perstromgren
Aktiv medlem
Då och då kommer förfrågningar om vilket kamerahus som ska inköpas för att "ha något att växa i". Jag har en tes om att detta kommer sig av att yrkesfotografer använder andra verktyg än vi amatörer, och då tror kanske den ovana fotografen att det är verktygen som skiljer. Det tror inte jag.
Att växa som fotograf tror jag till 80-90% handlar om att bli bättre på att se bilden, och resterande om att lära sig använda kameran man har i handen. En dyrare kamera ger lite fler möjligheter, det är sant, men säkert mindre än de flesta föreställer sig.
Jag själv gillar mina kameror och objektiv, men mest därför att jag gillar prylar. Inte tusan har jag växt som fotograf tack vara dem, om jag ens växt... Jag tar inte bättre bilder med min D90 än jag gör med min D50. Att jag använder D90 är mest för att jag tycker att det är roligare. Har jag blivit en bättre fotograf, beror det enbart på att jag tagit fler bilder och lärt mig något under resan.
Mitt råd till de som vill växa är:
1. Läs böcker och titta på bilder av fotografer vars still du gillar!
2. Köp stativ och objektiv i stället för nya kamerahus.
3. Köp nytt kamerahus bara om det är något som konkret hindrar dig från att ta de bilder du vill.
Mitt råd till prylfantasterna:
1. Köp allt skoj du har råd med!
Per.
Att växa som fotograf tror jag till 80-90% handlar om att bli bättre på att se bilden, och resterande om att lära sig använda kameran man har i handen. En dyrare kamera ger lite fler möjligheter, det är sant, men säkert mindre än de flesta föreställer sig.
Jag själv gillar mina kameror och objektiv, men mest därför att jag gillar prylar. Inte tusan har jag växt som fotograf tack vara dem, om jag ens växt... Jag tar inte bättre bilder med min D90 än jag gör med min D50. Att jag använder D90 är mest för att jag tycker att det är roligare. Har jag blivit en bättre fotograf, beror det enbart på att jag tagit fler bilder och lärt mig något under resan.
Mitt råd till de som vill växa är:
1. Läs böcker och titta på bilder av fotografer vars still du gillar!
2. Köp stativ och objektiv i stället för nya kamerahus.
3. Köp nytt kamerahus bara om det är något som konkret hindrar dig från att ta de bilder du vill.
Mitt råd till prylfantasterna:
1. Köp allt skoj du har råd med!
Per.