Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Internetbutiker...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att alla handlare som känner sig "drabbade" skall ta kontakt med sina underleverantörer för att få en ny struktur på försäljningsleden, om dom vill vara med och ta del av kakan! Deras underleverantörer kommer förmodligen inte att lyfta ett finger för att hjälpa dem när dom ser att dom kan tjäna sina pengar ändå utan att ha fotobutiker på stan som skall försöka kränga grejorna. Annat var det för några år sedan, då ställde leverantörerna upp och försåg handlarna med testexemplar och reklamskyltar! Var är dom idag? Det är dom som det skall gnällas på inte kunderna, som dom kanske mister för alltid! Anpassning till nya tider, för VEM vill betala mer än nödvändigt? Hur mycket extra utöver avtalet vill man ge sina anställda i lön, sådär utan vidare???
 
du har ett bra resonomang men du missar några viktiga saker..

1. Internet handlarna behöver inte ha någon större personal styrka eller lager saldo utan kan beställa direkt från grosisst och på så sätt få ner priserna. Dom slipper ju även hyra av lokakl utan kan ha mindre lokal än vad en lokal fotohandlare behöver.

2.Om det är ett mindre företag kanske man kan belöna personalen på olika sätt för att dom gör ett bra jobb, tror det är näst intill omöjligt på större företag (mer än 15 anstälda) (ot men liten fundering)

men visst vore det bra om berörda foto handlare såg över sitt levrantör system.
 
Håller med Max i det ovanstående inlägget.
Sen undrar jag över er som tycker trådskaparen gör fel; är det att han klämmer först, och handlar annorstädes sen, eller är det att han överhuvudtaget handlar på internet som är fel? För isåfall borde ju all internethandel vara moraliskt förkastlig (nån blandade in moralbegreppet här). Är det så vi ska förstå det?
Att småhandlarna försvinner tycker jag också är tråkigt. Och jag ser sambandet mellan var konsumenten väljer att handla och butikernas överlevnad.
En undran är; gäller denna omtanke om fotobutikerna även alla kvartersmatvarubutiker? Ni som rackar ner på internethandel och menar att man inte ska sätta sig själv i första rummet; gör ni alla era veckoinköp på närmsta jourbutik eller åker ni en bit till det stora billigare köpcentret? Eller har ni nån gång överhuvudtaget handlat på rea. Man kanske borde be att få betala fullpris även då, för butikens bästa.

/jer.
 
Vi människor ska inte börja tänka på moral. Om man ska göra det så är det väll lika bra att vi alla gick och hängde oss. det vore nog det mäst moraliskt riktiga.
 
ps82 skrev:
du har ett bra resonomang men du missar några viktiga saker..

1. Internet handlarna behöver inte ha någon större personal styrka eller lager saldo utan kan beställa direkt från grosisst och på så sätt få ner priserna. Dom slipper ju även hyra av lokakl utan kan ha mindre lokal än vad en lokal fotohandlare behöver.

2.Om det är ett mindre företag kanske man kan belöna personalen på olika sätt för att dom gör ett bra jobb, tror det är näst intill omöjligt på större företag (mer än 15 anstälda) (ot men liten fundering)

men visst vore det bra om berörda foto handlare såg över sitt levrantör system.

Bra, du e det hela lite på spåren! Det finns ingen som tvingar den lokale fotohandlaren till att ha kvar sin dyra butik mitt i centrum. "If you can't beat them, join them!" Gör som Internethandlarna gör, men gör det i sammarbete med grossisterna! Internethandlaren skall ju inte behöva ha "klämma och känna grejorna" på hyllan för egna pengar, utan dessa grejor skall ju tillverkaren eller grossisten stå för! Förr kunde du gå till den lokala handlaren och smaka på både korven och osten innan du köpte en bit. Det går inte att göra så idag på så många varuhus, eller hur? Det är bara en anpassning till verkligheten som behövs. Det behövs inte fler lurade kunder eller fotohandlare som sitter på röven och försöker kränga till överpriser!
 
chrahl skrev:
Vet inte om du är ironisk (hoppas det). Tror inte det kommer finnas så många "vanliga butiker" kvar för det lär vara svårt att gå runt på kunder som bara tittar och klämmer./CA

Det finns inte så många olika småbutiker kvar heller, de flesta är stora kedjor. Och 1-2 mans företagen som är specialister på sina områden. Sverige har flest stormarknader i europa med de stora kedjorna.
 
Jewster skrev:
Håller med Max i det ovanstående inlägget.
Sen undrar jag över er som tycker trådskaparen gör fel; är det att han klämmer först, och handlar annorstädes sen, eller är det att han överhuvudtaget handlar på internet som är fel? För isåfall borde ju all internethandel vara moraliskt förkastlig (nån blandade in moralbegreppet här). Är det så vi ska förstå det?
Att småhandlarna försvinner tycker jag också är tråkigt. Och jag ser sambandet mellan var konsumenten väljer att handla och butikernas överlevnad.
En undran är; gäller denna omtanke om fotobutikerna även alla kvartersmatvarubutiker? Ni som rackar ner på internethandel och menar att man inte ska sätta sig själv i första rummet; gör ni alla era veckoinköp på närmsta jourbutik eller åker ni en bit till det stora billigare köpcentret? Eller har ni nån gång överhuvudtaget handlat på rea. Man kanske borde be att få betala fullpris även då, för butikens bästa.

/jer.

Problmet är givetvis att han utnyttjar någons tid och investeringar och gör sina inköp hos någon som inte har gjort de satsningarna för att de är lite billigare. Om du läser alla inläggen från början så bör det framgå tydligt.

Om du går till en billig livsmedelsaffär så har de oftast mindre och sämre sortiment, färre anställda=längre köer osv. Vilket man väljer är upp till var och en.

Jämförelsevis skulle man kunna säga att om du går till den dyrare livsmedelsaffären och står och diskuterar med delikatessbiträdet i 20min om vad du ska ha för kött till lördagsmiddagen, för att sedermera kila ner till Jonnys livs på hörnan som sneimporterar sitt kött från Albanien för halva priset, så vore det lika fel, anser jag. Vill du köpa köttet för den billigare pengen så ska du ge fan i uppta tiden för biträdet i den dyrare butiken.

Om en butik har rea så det ju deras val. Men en fotobutik som visar upp sina produkter för dig som kund väljer ju inte att du ska gå och köpa den billigare på nätet.

Allting handlar om att tänka lite mer på andra och inte bara, kortsiktigt, se till sitt eget bästa.

Som sagt...what goes around comes around!
 
Första inlägget.

Det var slarvigt skrivet av mig. En liten utveckling...
Om vi säger att jag vill köpa en kamera. Och har varit i en fotoaffär och fått lite info och prisuppgifter och vill vänta ett tag med att göra affären... När jag sedan har bestämt mig eller skrapat fram pengar känner jag att jag är fri att köpa där jag vill. Om personalen har varit proffsiga genom att berätta fördelar med att köpa hos dem och att de är tillmötesgående och helt enkelt en trevlig upplevelse. Då vill jag handla av dem, det finns inget bättre än om de kanske kommer ihåg vad man pratade om. Om det kostar några kronor mera i det fallet gör det ingenting. Bra personal=vill tillbaka. Dålig personal=nej tack. Om jag går till OnOff och klämmer och frågar för att någon vecka senare köpa den av elgiganten känns det inte omoraliskt alls för mig. Eller köper den direkt via nätet.

De gånger jag varit hos schönners foto och tittat på något har jag alltid kommit tillbaka och köpt det där.

Det var snarare en onoff el. elgiganten som jag tänkte på när jag skrev det första... Och därefter kanske köpa på nätet. Absolut inte 1-3 mans specialinriktade företag.

När det gäller moral så kan jag bara konstatera att man(jag) försöker handla lokalt men inte faan handlar jag mat till mig, frugan och 3 tonåringar på den lokala affären. Roligare saker kan jag göra för pengarna. Sverige har flest köpcentrum i europa, per inv. Varför? för att alla vill köpa i samma kedjor och allt ska vara smidigt, snart är vi lika feta som jänkarna också.

Det är också upp till handlarna att följa med utvecklingen. Hur många fotobutiker finns kvar som inte säljer digitalt? Då kedjor verkar vara grejen i sverige så får de gå ihop och köra en internetbutik om det är det konsumenten vill ha. Samhället förändras ju hela tiden. De får försöka vara kreativa och finna nya vägar att tjäna pengar.

Schönners foto exempelvis har ökat omsättning då de startade en internethandel.

Nu ska jag starta ett nytt inlägg om butiker;)
 
Freetime skrev:
Första inlägget.

Det var slarvigt skrivet av mig. En liten utveckling...
Om vi säger att jag vill köpa en kamera. Och har varit i en fotoaffär och fått lite info och prisuppgifter och vill vänta ett tag med att göra affären... När jag sedan har bestämt mig eller skrapat fram pengar känner jag att jag är fri att köpa där jag vill. Om personalen har varit proffsiga genom att berätta fördelar med att köpa hos dem och att de är tillmötesgående och helt enkelt en trevlig upplevelse. Då vill jag handla av dem, det finns inget bättre än om de kanske kommer ihåg vad man pratade om. Om det kostar några kronor mera i det fallet gör det ingenting. Bra personal=vill tillbaka. Dålig personal=nej tack. Om jag går till OnOff och klämmer och frågar för att någon vecka senare köpa den av elgiganten känns det inte omoraliskt alls för mig. Eller köper den direkt via nätet.

De gånger jag varit hos schönners foto och tittat på något har jag alltid kommit tillbaka och köpt det där.

Det var snarare en onoff el. elgiganten som jag tänkte på när jag skrev det första... Och därefter kanske köpa på nätet. Absolut inte 1-3 mans specialinriktade företag.


När du utrycker dig på det viset så tar debatten slut, för mig. Kan inte butikerna spela ut korten rätt så ska de inte sälja.

Problemet är snarare att du fick medhåll av en hel del anhängare som tyckte att din första formulering var bra.
 
Marcus Hellberg skrev:
Problmet är givetvis att han utnyttjar någons tid och investeringar och gör sina inköp hos någon som inte har gjort de satsningarna för att de är lite billigare.

Så länge det inte leder till en förlust för handlaren har denne ju inte förlorat ekonomiskt på att vara tillmötesgående och låtit honom klämma på produkterna. Alltså så länge han inte upptagit tid som annars en reellt potentiell kund kunnat expedieras. Detta "klämmande" i sig kan alltså inte klandras för småbutikernas omkullgående.
Jag menar dock inte att det är "rätt" att göra så. Bara att just klämmandet inte är handlarnas problem.

Om du går till en billig livsmedelsaffär så har de oftast mindre och sämre sortiment, färre anställda=längre köer osv.

Jag värnar, liksom du, för de små kvartershandlarna eller fackbutikerna. Och dessa brukar iallafall i min värld vara DYRARE än de stora billigare köpcentrumen där utbudet är större och köerna ofta längre. (I det aktuella fallet menar jag förståss att utbudet på nätet är större än i vilken fotohandel som helst.)
Kvartersbutiken har inte köer längre, eftersom folk åker till köpcentrumet istället.

Jämförelsevis skulle man kunna säga att om du går till den dyrare livsmedelsaffären och står och diskuterar med delikatessbiträdet i 20min om vad du ska ha för kött till lördagsmiddagen, för att sedermera kila ner till Jonnys livs på hörnan som sneimporterar sitt kött från Albanien för halva priset, så vore det lika fel, anser jag. Vill du köpa köttet för den billigare pengen så ska du ge fan i uppta tiden för biträdet i den dyrare butiken.

Jämförelsen haltar ju såtillvida att i den dyrare butiken med delikatessbiträdet köper du inte albanimporterat kött.
I fallet vi diskuterar känner man ju inte på en dyr Canon hos handlaren för att sen beställa en billig kompakt av budgetmärke från nätet.

Allting handlar om att tänka lite mer på andra och inte bara, kortsiktigt, se till sitt eget bästa.

Jo, jag håller ju i princip med om detta. Å andra sidan kan man inte bara lasta kunderna för att butiker som inte hänger med i utvecklingen går omkull. Visst måste vi konsumenter tänka på att vårt handlande till slut landar i att våra butiker försvinner. Men det stora ansvaret lägger jag på att butikerna inte lärt sig att möta den nya konkurrensen.

...what goes around comes around!

Och den som spar, han har (tyvärr inga butiker kvar).

/jer.
 
Senast ändrad:
Jewster skrev:
Så länge det inte leder till en förlust för handlaren har denne ju inte förlorat ekonomiskt på att vara tillmötesgående och låtit honom klämma på produkterna. Alltså så länge han inte upptagit tid som annars en reellt potentiell kund kunnat expedieras. Detta "klämmande" i sig kan alltså inte klandras för småbutikernas omkullgående.
Jag menar dock inte att det är "rätt" att göra så. Bara att just klämmandet inte är handlarnas problem.
--------------------------------------------
Håller inte med. Givetvis blir det handlarnas problem. Tror du att personalen är robotar som sitter och väntar på att en kund ska komma in i butiken i en liten specialbutik? Givetvis finns det andra sysslor som ska tas hand om och personalstyrkan justeras efter totalarbetet som finns.
--------------------------------------------
Jag värnar, liksom du, för de små kvartershandlarna eller fackbutikerna. Och dessa brukar iallafall i min värld vara DYRARE än de stora billigare köpcentrumen där utbudet är större och köerna ofta längre. (I det aktuella fallet menar jag förståss att utbudet på nätet är större än i vilken fotohandel som helst.)
Kvartersbutiken har inte köer längre, eftersom folk åker till köpcentrumet istället.

Jämförelsen haltar ju såtillvida att i den dyrare butiken med delikatessbiträdet köper du inte albanimporterat kött.
I fallet vi diskuterar känner man ju inte på en dyr Canon hos handlaren för att sen beställa en billig kompakt av budgetmärke från nätet.
--------------------------------------------
Jag håller med om att min liknelse inte är "spot on" men huvudprincipen att inte uppta någon annans tid för att sedan handla någon annanstans är likvärdig. Det är ju det som är kärnan i diskussionen.
--------------------------------------------
Jo, jag håller ju i princip med om detta. Å andra sidan kan man inte bara lasta kunderna för att butiker som inte hänger med i utvecklingen går omkull. Visst måste vi konsumenter tänka på att vårt handlande till slut landar i att våra butiker försvinner. Men det stora ansvaret lägger jag på att butikerna inte lärt sig att möta den nya konkurrensen.
--------------------------------------------
Hur kan man lära sig att spela spelet om det inte är samma spelregler. Internetbutikerna har ju helt andra förutsättningar med lägre kostnader för ett antal grejor. Nej, det är vi som kunder som måste ta ansvar och visa vilka butiker vi vill ha kvar i framtiden.
--------------------------------------------
Och den som spar, han har (tyvärr inga butiker kvar).
--------------------------------------------
Absolut. Men sover du gott om natten?

/Marcus

 
Allt dedär skrev väl inte jag? ;-)

Annars sover jag jättebra på natten, eftersom det allra mesta av min utrustning är köpt i stans bästa (inte billigaste) fotobutik.
Vad jag undrar är dock vart du/ni vill nå. Att internetbutikerna försvinner helt? Det känns isåfall lite bakåtsträvande. (Eller var allt bättre förr?) Eller tycker du de ska få finnas, men att man helst inte ska handla där?

Jag hoppas jag gjort klart att även jag beklagar småbutikernas svårigheter att överleva. Men jag tänker inte ursäkta mig då jag nån gång väljer att handla där det är billigast.

/jer.
 
Jewster skrev:
Allt dedär skrev väl inte jag? ;-)

Annars sover jag jättebra på natten, eftersom det allra mesta av min utrustning är köpt i stans bästa (inte billigaste) fotobutik.
Vad jag undrar är dock vart du/ni vill nå. Att internetbutikerna försvinner helt? Det känns isåfall lite bakåtsträvande. (Eller var allt bättre förr?) Eller tycker du de ska få finnas, men att man helst inte ska handla där?

Jag hoppas jag gjort klart att även jag beklagar småbutikernas svårigheter att överleva. Men jag tänker inte ursäkta mig då jag nån gång väljer att handla där det är billigast.

/jer.

He, he, nä jag orkade inte klura ut hur man citerade.

Internetbutikerna kan väl leva i symbios med de vanliga handlarna. Som jag skrev tidigare, vill man chansa, låna prylar av grannen eller testa på fotomässa etc.vilka prylar man ska beställa så är det givetvis ok att köpa på nätet. Problemet är ju när kunder medvetet utnyttjar en tjänst eller service från ett företag och köper från ett annat.
 
pareli skrev:
Precis! Alla tjänar på det. Alla utom den kortsiktige räknenissen...


Bra talat Per.

Jag tror att det i dag har blivit en sport att handla "billigt" på nätet.

Men den dag nätet har tagit över majoriteten av tex: fotohandelen så kommer en otrolig prishöjning som ett tack för konsumenternas förtroende, och då står vi där med "tvättad hals"
och tycker skjortan är trång...

När den gamle säkra och trygga fotohandlarens butik har övertagits av en Pizzeria, var handlar du då ??
/Thomas..
 
ThomK skrev:
Bra talat Per.

Jag tror att det i dag har blivit en sport att handla "billigt" på nätet.

Men den dag nätet har tagit över majoriteten av tex: fotohandelen så kommer en otrolig prishöjning som ett tack för konsumenternas förtroende, och då står vi där med "tvättad hals"
och tycker skjortan är trång...

När den gamle säkra och trygga fotohandlarens butik har övertagits av en Pizzeria, var handlar du då ??
/Thomas..

Kan du ge något exempel på där det har gått som du befarar och beskriver? Det skulle inte förvåna mig om du i framtiden handlar dina fotogrejor på macken, det är dom enda som har anpassat sig fullt ut. Från Bensin och olja till Matvaror och Postförskottsavier!
 
Maxieboy skrev:
Kan du ge något exempel på där det har gått som du befarar och beskriver? Det skulle inte förvåna mig om du i framtiden handlar dina fotogrejor på macken, det är dom enda som har anpassat sig fullt ut. Från Bensin och olja till Matvaror och Postförskottsavier!

Hur kan man ge ett exempel på något som inte har inträffat ännu???

Jo, macken har anppassat sig, hmmm. Bra exempel,..de har ju låga priser på maten...NOT, kanonbra service på pakethanteringen...NOT..osv.
 
Maxieboy skrev:
Kan du ge något exempel på där det har gått som du befarar och beskriver? Det skulle inte förvåna mig om du i framtiden handlar dina fotogrejor på macken, det är dom enda som har anpassat sig fullt ut. Från Bensin och olja till Matvaror och Postförskottsavier!


Jag vet inte hur gammal du är eller hur länge du har gått i Livets Hårda Skola (L H S) men blir det för få aktöret på en marknad så stiger priserna.

Du frågar efter exempel om du behöver det så är du"blind" ta bara bensinpriset,mat och försäkringar, detta är bara några få av alla vi konsumenter gör affärer med dagligen där det inte finns nog mång konkurenter.
Och dom som finns har ingått en "kartell" för att inte konkurera ihjäl varandra.

Jag hopps att du med ett leenda betalar 300kr i expiditionsavgift för det du har köpt utanför Sverige och 200kr om det är köpt inom Sverige när du hämtar ditt paket på Tex: OK.

Och förglömm inte den "smidiga" reklamationshanteringen du får genomlida när du inte fick prova kameran från Singapore, som du gjorde en sådan Otrolig förtjänst på.


Jag är övertygad om att du innom inte alltför avlägsen framtid kommer att sakna din lokala fotohandlare även om han var 800kr dyrare än näthandlaren, frakt ej inräknad.
/Thomas..
 
ThomK skrev:
Jag vet inte hur gammal du är eller hur länge du har gått i Livets Hårda Skola (L H S) men blir det för få aktöret på en marknad så stiger priserna.

Du frågar efter exempel om du behöver det så är du"blind" ta bara bensinpriset,mat och försäkringar, detta är bara några få av alla vi konsumenter gör affärer med dagligen där det inte finns nog mång konkurenter.
Och dom som finns har ingått en "kartell" för att inte konkurera ihjäl varandra.

Jag hopps att du med ett leenda betalar 300kr i expiditionsavgift för det du har köpt utanför Sverige och 200kr om det är köpt inom Sverige när du hämtar ditt paket på Tex: OK.

Och förglömm inte den "smidiga" reklamationshanteringen du får genomlida när du inte fick prova kameran från Singapore, som du gjorde en sådan Otrolig förtjänst på.


Jag är övertygad om att du innom inte alltför avlägsen framtid kommer att sakna din lokala fotohandlare även om han var 800kr dyrare än näthandlaren, frakt ej inräknad.
/Thomas..

Jag har nog gått nästan lika många klasser i den hårda skolan som du har gjort! Färre aktörer? Hela världen har ju öppnat sina butiksdörrar för oss! Alla som finns på Internet finns i verkligheten, syns du inte på nätet så finns du inte. Jag tror det är lättare för ON-OFF Och Elgiganten att bilda kartell över hela Sverige med samma priser överallt. Konkurrans???

Jag köpte min Nikon D200 på flygplatsen i Manchester för 9000:- dvs FEM TUSEN spänn billigare än vad jag hade fått betala i Sverige.
Ingen Svensk manual förvisso men det är inget som är till hinder för mig som gått i skola >9år. Jag saknar ännu inte den service som de lokala fotohandlarna har att erbjuda. Det är bara kitkameror i lägre skiktet och minneskort i deras butiker, allt till överpriser. P.g.a tidsbrist köpte jag en väska Lowepro Nowa 3 AV hos den lokala Expertbutiken, och förlorade 150 spänn på det!

Förr fanns det skräddare i varje by som gjorde kläder till folket. Nu sys det i Kina men inte fan går vi nakna för det! Och det är säkert samma kvalitet och till bättre priser. Konkurrans!

" - Det skall va fri konurrans! MEN kom inte in på mitt och klampa!"....
 
Givetvis ska vi ha fri konkurrens men det är ju inte det diskussionen handlar om, eller?

Om du har gjort ett fynd och köpt din kamera 5000kr billigare på en flygplats någonstans så påverkar det ju ingen annan. Kul för dig.

Problemet hade varit om du hade sett kameran där och sen åkt hem för att medvetet diskutera och klämma på den hos en butik i sverige, för att övertyga dig själv om att den är rätt köp. Därefter hade du åkt ner för att köpa den billigare. DÅ anser jag att man är fel ute.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar