Jewster skrev:
Så länge det inte leder till en förlust för handlaren har denne ju inte förlorat ekonomiskt på att vara tillmötesgående och låtit honom klämma på produkterna. Alltså så länge han inte upptagit tid som annars en reellt potentiell kund kunnat expedieras. Detta "klämmande" i sig kan alltså inte klandras för småbutikernas omkullgående.
Jag menar dock inte att det är "rätt" att göra så. Bara att just klämmandet inte är handlarnas problem.
--------------------------------------------
Håller inte med. Givetvis blir det handlarnas problem. Tror du att personalen är robotar som sitter och väntar på att en kund ska komma in i butiken i en liten specialbutik? Givetvis finns det andra sysslor som ska tas hand om och personalstyrkan justeras efter totalarbetet som finns.
Jag värnar, liksom du, för de små kvartershandlarna eller fackbutikerna. Och dessa brukar iallafall i min värld vara DYRARE än de stora billigare köpcentrumen där utbudet är större och köerna ofta längre. (I det aktuella fallet menar jag förståss att utbudet på nätet är större än i vilken fotohandel som helst.)
Kvartersbutiken har inte köer längre, eftersom folk åker till köpcentrumet istället.
Jämförelsen haltar ju såtillvida att i den dyrare butiken med delikatessbiträdet köper du inte albanimporterat kött.
I fallet vi diskuterar känner man ju inte på en dyr Canon hos handlaren för att sen beställa en billig kompakt av budgetmärke från nätet.
Jag håller med om att min liknelse inte är "spot on" men huvudprincipen att inte uppta någon annans tid för att sedan handla någon annanstans är likvärdig. Det är ju det som är kärnan i diskussionen.
Jo, jag håller ju i princip med om detta. Å andra sidan kan man inte bara lasta kunderna för att butiker som inte hänger med i utvecklingen går omkull. Visst måste vi konsumenter tänka på att vårt handlande till slut landar i att våra butiker försvinner. Men det stora ansvaret lägger jag på att butikerna inte lärt sig att möta den nya konkurrensen.
Hur kan man lära sig att spela spelet om det inte är samma spelregler. Internetbutikerna har ju helt andra förutsättningar med lägre kostnader för ett antal grejor. Nej, det är vi som kunder som måste ta ansvar och visa vilka butiker vi vill ha kvar i framtiden.
Och den som spar, han har (tyvärr inga butiker kvar).
Absolut. Men sover du gott om natten?
/Marcus