Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ipred, vad kan göras?

Produkter
(logga in för att koppla)
Av alla försök till liknelser är det här den mest intelligensbefriade.

Hade den haft någon som helst relevans så hade jag också kunnat sälja mitt hus om och om och om igen. Med vinst varje gång.

Du är journalist va? :)

Japp, jag är journalist. Och du är inte läskunnig.

Vad jag beskrev var en situation som kunde uppstå, om husköpare agerade likadant som fildelare, med hänsyn till de olikheter som finns mellan immaterialrätt och stöld.

Fast problemet är egentligen att alla som olovligen tar något från en legal innehavare vad det vara må inte vill höra att de beter sig som simpla tjuvar.
 
Kan du hänvisa till fakta som styrker detta påstående?

Jag har ingen erfarenhet av TV men radio och där bestäms avgiften av penetreringen dvs hur många man uppskattar lyssnar på kanalen dvs genom lyssnar siffror. Jag skulle tro att TV-bolag använder samma underlag i sina förhandlingar.
Dessutom kan man ta bolag som t ex TV3 som sänder via satellit de får inte marknadsföra sina kanaler i alla länder som tekniskt kan se programmet eftersomde inte betalar för de rätten.
Så kort sagt använder TV-bolagen säkert all information som kan visa att de har få tittare och dåligt med pengar när de vill köpa in. Sen all statistik som visar på många tittare och god penetrering när de säljer reklam plats.

Låter föga troligt att en av de allra girigaste branscherna som existerar skulle sälja sina program med kraftig rabatt, de tar givetvis betalt för hur många som har möjlighet att se programmen inte gissningar att endast X procent kommer se programmet.
Som sagt hur många som tittar på en kanal vid en viss tid och på olika typer av program vet man mha tittar siffrorna. Vad de olika bolagen betalar vet vi inte. et är nog fel att tala om rabatter utan här handlar det om individuell prissättning dvs man förhandlar och kommer överens om pris.

Och det är inte gratis, vi betalar via tvbolagen i Sverige rätt rejält med pengar för att få se dessa tvavsnitt.
Plus att vi betalar ännu en gång varje gång vi köper inspelningsbar media, hårddisk inspelare etc. Så gratis är det verkligen inte.

TV-licensen går till SVT, SR och UR. För alla andra Radio och TV-kanaler gäller reklam finansiering.
 
Du brukar köpa dina bilar av någon biltjuv för att han kan leverera snabbare än vanliga bilhandeln som inte levererar t.ex. nattetid?

Om det rörde sig om en exakt kopia av en bil som framställts av personen ifråga, så ja. I så fall kan jag inte se något moraliskt fel i det.

Vilket jävla skitsnack. Vad du säger är att du har någon sorts rättighet att få tillgång till allting omedelbart.

Jag säger inte att jag har rättighet till det. Jag säger att möjligheten finns, och att den inte utnyttjas på den legala sidan. Programvara, t ex, kan jag i regel köpa online i samma ögonblick som det släpps, betala online osv. Jag kan inte för mitt liv begripa varför inte samma skulle kunna gälla för musik/film/tv-serier osv etc.

Du säger att du handlar hos konkurrenten. Kapitalism innebär inte alls att någon har rätt att sälja något utan att ha rättigheter till det.

Du missar hela poängen. Det jag pekar på är att jag (och förmodligen många med mig) konsumerar av den som levererar snabbast och enklast. Jag säger inte att jag tycker det är rätt att sälja något utan att ha rättigheter till det, men jag säger att jag tycker det ligger hos rättighetsinnehavaren att bemöta detta problem genom att bli bättre än "konkurrenten", inte genom att försöka förbjuda den i det här fallet.

Först tyckte jag det var helt absurt att hänvisa till kapitalism där. Men vid närmare eftertanke så kanske det är så det yttrar sig när lagbok och befolkning inte går i takt? Skulle man kunna dra paralleller till förbudstiden när spritsmugglarna var hyperaktiva? Har vi 2000-talets förbudstid på upphovsrättsfronten? Eller svamlar jag bara och borde sova istället?

Exakt så, även om det här inte är ett problem som innebär fysiska och psykiska skadeverkningar på samma sätt som alkohol. Det är mao samma fråga fast med en betydligt mer ofarlig vara.
 
loidor ang. rymligt samvete så handlar det om huruvida samvetet säger gör att man sover gott eller inte när man gjort något. Ditt samvete verkar inte hndra dig från att sova efter att ha begått olagligheter mitt brukar inte tillåta det.
Så ditt samvete är rymligare än mitt. Eller så sover du dåligt och då kan ett tips vara att trappa ner på "dumheterna"...
 
loidor ang. rymligt samvete så handlar det om huruvida samvetet säger gör att man sover gott eller inte när man gjort något. Ditt samvete verkar inte hndra dig från att sova efter att ha begått olagligheter mitt brukar inte tillåta det.
Så ditt samvete är rymligare än mitt. Eller så sover du dåligt och då kan ett tips vara att trappa ner på "dumheterna"...
Och jag som trodde det skulle räcka med att dra ner på kaffet...

Skämt åsido, det är civil olydnad det handlar om. Jag är pirat för att jag vill få en förändring. Moral och lag behöver inte gå hand i hand, även om så ofta är fallet.
 
Ah, du menar:

Civilolydnad bygger på:
- att man agerar öppet dvs på ett sånt sätt så att den som man riktar aktionen mot känner till aktionen
- att man kommunicerar varför och vad man vill uppnå
- att man står för sin åsikt och handling

Att anonymt sitta och ladda ner material anser jag inte vara civilolydnad. Det gör man för sin vinnings skull.

-De jag agerar mot lär inte ha missat debatten. Inlägg av min åsiktstyp är knappast ovanliga i den här diskussionen. Det är ju på grund av det här vi har börjat nå förändring. Det behövs dock mer.
-Jag har på ett flertal ställen påpekat varför och vad jag vill uppnå (bl a här), liksom många med mig.
-Jag står för både åsikt och handling. Det är bara att börja gripa mig.

Vidare fildelar jag heller inte anonymt. Mitt IP är fullt synligt, och det är bara att börja spåra. Jag skriver inte falska namn på namninsamlingslistor heller.
 
Du missar hela poängen. Det jag pekar på är att jag (och förmodligen många med mig) konsumerar av den som levererar snabbast och enklast. Jag säger inte att jag tycker det är rätt att sälja något utan att ha rättigheter till det, men jag säger att jag tycker det ligger hos rättighetsinnehavaren att bemöta detta problem genom att bli bättre än "konkurrenten", inte genom att försöka förbjuda den i det här fallet.

.
Det där tror jag inte på om vi talar om den stora massan fildelare/nedladdare/piratkopierare.
Jag håller dock absolut med dig om att t ex. musikindustrin agerat pinsamt långsamt.
Det är möjligt att du är villig att betala om du får snabb eller omedelbar tillgång till t.ex. musik men hur många tror egentligen kommer att betala om det fortsätter att finnas ett (olagligt) gratisalternativ?

Nu slipper ni mig på ett tag. Kommer att vara ouppkopplad en vecka.
 
Det där tror jag inte på om vi talar om den stora massan fildelare/nedladdare/piratkopierare.
Jag håller dock absolut med dig om att t ex. musikindustrin agerat pinsamt långsamt.
Det är möjligt att du är villig att betala om du får snabb eller omedelbar tillgång till t.ex. musik men hur många tror egentligen kommer att betala om det fortsätter att finnas ett (olagligt) gratisalternativ?

Jag tror det skulle funka fint under förutsättning att det legala alternativet är snabbare och enklare. Själv skulle jag mycket hellre betala för att få en hastighet på, säg... 100Mbit än att åka gratis på kanske 5Mbit. Det är ju därför privata trackers går så bra. De garanterar hög hastighet.

Problemet skulle förvisso inte försvinna helt, men jag skulle iaf inte bry mig om det längre. Om det fanns ett rimligt alternativ leverans- och utbudsmässigt skulle världen få IPRED:a på bäst den ville för mig. Tills dess är jag motståndare.
 
Och jag som trodde det skulle räcka med att dra ner på kaffet...

Skämt åsido, det är civil olydnad det handlar om. Jag är pirat för att jag vill få en förändring. Moral och lag behöver inte gå hand i hand, även om så ofta är fallet.

Att tanka ner filmer (för egen vinning) är INTE civil olydnad.

Du gör det knappast så öppet att polisen bara kan ta och gripa dig. För Du skickar väl knappast skärmdumpar på bevismaterialet till myndigheterna? Annars missar du ju den demonstrativa delen.
 
Jag tror det skulle funka fint under förutsättning att det legala alternativet är snabbare och enklare. Själv skulle jag mycket hellre betala för att få en hastighet på, säg... 100Mbit än att åka gratis på kanske 5Mbit. Det är ju därför privata trackers går så bra. De garanterar hög hastighet.

Problemet skulle förvisso inte försvinna helt, men jag skulle iaf inte bry mig om det längre. Om det fanns ett rimligt alternativ leverans- och utbudsmässigt skulle världen få IPRED:a på bäst den ville för mig. Tills dess är jag motståndare.

Så nu räcker det inte längre med att det lagliga alternativet ska vara lika bra som det olagliga. Nu måste det lagliga vara 20 gånger snabbare!

Jösses...argumenten för att kunna sno filmer etc upphör inte att förvåna.
 
Att tanka ner filmer (för egen vinning) är INTE civil olydnad.

Du gör det knappast så öppet att polisen bara kan ta och gripa dig. För Du skickar väl knappast skärmdumpar på bevismaterialet till myndigheterna? Annars missar du ju den demonstrativa delen.

Vad är det då? Det är ju ett konsumentpolitiskt ställningstagande, där jag genom att vara en siffra i statistiken påpekar att nuvarande system inte fungerar tillfredsställande. Bortsett från att skriva brev till varenda bolag (efter att ha prövat även detta vet jag att det i regel inte ens leder till ett svar) kan jag inte komma på något annat att göra. Har du något förslag?
 
Vad är det då? Det är ju ett konsumentpolitiskt ställningstagande, där jag genom att vara en siffra i statistiken påpekar att nuvarande system inte fungerar tillfredsställande. Bortsett från att skriva brev till varenda bolag (efter att ha prövat även detta vet jag att det i regel inte ens leder till ett svar) kan jag inte komma på något annat att göra. Har du något förslag?

I så fall är väl att köra för fort och gå mot rött eller snatta civil olydnad om man kombinerar det med något lämpligt politiskt ställningstagande (vilket knappast är det som får folk att börja ladda ner film :) ).

Skapa fler namninsamlingar, skapa fler fler demonstrationer eller delta i arbetet för att dra igång företag som tillhandahåller media på DITT sätt...istället för att bara fortsätta ladda ner film och säga att det är civil olydnad för att förändra lagen om upphovsrätt (eller vad du nu vill ändra). Eller köp film av de nya företag som faktiskt existerar för att de är ett steg i rätt riktning. Då kommer de "gamla" företagen se att sälja film online funkar och kommer satsa på bättre och bättre lösningar.

Siffra i statistiken är knappast ett tydligt ställningstagande där du demonstrativt visar att du begår ett brott och synpunkter på lagen. Eftersom det är i egen vinning ekar dock de politiska argumenten rätt tomma.
 
Ola, är du inte lite väl aggressiv i din påhopp. Så som jag förstår begreppet 'egen vinning' är det något man gör för att förtjäna pengar eller att uppnå andra förmåner med. Att konsumera kultur räknad jag åtminstone inte dit. I Sverige är det iallafall väldigt få som laddar hem något från nätet för att göra en pirat-CD för försäljning.

Om det ända man skulle göra var att skriva på namnlistor så skulle inte skivbolagen gjort ett dyft för att tillhandahålla tjänster som konsumenterna vill ha. Det är de alternativa distributionskanalerna (kalla dem olagliga om du vill) som tvingat dem till förändring.
 
I så fall är väl att köra för fort och gå mot rött eller snatta civil olydnad om man kombinerar det med något lämpligt politiskt ställningstagande (vilket knappast är det som får folk att börja ladda ner film :) ).

Skapa fler namninsamlingar, skapa fler fler demonstrationer eller delta i arbetet för att dra igång företag som tillhandahåller media på DITT sätt...istället för att bara fortsätta ladda ner film och säga att det är civil olydnad för att förändra lagen om upphovsrätt (eller vad du nu vill ändra). Eller köp film av de nya företag som faktiskt existerar för att de är ett steg i rätt riktning. Då kommer de "gamla" företagen se att sälja film online funkar och kommer satsa på bättre och bättre lösningar.

Siffra i statistiken är knappast ett tydligt ställningstagande där du demonstrativt visar att du begår ett brott och synpunkter på lagen. Eftersom det är i egen vinning ekar dock de politiska argumenten rätt tomma.

Nå, jag kan iofs hålla med dig. Jag kanske skulle börja ladda ner mer som jag inte vill ha, för att få bort personlig-vinnings-faktorn? En siffra i statistiken är imo lika viktig som att protestera på andra sätt. Om ingen laddade ner pirat skulle det inte finnas någon anledning att förändra distributionen.

Och jag är tyvärr medveten om att många laddar ner för att det är gratis. Det förändrar dock inte att en hel del laddar ner för att materialet inte går att få tag på annars.
 
I så fall är väl att köra för fort och gå mot rött eller snatta civil olydnad om man kombinerar det med något lämpligt politiskt ställningstagande

Väldigt dåliga exempel då 1. fortkörning utsätter andra för fara. 2. Det är inte straffbart att gå mot rött så länge man inte framkallar en farlig trafiksituation. 3. Snatteri innebär att man stjäl nånting från någon annan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.