Annons

Inställningar Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

dalmasen84

Medlem
Har lite funderingar kring min nya kamera, är relativt ny inom fotografering, men för att komma igång lite snabbare med det jag håller på med istället för att gå kurs m.m.. så skulle jag behöva lite råd innan jag går ut och fotograferar en fotbollsmatch med actionbilden m.m.
Men framförallt fotbollsmatcher, dueller, vad är dom absolut viktigaste och detaljerande inställningarna för att få ut det mesta?
Några enkla råd vore fantastiskt bra.

Tackar på förhand.

/Linus

Sätt kameran i Sportmode, alternativt TV-mode med en kort slutartid
Mittersta fokuspunkten och AI-Servo
Sen fotar du i JPEG och utan blixt för att få flest bilder/sekund (Den interna blixten har du ändå ingen hjälp av om motivet är såpass långt borta).

Sen träna, träna, träna

500d brukar överexponera ganska konsekvent ca 2/3 bländarsteg, så du kan ju ha en konstant exponeringskompensation på det värdet så kommer du bli gladare över resultatet.

500d brukar överexponera ganska konsekvent ca 2/3 bländarsteg, så du kan ju ha en konstant exponeringskompensation på det värdet så kommer du bli gladare över resultatet.

Det blir alltså bäst om man använder "M" på mode ratten? Och ändrar slutartid och exponeringstid istället för att använda mig av förinställda "sport" funktionen?

Det blir alltså bäst om man använder "M" på mode ratten? Och ändrar slutartid och exponeringstid istället för att använda mig av förinställda "sport" funktionen?

Nej. Kör med "sport"-läget.

Om bilderna blir lite ljusa (tappar detaljer i ljusa partier) så är de överexponerade. Du kan ge kameran en "hint" om att ändra sin egen uppfattning om exponeringen genom exponeringskompensering. Kolla i manualen som kom med kameran.

Nej. Kör med "sport"-läget.

Om bilderna blir lite ljusa (tappar detaljer i ljusa partier) så är de överexponerade. Du kan ge kameran en "hint" om att ändra sin egen uppfattning om exponeringen genom exponeringskompensering. Kolla i manualen som kom med kameran.

Men jag funderar på en sak, Om jag ska köra i sport funktionen så kan jag väl inte ändra exponeringskompenseringen manuelt? Eller ska jag ställa in den och sen ändra till sport, blir det sparat eller?
Får inget riktigt svar i boken tyvärr.

Men jag funderar på en sak, Om jag ska köra i sport funktionen så kan jag väl inte ändra exponeringskompenseringen manuelt? Eller ska jag ställa in den och sen ändra till sport, blir det sparat eller?
Får inget riktigt svar i boken tyvärr.

Efter en hastig titt i handboken, verkar exponeringskompenastion bara kunna användas i vad som kallas "Createive mode", dvs tids- och bländarförval samt P-läge.

Någon Canonist som vill upplysa?

Per.

Efter en hastig titt i handboken, verkar exponeringskompenastion bara kunna användas i vad som kallas "Createive mode", dvs tids- och bländarförval samt P-läge.

Någon Canonist som vill upplysa?

Per.

Så är det.

Bäst är nog att köra med Tv-läge, dvs tidsförval, välja en lämplig kort tid och ändra bländaren som man vill med exp-komp-knappen samt köra jpeg bästa kvalitet och AI Servo. Tror jag, som aldrig plåtar sport, men någon gång flygande fåglar. Jag plåtar själv alltid i raw, men vill man kunna ta hyfsat många bilder i en serie som jag antar man vill när man plåtar sport måste man nog köra med jpeg.

Så är det.

Bäst är nog att köra med Tv-läge, dvs tidsförval, välja en lämplig kort tid och ändra bländaren som man vill med exp-komp-knappen samt köra jpeg bästa kvalitet och AI Servo. Tror jag, som aldrig plåtar sport, men någon gång flygande fåglar. Jag plåtar själv alltid i raw, men vill man kunna ta hyfsat många bilder i en serie som jag antar man vill när man plåtar sport måste man nog köra med jpeg.

Det tycker jag va ett bra svar, men med Tv-läge så krävs det lite mer finjusteringar antar jag, men det är absolut värt att prova..
Dock dröjjer det nog ett tag innan man får plåta fotboll i detta väder=)

Det tycker jag va ett bra svar, men med Tv-läge så krävs det lite mer finjusteringar antar jag, men det är absolut värt att prova..
Dock dröjjer det nog ett tag innan man får plåta fotboll i detta väder=)

Det är inte svårare än jag beskrev, några ytterligare inställningar krävs inte. Jo, ISO-tal förstås. Om du kör i sportläget blir ISO automatiskt nånting mellan 100 och 400, i Tv läge kan du ställa in högre ISO-tal om du vill. 400 ISO är brussäkert, vid 800 finnns risk för brus och högre upp blir det brus, garanterat!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar