För egen del kan jag inte tycka att Canon stagnerat, speciellt inte om man titttar på proffssegmentet, där de fortfarande är ett gott stycke för konkurrenterna.
//Ulf

/Edit: Fast visst vore det trevligt med AS i huset, så länge man kan stänga av den med en enkel knapptryckning när den inte behövs.
Canon har nåt whitepaper som finns i marknadsföringssyfte för 400D där dom sprider lögnerna om AS och antidustfunktionen på tex olympus.
AS går att stänga av med en knapp!
 
jorgene skrev:
Jag kollade på postens hemsida, och ditt extremfall kostar cirka 300 spänn att skicka (postpaket, 5kg, 30x30x70cm och värde 50-200000kr).

För mer normal utrustning (värde<50000kr och vikt<3kg) är det samma kostnad för allt, lite drygt en hundring. Vill man sedan snabba på det hela lite med Företagspaket med utkörning, kostar det några tior till.

Jag har lämnat paket innan 16:00, och de har varit hos Nikon innan 12:00 dagen därpå (går att välja innan 09:00 också). Kostade 170kr, om jag inte minns fel. Obetydligt mer än att själv köra några mil och lämna det själv.

Hej

Det var inte så mycket kostnaden jag menade utan lätt tillgängligheten (servicen) att den var bättre, kan personligen prata med dem och visa rent visuelt var problemet är med utrustningen. Personligen skulle jag inte vilja skicka prylarna på posten, det är ju rätt känsliga prylar, dock brukar det inte vara några problem, men föredrar så klart att kunna lämna dem själv.

Här i Malmö har vi Intervision, som innan bla servade Nikon och både jag och min fotopolare lämnade grejer där (jag hade Nikon innan). Nikon drog sig tillbaka, ville inte ha auktoriserad verkstad i Malmö (Negativt för Intervision) och är nu bara för Canon.

Min fotokompis som har Nikon nämde för någon vecka sedan att han tänkte lämna in alla sina Nikon prylar för genomgång, rengöring etc.

Eftersom Nikon prylarna typ ligger på 250 lakan, stora telen och annat så ville han nog inte skicka massa paket på posten och hade då tänkt sig att köra upp till Stockholm från Malmö för att lämna in dem där och då antagligen bo där ett tag tills grejorna var klara ????

Jag tror att han hade önskat att Intervision fortfarande fixade Nikon prylar här i Malmö, något smidigare.

Med tanke på att Nikon säljer så bra borde de väl ha lite fler verkstäder över landet och då centrerat till de stora städerna, det är ju service.

Jag har hört att Nikon skickar sina enklare prylar, typ kompaktkameror ?? till något balt land, kanske Estland kommer inte ihåg. Kommer inte ihåg var jag hört det ifrån eller om det är sant, någon som vet??

Jag vet inte om det innebär en väldigt stor kostnad att ha auktoriserad verkstad, Intervision är ju ett privatföretag och vad jag förstod så tyckte de att det var tråkigt att Nikon drog sig ur, färre kunder.

Jag har ca 5km till Intervision, cykel avstånd, smidigt om jag skulle ha behov av deras hjälp.

MVH

Omar Brännström
 
Ingen tvekan om att det är bra att kunna lämna själv, jag bara menade att man kanske inte skall överdriva svårigheterna... :)
 
arnenym skrev:
Canon har nåt whitepaper som finns i marknadsföringssyfte för 400D där dom sprider lögnerna om AS och antidustfunktionen på tex olympus.
Det där begrep jag inte. Sprider de lögner om 400D eller om Olympus? Var finns detta whitepaper att tillgå?
Vad gäller batteritiden läser jag om åtskilliga D200-ägare som stönar över att deras Nikon-batteri inte håller en dag vid intensivt fotograferande.
 
arnenym skrev:
Canon har nåt whitepaper som finns i marknadsföringssyfte för 400D där dom sprider lögnerna om AS och antidustfunktionen på tex olympus.
Om man ska komma med sådana anklagelser så ska man nog ha läst dokumentet man kritiserar. Det här är det enda "white paper" om EOS 400D som finns, och det står inget negativt om anti-damm-funktioner där. Tvärtom så skryter Canon om de nya anti-damm-funktionerna som finns i EOS 400D.

Vad gäller AS hävdar Canon att det ännu inte går att göra tillräckligt bra anti-skak i kamerahuset, jämfört med att ha det i ett objektiv. Man utesluter inte att ha AS i huset i framtiden. Jag tror att Canon kommer att vara tvungna att krypa till korset och införa AS i ett kamerahus ganska snart. De har visserligen rätt i att prestanda är sämre än med ett dedicerat antiskakobjektiv, men det hjälper inte när fler och fler konkurrenter inför AS i huset. Dessutom är förstås inte AS i huset värdelöst bara för att ett IS-objektiv är bättre.
 
arnenym skrev:
Canon har nåt whitepaper som finns i marknadsföringssyfte för 400D där dom sprider lögnerna om AS och antidustfunktionen på tex olympus.
AS går att stänga av med en knapp!
Enligt inlägget ovan finns länken till Whitepaper där. Canon nämner varken Olympus, Sony eller Minolta i hela dokumentet. Så det vore högst intressant att se på vilka sida dessa lögner stod. För jag antar att du faktiskt sett det själv och inte bara "hört" det på nätet.

Dessutom så finns det en lång diskussion om bildstabilisering sedan någon vecka tillbaka. Det finns vissa nackdelar med AS framför IS, bland annat att utslaget hos AS faktiskt inte går att göra lika stort amplitudmässigt som hos IS vilket i.a.f. i teorin begränsar AS-funktionen, främst vid långa brännvidder. Dessutom så är det ingenting som Canon har sagt utan Minolta själva. I praktiken skiljer det dock väldigt lite i funktion och prestanda under normala förhållanden.

Det som däremot kan innebära praktiska problem med AS är att de inte har implementerat någon funktion för panorering med korrigering i motstående icke-panorerande led samt att AS till viss del kan har problem med att Piezo-elementen blir för varma och behöver svalna imellanåt.
 
Damocles skrev:
Dessutom så finns det en lång diskussion om bildstabilisering sedan någon vecka tillbaka. Det finns vissa nackdelar med AS framför IS, bland annat att utslaget hos AS faktiskt inte går att göra lika stort amplitudmässigt som hos IS vilket i.a.f. i teorin begränsar AS-funktionen, främst vid långa brännvidder.
Du hänvisar till Canons uppgifter som om de vore obestridliga fakta. Jag är ganska skeptisk till snacket om utslaget med tanke på vissa rapporter man sett på DPreview's forum om att AS funkar på väldigt långa brännvidder (t.ex. där de tryck på extendrar på teleobjektiv).

Liksom Canon-snacket om fysiska brusgränser som de i panik hävde ur sig för att försvara 30D mot Nikon D200ans 10mp sensor känns snacket om AS mest som skickligt, svårkontrollerat, marknadsföringsljug som de använder för att trycka ner konkurrenternas features tills de själva hunnit implementera dem.
 
Jag tror att Canon har rätt i att IS är bättre än AS. Det är ju fysik som sätter gränserna.

Trots det tänker jag inte köpa något mer Canon-hus förrän det finns ett med AS.
 
Låt oss nu säga att IS är effektivare ur antiskaksynpunkt, mest då vid längre brännvidder då kanske. Stabilisering av sökarbilden kan ju också vara bra.

Hur det är med detta bryr jag mig inte ett skvatt om, AS är ju fullständigt överlägset ur ekonomisk synpunkt! Jag kommer aldrig att lägga stora pengar på optik utan kör begagnat samt bra piratobjektiv, om jag ägt Canon & ville ha bildstabilisering så bidde det dyrt & det vore väl fan om det inte vore bättre då det självfallet bör gå att optimera bättre i optiken!

Hur är det förresten med väntetiden från avtryck tills stabiliseringen är klar på IS? Har läst några inlägg där folk tycker att Nikons VR är segt på den punkten, AS är mycket snabbt & har ingen märkbar fördröjning...

Att hålla på & hitta för & nackdelar i dessa system ter sig ju egentligen ganska så löjligt om man funderar på hur mycket dyrare det blir med stabilisering i optiken. Canon bör även implentera stabilisering i husen för dem som vill ha stabilisering med all optik & inte vill köpa dyra objektiv med IS. De som vill ha en ngt effektivare stabilisering samt stabilisering av sökarbild köper IS-optik & stänger av kamerastabiliseringen, om de inte går att kombinera förstås?

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.