Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Internetbutiker...

Produkter
(logga in för att koppla)
Mankan G skrev:
Välkommen till verkligheten!!

Se då till att erbjuda något extra som gör att jag vill handla av dig.

För mig så handlar det inte om hundralappar. Skiljer det så lite som 5% så bryr jag mig oftast inte men det är rätt vanligt att det skiljer avsevärt mer. Min egen D2X sparade jag 6000 på genom att köpa i Tyskland via Internet och då är det en helt annan sak. Fick givetvis Europagarantier som gjorde att jag kunde reparera den kostnadsfritt hos Lasses Kameraservice i Sverige. Inga som helst problem. Kan någon ge mig en enda orsak till varför jag skulle stöjda en lokal handlare med dessa 6000 när de dessutom inte kunde leverera varan snabbare?

Tyvärr är ju detta ett problem idag. Du kan inte som svensk handlare riktigt konkurrera med priserna i delar av Europa. Detta beror ju bla på lönekostnader, lokalkostnader, moms, osv i resp länder.

Nu är det tyvärr några år sedan jag arbetade inom just sällanvaruhandeln, men då (bla klockor och smycken) så kunde vi också konstatera att redan inköpspriset i Sverige skilde sig gentemot exempelvis USA eller Tyskland. Då är det svårt att konkurrera som svensk handlare. Du kan ju liksom inte skänka bort varan eller hur?
 
Samma priser i butik & internet hos Scand Photo men för mig så gäller samma sak: Handlar det om småsummor så köper jag gladeligen hos vilken handlare som helst men 6000 som det skilde för min D2X är inte småpotats. Jag vet oftast redan vad jag vill ha så det handlar inte så mycket om kläm o känn för mig utan jag går dit jag kan få varan levererad och till ett pris och funktion jag accepterar. Ett merpris är ok om jag får något extra: kortare levtid, kaffe :) eller vad det nu är....
 
lastrand skrev:
Kändes inte så intressant att stödja den lokala OnOff-butiken när det visade sig att de var hela 1100:- dyrare än Inet...

DET GÅR INTE att jämnföra internetbutik med vanliga butiker, självklart, köper man på internet kan det bli några hundra kronor billigare (efter frakt då)

Butik har ju personal och dem jobbar inte gratis. Internetbutik har också personal men kanske inte kräver lika många personaler och arbetstider.
 
FILM) (ulltand skrev:
Visst kan du det. Historien om tidningen Metro visar att det fungerar riktigt bra.

Fungerar inte lika bra för aktieägarna, har själv ägt metro aktier men har nu sålt alla. Från att ha toppat runt 16kr står de nu strax under 6kr. Vinsterna lyser tyvärr med sin frånvaro.
 
Gersemi skrev:
...Nja, men det beror ju på att tidningen är annonsfinansierad...

Min tanke var att visa på att det finns andra lösningar än de traditionella.

Står butikerna och stampar på samma mark de alltid gjort, så lär det inte bli så bra för dom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.