hi folks
Jag tror att Sonys framgångar beror mycket på att det är en Sony. Inget ont om kameran förmodligen förutom priset då men en mycket stor massa människor därute består av Sony generationen. Dom har använt Sonys MP3 spelare, walkmans, mobiltelefoner eller kompakt digitalkameror, Om du kommer från denna värld och inte har någon större erfarenhet från SLR världen sedan tidigare så tror jag att bara namnet Sony lockar väldigt många. Och självklart går nog väldigt många på tricket med 10Mp i kameran och IS.
Rörande Pentax så ligger det nog mycket i det som en tidigare skribent skrev: Det är nog många som uppgraderar sina gamla utrustningar eller har haft gamla band till märket. Det är ju först nu (nästan) som Pentax har en digital SLR som är modern = rätt spec till rätt pris.
Nikons problem är fortfarande tillgången på kameror och gluggar. Canon anser jag vara alldeles för dyr i detta segment om man jämför med vad du får för pengarna.
Om du står i en butik och ska köpa en DSLR och det du kan välja på är en
- Nikon, som inte finns och ingen kan säga när den kommer,
- Canon som är dyrare än konkurenterna eller har gentemot Sony och i vissa fall Pentax sämre prestanda på pappret,
- Pentax som har allt och dessutom finns i lager
- Sony med ett pris som ligger i den övre skalan men inte högst och spöar alla andra i teorin.
Vilken väljer du om du inte har någon historia i ett befintligt märke?
Jag skulle ta Sonys eller Pentaxen alla gånger. Vad vi inte eller få glömma bort är att de flesta kommer att nöja sig med normalzoomen och kanske en pirat telezoom så Sonys höga objektivpriser spelar nog inte en så stor roll för dessa köpare.
Dessa förstagångsköpare kommer förmodligen från en kompaktkamera eller tom en kameramobil och då spelar Canons fantastiska egenskaper på höga ISO inte så stor roll (vilket märke de än väljer kommer bruset att vara lägre än vad dom har haft tidigare) eller Nikons prisade ergonomi etc...Tror att märket, priset och specifikationerna på pappret betyder mer.
Mankan