Annons

ipred, vad kan göras?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl det som är problemet. Så länge man kan ladda ned gratis och vara ganska säker på att det inte medför några konsekvenser så väljer folk (en stor del) inte ett lagligt alternativ. Även om det är billigt och smidigt. Det tror inte jag ialla fall.

Personligen tror jag det ligger i skillnaden på tillgänglighet och utbud. Kunde jag ladda ner film och tv-serieavsnitt lagligt med en knapptryckning mot betalning skulle jag självklart göra det. Garanterad hög hastighet, via http... en sån dröm. Som det är nu behöver jag (personligen) vänta på att serien/filmen sänts klart på bio/tv innan jag eventuellt kan importera den via Amazon och får dras med en förbannat lång väntetid (uppåt ett halvår från när jag först ville se vad det nu är) samt uteliggande pengar medan jag väntar på att varan ska levereras.

Låt mig exemplifiera:
Jag missar ett avsnitt av Lost, eftersom jag är på semester. Jag missar även reprisen på detta, eftersom jag fortfarande är på semester. Enligt dagens lagliga väg ska jag då sluta titta på Lost och vänta på att serien kommer ut på dvd, för att då, tre-fyra månader senare, köpa hela säsongen på dvd för 400:- exkl. frakt för att se det där avsnittet jag missade. Som pirat suger jag ner avsnittet, ser det och fortsätter se serien nästa vecka. Rent praktiskt, om vi bortser från att det ena är legalt och det andra inte, vilket känns mest förnuftigt?

Eller låt säga att jag vill se den brittiska serien Skins. Jag vet att de licensierar låtarna i serien för att sändas på tv, varpå de sedan byter till billigare musik till dvd-släppet. Jag vet också att det tar drygt ett år innan samma tv-serie sänds i Sverige. Och att det då kommer vara dvd-versionen som sänds, dvs. med billigare musik. Den lagliga vägen är att vänta ett år, samt se serien i sämre kvalitet (ja, det är kvalitetsbortfall om de tummar på musiken) och under detta år inte kunna kommunicera med mina brittiska vänner som är Skinsfans. Piratvägen är att jag plockar hem avsnitten, som de sänds på tv, samma kväll som de sänts och håller mig á jour. Återigen, vilket alternativ känns mest förnuftigt?

I mina ögon har inte piratfrågan ur ett konsumentperspektiv ett dugg med pengar att göra, utan med tillgänglighet att göra. Det är klart som stoppbad att man väljer den väg som gör att man får varan snabbast med minst krångel. Fysiska varor är inget alternativ, eftersom de har fraktkostnader, och de få filmbutiker som finns på nätet har i regel krångliga procedurer med att bli medlem och tjäna poäng och tjafs, förutom ett högst mediokert utbud.

Imo bevisar Spotify det här rätt bra. Jag minns inte när jag laddade hem en skiva sist, eftersom jag har tillgång till (nästan) all musik jag vill ha via Spotify. Enkelt, snabbt, lagligt. Ge mig nu samma funktionalitet på resten av nätet så är jag nöjd. Tills dess kommer jag fortsätta pirata, eftersom alternativet i mina ögon är obefintligt.
 
Och upphovsrättinnehavren får inte bestämma över hur och till vem han säljer sitt verk?
Du missar ett avsnitt och du har missat ett avsnitt. Om nu världen skulle gå under för dig så kan du ju välja att stanna hemma eller en laglig lösning som gör att du kan se programmet var du vill när du vill. Såna finns.
Om nu gruppen/låtskrivare till serien inte får betalt av film/tv bolaget så att musiken kan distribueras då har du rätt att lyssna på den ändå??? Det är ju du som bestämmer om och hur mycket du ska betala???

Det är inte bara rätten till betalning utan även rätten att bestämma distributin som ligger i upphovsrätten.

Fö Spotify delar med sig så lite till oberoende och småbolag att de inte kan vara med. Så genom att använda Spotify stöder du storbolagen och deras vinstintressen. Att de inskränker distributionen av filmer och TV serier osv...
Ett mindre oberoende bolag får ca 0,1 öre per lyssning. De kommer aldrig upp i volymer så att det ens är intressant att vara med. Storbolagen har helt andra vilkor.
 
Och upphovsrättinnehavren får inte bestämma över hur och till vem han säljer sitt verk?
Du missar ett avsnitt och du har missat ett avsnitt. Om nu världen skulle gå under för dig så kan du ju välja att stanna hemma eller en laglig lösning som gör att du kan se programmet var du vill när du vill. Såna finns.
Om nu gruppen/låtskrivare till serien inte får betalt av film/tv bolaget så att musiken kan distribueras då har du rätt att lyssna på den ändå??? Det är ju du som bestämmer om och hur mycket du ska betala???

Det är inte bara rätten till betalning utan även rätten att bestämma distributin som ligger i upphovsrätten.

Fö Spotify delar med sig så lite till oberoende och småbolag att de inte kan vara med. Så genom att använda Spotify stöder du storbolagen och deras vinstintressen. Att de inskränker distributionen av filmer och TV serier osv...
Ett mindre oberoende bolag får ca 0,1 öre per lyssning. De kommer aldrig upp i volymer så att det ens är intressant att vara med. Storbolagen har helt andra vilkor.

För mig spelar inte bakomliggande ekonomiska frågor ingen som helst roll, faktiskt. Jag betalar gladeligen, men har fortfarande inte hittat lagliga alternativ som låter mig ha de möjligheter jag har via piratsidan. Du får jättegärna länka till tjänster som erbjuder ordentlig service på tv-serieområdet, ingen skulle bli gladare än jag :) Jag har inga som helst problem med att folk tar betalt för utfört arbete.

Såhär efter att jag postat inser tom. jag irrelevansen i musik-i-tv-serie-frågan. Det är nog snarare en utskällning Channel4 borde få. Nåväl, det är irriterande hursomhelst.

Sen är det samma sak med Spotify. Jag bryr mig som slutkonsument inte ett dugg om bakomliggande ekonomiska frågor. Småbolag får mer än gärna starta en egen tjänst med samma funktionalitet med bättre villkor. Saken jag bryr mig om är att det finns material jag vill ha - jag får material direkt mot enkel betalning.
 
Antingen kan du använda Viasat On demand eller skaffa en sligshot eller liknande. För TV programmen vill säga.

Annars har ju video/dvd/hårddisk inspelning för semesterbruk funkat sedan länge ;-)

Fö verkar ditt samvete lite rymligare än mitt.
 
Fö verkar ditt samvete lite rymligare än mitt.

Om vi tar hans exempel med Lost, om man betalar tvlicens och programmet visas på svensk tv, så har man ju defacto betalt för rätten att se programmet. Bolaget som producerar har fått betalt för att man som svensk har möjlighet att se tvavsnittet, hur man tekniskt får tvavsnittet in i sin tv borde vara totalt ointressant.
 
Om vi tar hans exempel med Lost, om man betalar tvlicens och programmet visas på svensk tv, så har man ju defacto betalt för rätten att se programmet. Bolaget som producerar har fått betalt för att man som svensk har möjlighet att se tvavsnittet, hur man tekniskt får tvavsnittet in i sin tv borde vara totalt ointressant.

Öhhh Nej, man får ju som sagt spela in avsnittet och se det i efterhand och man kan använda typ slingshot och se det på annan plats i realtid. Eller både spela in det från utsändningen och spela upp det via "slingshot" senare.
Men man får inte ladda ner programmet från nån som olagligen publicerar en kopia.
 
Annars har ju video/dvd/hårddisk inspelning för semesterbruk funkat sedan länge ;-)

Fast det var ju på håret att vi fick den möjligheten. Filmbolagen stämde Sony (som inte var filmbolag på den tiden) och lobbade rätt hårt för att videon skulle förbjudas i lag. Så att bara lita på ena sidan (oavsett vilken) är nog olämpligt.
 
Om de stämde Sony så var det för att Betamax var för bra ;-)
Först med Video var väl Philips VCR annars. Sen kom jappsen med sina två format VHS och Betamax.
 
Först med Video var väl Philips VCR annars. Sen kom jappsen med sina två format VHS och Betamax.

Nja, beror på vad man menar med video. Enligt wikipedia: "Ampex introduced the Ampex VRX-1000, the first commercially successful videotape recorder, in 1956" och Philips VCR kom på 70-talet. Med reservation för att wikipedia kan ha fel.
 
Öhhh Nej, man får ju som sagt spela in avsnittet och se det i efterhand och man kan använda typ slingshot och se det på annan plats i realtid. Eller både spela in det från utsändningen och spela upp det via "slingshot" senare.
Men man får inte ladda ner programmet från nån som olagligen publicerar en kopia.

Antar att du inte ville förstå, bolaget har defacto fått betalt av svenska tvbolag för att vi har möjlighet att se tvavsnittet, hur det tekniskt hamnar i min tv är totalt ointressant! Inom en snar framtid antar jag att det även kommer vara helt lagligt om inte mediamaffian lyckas köpa ännu fler lagar.

Tycker du själv inte att det är super löjligt att bestämma hur avsnittet som jag betalt för hamnar i min tv? Om andra branscher vore som mediabranshen så skulle Canon köpa lagar som sa att bilder tagna i deras kameror endast får skrivas ut på Canon skrivare och du skulle tycka att det var helt i sin ordning för det är lagen hur korkad den än är. För tillverkaren har väl rätt att alltid bestämma över hur deras produkt används eller hur :)
 
Slingshot finns för HD numera.

Avgiften som TV bolag betalar för sändnoingsrättigheter baseras på att vissa missar programmen. Om de skulle betala för att alla som teoretiskt kan tänkas ha möjlighet att se sändningen och då ha full tätt att gratis få programmen via t ex internet etc skulle programmen vara avsevärt mycket dyrare.
 
Avgiften som TV bolag betalar för sändnoingsrättigheter baseras på att vissa missar programmen. Om de skulle betala för att alla som teoretiskt kan tänkas ha möjlighet att se sändningen och då ha full tätt att gratis få programmen via t ex internet etc skulle programmen vara avsevärt mycket dyrare.

Kan du hänvisa till fakta som styrker detta påstående?

Låter föga troligt att en av de allra girigaste branscherna som existerar skulle sälja sina program med kraftig rabatt, de tar givetvis betalt för hur många som har möjlighet att se programmen inte gissningar att endast X procent kommer se programmet.

Och det är inte gratis, vi betalar via tvbolagen i Sverige rätt rejält med pengar för att få se dessa tvavsnitt.
Plus att vi betalar ännu en gång varje gång vi köper inspelningsbar media, hårddisk inspelare etc. Så gratis är det verkligen inte.
 
Antingen kan du använda Viasat On demand eller skaffa en sligshot eller liknande. För TV programmen vill säga.

Annars har ju video/dvd/hårddisk inspelning för semesterbruk funkat sedan länge ;-)

Fö verkar ditt samvete lite rymligare än mitt.

Mja, inspelning funkar jättebra, så länge man kommer ihåg att spela in. En rätt stor del i det här är att saker ska vara tillgängliga när konsumenten vill ha dem. Konsumenten ska inte behöva planera framtida konsumtioner. Väntetider, planering... allt sådant sänker tillgängligheten.

Och ang. väntetider gör inte inspelningsbara media ett dugg. Det ligger enbart i att distributionen tar för lång tid, vilket är ytterligare ett problem. Som konsument konstaterar jag bara att det tar för lång tid, och att vad-jag-nu-vill-ha finns tillgängligt illegalt. Det är ett problem för distributören som behöver nå ut snabbare, det är inget jag som konsument ska straffas för.

Vidare begriper jag inte vad mitt samvete har med det här att göra. Det är inte mitt fel att upphovsrättsinnehavarna, dennes distribution och fan och hans moster inte klarar av att leverera innan konkurrenten (piratsidan) gör det. Det ligger på deras bord att lösa. Tills de gör det fortsätter jag att handla hos konkurrenten. Det kan varken jag eller mitt samvete klandras för. Det är så kapitalism fungerar.
 
Slingshot finns för HD numera.

Du tänker på Slingbox Pro-HD? Vad jag kan se på deras hemsida står det att den klarar "HD component input support for 720p or 1080i" dvs analog HD men det lär det inte hitta någonstans väl? TV och filmbolagen kräver HDCP för full HD vad jag vet och det finns inte på analog HD.
 
Det är inte mitt fel att upphovsrättsinnehavarna, dennes distribution och fan och hans moster inte klarar av att leverera innan konkurrenten (piratsidan) gör det. Det ligger på deras bord att lösa. Tills de gör det fortsätter jag att handla hos konkurrenten. Det kan varken jag eller mitt samvete klandras för. Det är så kapitalism fungerar.

Du brukar köpa dina bilar av någon biltjuv för att han kan leverera snabbare än vanliga bilhandeln som inte levererar t.ex. nattetid?
 
Som konsument konstaterar jag bara att det tar för lång tid, och att vad-jag-nu-vill-ha finns tillgängligt illegalt. Det är ett problem för distributören som behöver nå ut snabbare, det är inget jag som konsument ska straffas för.

Ja, och åker han legal taxi så ska taxi överskrida alla gränser och regler - för annars går han till svarttaxi nästa gång.
 
Nu är jag inte husägare, men man får ju vara tacksam över att mäklare/husspekulanter inte tänker i samma banor som filmpiraterna.
"-Vi vill köpa ditt hus."
"-Det är inte till salu."
"- Äh vad då då?"
"- Nej, jag vill sälja när jag vill, och till vilket pris jag vill."
"- Okej, men då kommer vi jättemånga och så plockar vi ner ditt hus bit för bit. Då kan ingen komma och säga att någon snott ett hus, varje person har bara lämnat en bit till den som bygger upp huset på nytt. Så det så."

Av alla försök till liknelser är det här den mest intelligensbefriade.

Hade den haft någon som helst relevans så hade jag också kunnat sälja mitt hus om och om och om igen. Med vinst varje gång.

Du är journalist va? :)
 
Vidare begriper jag inte vad mitt samvete har med det här att göra. Det är inte mitt fel att upphovsrättsinnehavarna, dennes distribution och fan och hans moster inte klarar av att leverera innan konkurrenten (piratsidan) gör det. Det ligger på deras bord att lösa. Tills de gör det fortsätter jag att handla hos konkurrenten. Det kan varken jag eller mitt samvete klandras för. Det är så kapitalism fungerar.

Först tyckte jag det var helt absurt att hänvisa till kapitalism där. Men vid närmare eftertanke så kanske det är så det yttrar sig när lagbok och befolkning inte går i takt? Skulle man kunna dra paralleller till förbudstiden när spritsmugglarna var hyperaktiva? Har vi 2000-talets förbudstid på upphovsrättsfronten? Eller svamlar jag bara och borde sova istället?
 
Och ang. väntetider gör inte inspelningsbara media ett dugg. Det ligger enbart i att distributionen tar för lång tid, vilket är ytterligare ett problem. Som konsument konstaterar jag bara att det tar för lång tid, och att vad-jag-nu-vill-ha finns tillgängligt illegalt. Det är ett problem för distributören som behöver nå ut snabbare, det är inget jag som konsument ska straffas för.

Vidare begriper jag inte vad mitt samvete har med det här att göra. Det är inte mitt fel att upphovsrättsinnehavarna, dennes distribution och fan och hans moster inte klarar av att leverera innan konkurrenten (piratsidan) gör det. Det ligger på deras bord att lösa. Tills de gör det fortsätter jag att handla hos konkurrenten. Det kan varken jag eller mitt samvete klandras för. Det är så kapitalism fungerar.

Vilket jävla skitsnack. Vad du säger är att du har någon sorts rättighet att få tillgång till allting omedelbart.Du säger att du handlar hos konkurrenten. Kapitalism innebär inte alls att någon har rätt att sälja något utan att ha rättigheter till det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.