ANNONS
Annons

Intressant i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag pratade om det.

jag la till min egna tolkning av vad henric86 sa.
jag utgick från att det var det han menade med sitt tidigare innlägg.
 
Det har ingen betydelse! det är fortfarande ingen som antytt något om automatiskt!
alltså kan man inte säga att det inte skulle vara "skitprat" med den utgångspunkten!

mvh/Kim
 
man kan läsa mellan raderna också, det är inte nödvändigt att bokstavstolka allt som skrivs i ett forum.
 
Fotografier har sedan dess födelse manipulerats. Att det i dagsläget har blivit mycket lättare för var och en att pröva på det genom den digitala utvecklingen är väl bara bra. Då slipper vi ju även den eviga debatten om foto är konst eller inte. Mvh/ Kenneth
 
Jag orkar inte läsa alla inläggen men står det inte att bilderna är redigerade?
Var kom ordet manipulerade ifrån.
 
Kim7i skrev:
om man rättar till en sne horisont är man en dålig fotograf!?

det gör även erkända proffs! löjligt påstående.

Om man är "Fotoproffs" tar man då inga dåliga bilder?

Jag tror att den fotograf proffs eller amatör som kommer hem med en bild med sne horisont, blir ganska arg på sig själv, och tycker att han borde kollat detta när han tog bilden.
Men antagligen har denna fotograf inte bara tagit en bild utan har säkert flera exponeringar.
Så någon borde nog gå att använda.
De flesta som lämnar bilder till bildbyrå. använder dia eller negativ film så de har lite svårt att manipulera sina bilder.
Bildbyrån tar algrig in en bild som har sne horisont, För den är osäljbar.
Om det inte är gjort medvetet med extrem sne horisont.
 
En sne horisont behöver inte vara fel.
En sne horisont behöver inte vara extrem för att vara rätt. Det beror på fotografen och bilden i övrigt om det är ett "misstag" eller inte.
Här på fotosidan är det vanligt att betrakta en sne horisont som en miss. Många gånger kan det vara så men inte alltid.
Man hittar ganska ofta bilder med snea horisonter tagna av proffs som dom ändå har publicerat.
 
Du har helt rätt Hassan.
En sne horisont behöver inte vara fel.
För hur ofta är en horisont rak igentligen.
Landskapet höjer sig upp och ner hela tiden.
Men behöver man då ändra med ex PS i en bild så att horosonten blir rak?

Varför läser man så ofta då i bild kritiken att bilden blir bättre om man rättar upp horisonten. Sne horisont mm.
Horisonten i verkligheten var kanske inte rak.

Vad jag menade med sne horisont och bildbyrå- bilder är det, att om horisonten är sne så att bilden inte är bra, då tar dom ej in bilden.
Den är osäljbar.

En annan sak också.
Det har talats om är på sidan att det är bara att rätta till i PS om en bild inte blivit bra.
Min erfarenhet är att det inte är så lätt.
Skitbild in blir skitbild ut.

TT.
 
TT. skrev:


Om man är "Fotoproffs" tar man då inga dåliga bilder?


hehe..självklart, men är bilden dålig så bryr man sig heller inte om att rätta till horisonten heller!
är den bra i övrigt så fixas horisonten rak och bilden används!

mvh/Kim
 
Hassan skrev:
En sne horisont behöver inte vara fel.
En sne horisont behöver inte vara extrem för att vara rätt. Det beror på fotografen och bilden i övrigt om det är ett "misstag" eller inte.
Här på fotosidan är det vanligt att betrakta en sne horisont som en miss. Många gånger kan det vara så men inte alltid.
Man hittar ganska ofta bilder med snea horisonter tagna av proffs som dom ändå har publicerat.

som jag ser det angående snea horisonter så är det framför allt på bilder med vatten som horisont som "ska" vara rak, det känns helt fel med vatten som håller på att rinna ur bilden.
om det inte uppenbarligen har gjorts som en smakfull effekt.
mvh/Kim
 
I landskapsbilder så kan det se fel ut med en sne horisont. Det håller jag med om. Men det finns bilder där inte själva landskapet är huvudmotiv och där kan det vara hur rätt som helst med lutningar.
 
Bild och foto är inte samma sak.

Ett foto är en avbildning av hur en viss vy såg ut vid en viss tidpunkt. Det man ser på fotot har faktiskt förekommit på riktigt, även om det bara kunde ses inifrån kamerahuset. Det enda som förvränger bilden är filmen, men det är det bästa vi kan åstadkomma idag. Manipulation som sedan görs för att rätta till denna bild och medvetet förändra den är däremot att tillintetgöra begreppet fotografi och istället skapa en bild. På sitt sätt en konst i sig, men foto är det inte. Observera att borttagning av damm och dylikt digitalt är att rätta till fel som inträffade EFTER exponeringen, och alltså inte medräknat i mitt resonemang om manipulation.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att man ska betrakta fotografier som konstverk. Om bilden tilltalar dig, så är det en bra bild. Hur bilden är gjord spelar väl ingen större roll..

Folk klagar ju hela tiden på att bilderna på 'fotosidan.se' inte är tillräckligt konstnärliga, kan det inte då få finnas utrymme för lite konstnärlig frihet??
 
Det är väl inte mycket att bråka om. Jag gör bilder och använder en fotografisk metod. Jag använder också datorn ett hjälpmedel att producera dessa bilder. Jag har dock alltid egentagna foto som utgångspunkt i mitt arbete.

Jag bryr mig inte om jag kallas för kemist (=analogt fotografi) eller datoroperatör.

Så länge en bild inte utger sig för att vara dokumentär så struntar jag i hur den tillkommit. Det viktiga är att bilden berättar något. Det är väl också detta som är det viktigaste, inte tekniken hur den fotografiska bilden är framtagen.

Jag känner dock att mitt sätt att producera bilder är mer foto än någon annan konstart. Jag gör inte PS bilder eller 3D bilder från scrats, utan utgår från ett fotografiskt material. Oftast gör jag inte mycket mer i PS än jag skulle kunna i ett mörkrum.

Sedan håller jag med er att jag blir skittsur om jag upptäcker att någon kan göra samma sak som jag med samma kvaliteter på halva tiden. :)
 
Foto är dagens människas sätt att försöka beskriva en händelse eller känsla vid ett specifikt tillfälle. Om jag använder blixt så tillför jag orginalet något - en extern ljuskälla som mäniskan skapat.Detta skulle man kunna hård dra till att vara manupilation av verkligheten. Eller varför inte användandet av filter för att överbygga de problem som filmens eller den digitala sensorns dynamik skapar. Om du över eller under exponerar till räckligt mycket så finns det ingen information vara sig digital eller film mässigt. Om det nu inte är en hel vit eller hel svart yta som skall återskapas men även dessa har nyanser.
Det är detta som är ett av problemen. Filmen eller den digital sensorn har inte samma möjligheter som ögat och kan därigenom aldrig till hundra procent återge det som mäniskan tror sig sett - särskilt då som ett seende även styrs styrs av humör, lukter, stämningar mm

Förr i tiden hade man inte möjlighet att fotografera då försökte man genom berättelser eller målningar beskriva ett skeende eller en bild. Kan nog tänka mig att det blev en viss förvrägning även då beroende på hur man ville skildra det - gott eller ont kallt eller varmt - mm - men då kunde man kanske komma närmare sin egen förnimmelse av just detta ögonblicket.

Jag personligen blir glad bara en bild blir bra (händer inte så ofta) vare sig behövt jobba med den en hel dag i photoshop eller inte -men jag måste erkänna att jag skulle bli mer nöjd med själva fotandet om den vore ok från början.
Men om resultaten är lika så måste väll båda bilderna var lika bra fast att jag använt två olika verktyg för att komma fram till det. Särskilt om det var det så som jag upplevde tillfället.

Sedan måste jag säga att jag är väldigt tveksam till hur mycket man skall arbeta men en bild som är en dokumentation av något - en händelse eller ett ting spelar ingen roll - men även här hamnar man i ett dilemma - jag kan faktiskt kan vinkla det på det sätt som jag såg/kände mm händelsen eller tinget.

Om du fotar för en kunds räkning så är det självklart hans seende och värderingar som borde komma fram i bilden - det är i alla fall han som betalar för ögonblicket.

Låt oss alla försöka skapa så bra bilder som möjligt som ger oss själva välbehag och kanske även andra välbehag. Det är iallafall min utgångs punkt.
mvh
O.Olsson
 
berga skrev:
Appropå bildbyrårer och snea horisonter. Titta på porträttet av mannen vid denna länk.

Vilken läcker bild.
Jovisst lutar horisonten, det vore konstigt annars eftersom det är på en strand.
Vad jag vet så är vatten ytan på lägre nivå än land.
Stolsryggen bakom mannen är rak, och då lutar stranden. Helt normalt.

TT.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.