jorgene skrev:
Jag kollade på postens hemsida, och ditt extremfall kostar cirka 300 spänn att skicka (postpaket, 5kg, 30x30x70cm och värde 50-200000kr).
För mer normal utrustning (värde<50000kr och vikt<3kg) är det samma kostnad för allt, lite drygt en hundring. Vill man sedan snabba på det hela lite med Företagspaket med utkörning, kostar det några tior till.
Jag har lämnat paket innan 16:00, och de har varit hos Nikon innan 12:00 dagen därpå (går att välja innan 09:00 också). Kostade 170kr, om jag inte minns fel. Obetydligt mer än att själv köra några mil och lämna det själv.
Hej
Det var inte så mycket kostnaden jag menade utan lätt tillgängligheten (servicen) att den var bättre, kan personligen prata med dem och visa rent visuelt var problemet är med utrustningen. Personligen skulle jag inte vilja skicka prylarna på posten, det är ju rätt känsliga prylar, dock brukar det inte vara några problem, men föredrar så klart att kunna lämna dem själv.
Här i Malmö har vi Intervision, som innan bla servade Nikon och både jag och min fotopolare lämnade grejer där (jag hade Nikon innan). Nikon drog sig tillbaka, ville inte ha auktoriserad verkstad i Malmö (Negativt för Intervision) och är nu bara för Canon.
Min fotokompis som har Nikon nämde för någon vecka sedan att han tänkte lämna in alla sina Nikon prylar för genomgång, rengöring etc.
Eftersom Nikon prylarna typ ligger på 250 lakan, stora telen och annat så ville han nog inte skicka massa paket på posten och hade då tänkt sig att köra upp till Stockholm från Malmö för att lämna in dem där och då antagligen bo där ett tag tills grejorna var klara ????
Jag tror att han hade önskat att Intervision fortfarande fixade Nikon prylar här i Malmö, något smidigare.
Med tanke på att Nikon säljer så bra borde de väl ha lite fler verkstäder över landet och då centrerat till de stora städerna, det är ju service.
Jag har hört att Nikon skickar sina enklare prylar, typ kompaktkameror ?? till något balt land, kanske Estland kommer inte ihåg. Kommer inte ihåg var jag hört det ifrån eller om det är sant, någon som vet??
Jag vet inte om det innebär en väldigt stor kostnad att ha auktoriserad verkstad, Intervision är ju ett privatföretag och vad jag förstod så tyckte de att det var tråkigt att Nikon drog sig ur, färre kunder.
Jag har ca 5km till Intervision, cykel avstånd, smidigt om jag skulle ha behov av deras hjälp.
MVH
Omar Brännström