Annons

Hur skapar man denna "effekt"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ar nog inte bara en teknik, utan en massa malande for hand och blandningar av olika exponeringar och trixande med olika lager och effekter.

Har man val lyckats gora en bild med en viss stil sa kan man latt gora fler, men det behover inte betyda att man kan anvanda exakt samma teknik pa alla bilder utan varje bild kraver nog sitt pill for att fa det att se ut pa ett visst satt.

Sen har dom mycket ljussattning ocksa.
 
Många bilder var riktigt roliga. Det ligger förmodligen rätt mycket jobb bakom bilderna och de flesta, även utomhusbilderna, har avancerad ljussättning.
 
Längst ner på sidan finns en länk - Behind the scenes, där man kan se lite av hur han jobbar med ljussättningen. Sedan är det säkerligen en hel del efterbehandling också, men jag tror det är svårt att göra sådana där bilder "helt" i photoshop ...
 
Ja vad ska man säga? Bilderna ser tredimensionella ut (lite som gamla stereofoton som betraktas genom speciell aparatur) trots att de är tvådimensionella. Ljussättning kombinerat med HDR samt efterarbete i form av kontrast/färgförstärkning kanske? Tror också att kraftig vidvinkel bidrar till djupet i bilderna. Intressant att tredimensionell effekt kan skapas på detta sätt i tvådimensionell bild.
 
jag tror att huvudjobbet ligger i ljussättningen. Han verkar ofta sätta starka blixtar snett bakifrån både till höger och till vänster om motivet, och verkar även ofta vilja ha en snett uppifrån också.
Blixtarna bakifrån tar fram konturerna på motiven, och det ger nog mycket av djupkänslan, skulle jag tro.

Sedan så verkar han kombinera det med en hdr/tone mapping-teknik, tycker jag det ser ut som. Men det ligger nog väldigt mycket manuellt efterarbete på bilderna också.
 
Längst ner till höger på sidan finns en knapp där det står "Behind the Scenes" där iaf ljussättning visas till viss del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.