Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyperfokusering..Vad innebär det??

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Har förstått att hyperfokusering ska vara användbart vid tex landskapsmotiv. Skulle bli tacksam om någon ville förklara ingående och på ett lättfattligt sätt vad hyperfokusering innebär. Vet ni någon bra länk om detta så är inte det fel heller.. :)

/JP

Jag antar att du är ute efter det så kallade "hyperfokalavståndet"
Jäkla namn förresten.

Det innebär att du ställer in skärpan på ett avstånd där skärpedjupet vid vald bländare räcker från oändligt till närgränsen eller åtmistonde så nära den du vill komma.

Om du tittar på ditt objektiv så finns det en skala vid avståndsinställningen, den talar om hur stort skärpedjupet blir vid olika bländare.
Med hjälp av den så kan du hitta ditt "hyperfokalavstånd".

antag att du har bländare 22 och om du så ställer in avståndet på 2 meter med en brännvidd på 35mm får du ettskärpedjup från närgränsen o ut till oändligt.

OK..men fungerar det på samma sätt med en zoom...? För det är en zoom jag har.

/JP

Det beror på vilket zoomobjektiv du har.
Men det ser ut som streck som utgår från bländarringen och fram mot frontlinsen.
Om du fattar...

Jag har ett Minolta AF 28-105/3.5-4.5...

Men jag ska läsa Torstens artikel iallafall.

/JP

Det funkar på precis samma sätt med en zoom. Ha du ingen avståndsskala får du ju bara uppskatta avståndet. Kan rekommendera f/calc för att fixa tabeller och grejer. Har du dessutom handdator finns det flera program som gör samma sak ute i skogen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar