Annons

Indien

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexandraX

Aktiv medlem
Planerar en resa till Indien nästa år och kommer naturligtvis att ta mängder av bilder. vet inte riktigt hur det ska gå till, kommer att köpa ordenkliga minnes kort till kameran ( Minolta Dimage 7i) men det kommer inte att räcka många dagar... är det någon som vet vart man skulle kunna skicka hem bilderna? Fungerar det med ett vanligt internet cafe? Eller måste jag köra med min gamla kamera?
Tacksam för hjälp Alexandra
 
Leta upp caféer längs din resväg på t ex den här webbplatsen och e-posta dem och fråga om de har kortläsare att tillgå alternativt skulle tillåta dig att ansluta en sån där hårddiskgrunka via USB.
 
Att koppla upp till en dator via USB i Indien är inget problem, och det kryllar av internetcaféer. Problemet är att hastigheterna oftast är OTROLIGT sega. Det är inte ovanligt att ett internetcafé med runt 10 datorer delar på ett enda vanligt modem. Ibland har det tagit mig 5-10 minuter bara att komma fram till startsidan för yahoo mail. Då kan du tänka dig hur det skulle vara att skicka stora bildfiler!

Bästa sättet att spara bilderna är nog på en portabel HD eller bärbar dator.

Jag kommer att åka till Indien i slutet av December. Ska vara stationerad i Madras (Chennai) och fotografera för en internationell bildbyrå i minst 6 månader. Kommer att använda kabeluppkoppling i min lägenhet för att snabbt och smidigt kunna skicka bilder till redaktionen. Har du vägarna förbi Madras så får du gärna komma förbi och skicka bilder via min uppkoppling.

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 
Ett problem som kvarstår även om du lyckas få tillgång till en snabb internetanslutning i Indien är: Hur ska du skicka dem? De flesta mailservrar brukar begränsa mängden mail som den tar emot innan någon har tömt mailboxen...
Det bästa vore kanske att ha tillgång till en ftp-server. Förutsatt att det finns eller går att installera ett ftp-program på datorn i Indien.
Sen finns det ju en del webbsidor som erbjuder gratis lagringsutrymme mot att man får titta på lite reklam medan man hanterar lagringen (web-interface).

Kan vara värt att undersöka...
 
Tack alla, har jag lite att fundera på då :) Inte ett dugg avis på dig Fredik! Hur får man ett sådant dröm uppdrag? Jag åker inte dit förrän i slutet på nästa år så du är nog inte kvar :)
 
Jodå, har man bara write permission så kan man ladda upp filer. Antingen genom att dra till fönstret, eller genom att klistra in.
 
Alexandra,

Jag är förmodligen kvar då. Men jag vet inte om jag kommer att vara i just Madras. Du kan ju skriva till mig och kolla innan du åker.

Att skicka bilder via internetcaféer är nog inte att tänka på, särskilt inte om du ska skicka många bilder. Har du tur kanske du träffar någon med en snabb uppkoppling i sitt hem.

Hur länge ska du vara i Indien och vart har du tänkt åka?

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 
Fredrik. Ska vara där i fem veckor. Flyger till Bombay och sedan åka runt. vissa ställen jag måsta se men ska inte ha någon resplan :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.