ANNONS
Annons

Internetbutiker...

Produkter
(logga in för att koppla)
Många lever kvar i tron att man som internet butik inte har varken lager eller kostnader. Det var många år sedan man kunde driva en seriös nätbutik så. Har själv drivit "vanlig" butik tidigare och numera endast nätbutik (ej inom foto) och det skiljer inte så himla mycket i fasta kostnader, min butikshyra låg på 15k, idag har jag 8k i lokalhyra + serverhyra på 5k i månaden. Har ett lagervärde på över 500k+. Att leverera paket inom 24 timmar från order tar kunden som självklart, och det ser även jag som en självklarhet. Att beställa hem varor efter kundens order funkar inte längre, om det det inte är udda/väldigt dyra prylar. Att nätshoppa är smidigt och väldigt många sitter på arbetstid och näthandlar, mellan kl 12-13 dippar order ingången rejält och minskar även kraftigt när folk slutar jobbet och tar sedan fart på kvällen igen.

Mina fotoprylar har jag köpt både lokalt hos scandinavian photo, lokala små handlaren, cyberphoto och B&H. Det viktiga har varit att man vill ha varan snabbt. B&H blir det när det är prylar som tex 300 2.8 IS som kan skickas direkt, vilket ofta ingen har på lager i Sverige.

Det den lokala butiken på hörnet borde fixa är en ordentlig hemsida med lagersaldo, ser jag att han har pryl X på hyllan och inte skiljer sig alltför mycket i pris mot tex cyberphoto så kör jag hellre förbi och köper den direkt än beställer på nätet och får vänta 1-2dagar.

Senast ändrad:
eosguy skrev:
Många lever kvar i tron att man som internet butik inte har varken lager eller kostnader. Det var många år sedan man kunde driva en seriös nätbutik så. Har själv drivit "vanlig" butik tidigare och numera endast nätbutik (ej inom foto) och det skiljer inte så himla mycket i fasta kostnader, min butikshyra låg på 15k, idag har jag 8k i lokalhyra + serverhyra på 5k i månaden. Har ett lagervärde på över 500k+. Att leverera paket inom 24 timmar från order tar kunden som självklart, och det ser även jag som en självklarhet. Att beställa hem varor efter kundens order funkar inte längre, om det det inte är udda/väldigt dyra prylar. Att nätshoppa är smidigt och väldigt många sitter på arbetstid och näthandlar, mellan kl 12-13 dippar order ingången rejält och minskar även kraftigt när folk slutar jobbet och tar sedan fart på kvällen igen.

Mina fotoprylar har jag köpt både lokalt hos scandinavian photo, lokala små handlaren, cyberphoto och B&H. Det viktiga har varit att man vill ha varan snabbt. B&H blir det när det är prylar som tex 300 2.8 IS som kan skickas direkt, vilket ofta ingen har på lager i Sverige.

Det den lokala butiken på hörnet borde fixa är en ordentlig hemsida med lagersaldo, ser jag att han har pryl X på hyllan och inte skiljer sig alltför mycket i pris mot tex cyberphoto så kör jag hellre förbi och köper den direkt än beställer på nätet och får vänta 1-2dagar.

En riktig butik har högre kostnader i 99 fall av 100. Hur mycket högre beror på många omständigheter. Lokalhyra och lager måste ju båda ha. Många mindre webbutiker får sina prylar skickade från sina leverantörer och driver verksamheten från sin bostad. Större har riktiga lokaler och bygger upp sitt lager, likt en vanlig butik. Kostnaderna för uppackade visningsexemplar, kunnig personal på plats, regelbunden städning, extra kostnad för bra butiksläge, högre försäkringspremier pga stöldrisk osv är kostnader som oftast är rejält mycket högre för en vanlig butik. En kostnad som definitiv är högre för webbutiken är givetvis underhållet/uppdateringen av websidan. Om en vanlig butik ska anställa någon som underhåller en sådan funktion också så blir en ganska kraftig extra kostnad som många butiker inte klarar. Som sagt, det finns plats för båda om alla spelar schysst.

Har tyvärr stött på exempel där en webbutik har bett mig som kund att gå ner till min lokala handlare för att känna på en produkt. Sen kan du beställa den av oss lite billigare. Not good!

Jag har en mycket vettig handlare som jag handlar av när jag inte handlar beggat. Går jag in där och säger att jag ska köpa en blixt t.ex. som kostar kanske 3400:- + frakt på internet (typ 3500:- hemma i postlådan) och butiken tar 4000:- så säger jag precis som det är.

Jag ska ha en blixt men tycker att det är lite saftigt att betala si å så mycket mer. Betalar gärna lite mer för att handla lokalt, få bättre service etc. och frågar om han kan göra bättre pris.

Han fixar alltid något vettigt så både han och jag är nöjda. Är man öppen å rak så brukar det funka bra att pruta ;)

MVH

Johan

mr_rockster skrev:

[..]Han fixar alltid något vettigt så både han och jag är nöjda. Är man öppen å rak så brukar det funka bra att pruta ;)
Ja, de flesta svenskar tror att det bara går att pruta i fjärran länder när man är på semester. Jag betraktar alltid handlarens prislapp som hans utgångsbud och något som är förhandlingsbart. Väldigt ofta är det på det sättet också, och efter en stund är både han och jag nöjda och gör en bra affär. Men viss känsla måste man förstås ha, och gärna också ett hum om vilka marginaler det rör sig om för handlarens del.

OJ!....är inte för eller imot nått men såhär tänker jag...(för er som vill läsa lite blaska ;) )

..tänk så mkt skräp som vi beställer på nätet som ska reklameras.... ?

om alla beställer kameror hit och dit har dem några månader, när de sedan går i kras vart vänder vi oss?..... jo den lokala "handlaren" som även har lokal service =)..... kan tro att försäljningen har dalat för många fotobutiker sen internethandeln drogs igång på riktigt och allt jagande efter lågpriser startade. Men troligtvis har service och efterfrågan på delar och liknande ökat.

vet t.ex. bilfirmor som har tyckt att det vart för dyrt att sälja bilar och enbart ängnat sig åt märkesservice... och visst går de runt på de... och bra går det också... trots att vi provar olika bilar och köper både här och där.

Fotobutiker borde

1. beställa ex direkt från grossis/tillverkare
2. ha massa demoex (som de får från jättarna, inget demoex = ingen försäljning)
3. samma låga priser som internetbutikerna (båda ställena har folk som jobbar.)
4. ev pyttelager eller inget alls... så alla får prova demoex och sedan beställa (leveranstid max 2 dager) (likt punkt 2)
5. service service givetvis det ska de ha.

detta är inte genomförbart ännu men på lång sikt hade detta vart kalas både för kunder och företag...

well well nu är det natten.... hadé!

JR. skrev:
1. beställa ex direkt från grossis/tillverkare
2. ha massa demoex (som de får från jättarna, inget demoex = ingen försäljning)
3. samma låga priser som internetbutikerna (båda ställena har folk som jobbar.)
4. ev pyttelager eller inget alls... så alla får prova demoex och sedan beställa (leveranstid max 2 dager) (likt punkt 2)
5. service service givetvis det ska de ha.

Johan satte här i stort sett på pränt mina tankar när jag menade att ansvaret ligger hos handlaren att lära sig möta den nya konkurrensen, och inte hos kunden. Kunden handlar där den tjänar mest, i ett överslag av service kontra pris. I en butik likt den ovan beskrivna skulle iallafall jag föredra att handla framför internet. Även om man inte kan nå ner i pris helt till internets nivåer.

/jer.

Jewster skrev:
Johan satte här i stort sett på pränt mina tankar när jag menade att ansvaret ligger hos handlaren att lära sig möta den nya konkurrensen, och inte hos kunden. Kunden handlar där den tjänar mest, i ett överslag av service kontra pris. I en butik likt den ovan beskrivna skulle iallafall jag föredra att handla framför internet. Även om man inte kan nå ner i pris helt till internets nivåer.

/jer.

Nu var det ju inte meningen att vi konsumenter skulle utbilda krämarna i hur dom skall göra business men det är ju trots allt detta sättet som fler kan tjäna lite kosing på, plockat från mellanleden! Det är där de stora pengarna ligger!

Hur gör handlaren när han beställer grejor från grossistfirmorna? Var letar han? Letar han efter lägsta pris montro? Eller högsta avans? Bästa rabatt??? Man står sig själv närmast och vill inte göra en dålig affär bara för att någon annan skall överleva!

Maxieboy skrev:
Nu var det ju inte meningen att vi konsumenter skulle utbilda krämarna i hur dom skall göra business men det är ju trots allt detta sättet som fler kan tjäna lite kosing på, plockat från mellanleden! Det är där de stora pengarna ligger!

Hur gör handlaren när han beställer grejor från grossistfirmorna? Var letar han? Letar han efter lägsta pris montro? Eller högsta avans? Bästa rabatt??? Man står sig själv närmast och vill inte göra en dålig affär bara för att någon annan skall överleva!

Det får du nog ändra till "DU står dig själv närmast". Jag och förhoppningsvis andra med mig tänker inte riktigt så egoistiskt. En bra affär mellan två parter är när båda är nöjda!!!

Om jag väljer att pruta för allt vad tygeln håller och visar upp diverse låga priser för handlaren för att få ned priset. Då blir den ena parten nöjd och den andra (handlarem) små irriterad och det är aldrig bra till nästa gång man ska göra sina inköp. Man bör se helheten i sina inköp och bygga upp en relation till sin butik. Då kan det bli både roligt och billigt att göra sina inköp.

Att bara plocka bort mellanleden kan ju tyckas som en enkel och bra lösning eftersom de tar en del av kakan. Tyvärr tror jag inte det är så enkelt. Distributörer står för en stor del av logistik och marknadsföring etc. Tar vi bort dem så måste de delarna läggas på något annat led, som i sin tur ökar kostnaderna där.

Jag misstänker att de flesta butiker gör sina inköp hos en och samma distributör/fabrikat. En handlare har troligen inte tid (och lust) att ringa runt och leta efter lägsta pris. Långsiktiga relationer, snabba leveranser och större volymer blir av större vikt, misstänker jag. Lite av det "tänket" efterslyser jag och lite mindre av "Man står sig själv närmast"...

Marcus Hellberg skrev:
Om jag väljer att pruta för allt vad tygeln håller och visar upp diverse låga priser för handlaren för att få ned priset. Då blir den ena parten nöjd och den andra (handlarem) små irriterad och det är aldrig bra till nästa gång man ska göra sina inköp. Man bör se helheten i sina inköp och bygga upp en relation till sin butik. Då kan det bli både roligt och billigt att göra sina inköp.

Det är väl ändå SÄLJAREN som sätter priset! OM du inte vill sälja till vilket pris som helst så är det väl inte kundens fel?

Det är just i mellanleden du, som detaljist skall försöka plocka in dina vinster, genom att köpa smart! Inte genom att försöka sälja dyrt!

Leta upp samma distributörer som säljarna på nätet använder sig av så kan du också få del av kakan. Kör egen import på grejorna, kolla på Kaffebrus i Köpingebro t.ex. Jag tror att Henrik är den som fick Elinchrom att börja sälja Indientillverkade D-lite blixtar i Sverige!

Marcus Hellberg skrev:
Om jag väljer att pruta för allt vad tygeln håller och visar upp diverse låga priser för handlaren för att få ned priset. Då blir den ena parten nöjd och den andra (handlarem) små irriterad...

Man är väl två om en affär? Om handlaren uppfattar priset som en förlust är det väl bara att säga nej. Gör han istället en liten vinst så är även det en vinst, och då borde han kanske välja att sälja. Om han visar sig bli irriterad är han nog inte tillräckligt mån om sin egen överlevnad.

Tyvärr tror jag inte det är så enkelt. Distributörer står för en stor del av logistik och marknadsföring etc. Tar vi bort dem så måste de delarna läggas på något annat led, som i sin tur ökar kostnaderna där.

Nej, varför skulle det vara enkelt? Och då får man väl titta på andra lösningar vad gäller logistik och marknadsföring. Alla branscher har ju i alla tider fått anpassa sig till nya förhållanden, och därigenom UTVECKLATS. Varför skulle inte fotobranschen kunna försöka det också?

Jag misstänker att de flesta butiker gör sina inköp hos en och samma distributör/fabrikat. En handlare har troligen inte tid (och lust) att ringa runt och leta efter lägsta pris.

Nej, och har han inte lust får han väl skylla sig själv eller anstränga sig lite mer. Varför ska kunden tvingas ta hänsyn till detta? Då kunden har tid (och lust) att leta efter lägsta pris.

/jer.

Maxieboy skrev:
Det är väl ändå SÄLJAREN som sätter priset! OM du inte vill sälja till vilket pris som helst så är det väl inte kundens fel?

Det är just i mellanleden du, som detaljist skall försöka plocka in dina vinster, genom att köpa smart! Inte genom att försöka sälja dyrt!

Leta upp samma distributörer som säljarna på nätet använder sig av så kan du också få del av kakan. Kör egen import på grejorna, kolla på Kaffebrus i Köpingebro t.ex. Jag tror att Henrik är den som fick Elinchrom att börja sälja Indientillverkade D-lite blixtar i Sverige!

Överenskommet pris sätts mellan de två parterna. Vanligast förekommande är att prisskyltar anger priserna men i många branscher lämnas pris på offert.

Kaffebrus har ett väldigt smalt sortiment och har mest tillbehör som de har valt att själv importera. En utmärkt affärsidé. En normal fotoaffär måste ha ett mer komplett sortiment och många av "standardprylarna" är marginalerna för små på för att kunna "göra en kaffebrus".

Du skriver DU till mig som om jag är fotohandlare. Så är inte fallet, jag försöker bara få fram budskapet att inte kortsiktigt leta billigaste priset på produkten man ska köpa, utan istället se till helheten och den långsiktiga relationen till sin handlare.

Jewster skrev:

Nej, och har han inte lust får han väl skylla sig själv eller anstränga sig lite mer. Varför ska kunden tvingas ta hänsyn till detta? Då kunden har tid (och lust) att leta efter lägsta pris.
/jer.

Du väljer att citera en mening men inte nästa? Svaret till frågan finns ju i min mening därefter. Självcitat: Långsiktiga relationer, snabba leveranser och större volymer blir av större vikt.

Dvs. Priser blir lägre när man köper av en och samma leverantör, oavsett led, tack vare större volym. Att hatta fram och tillbaka för att leta upp lägsta pris är ingen långsiktigt bra lösning.

Långsiktiga relationen och bra personkontakt borgar för bra service, även detta i alla led.

MVH
Marcus

Freetime skrev:
Så här gör jag... Kollar prylar i vanliga butiker, klämmer och känner till jag vet vad jag vill ha. Sen kollar jag priser på nätet och köper där. (gäller lite dyrare saker).

Det var det här det gällde från början va´?

Marcus Hellberg skrev:
Du väljer att citera en mening men inte nästa? Svaret till frågan finns ju i min mening därefter. Självcitat: Långsiktiga relationer, snabba leveranser och större volymer blir av större vikt.

Ja, men den citatddel jag besvarade var den som handlade om att handlaren inte hade tid eller lust att leta fram förmånligare avtal.
Resten av citatet var därför inte av vikt för det svaret.
Eller hur?

Priser blir lägre när man köper av en och samma leverantör, oavsett led, tack vare större volym. Att hatta fram och tillbaka för att leta upp lägsta pris är ingen långsiktigt bra lösning.

Verkar det, med alla butikers omkullgående, som denna gamla sanning verkligen är det bästa upphandlingssättet?
Kanske dags att testa nåt nytt.

/jer.

Senast ändrad:
Jewster skrev:
Ja, men den citatddel jag besvarade var den som handlade om att handlaren inte hade tid eller lust att leta fram förmånligare avtal.
Resten av citatet var därför inte av vikt för det svaret.
Eller hur?

Verkar det, med alla butikers omkullgående, som denna gamla sanning verkligen är det bästa upphandlingssättet?
Kanske dags att testa nåt nytt.

/jer.

Må så vara! Den som lever får se. Tack för disskusionen.

MVH
Marcus

I andra diskussionstrådar så gnälls det över att vissa internetbutiker inte kan leverera tillräckligt snabbt.
Så det blir väl bara en kvar till slut med ett skitstort lager (gratis?) och jävla massa folk (gratis?) som skickar grejjor i samma ögonblick som beställaren trycker ENTER.

Edit/ Ja det var ju korkat sagt förstås.
Det sker naturligtvis helt automatiserat med nån manick som puttar grejjorna på ett transportband.

Eller så drar man det hela ett steg längre och gör en "Dell". Dvs. att t ex. Canon/Nikon säljer allt själva direkt från fabrik. Butikerna kan då sälja olika typer av tjänster istället. Så blir det om jag spår i min kaffesump.

Edit/ Ja det var ju korkat sagt förstås.
Det sker naturligtvis helt automatiserat med nån manick som puttar grejjorna på ett transportband. [/B]

Större distributörer använder ofta automatiserade lager där plockning sker med hjälp av robotar. Men varken cyberphoto eller scandinavian har nog sådan stor volym så det är lönsamt att installera ännu :)

Nu sitter ju inte handlarna på latsidan de heller. De kommer att anpassa sig. Frågan är om vi vill att det gör det?

Som det ser ut nu så finns det lite olika spår som gäller.

Ett av dem är att kunden, får betala för att få en kamera demonstrerad. Har redan förekommit i sverige. Vet dock inte hur det gått med detta. Betalar man inte får man vackert tittar på grejerna genom en glasmonter.

Ett annat är att få "klämma" på en fejkprodukt helt utan demonstration. Vanligt på hos de stora kedjorna som SIBA osv.

Ett annat är "showrooms" där varje tillverkare har sina egna försäljningsställen där de oxå demar sina produkter. Sony Center är ett exempel på detta och Bang Olaufsen? ett annat. Nackdelen är uppenbar eftersom det blir ett jädra rännande på stan för att jämföra olika tillverkare.

Visst skulle vi kunna tänka oss andra lösningar på leverantörssidan, problemet är dock att dessa lösningar kommer internetbutiker till godo oxå. Och i egenskap av lägre omkostnader kommer de fortfarande att kunna hålla lägre priser.

80-90% av min tid består i att serva kunder i olika äreende. Gissar att det är ungefär likadant för mina kolleger. Säg att nånstans mellan 25-50% av den tiden består i att dema kameror. Om vi slapp den biten skulle företaget kunna minska sina löneskostnader med samma procenttal för säljpersonal då mindre personal behövs. Ren företagsekonomi.

I slutändan när dagen är slut så räknas kronor och ören. Med det menar jag att det är inte särskilt intressant att göra en liten vinst på en produkt om det i slutändan ändå visar minus. Då får man lösa problemet, genom att t ex inte sälja produkten och göra nått annat. Och då är frågan om konsumenterna verkligen vill ha det så? För det tycks ju uppenbart finnas ett behov av att få "klämma" på sakerna innan köp.

Grundläggande i denna fråga är att en demonstration av en kamera kostar pengar för en butik och det måste man ta betalt för. Oavsett om det råkar vara tomt i butiken när man är där och "klämmer".

/Maverick

Man kan se det från många vinklar.

Själv surfar jag ofta på nätbutikerna och läser på/jämför om produkterna jag är intresserad av. Jag utnyttjar därmed nätbutikens kostnader för såväl personalen som lägger upp produkterna online, skriver produkttext, utveckling av webshop, serverkostnad etc, Sen när jag kommer till den lokala handlaren så är jag redan påläst och upptar mindre av hans dyrbara tid. Snyltandet kommer alltså från båda håll. De flesta lokala handlare lever kvar i tiden när de tjänade grova pengar på filmframkallning och har inte anpassat sig till den digitala eran. Det ska inte behöver skilja mer än 5% i pris mellan nätbutik/fysisk butik mer än så bör det inte skilja i fasta kostnader.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar