Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iran, Pakistan

Produkter
(logga in för att koppla)

robertenglund89

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska ut på en fotoresa. I november landar jag i Iran därifrån kommer jag resa igenom hela Iran in i Pakistan och sedan vidar till Indien och Nepal.
För Indien och Nepal känner jag ingen oro. Jag har varit där förut och dom är väldigt vänligt inriktade mot fotografer.
Iran och Pakistan känns mer osäkert i det avseendet. Jag kommer resa med vanligt turist visa. Vad skapar det för begränsningar för mig?
 
Tror de att du är journalist så blir du arresterad. Med en systemkamera finns den risken. Personer från väst är inte heller alltid välsedda och alla gillar inte att bli fotograferade.

Hej!

Jag ska ut på en fotoresa. I november landar jag i Iran därifrån kommer jag resa igenom hela Iran in i Pakistan och sedan vidar till Indien och Nepal.
För Indien och Nepal känner jag ingen oro. Jag har varit där förut och dom är väldigt vänligt inriktade mot fotografer.
Iran och Pakistan känns mer osäkert i det avseendet. Jag kommer resa med vanligt turist visa. Vad skapar det för begränsningar för mig?
 
Efter att ha pratat med Pakistandier och Iranier upplever jag att det som sägs och skrivs i media är gravt överdrivet. Jag är inte där för att plåta bombattentat och politiska konfliker. Jag kommer fota mer vardagliga saker.
Det jag undrar över är hur vida jag kan få in och ut utrustningen i landet, kommer jag bli rånad på direkten och kommer polis jävlas med mig även om det jag fotograferar är stadsmiljöer och ökenmarker?
Du har helt rätt i att journalister inte är så poppis. Det var därför jag inte ansökte om ett sånt visa eller ens skrev att jag arbetar med fotografi.

Tack för svar! :)
 
Nu vet jag inte exakt var i pakistan du kommer att resa. Men som insatt i situationen i afganistan och med flera kolleger i pakistan så skulle jag säga att var jävligt noga med var du rör dej och gör riktig research om områdena du ska till. Om en pakistanier säger att vad median skriver är överdrivet betyder att han/hon kan gå fritt på gatorna, när du släpar ditt vita feije och din kamera dit är situationen en annan. Journalister är target number one i central asien och mellanöstern för tillfället.

Vad jag vill säga är att pakistans situation blir osäkrare dag för dag och du vill inte vara med i statistiken. Det är inget att leka med.


ps. indien, nepal etc. är det lugnt med turistvisum. Men i oroliga stater som iran och pakistan vill du inte förklara dina motiv. Tänker du åka dit och fotografera kan det vara bra med journalistvisum. Myndigheterna är inte så kul att förklara sej för där :)
 
Tack för bra svar :)
Jag är självfallet mycket nogrann med resershen. Kommer inte bli för många stopp hur som helst. Kommer framför allt vara i Lahore och Islambad.

Jag är som du märker rätt grön på detta. Har du fler tips om hur man bör göra/se ut så är jag mycket tacksam!
Framför allt vill jag inte se ut som en journalist för det är jag ju inte! Och som du säger är dom vandrande måltavlor i vissas ögon.
Tror du jag kommer stöta på problem direkt vid gränsen bara för packningen jag har?

Tack för hjälpen :)
 
Iran och Pakistan känns mer osäkert i det avseendet. Jag kommer resa med vanligt turist visa. Vad skapar det för begränsningar för mig?
Att man skulle ta dig för journalist bara för att du har systemkamera tror jag knappast, trots allt finns det en hel del turister även i dessa länder.

Om du inte redan har kontakter i Iran och Pakistan tycker jag att du ska skaffa dig det. Både för att det ger dig ingångar till en massa intressanta sammanhang och av ren självbevarelsedrift. En person som det kan finnas anledning att ta kontakt med är fotografen Sanna Sjöswärd. Hon har jobbat en hel del i Iran de senaste åren.
 
Haha!
Jag kan säga att precis så här har jag haft det sen början av mina planeringar! Hälften säger att det är lugnare än Mallis och den andra säger att det är väldigt farligt.
Det är svårt att veta hur man ska agera. Jag kommer hur som helst åka så just nu väljer jag att lyssna på de som är kritiska. På så sätt kommer jag i alla fall inte oförberedd.

Jag tar alla tips jag kan få! :)

Tack till er som kommit med svar!
 
Tack för bra svar :)
Jag är självfallet mycket nogrann med resershen. Kommer inte bli för många stopp hur som helst. Kommer framför allt vara i Lahore och Islambad.

Jag är som du märker rätt grön på detta. Har du fler tips om hur man bör göra/se ut så är jag mycket tacksam!
Framför allt vill jag inte se ut som en journalist för det är jag ju inte! Och som du säger är dom vandrande måltavlor i vissas ögon.
Tror du jag kommer stöta på problem direkt vid gränsen bara för packningen jag har?

Tack för hjälpen :)

Senaste attacken 2a September 3st bomber = 33 döda 171 skadade i östra delen av Lahore. 12 mars två bomber 50 döda 95 skadade. Islamabad har inte haft några större attacker på sistone.

Det är i och för sej inte bomb attackerna som jag brukar oroa mej för utan kidnappnignarna som jämt ökar. Konflikten leder till fattigdom vilket leder till extrema åtgärder för att inskaffa ekonomi för krigsföring eller bara rent av mat.

Som fotograf kan du aldrig vara riktigt diskret. Det värsta är att du kan klassas som spion etc. Ibland märker jag mej tydligt med PRESS tags för att tydligt visa vad jag gör, får arbeta ifred och risken att nån vill ha bort en journalist är mindre än det andra alternativet, ibland kör jag det diskreta stuket. Men det är nåt man lär sej med tiden att känna igen.

I Islamabad, kolla för dagen var "red zone" gränserna går. dvs. no-go areas. Lika så i Lahore. Håll dej borta från regimkvarter etc. Sitter det ett gäng ngo-arbetare (FN, hjälporganisationer osv.) i en bar, restaurang eller vistas bara på gatan. Byt plats, dom är alltid potentiella mål.

Skafa lokalkontakter, pålitliga och flera stycken. Du kommer förr eller senare att bli blåst och då ska du ha en utväg, dvs en secondary contact du kan kontakta och fixa bort dej ifall det känns olustigt. Undvik rutiner. När du rör dej, använd nya rutter jämt. Gå inte till samma platser ofta inom kort tid.

Klä dej i nåt neutralt som ser rellativt billigt ut.

Jag brukar i allmänhet inte ge så mycket råd åt folk eftersom jag inte vill uppmuntra nån till något. Men Det här är några grundläggande basics att komma ihåg på infekterade områden. Är det nåt speciellt du vill ha kommentarer på så fråga gärna. Jag vill heller inte måla fan på väggarna, men det är viktigt att veta vart man e på väg. Alltför många kolleger har blivit på dessa breddgraderna.

Det kan hända att dom vid gränsen funderar över dina prylar. Berätta vad du gör, att du är en hobbyfotograf intresserad av vad det nu är för väldigt vardagligt du är intresserad av att plåta :) Nu vet jag inte om dom kräver accreditering i iran eller paki, fixa det i så fall om det behövs. Brukar fixas på ministry of foreign affairs eller dyl. Men kolla upp ifall det behövs. Det brukar även stå på visumet. Du sparar dej själv en jäkla massa skit när du ska ut ur landet eller när du ska ha och göra med myndigheter.
 
Tusen tack för att du tar dig tid Niklas!

Jag har några kontakter runt om i landet. Framför allt har jag en kille som kommer möta mig redan vid gränsen för att sen följa mig mer eller mindre hela vägen till Indiska gränsen.

Om du har tips på platser man kan läsa sig till mer exakta rapporter om vad som bågår skulle det vara väldigt behjälpligt. Det enda jag kan göra är att följa nyheterna och hålla kontakt med de få kontakter jag har i landet.

Tror du att ett intyg från en av mina arbetsgivare (Turist Konsulterna) skulle vara till hjälp när det kommer till konfrontationer med myndigheter. Vad ska detta intyg då innehålla?

Tusen tack för din hjälp! :)
 
Tusen tack för att du tar dig tid Niklas!

Jag har några kontakter runt om i landet. Framför allt har jag en kille som kommer möta mig redan vid gränsen för att sen följa mig mer eller mindre hela vägen till Indiska gränsen.

Om du har tips på platser man kan läsa sig till mer exakta rapporter om vad som bågår skulle det vara väldigt behjälpligt. Det enda jag kan göra är att följa nyheterna och hålla kontakt med de få kontakter jag har i landet.

Tror du att ett intyg från en av mina arbetsgivare (Turist Konsulterna) skulle vara till hjälp när det kommer till konfrontationer med myndigheter. Vad ska detta intyg då innehålla?

Tusen tack för din hjälp! :)


Ett så kallat "to whom it may concern" dokument kan alltid vara bra. Där framstår vem du är, vem du jobbar för, vart bilderna kommer att hamna, ditt syfte med besöket. Arbetsgivarens underskrift och stämpel. Ifall du får dem att gå med på att skriva ut ett sådant så är det ju bra. Det kan du ha nytta av vid gränsen om det blir probem med din utrustning.

UD's lista som hänvisas till är väl bra att ta en koll på. Men nu lär du ju redan veta lite vad pakistan kan handla om, så du har nog skitit i ud's lista för länge sedan :). Den är ämnad för turister och skall tas på allvar, men vi ska komma ihåg att ribban för att hamna på den listan är ite särskilt hög.

Och så kommer du ihåg att göra backups!!!! Nu om någonsin och konstant. Du kan när som helst bli av med greijerna. Själv kör jag 3 backups på resorna och förvarar dom på olika håll. I låsta förpackningar på hotellet, på mej (i bältet) och i kamerautrustningen. Bara som en påminnelse:D
 
Ett så kallat "to whom it may concern" dokument kan alltid vara bra. Där framstår vem du är, vem du jobbar för, vart bilderna kommer att hamna, ditt syfte med besöket. Arbetsgivarens underskrift och stämpel. Ifall du får dem att gå med på att skriva ut ett sådant så är det ju bra. Det kan du ha nytta av vid gränsen om det blir probem med din utrustning.
Har du ett sånt papper måste du ha ett arbetstillstånd. Åker du på vanligt turistvisum riskerar du att hamna i riktiga problem, pappret bevisar ju att du begått (eller iaf planerat) ett ganska allvarligt brott.
 
Reser du på ett turistvisum så skall du inte ha något med dig som kan tyda på att du är ute i andra ärenden.
Har du ett sånt papper måste du ha ett arbetstillstånd. Åker du på vanligt turistvisum riskerar du att hamna i riktiga problem, pappret bevisar ju att du begått (eller iaf planerat) ett ganska allvarligt brott.
 
Ja givetvis ska man i visumansökan ansöka om ett för just det ändamålet, work. Det är inget problem om arbetsgivaren intygar (med detta samma brev) att du är där för att plåta åt dem. Skulle absolut utnyttja det. Det där med turistvisum och fotogreijer som fort kan tolkas som yrkeutövande el.dyl. är absolut inte en populär kombination. Soeciellt i Iran nu som det börjar hetta till i politiken.

Indien o Nepal är lugnt. Där har jag åkt omkring med turistvisum och fullpackad fotoutrustning och då jag blivit tillfrågad vad jag sysslar med berättar jag att jag är fotograf, men på semester. Har aldrig varit nåt problem där.
 
Indien o Nepal är lugnt. Där har jag åkt omkring med turistvisum och fullpackad fotoutrustning och då jag blivit tillfrågad vad jag sysslar med berättar jag att jag är fotograf, men på semester. Har aldrig varit nåt problem där.
Problemet uppstår väl om du har brev från dina arbetsgivare med dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.