loidor
Avslutat medlemskap
Det är väl det som är problemet. Så länge man kan ladda ned gratis och vara ganska säker på att det inte medför några konsekvenser så väljer folk (en stor del) inte ett lagligt alternativ. Även om det är billigt och smidigt. Det tror inte jag ialla fall.
Personligen tror jag det ligger i skillnaden på tillgänglighet och utbud. Kunde jag ladda ner film och tv-serieavsnitt lagligt med en knapptryckning mot betalning skulle jag självklart göra det. Garanterad hög hastighet, via http... en sån dröm. Som det är nu behöver jag (personligen) vänta på att serien/filmen sänts klart på bio/tv innan jag eventuellt kan importera den via Amazon och får dras med en förbannat lång väntetid (uppåt ett halvår från när jag först ville se vad det nu är) samt uteliggande pengar medan jag väntar på att varan ska levereras.
Låt mig exemplifiera:
Jag missar ett avsnitt av Lost, eftersom jag är på semester. Jag missar även reprisen på detta, eftersom jag fortfarande är på semester. Enligt dagens lagliga väg ska jag då sluta titta på Lost och vänta på att serien kommer ut på dvd, för att då, tre-fyra månader senare, köpa hela säsongen på dvd för 400:- exkl. frakt för att se det där avsnittet jag missade. Som pirat suger jag ner avsnittet, ser det och fortsätter se serien nästa vecka. Rent praktiskt, om vi bortser från att det ena är legalt och det andra inte, vilket känns mest förnuftigt?
Eller låt säga att jag vill se den brittiska serien Skins. Jag vet att de licensierar låtarna i serien för att sändas på tv, varpå de sedan byter till billigare musik till dvd-släppet. Jag vet också att det tar drygt ett år innan samma tv-serie sänds i Sverige. Och att det då kommer vara dvd-versionen som sänds, dvs. med billigare musik. Den lagliga vägen är att vänta ett år, samt se serien i sämre kvalitet (ja, det är kvalitetsbortfall om de tummar på musiken) och under detta år inte kunna kommunicera med mina brittiska vänner som är Skinsfans. Piratvägen är att jag plockar hem avsnitten, som de sänds på tv, samma kväll som de sänts och håller mig á jour. Återigen, vilket alternativ känns mest förnuftigt?
I mina ögon har inte piratfrågan ur ett konsumentperspektiv ett dugg med pengar att göra, utan med tillgänglighet att göra. Det är klart som stoppbad att man väljer den väg som gör att man får varan snabbast med minst krångel. Fysiska varor är inget alternativ, eftersom de har fraktkostnader, och de få filmbutiker som finns på nätet har i regel krångliga procedurer med att bli medlem och tjäna poäng och tjafs, förutom ett högst mediokert utbud.
Imo bevisar Spotify det här rätt bra. Jag minns inte när jag laddade hem en skiva sist, eftersom jag har tillgång till (nästan) all musik jag vill ha via Spotify. Enkelt, snabbt, lagligt. Ge mig nu samma funktionalitet på resten av nätet så är jag nöjd. Tills dess kommer jag fortsätta pirata, eftersom alternativet i mina ögon är obefintligt.