Johan P
Aktiv medlem
pixelbild skrev:
Manipulering är inte foto.
Såg på dina bilder du lagt in ( mycket fina för övrigt ) att du gillar att använda polfilter - och kanske tona ned himlen lite extra.
Är inte det manipulation?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
pixelbild skrev:
Manipulering är inte foto.
TT. skrev:
Om man måste lägga till saker i en bild eller ta bort, rätta till en sned horisont eller dylikt.
Då har man helt enkelt varit en dålig fotograf.
Om man har gjort detta, är det inte längre ett fotografi, utan en manipulerad bild.
Tobbe76 skrev:
...du kan i princip skicka ut en 7-åring med en kamera och med hjälp av datorn få fram ett resultat man skulle kunnat tro Terje eller ngn annan "proffs fotograf" legat bakom.
Tobbe76 skrev:
Själva grejen med foto nuförtiden är att du behöver inte vara en säker fotograf så länge du kan manipulera resultatet...du kan i princip skicka ut en 7-åring med en kamera och med hjälp av datorn få fram ett resultat man skulle kunnat tro Terje eller ngn annan "proffs fotograf" legat bakom.
/Tobbe
Tobbe76 skrev:
Min grogrund för avskyn mot manipulerade bilder, och då i synnerhet digitalt manipulerade sådana grundar sig i att en helt värdelös fotograf kan med datorns hjälp framställa en bild som ser bra mycket bättre ut än ngt jag lagt ner hela min själ i, samt åtskilliga timmar till att klura ut rätt kamerainställningar och vinklar.
Tobbe76 skrev:
Min grogrund för avskyn mot manipulerade bilder, och då i synnerhet digitalt manipulerade sådana grundar sig i att en helt värdelös fotograf kan med datorns hjälp framställa en bild som ser bra mycket bättre ut än ngt jag lagt ner hela min själ i, samt åtskilliga timmar till att klura ut rätt kamerainställningar och vinklar.
Jag förstår inte riktigt den här taliban-fotografinställningen. Blir du mindre stolt över ditt arbete för att något liknande eventuellt går att "fuska" fram i datorn? Vem sätter agendan egentligen över vad som är "tillåtet" respektive "ej tillåtet". Det hela beror väl vad man ska använda bilden till, eller? Jag håller med om att bilder som ska användas i tex journalistiska sammanhang inte ska manipuleras mer än absolut nödvändigt för att spegla verkligheten så som den såg ut vid fotograferingstillfället. eftersom filmen/digitalmediet tex inte har samma exponeringsomång som ögat måste man ibland pjatta/efterbelysa i datorn eller mörkrummet för att bilden ska se ut som motivet gjorde i verkligheten. Var gränsen för otillåten manipulering går kan dock vara svårt att avgöra. Tänk dig tex en bild på en man som håller upp en utsträckt högerarm. Med lite snäv beskärning illustrerar den en nynazist. Med lite vidare utsnitt ser man att han i själva verket pekar på trädet där brandkåren fick hämta ner katten...
Vill fotografen "manipulatören" att bilden ska skapa en känsla, kanske i konstnärligt syfte måste det väl för bövelen vara fritt fram och joxa hur mycket som helst i ps, mörkrummet eller med sax och klister. Tyvärr eller tack och lov kan inte fundamentalister hindra vare sig kreativitet eller teknisk utveckling.
Henric86 skrev:
I klartext:
Är man duktig i PS är man INTE en duktig fotograf utan en duktig retuchör.
Förr var ju det två helt olika yrken.
Henric86 skrev:
I klartext:
Är man duktig i PS är man INTE en duktig fotograf utan en duktig retuchör.
Förr var ju det två helt olika yrken.
steinick skrev:
Skitprat! Jag kan rekommendera att du studerar ett par exempel som visar att du har helt fel:
http://www.johnpaulcaponigro.com/
http://home.att.net/~rwharris/index.html
japp! det vill jag oxå veta!!steinick skrev:
Vem har pratat om "automatiskt"?