ANNONS
Annons

Hur växer man som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Då och då kommer förfrågningar om vilket kamerahus som ska inköpas för att "ha något att växa i". Jag har en tes om att detta kommer sig av att yrkesfotografer använder andra verktyg än vi amatörer, och då tror kanske den ovana fotografen att det är verktygen som skiljer. Det tror inte jag.

Att växa som fotograf tror jag till 80-90% handlar om att bli bättre på att se bilden, och resterande om att lära sig använda kameran man har i handen. En dyrare kamera ger lite fler möjligheter, det är sant, men säkert mindre än de flesta föreställer sig.

Jag själv gillar mina kameror och objektiv, men mest därför att jag gillar prylar. Inte tusan har jag växt som fotograf tack vara dem, om jag ens växt... Jag tar inte bättre bilder med min D90 än jag gör med min D50. Att jag använder D90 är mest för att jag tycker att det är roligare. Har jag blivit en bättre fotograf, beror det enbart på att jag tagit fler bilder och lärt mig något under resan.

Mitt råd till de som vill växa är:

1. Läs böcker och titta på bilder av fotografer vars still du gillar!
2. Köp stativ och objektiv i stället för nya kamerahus.
3. Köp nytt kamerahus bara om det är något som konkret hindrar dig från att ta de bilder du vill.

Mitt råd till prylfantasterna:

1. Köp allt skoj du har råd med!

Per.

Klokt!

Tack för ett bra inlägg som de flesta av oss mår bra av att läsa och begrunda. En bra bild görs inte med kameran utan med huvudet.

Ändrar lite i listan
1 Kommetera bilder dvs sätt ord på vad du ser och känner - inte bara de du gillar utan de du inte gillar försök hitta vad det är som gör att du inte gillar bilden
1.1 Försök förstå vad det är som gör att fotografen/publicisten visar upp bilden. Man kan ju anta att de ser nåt som man missat om man inte gillar bilden (så vida den inte publicerats i avskräckande syfte).

Mycket bra inlägg:

Jag skulle vilja lägga till på punkt 1

Fotografera bara det du tycker är skoj, med tiden tar du med dig erfarenheten när du hamnar i en sits när det är ett tråkigt uppdrag, och då blir det skoj för att du har erfarenheten att luta dig mot och resultatet blir bra endå..
oj vad långt det blev !

2. håller med
3. Eller när du märker att ditt nuvarande hus har märkbara begränsningar, och du förstår varför.

Instämmer i det mesta, men med ett litet tillägg.

Det finns faktiskt en positiv sak som nya objektiv, ny kamera osv kan tillföra (förutom de uppenbara tekniska), nämligen inspiration. Alla som uppgraderar sina saker gör det så klart av intresse för hobbyn eller för levebrödet och vet hur roligt det känns med ett tekniskt lyft. Full av inspiration vill man genast ut och testa de nya prylarna. I den känslan får kreativiteten näring och plötsligt har man kanske fått nya idéer med sitt plåtande. Då har man ju faktiskt växt en smula.

Samma sak med allt egentligen, t ex en golfare som byter ut sina 10 år gamla klubbor. Man blir inspirerad och känner sig odödlig på golfbanan.

Instämmer i det mesta, men med ett litet tillägg.

Det finns faktiskt en positiv sak som nya objektiv, ny kamera osv kan tillföra (förutom de uppenbara tekniska), nämligen inspiration.

Så är det förstås, fast den vanliga frågan önskar egentligen motsatsen: nästa kamera vill jag kunna växa i, dvs inte byta ut på ett bra tag! Min tes är att man kan växa nästan exakt lika mycket med den man har.

Men nya prylar inspirerar att fotografera mera, så är det.

Per.

Samma sak med allt egentligen, t ex en golfare som byter ut sina 10 år gamla klubbor. Man blir inspirerad och känner sig odödlig på golfbanan.

En känsla som brukar försvinna efter en halvtimme när man slicar en järn-femma ner i vattenhindret! Kicken med en ny kamera brukar i alla fall hålla i sig i några veckor! :)

Skämt åsido, jag håller med om det mesta som sagts. För den som har foto som hobby kan man mycket väl motivera köp av ny utrustning med att det helt enkel är kul och när något är kul så ökar väl chansen att man utvecklas positivt.

Fast nya prylar är inte nya så länge och snart är dom nya finesserna vardag och det är dags för nya inköp. Så det gäller då att växperioden infaller medan det är nytt och intressant:)

Fast nya prylar är inte nya så länge och snart är dom nya finesserna vardag och det är dags för nya inköp. Så det gäller då att växperioden infaller medan det är nytt och intressant:)

Ja, men under tiden har lusten och inspirationen kanske kläckt fram nya idéer och kunskaper, det försvinner ju inte för att kameran blir en aning äldre.

Stämmer mycket bra!

Min egen lista:

1. Var kreativ och fota så mycket som möjligt!

2. Ha tillgång till utrustningar så att du kan fånga bilden som du vill ha

3. Köp inte mer än vad du behöver!

Tänkvärda ord men inte helt sant. En nyare kamera kan absolut ge bättre bilder. Med min nya EOS 50D kan jag plåta med rejält uppskruvat ISO vid mörka tillfällen. Tex när jag fotat musiker på scen. Med min gamla EOS 350D funkar det inget vidare i det läget.

Jag håller helt klart med. Det finns grymma fotografer som knappt vet hur man ställer in rätt bländare och inte vet något om färgprofiler eller bildbehandling, men som har en vision och ett sätt att arbeta för att nå dit dom vill. Det viktigaste tycker jag är att lära sig tänka i bild, studera andra fotografer, deras sätt, deras känsla i bilder och sedan precis som det skrivs här, ta tag i tekniken.

Med bra teknik kan skapa det man vill, men har man ingen kreativitet och känsla kommer man ändå aldrig nå hela vägen fram. Jag lär mig gärna om ny teknik för att utvecklas, men lika viktigt är att se bilder, inspireras och framför allt plåta mycket själv.

Tänkvärda ord men inte helt sant. En nyare kamera kan absolut ge bättre bilder. Med min nya EOS 50D kan jag plåta med rejält uppskruvat ISO vid mörka tillfällen. Tex när jag fotat musiker på scen. Med min gamla EOS 350D funkar det inget vidare i det läget.

Svaret står i punkt 3: Köp nytt kamerahus bara om det är något som konkret hindrar dig från att ta de bilder du vill.

Så varför är vi gärna så fixerade vi nya kameror?

Som vanligt finns det en lång rad olika och ihopblandade skäl, varav en del individuella och andra är mer generella.

1. Jag tror det finns en djupt mänsklig reflex att vilja lägga ansvaret för våra tillkortakommanden utanför oss själva. Det gäller både när vi krockar med bilen, hamnar i konflikter på jobbet eller när vi försöker ta bättre bilder.

2. Det finns ett element av rationalitet i att fokusera på utrustningen: Det är enklare att byta kamera än att ändra på sig själv, och vi människor är av naturen lata.

3. Vi är många som har dubbla intressen: dels fotografering, dels prylarna man använder för fotografering. Det är två intressen som går utmärkt att kombinera.

4. Som någon redan konstaterat - teknik kan ibland ge inspiration (och givetvis motsatsen).

Att bli bättre sitter i fötterna. Bra att också gå med i någon fotoklubb, för att få bättre fart på benen. Man måste ut och fota, ut och röra på sig. De vackra bilderna har kommit till för att någon stått där just vid det tillfället. Några projekt stimulerar också tillexempel ån eller älven under alla årstider och från olika ställen och vinklar. Lås, kryp, gärdesgårdar, byggnader olika årgångar av staden, byn och familjen... Sitt inte still!

Det absolut viktigaste för att växa som fotograf är att lägga sitt ego på hyllan och verkligen analysera sig själv. Stenhårt. Sen göra om samma saker bättre varje gång.

Något som också hjälper är att ha ett par polare som är a) mycket bättre fotografer än en själv, b) brutalt ärliga i sin kritik och verkligen fokuserar på det negativa (och varför så klart).

Ingen blir bättre av 'men gud va fint!'.

Sen funkar begränsningar väldigt bra också. Dvs, absolut tvärt om till ny utrustning. Köp/låna SÄMRE utrustning men tvinga dig själv att med den skapa bättre resultat. Det får fart på kreativiteten som inget annat. Även om man har ett 28-70 f2.8/L, lämna det hemma och bara ha med 50mm f1.8 (men tillåt dig själv att BARA fota med f5.6 en hel dag). Klarar man det, då har man växt ett snäpp.

Jag brukar ibland låta min 5D ligga och plocka upp min 300D. Jag får kvälvningar men det går...

Ny utrustning behöver man bara när man vet varför man behöver den och vilken skillnad den kommer göra.

Ingen blir bättre av 'men gud va fint!'.

Jag håller med, till viss del. Men positiv okonstruktiv feedback är ändå kul, som ett bevis på att man gör nåt rätt, och gör det roligare att fotografera och fortsätta experimentera och utvecklas. Men absolut, det är den negativa kritiken som man lär sig absolut mest av.

Jag håller med, till viss del. Men positiv okonstruktiv feedback är ändå kul, som ett bevis på att man gör nåt rätt, och gör det roligare att fotografera och fortsätta experimentera och utvecklas. Men absolut, det är den negativa kritiken som man lär sig absolut mest av.

Ja ja ja, absolut. Självklart ska man ha minst en av min mamma. Hon är grym på att bekräfta att man är så jävla duktig - egentligen. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar