Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hysterisk jakt på höga ISO

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, det patentet har säkert Hoya köpt och slängt i papperskorgen för länge sedan. Att lägga ihop flera bilder känns som redigering av den högre skolan då jag gärna har detaljer kvar i det som inte är vatten.

Ska man ändå slå ihop flera bilder så kan du ju enkelt maska ut dom delar som inte rör sig, så du får dom detaljerna från en enda exponering.

Ska man ändå slå ihop flera bilder så kan du ju enkelt maska ut dom delar som inte rör sig, så du får dom detaljerna från en enda exponering.

Kan man göra, men skarven blir lite svår om den inte är distinkt. Bättre att se till att allt är stilla vid fototillfället, det spar mycket tid o möda. En annan effekt med många delbilder är att bruset blir obefintligt, precis som om man fotade med riktigt lågt ISO. :O)

Att lägga ihop bilder är ganska enkelt. Ta alla bilderna med stativ och gärna trådutlösare så att inget rör sig. Öppna upp alla bilderna i PS. Ta tag i bildens lager med musen och dra och släpp lagret på en av de andra bilderna. Gör likadant med restrerande bilder. Nu har du en bild med massor med lager. Sen är det bara att ändra genomskinligheten på lagrena så att alla visas lika mycket. Underst 100% näst underst 50%, tredje underifrån 33% osv. 1/1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5...
Lägg ihop alla lager till ett. Klart! :O)
Bilden är från i torsdags och jag har inget ND-filter. Sammanlagd tid är ca 30 sekunder.
Ännu enklare blir det på kameror som har multiexponering inbyggd i kameran, som tex vissa av Nikon och Pentax kameror. Då kan man göra samma sak direkt i kameran.

Canon D30 kostade 32000:- när den släpptes. Ett sensationellt lågt pris för hela 3 Megapix och "Nästan brusfri" APS-C sensor.
Jojo...man glömmer fort.
När 10D kom tre år efter tog den alla på sängen med sensationella låga 19000:- för huset. Då var det inget snack - jag beställde en och jag använder den än idag. En suverän kamera.

Och ärligt talat - hur ofta ser man en riktigt bra blixtbild? De finns, men det är antigen mycket tur i skottet, eller mycket noggrannhet och kunskap inblandade.

Nej, fram för brusfria sensorer med högt ISO. Det blir alla gladare för.

Att lägga ihop bilder är ganska enkelt. Ta alla bilderna med stativ och gärna trådutlösare så att inget rör sig. Öppna upp alla bilderna i PS. Ta tag i bildens lager med musen och dra och släpp lagret på en av de andra bilderna. Gör likadant med restrerande bilder. Nu har du en bild med massor med lager. Sen är det bara att ändra genomskinligheten på lagrena så att alla visas lika mycket. Underst 100% näst underst 50%, tredje underifrån 33% osv. 1/1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5...
Lägg ihop alla lager till ett. Klart! :O)
Bilden är från i torsdags och jag har inget ND-filter. Sammanlagd tid är ca 30 sekunder.

Jag vill inte sitta framför datorn och göra bilden utan när jag har tagit bilden skall den vara i princip klar utan en massa efterarbet.
Sven-Åke

Nu sticker jag ut näsan och tycker att det har blivit nå´n form av hysteri att kunna fotografera med höga/mkt höga ISO tal.

Det jag funderar över är hur många gånger behöver man ISO 1600 eller för den delen ISO 800, själv använder jag mkt sällan ISO 400 eller däröver...jag kanske är ett unikum i fotovärlden...eller?????

Vore väl mkt trevligt om man fick friare tyglar vad gäller tid & bländare oavsett ljus.

Ge mig ISO 1 - 200000 tack så jag kan använda de andra parametrarna till bättre saker än ljusmängd:)

Kommer som vanligt lite sent in i debatten. Men för mig är det ganska väsentligt med bra kvalité på höga ISO. Reportagefoto har fått en ny sida med D3:an.

Här med 24-70/2.8 @ f/6.3 + polfilter (för att ta bort reflexerna i glaskuben som kameran stod i) 1/80 ISO6400.

Bilagor

• 080925-0150.jpg
    080925-0150.jpg
    46.4 KB · Visningar: 90
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar