Tack för bra svar
Jag är självfallet mycket nogrann med resershen. Kommer inte bli för många stopp hur som helst. Kommer framför allt vara i Lahore och Islambad.
Jag är som du märker rätt grön på detta. Har du fler tips om hur man bör göra/se ut så är jag mycket tacksam!
Framför allt vill jag inte se ut som en journalist för det är jag ju inte! Och som du säger är dom vandrande måltavlor i vissas ögon.
Tror du jag kommer stöta på problem direkt vid gränsen bara för packningen jag har?
Tack för hjälpen
Senaste attacken 2a September 3st bomber = 33 döda 171 skadade i östra delen av Lahore. 12 mars två bomber 50 döda 95 skadade. Islamabad har inte haft några större attacker på sistone.
Det är i och för sej inte bomb attackerna som jag brukar oroa mej för utan kidnappnignarna som jämt ökar. Konflikten leder till fattigdom vilket leder till extrema åtgärder för att inskaffa ekonomi för krigsföring eller bara rent av mat.
Som fotograf kan du aldrig vara riktigt diskret. Det värsta är att du kan klassas som spion etc. Ibland märker jag mej tydligt med PRESS tags för att tydligt visa vad jag gör, får arbeta ifred och risken att nån vill ha bort en journalist är mindre än det andra alternativet, ibland kör jag det diskreta stuket. Men det är nåt man lär sej med tiden att känna igen.
I Islamabad, kolla för dagen var "red zone" gränserna går. dvs. no-go areas. Lika så i Lahore. Håll dej borta från regimkvarter etc. Sitter det ett gäng ngo-arbetare (FN, hjälporganisationer osv.) i en bar, restaurang eller vistas bara på gatan. Byt plats, dom är alltid potentiella mål.
Skafa lokalkontakter, pålitliga och flera stycken. Du kommer förr eller senare att bli blåst och då ska du ha en utväg, dvs en secondary contact du kan kontakta och fixa bort dej ifall det känns olustigt. Undvik rutiner. När du rör dej, använd nya rutter jämt. Gå inte till samma platser ofta inom kort tid.
Klä dej i nåt neutralt som ser rellativt billigt ut.
Jag brukar i allmänhet inte ge så mycket råd åt folk eftersom jag inte vill uppmuntra nån till något. Men Det här är några grundläggande basics att komma ihåg på infekterade områden. Är det nåt speciellt du vill ha kommentarer på så fråga gärna. Jag vill heller inte måla fan på väggarna, men det är viktigt att veta vart man e på väg. Alltför många kolleger har blivit på dessa breddgraderna.
Det kan hända att dom vid gränsen funderar över dina prylar. Berätta vad du gör, att du är en hobbyfotograf intresserad av vad det nu är för väldigt vardagligt du är intresserad av att plåta
Nu vet jag inte om dom kräver accreditering i iran eller paki, fixa det i så fall om det behövs. Brukar fixas på ministry of foreign affairs eller dyl. Men kolla upp ifall det behövs. Det brukar även stå på visumet. Du sparar dej själv en jäkla massa skit när du ska ut ur landet eller när du ska ha och göra med myndigheter.