Annons

Turnékamera i sommar

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör själv mycket med min lilla GX-80 på sommaren. Tycker inte att det är så enorm skillnad på brus och DR jämfört med APS-C. Det skiljer visserligen på cropfaktor (2.0 vs. 1,5), men i verkligheten när jag ofta croppar mina bilder så gör det (för mig) bättre bildförhållandet på m43-formatet (4:3 vs. normala 3:2) att mindre av bilden "slängs bort".

Tack för alla tips! Så för stillbild med en micro 4/3 kamera ska man inte välja 3:2 utan 4:3 för att förlora så lite som möjligt? Är det så du menar?
 
En 4/3-sensor (som sitter i en Micro Four Thirds-kamera) har sidoförhållandet 4:3. Om man vill ha sidoförhållandet 3:2 på en bild ifrån en sån kamera så måste man beskära bilden.

En APS-C-kamera har i allmänhet sidoförhållandet 3:2 så om man vill ha sidoförhållandet 4:3 på en bild från en sådan kamera så måste man också beskära.
 
En 4/3-sensor (som sitter i en Micro Four Thirds-kamera) har sidoförhållandet 4:3. Om man vill ha sidoförhållandet 3:2 på en bild ifrån en sån kamera så måste man beskära bilden.
.
Så en micro4/3 kamera bör vara förinställd på formatet 4:3 för att få ut mest av sensorn? Bättre att beskära i Lightroom isåfall om man vill ha 3:2?
 
Det spelar ingen roll för slutresultatet om man beskär i kameran eller i efterbehandlingen, men om man beskär i kameran så har man kastat bort möjligheten att inte beskära.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.