Annons

Hur växer man som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
För att få snön vit och vacker på en diabild, krävs litet överexponering. Enligt en annan tråd , så skall man inte överexponera digitala bilder. De behandlas i bildbehandlingsprogram så att snön blir vit. Alltså det man lärt sig i det analoga behöver inte gälla för det digitala.

För att få snön vit och vacker på en diabild, krävs litet överexponering. Enligt en annan tråd , så skall man inte överexponera digitala bilder. De behandlas i bildbehandlingsprogram så att snön blir vit. Alltså det man lärt sig i det analoga behöver inte gälla för det digitala.

Mja, det där var väl ändå snömos?

Man ska alldeles självklart inte överexponera en diabild för att få snön vit, utan man ska exponera efter ljuset som råder, exponera "rätt". Precis detsamma gäller när man lagrar bilden digitalt. Om man vill ha snön vit, måste man exponera så att den blir vit. Det är inte överexponering. Det blir inte överexponerat för att jag mäter hela ytan och ställer kompensation till +1, eller mäter en högdager och kompenserar med +2. Det blir samma resultat som om jag använder min mätare för infallande ljus, eller om jag helt enkelt kör efter Sunny 16. Rätt exponering, inte överexponering. Och det är exakt samma sak med diafilm som med digitalkameran.

Men just det hör väl till den tekniska biten som har rätt lite att göra med hur man växer som fotograf, utöver de allra första stapplande stegen.

Om man med "växa" siktar på att bli en "stor" fotograf, så är det annat än exponering och sådant som dagens kameror sköter automatiskt som man får tänka på. Som att hitta en egen stil, ta bilderna alla vill se men ingen annan tar, finnas med i rätt sammanhang osv. Konkurrensen är större än någonsin idag, så det räcker inte med att skaffa en bra kamera, för det har alla andra också.

Då och då kommer förfrågningar om vilket kamerahus som ska inköpas för att "ha något att växa i". Jag har en tes om att detta kommer sig av att yrkesfotografer använder andra verktyg än vi amatörer, och då tror kanske den ovana fotografen att det är verktygen som skiljer. Det tror inte jag.

Att växa som fotograf tror jag till 80-90% handlar om att bli bättre på att se bilden, och resterande om att lära sig använda kameran man har i handen. En dyrare kamera ger lite fler möjligheter, det är sant, men säkert mindre än de flesta föreställer sig.

Jag själv gillar mina kameror och objektiv, men mest därför att jag gillar prylar. Inte tusan har jag växt som fotograf tack vara dem, om jag ens växt... Jag tar inte bättre bilder med min D90 än jag gör med min D50. Att jag använder D90 är mest för att jag tycker att det är roligare. Har jag blivit en bättre fotograf, beror det enbart på att jag tagit fler bilder och lärt mig något under resan.

Mitt råd till de som vill växa är:

1. Läs böcker och titta på bilder av fotografer vars still du gillar!
2. Köp stativ och objektiv i stället för nya kamerahus.
3. Köp nytt kamerahus bara om det är något som konkret hindrar dig från att ta de bilder du vill.

Mitt råd till prylfantasterna:

1. Köp allt skoj du har råd med!

Per.

Väldigt bra inlägg.

Som 1.5 skulle jag vilja lägga till öva med den utrustningen du redan har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar