Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Internetbutiker...

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke Sändh skrev:
Men i detta fall handlar det om service man är beredd betala för och inte en som är inbakad i varans pris. Det senare tror jag inte har så mycket framtid tyvärr.

Låt oss, för skojs skull, undersöka saken här på fotosidan.

Ponera att ni ska köpa en systemkamera ihop med tillbehör som på internet kostar 12.000kr totalt.

Ni har hittat en lokal butik där personalen både uppför sig trevligt och kompetent. Ni spenderar 45min i butiken och de hjälper er att plocka ihop lämpligt paket.

Hur många hundralappar över dessa 12.000kr är ni beredd att lägga?
 
Marcus Hellberg skrev:
Låt oss, för skojs skull, undersöka saken här på fotosidan.

Ponera att ni ska köpa en systemkamera ihop med tillbehör som på internet kostar 12.000kr totalt.

Ni har hittat en lokal butik där personalen både uppför sig trevligt och kompetent. Ni spenderar 45min i butiken och de hjälper er att plocka ihop lämpligt paket.

Hur många hundralappar över dessa 12.000kr är ni beredd att lägga?

Svår fråga, beror lite på läget, men jag skulle nog lägga på 3000:- och betala 15.000:- istället för att få klämma lite och för att få grejerna direkt (direkt biten är väldigt viktig för mig). Kanske hade jag köpt ett finare objektiv, eller hus, när jag direkt kunde känna kvalitets skillnaden. Jag menar, var den en 350/400D jag skulle köpa så hade jag ju hoppat över den om jag kunnat testat och jämföra med en 20/30D.

Jag handlar på Internet bara när grejerna inte finns i mitt när område och när jag köper beg.

/Magnus
 
Marcus Hellberg skrev:
Ni har hittat en lokal butik där personalen både uppför sig trevligt och kompetent. Ni spenderar 45min i butiken och de hjälper er att plocka ihop lämpligt paket.

Hur många hundralappar över dessa 12.000kr är ni beredd att lägga? [/B]

45min, då kan man väl bjuda på 15min och betala en timlön över Internetpriset.
 
Skämt åsido... Jag skulle nog kunna betala två timlöner för 45 minuters bra service i en butik, men inte en krona extra på produkten som jag köper.

Om jag bara ber om en produkt och får service i form av ett lyft över disken, så är jag inte beredd att betala en krona extra.
 
Birger Olsson skrev:
Skämt åsido... Jag skulle nog kunna betala två timlöner för 45 minuters bra service i en butik, men inte en krona extra på produkten som jag köper.

Om jag bara ber om en produkt och får service i form av ett lyft över disken, så är jag inte beredd att betala en krona extra.

Lagerhållning, lokalhyra, löner osv vill du inte betala för?

/Magnus
 
Nu ska man inte glömma att skillnaderna kanske inte alltid är så stora. Vissa webbutiker har visst lager och fin service. Har varit i kontakt med Cyberphotos kundservice ett antal ggr. och det har fungerat mycket bra. Har fått snabb och ytterst kompentent hjälp.

Köpte däremot en DVD från nån svensk sida, - men företaget var tyskt tror jag, - och de bara skickade vidare ordern till leverantören. Produkten var trasig, - och jäklar vilka problem vi hade med att få hjälp. De var billigast, - och vi beställde där för att vi inte hittade just den DVD'n hos andra. ALDRIG mera. Det är skillnad på webbutiker. I allra högsta grad.

Jag har handlat flera utrustningar hos lokala fotoaffärn (som är en bit härifrån, - bor på landet) Har förhandlat priset, - men jag har i princip kontaktat dom och sagt - detta vill jag ha (Hade kollat i nätbutikerna, - alltså motsat kan man säga, - uttnyttjade deran information). Sen har de i sin tur bara beställt, - skickat till mig, tillsammans med faktura. OCH det har kostad mera, - men jag ville stödja dom. Dock kunde ingen där nåt speciellt om grejorna, - och nu senast tyckte jag att Cyberphoto faktisk gör jobbet BÅDE bättre och billigare. Kontaktade dom flera ggr. innan köpet med olika frågor om utrustningen jag ville ha. Fick snabba och bra svar, - imponerande. Samma kompetens finns inte att få i butik här tyvärr.

Men för att svara på frågan om hur mycket mera jag är beredd att betala för kompetens, - om den nu hade funnits här. Tja, - 10% kanske? Lite mera på småsaker.
 
Ibanez Magnus skrev:
Lagerhållning, lokalhyra, löner osv vill du inte betala för?

/Magnus

Nej, det var därför jag skrev tidigare i tråden att jag tyckte att Canon/Nikon skulle göra en "Dell" och butikerna istället skulle sälja olika tjänster.
 
Tror du någon kan sälja en Canon kamera billigare än Canon?

Dell säljer redan via ÅF i USA för folk som vill betala mer för att klämma. Dock inte ÅF med kunskap om produkten som kostar pengar, utan Walmart.
 
Senast ändrad:
Nu är jag ju inte så gammal att jag har gått och hämtat mjölk i flaska, men inte är alla vanliga butiker så fantastiska som en del påstår?
Visst dom är vänliga och visar på en bra kamera, eller ja , alla kameror är bra för om jag pekar på en annan än den försäljaren visade först så är den kameran naturligtvis också bäst. Fast sen när man dragit betalkortet och trykt på OK-knappen då får man klara sig själv. Om man inte har köpt nån sån där dyr försäkring som dom alltid vill sälja på en.

Hörde en försäljare som förklarade för ett äldre par att utan försäkringen så var man i pricip tvungan att felsöka sin produkt själv, ordna transport och även om man lämnade TVn till butiken kunde den ju bli stående på lagret några veckor och då kunde ju vad som helst hända. Och hände det nåt var det upp till kunden att kunna bevisa vem, vad och hur felet uppståt, om det nu ens var nåt fel.

Jag köpte min kameraa i butik och inte tycker jag att jag fick nån fantastisk service efter köpet när jag hadde lite frågor om kameran. Det blev därför inga mer affärer i den butiken utan när jag senare hadde lite funderingar angående ett sigma tele-objektiv och om jag borde ersätta det med ett nytt gick jag till en annan butik där dom var så snälla att jag fick prova ett objktiv. Jag hadde nog köpt objektivet där om det inte varit för att jag hittede ett begagnat bland fotosidans annonser för halva priset.
 
Marcus Hellberg skrev:
Låt oss, för skojs skull, undersöka saken här på fotosidan.

Ponera att ni ska köpa en systemkamera ihop med tillbehör som på internet kostar 12.000kr totalt.

Ni har hittat en lokal butik där personalen både uppför sig trevligt och kompetent. Ni spenderar 45min i butiken och de hjälper er att plocka ihop lämpligt paket.

Hur många hundralappar över dessa 12.000kr är ni beredd att lägga?

Ingenting, om internet affären också är bra och seriös
 
Handlar nästan enbart av min lokala handlare, inte så lokal längre eftersom jag har flyttat. Men hur som helst så brukar jag titta efter lägsta pris på internet inom Sverige och sedan går till min lokala handlare och frågar om han kan matcha det priset och det har han för det mesta lyckats med. De kan om de vill.

/Mikael
 
Tordan

Kom på att jag faktiskt saknar en butik som försvann och det är Tord Larsson Elektronik i Uppsala. Dom kunde till nästa dag ta hem allt ur ELFAs stora sortimen. Dom fick dåliga vilkor när dom skulle förnya sitt kontrakt med ELFA och stängde därför butiken. Tydligen var det så att ELFA inte ansåg sig behöva nån återförsäljare i uppsala utan hellre använde sina egna försäljare över internet och telefon och sen skickade varorna med post.
 
Problemet med de flesta fotobutikerna är att de har dålig lagerhållning och inte kan få in produkter inom rimlig tid. När man för tredje veckan i rad är inne i en butik bara för att få höra samma visa att grejorna är på väg ifrån något lager så ledsnar jag och handlar någon annanstans, oftast via nätet där man ser att grejorna verkligen finns inne när man beställer.
 
Marcus Hellberg skrev:
Låt oss, för skojs skull, undersöka saken här på fotosidan.

Ponera att ni ska köpa en systemkamera ihop med tillbehör som på internet kostar 12.000kr totalt.

Ni har hittat en lokal butik där personalen både uppför sig trevligt och kompetent. Ni spenderar 45min i butiken och de hjälper er att plocka ihop lämpligt paket.

Hur många hundralappar över dessa 12.000kr är ni beredd att lägga?

Jag skulle inte bråka om 500 spänn men om det rör sig om flera tusen, vilket inte är ovanligt, så skulle jag förmodligen handla nån annanstans. Men 500-1000 spänn kan det vara värt ha en lokal kontakt. Skiter det sig har man snart förbrukat de pengarna om man försöker få till reparationer över nätet exv. Att skicka paket är både dyrt struligt och riskfyllt.
 
En intressant aspekt i sammanhanget är ju att om man inte går till butiken slipper man säljsnacket.
Jag gissar att den som näthandlar generellt är bättre påläst om vad man vill ha än den som går till butik och låter sig pratas omkull. Men handlar i lugn och ro det man bestämt sig för men inte mer.
"Risken" man utsätter sig för i butik är ju att man går hem med fler, eller dyrare saker än man från början tänkt. Väl hemma inser man att argumenten för ett extra UV-filter lät rimliga i butiken, men att man insera tt det medföljande motljusskyddet ger samma frontskydd gratis. Eller att man som förstagångsköpare av en systemkamera presenteras för det märke som butiken har störst marginaler på (eller har hemma i lager för stunden), men som kanske senare visar sig inte ha varit det optimala systemvalet.
Naturligtvis bör man läsa på innan man går in i butiken. Men jag tror att många förlitar sig till försäljarens professionalitet istället för det egna omdömet.

Jag tar med detta inte ställning mellan nät- eller butikshandel, utan vill bara framföra en potentiell fara med det "trevliga och kompetenta" bemötandet man kan få i butik.

/jer.
 
Senast ändrad:
Trevlig diskussion ni har :)

Jag hoppas ni förstår att om x år kommer alla butiker att försvinna, du kommer köpa allt från internet. That's just the way it is. dom större kedjorna kommer fatta att "fan,vi kommer tjäna större pengar då".

Men att ni säger att affären (Siba,Onoff etc) tar högre priser bara för hyran+ andra kostnader låter helt sjukt. Hur skulle ett miljon företag som siba (exempel) kunna ta skada av att en snubbe går in och kollar och sedan går ut? själklart handlar det om mycket fler människor men ändå. Jag anser att Siba omsätter såpass mycket pengar att det räcker, jag stödjer hellre mindre lokala säljare men jag vill även kunna "klämma" lite utan att få skit för det.
 
Det är faktiskt bara några veckor sedan jag fick stenskott i frontlinsen trots motljusskydd. Så att det skulle ge samma skydd är ju skitsnack.

Nyligen var jag in i en internetbutik som oxå har en vanlig butik. Bortsett från att det var väldigt dåligt med prylar hemma så visar det sig att den varan som jag stått och klämt på var reserverad över internet så den fick jag minsann inte köpa. Det lär inte bli fler besök än nödfall i den butiken. Kan ju vara nått att tänka på för de som tror att de får en orörd vara på internet.

För övrigt helt okej att gå och klämma hos SIBA av flera anledningar. Dels så är det mest dummies som man kan klämma på. Dels så får man ingen service av en säljare i alla fall och därmed har man ju heller bidragit till en lönekostnad.

/Maverick
 
Freetime skrev:
Så här gör jag... Kollar prylar i vanliga butiker, klämmer och känner till jag vet vad jag vill ha. Sen kollar jag priser på nätet och köper där. (gäller lite dyrare saker).

Vilka internetbutiker tycker ni är bäst?

www.cyberphoto.se Är den som jag tycker verkar bäst, de omsatte 123 000 000 sek + moms förra året.

Du kan med trygga händer handla via CyberPhoto. De sköter sig exemplariskt tycker jag. De har bra service och trevligt bemötande. Den enda kritiken är att de tycker att det mesta under proffs nivå är lite si så där... Dock så säljer de glatt och rekommenderar olika alternativ. Man kan alltid ringa och kolla sin order osv. Även hemsidan är suverän. En bra butik!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.