Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur växer man som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett tips på att växa. Som fotograf. Eller kanske som människa. Man tar på sig uppdrag som man inte tror att man klarar av. Känslan av att kasta sig ut på djupt vatten och tvinga lära sig simma är väldigt stimulerande. Det har alltid fått mig att växa. Både i mitt yrke och som person.
Så länge man är kvar i bekvämlighetszonen kommer man aldrig att växa i någon riktning.

/ Kalle

Så länge man är kvar i bekvämlighetszonen kommer man aldrig att växa i någon riktning.

Så sant, men resultatet kan dessvärre också bli att man ger upp. Jag fotade en dansuppvisning för ett tag sedan (finns rapporterat här på FS någonstans som jag inte ids söka efter nu), som fick till följd att jag inte ger mig på ett sådant uppdrag igen. Men det i sig kanske är att växa? Ett "nej" är också moget!

Per.

Sant... man måste kunna nej.

Att befinna sig i bekvämlighetszonen är faktiskt också utvecklande på ett sätt.
Man utvecklar rutin, befäster kunskaper och får ett arbetsflöde.

Rutin gör att du kan hålla en viss minimistandard även om du har en riktigt usel dag.

Sämsta sättet att växa som fotograf är Mc Dogbreath i påsen på passagerarsätet mellan uppdragen.

Då och då kommer förfrågningar om vilket kamerahus som ska inköpas för att "ha något att växa i". Jag har en tes om att detta kommer sig av att yrkesfotografer använder andra verktyg än vi amatörer, och då tror kanske den ovana fotografen att det är verktygen som skiljer. Det tror inte jag.

Att växa som fotograf tror jag till 80-90% handlar om att bli bättre på att se bilden, och resterande om att lära sig använda kameran man har i handen. En dyrare kamera ger lite fler möjligheter, det är sant, men säkert mindre än de flesta föreställer sig.

Jag själv gillar mina kameror och objektiv, men mest därför att jag gillar prylar. Inte tusan har jag växt som fotograf tack vara dem, om jag ens växt... Jag tar inte bättre bilder med min D90 än jag gör med min D50. Att jag använder D90 är mest för att jag tycker att det är roligare. Har jag blivit en bättre fotograf, beror det enbart på att jag tagit fler bilder och lärt mig något under resan.

Mitt råd till de som vill växa är:

1. Läs böcker och titta på bilder av fotografer vars still du gillar!
2. Köp stativ och objektiv i stället för nya kamerahus.
3. Köp nytt kamerahus bara om det är något som konkret hindrar dig från att ta de bilder du vill.

Mitt råd till prylfantasterna:

1. Köp allt skoj du har råd med!

Per.

Mycket klokt. Har själv ett beg. D40X-hus som jag eg. bara gillar mer och mer. Har dock lagt pengar på nya objektiv. Kamerahuset stannar nog så länge det håller.

Ang det här med utrustning

Tycker man om att cykla och motionssträna, vilken cykel väljer man då?

För motionens skull vore en gammal trög, ledsen, militärcykel m/42 med ballongdäck vara det ultimata. Men vem väljer det? Man tar en modern lätt hoj med titanram och drygt dussinet växlar, och 1-tumsdäck. Varför?

Samma sak gäller fotoutrustning eller?

Bildseendet är en annan sak...

Det beror väl på vad man menar. Att växa som fotograf kan ju dels betyda att faktiskt allt eftersom uppgradera sin utrustning, alldeles oavsett om nu detta förbättrar bilderna eller inte. Men det kan ju också betyda att utveckla det fotografiska seendet, känslan för motivet och förmågan att vara beredd med kameran med de rätta inställningarna i det rätta ögonblicket och med en idé om hur bilden då skall komponeras. För det senare fallet torde kamerautrustningen vara av tämligen ringa betydelse. När jag hör det här uttrycket "att växa som fotograf" är det den senare betydelsen jag tänker på.

Är en fotograf alltid en konstnär? Jag vill utveckla mitt bildseende, lyckas göra beskärningen direkt i kameran, snabbt hitta Bilden och inte ta så många foton för att få på den. Där tränar jag min skicklighet. Men jag kanske är ensam detta mål?

Jag törs hävda att jag inte har konstnärsambitioner, det ligger liksom inte i mig. Men att bli en habil fotograf för de motiv jag vill fota, det vill jag bli. Inte heller har jag för avsikt att livnära mig på foto - även om det låter ganska coolt:)

Ständig utveckling genom utmaning!

http://dataviz.tumblr.com/post/350692786

Inressant frågeställning, som borde tas upp oftare, eller snarare hela tiden! Jag har sett mängder med bilder tagna av äldre killar/herrar med Nikon D3s och Nikon 24-70/2.8 (eller motsvarande), som är totalt intetsägande, för mig i alla fall. Visst, skärpan är fantastisk (och då även kantskärpan, som är så otroligt viktig för somliga), men bilderna i sig säger mig absolut ingenting... Å andra sidan ser jag ofta foton tagna av 14-16-åriga tjejer, som utrustade med en Nikon D40 och 18-55 (eller motsvarande) tagit bilder som är helt fantastiska! Bilder som man kan sitta och glo på hur länge som helst och bara fascnineras över att de ens såg bilden, kom på idén eller undra hur fan de åstadkom den med den enkla utrustningen...!

Min slutsats är att det i princip är två olika hobbies det handlar om. Den ena är intresse för foto/bilder och de känslor/intryck de skapar, den andra för fotoprylar (ibland kombineras de dock..). Den senare hobbyn har naturligtvis också ett inslag av intresse av foto, men mer på det där "frimärkssamlarviset" som snarare handlar om att uppnå bilder med maximal skärpa, minsta möjliga brus på höga ISO, pixelpeepande etc, och naturligtvis vanligt manligt teknik/prylintresse. En glädje som antagligen liknar den som en frimärksamlare känner när han/hon får hem ett perfekt 3 skilling banco (eller vad de nu kan tänkas heta). Det behöver inte vara sämre, men jag håller helt med Per S - många som verkligen i första hand är intresserade av att skapa intressanta bilder borde sluta ägna så mycket energi och pengar på att köpa prylar och istället lägga krutet på att träna sitt öga och bildseende. På egen hand, med böcker, kurser eller inspirationsresor. Det ena behöver naturligtvis inte utesluta det andra, men enligt min mening är det på tok för mycket fokus på prylar nuförtiden.

Ett annat "problem " är den där eviga vanföreställningen att det är tjusigare att plåta MANUELLT än med någon slags automatik, och att man därmed "måste" uppgradera för att ha två "rattar" :). Jag använde nästan uteslutande en väldigt manuell Pentax Spotmatic II i 28 år, för att jag gillade den så mycket. Men att den var manuell förändrade inte det faktum att jag var tvungen att anpassa bländaren till vald slutartid, eller slutartiden till vald bländare, dvs precis samma sak som min (någorlunda) moderna D700 gör när jag kör med slutar- eller bländarautomatik (som jag numera nästan alltid använder, nu när möjligheten finns!) för att få en bra exponering. De där dubbla vreden är ta mig tusan inte en anledning en anledning till upgradering, för de flesta (dvs de som inte är manuella blixtfantomer). Mitt råd är att istället läsa på och lära sig hur bländare, slutartid och ISO påverkar exponeringen, köra halvautomatiskt och skita i det där med manuellt och dubbla "rattar".

OBS! Det här inlägget är inget facit, det är åsikter. ;)

Finna sig själv

Fotografi är ett uttryck med många dimensioner. Sök och finn... det är resan som är målet:)

Jag vill också ställa mig till skaran av dem som tycker att detta är en intressant diskussion som vi hör för sällan. En diskussion som jag för med mig själv nästan dagligen.

En kommentar på att våga utmana sig själv. Jag tror i grunden på att det är bra att våga "hoppa", men inte hela tiden och jag tror också att man skall känna sig någonlunda trygg i att ta sig utanför trygghetszonen. Annars kan det bli som någon sade att man kommer ut på för djupt vatten..

Min personliga filosofi är att skaffa grejer efter behov.Vilket gjorde att jag själv började med rätt billiga prylar och nu har en förståelse varför jag köper en pryl och vad jag vill uppnå för effekt i mitt fotograferande. Att ha den förståelsen gör ockås att jag känner mig mycket mer trygg och nöjd med det jag faktiskt skaffat mig.

Det finns ju egentligen inget som säger att man inte kan blanda intressen och även att man inte kan bli "semipro". Personligen ser jag foto som en konstnärlig hobby främst, men som i många fall rimmar med mitt yrke (som ingenjör) - där jag själv besitter kunskapen för att skapa verktyg som jag behöver för att ta en viss bild eller göra viss bildredigering. Vilket naturligvis ger mig mer på flera plan. Och även om mitt basintresse i fotograferingen handlar om att försöka förmedla känskor, så kan jag även tycka det är inressant med en teknisk bra bild.

Jag ser tekniker som verktyg, ju fler jag kan, ju mer har jag i verktygsväskan för att skapa just den bilden jag vill. Och det är vad som blir drivkraften...

Så vad hur försöker jag utvecklas (ingen inbördes rangordning):
1. Studera vad andra gör
2. Experimentera
3. Vara kritiskt och våga ifrågasätta resultatet.
4. Våga fråga andra efter deras åsikter.
5. Läsa böcker - titta på bilder - videor => ny kunskap och inspiration
6. Göra små projekt
7. Ibland ta små "uppdrag" för att trigga mig själv och hjälpa mig höja ribban
8. Gå kurser, gå med i fotoklubbar..

Riktigt intressant diskussion och många bra inlägg!

Någon nämnde innan att det vore finnt att kunna leva på fotandet. Något som iofs är helt möjligt, men för egen del känner jag det finns fördelar med att inte behöva ha det ekonomiska beroendet. Därmed är det inte sagt att det inte får ge någon intäckt (vilket kan vara utvecklande i sig).

Jag vill också ställa mig till skaran av dem som tycker att detta är en intressant diskussion som vi hör för sällan. En diskussion som jag för med mig själv nästan dagligen.

En kommentar på att våga utmana sig själv. Jag tror i grunden på att det är bra att våga "hoppa", men inte hela tiden och jag tror också att man skall känna sig någonlunda trygg i att ta sig utanför trygghetszonen. Annars kan det bli som någon sade att man kommer ut på för djupt vatten..

Min personliga filosofi är att skaffa grejer efter behov.Vilket gjorde att jag själv började med rätt billiga prylar och nu har en förståelse varför jag köper en pryl och vad jag vill uppnå för effekt i mitt fotograferande. Att ha den förståelsen gör ockås att jag känner mig mycket mer trygg och nöjd med det jag faktiskt skaffat mig.

Det finns ju egentligen inget som säger att man inte kan blanda intressen och även att man inte kan bli "semipro". Personligen ser jag foto som en konstnärlig hobby främst, men som i många fall rimmar med mitt yrke (som ingenjör) - där jag själv besitter kunskapen för att skapa verktyg som jag behöver för att ta en viss bild eller göra viss bildredigering. Vilket naturligvis ger mig mer på flera plan. Och även om mitt basintresse i fotograferingen handlar om att försöka förmedla känskor, så kan jag även tycka det är inressant med en teknisk bra bild.

Jag ser tekniker som verktyg, ju fler jag kan, ju mer har jag i verktygsväskan för att skapa just den bilden jag vill. Och det är vad som blir drivkraften...

Så vad hur försöker jag utvecklas (ingen inbördes rangordning):
1. Studera vad andra gör
2. Experimentera
3. Vara kritiskt och våga ifrågasätta resultatet.
4. Våga fråga andra efter deras åsikter.
5. Läsa böcker - titta på bilder - videor => ny kunskap och inspiration
6. Göra små projekt
7. Ibland ta små "uppdrag" för att trigga mig själv och hjälpa mig höja ribban
8. Gå kurser, gå med i fotoklubbar..

Riktigt intressant diskussion och många bra inlägg!

Någon nämnde innan att det vore finnt att kunna leva på fotandet. Något som iofs är helt möjligt, men för egen del känner jag det finns fördelar med att inte behöva ha det ekonomiska beroendet. Därmed är det inte sagt att det inte får ge någon intäckt (vilket kan vara utvecklande i sig).

Mycket intressant diskussion det här. Jag vill gärna tillägga något till punkt 6. Precis som en författare skriver en bok, dvs tänker ut en story, väljer stil, delar in i kapitel etc bör man tänka när man fotograferar. Vad är det jag vill berätta och hur. Detta ger en bra input för att utvecklas. Men det är inte lätt.

När det gäller prylfixeringen kan jag tycka att en ny pryl också kan verka utvecklande. Exempelvis när jag skaffade en rolleiflex blev mitt förhållande till bilden mer koncentrerat. Detta upplevde jag som utvecklande. Att ha en bra kalibrerad skärm även detta en pryl skador nog inte heller. Att lära sig analogt foto hela kedjan till print tror jag också på.

Många verkar rörande överens om att man bör söka inspiration hos andra fotografer. Jag håller verkligen inte med. Det behöver man inte om man har någon slags vision själv om vad man vill skapa.
Personligen undviker jag snarast att flukta på andras bilder och går in i mig själv istället. Det är minst lika inspirerande att försöka uppfinna något eget, men givetvis mycket svårare (jag har inte riktigt lyckats än).

Vilken linje man väljer att följa kanske beror på hur individualistisk man är, eller hur viktigt man tycker fotografering är. Det finns tillräckligt många härmapor redan, så varför skapa en till? De flesta intressanta fotografer har uppfunnit något eget. Troligen inte genom att göra som alla andra utan snarare genom att skita i vad andra gör.

Tycker mig se ett slags fotograferande, som man kan kalla exempelvis husbehovsfotografering. Den stora massan av kameraanvändare hör kanske till gruppen. Ett slags dokumentering av livet, familjen och omgivningen. Fotografen räknar sig inte som amatör eller ens som hobbyist. Kameran är bara en form av skanner för här och nu. Man får en dokumentär syn på bilderna och sammanhanget är viktigt, så viktigt att det gör ont att beskära och förbättra.

Det finns också en annan riktning och då bedöms fotografiet utifrån något svårdefinierat som konst. Enkla färger, gyllene snittet, entydigt motiv, mönster, ovanligheter osv. är viktiga ingredienser. Det som är fint och proffsigt är sådant, som en bedömande jury faller för. Konsten eller smaken ändras också i tid. Exempelvis Stock Photography vill inte ha solnedgångar längre. De har dem redan upp över halsen.

Avgörande är också det rent mekaniska kunnandet angående ljuset, hanteringen av kameran och framtagningen av bilden. Ett slags fotograferingens körkort.

Vem som är en bra fotograf måste väl förbli osagt. Ingen är förmer än en annan. Det gäller bara att utveckla något av alla sidor, men inte ta det så allvarligt att man inte får tid att njuta av livet så länge det varar.

Tycker man om att cykla och motionssträna, vilken cykel väljer man då?

För motionens skull vore en gammal trög, ledsen, militärcykel m/42 med ballongdäck vara det ultimata. Men vem väljer det? Man tar en modern lätt hoj med titanram och drygt dussinet växlar, och 1-tumsdäck. Varför?

Samma sak gäller fotoutrustning eller?

Bildseendet är en annan sak...

Instämmer till fullo.

En sak jag har förstått nu på äldre dar (fyllde 30 för några dagar sen ;)) är det viktigaste av allt för att kunna ta de bilder man vill är att man måste öva bort tvekan, rädsla och att "tänka" före man tar bilder.. Detta kanske framför allt är viktig inom gatufotografi och fotojournalistiskt arbete men jag tror även att aldrig ens reflektera över att man tog en bild, dvs, låta instinkten/hjärtat sköta hela grejen utan att blanda in hjärna kan ha en enorm påverkan även inom andra fotografiska genrer.. Man måste använda hjärta och instinkt när man fotograferar, hur ska bilden annars kunna bli någonting annat och mer än bara ett "kort"..

Senast ändrad:
Många verkar rörande överens om att man bör söka inspiration hos andra fotografer. Jag håller verkligen inte med. Det behöver man inte om man har någon slags vision själv om vad man vill skapa.
Personligen undviker jag snarast att flukta på andras bilder och går in i mig själv istället. Det är minst lika inspirerande att försöka uppfinna något eget, men givetvis mycket svårare (jag har inte riktigt lyckats än).

Vilken linje man väljer att följa kanske beror på hur individualistisk man är, eller hur viktigt man tycker fotografering är. Det finns tillräckligt många härmapor redan, så varför skapa en till? De flesta intressanta fotografer har uppfunnit något eget. Troligen inte genom att göra som alla andra utan snarare genom att skita i vad andra gör.

Jag tror att det ä oundvikligt att förhålla sig till andra fotografer och fotografins historia. Tänk till ex på bilden av den unga afghanska flickan utan näsa som nyligen publicerades i the times den anspelade tydligt på Steve Mcurrys bild som blivit en ikon.

Däremot så tror jag att man kan behöva frigöra sig från andra fotografers bilder ett tag för att hitta sin egen stil. Det är en balansgång. Men för mig är det självklart att jag vill se på vad andra fotografer som jag uppskattar har skapat.

Jag tror att det ä oundvikligt att förhålla sig till andra fotografer och fotografins historia. Tänk till ex på bilden av den unga afghanska flickan utan näsa som nyligen publicerades i the times den anspelade tydligt på Steve Mcurrys bild som blivit en ikon.

Däremot så tror jag att man kan behöva frigöra sig från andra fotografers bilder ett tag för att hitta sin egen stil. Det är en balansgång. Men för mig är det självklart att jag vill se på vad andra fotografer som jag uppskattar har skapat.

Jag tror också att det är svårt att inte påverkas av andra.
Men jag håller också med om att originalitet är viktigt.

Däremot tror jag att det är bra att studera andra och vad andra har gjort för att får fler verktyg. De fotografer vars böcker jag läst verkar vara rätt hårt skolade (enligt vad de berättar i sin skrifter) - många av bildredaktörer och dylika. Trots detta är flera av dem internationellt erkända idag.

Däremot tror jag på att, genom att lära sig hur andra gör skaffar jag mig verktyg och kan applicera dem på de bilder jag själv framställer, på det vis jag vill formge dem. Genom att ha en stor verktygsarsenal har jag tidigt ofta en idé om hur jag skall gå till väga för att skapa en bild givet ett motiv/objet (från planering till färdig bild) - vilket sparar tid och framför allt, det ger mig tid att fokusera på att skapa bilden och prova nya vägar att göra saker på.

Att göra så tror jag gör att man hittar nya vägar att göra saker (då man inspireras från flera håll), och jag tror också att utvecklings/inlärningskurvan blir brantare då man inte behöver uppfinna allt från nytt.

Utveckling är just det att det dokumenteras, så att andra kan ta vid där de föregående slutat. Det är den del av kunskapen, som kan kallas fri programvara eller allas egendom. Nästa generation kan ha det som platform när de utvecklar vidare. Till att börja med blir det då ett kopierande både tekniskt och bildmässigt till dess att man står på egna ben och inte längre har något att ta efter.

Jag tror också att det är svårt att inte påverkas av andra.
Men jag håller också med om att originalitet är viktigt.

Däremot tror jag att det är bra att studera andra och vad andra har gjort för att får fler verktyg. De fotografer vars böcker jag läst verkar vara rätt hårt skolade (enligt vad de berättar i sin skrifter) - många av bildredaktörer och dylika. Trots detta är flera av dem internationellt erkända idag.

Däremot tror jag på att, genom att lära sig hur andra gör skaffar jag mig verktyg och kan applicera dem på de bilder jag själv framställer, på det vis jag vill formge dem. Genom att ha en stor verktygsarsenal har jag tidigt ofta en idé om hur jag skall gå till väga för att skapa en bild givet ett motiv/objet (från planering till färdig bild) - vilket sparar tid och framför allt, det ger mig tid att fokusera på att skapa bilden och prova nya vägar att göra saker på.

Att göra så tror jag gör att man hittar nya vägar att göra saker (då man inspireras från flera håll), och jag tror också att utvecklings/inlärningskurvan blir brantare då man inte behöver uppfinna allt från nytt.

Instämmer. Sedan beror det mycket på vilken typ av fotograf man är. tex för en modefotograf kan det vara ännu viktigare att man tar ut svängarna och är nyskapande. som porträttfotograf kommer man långt med hantverkskunnande om ljus, poser etc. Där kan utvecklingen handla om att bli duktigare på det hantverksmässiga. inom konstfoto är det viktigare att hitta sitt eget språk däremot inte sagt att duktiga porträtt eller arkitektur fotografer inte har en egen stil.

Måste alltid en fotograf vara konstnär, svar ja iallafall inombords, betyder det att alla bilder man tar måste vara konstnärliga? svar nej

Studera andras bilder? självklart, inte bara för att hitta inspiration, utan också en vägledning i personlig smak. Det finns berömda fotografer i mitt tycke som bara producerar skit. alltså lär jag mig något om mig själv genom att studera dem.

Risken med att bedöma sig själv som originell, är att man kommer inte mycket längre i sin egen utveckling.

Sen var det nån som sa att man skulle plocka upp sin gamla lite "sämre" kamera,

Det eller att man bara får använda givna värden, ställ kameran på iso 400 f8 125 och bara vidvinkelobjektiv. sen får man inte ändra någonting.. Ganska kul, lärorikt och en rejäl utmaning

Risken med att bedöma sig själv som originell, är att man kommer inte mycket längre i sin egen utveckling.

Ursäkta mig, men det är verkligen ett typiskt jantelagigt påstående. Det är ju precis tvärtom. Bedömmer man sig själv som originell så har man självkänsla nog att satsa järnet på det man vill, istället för det man "bör".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar