Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket kan man ta betalt vid en bröllopsfotografering som amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hans-C skrev:
Övertyga dina kunder, det är nog lättare ;)
Och jag som hoppades du skulle skaffa en fru.

Sanningen är att jag nog valt bort bröllopsfoto ur det jag marknadsför redan, så egentligen borde jag lämnat denna tråden för längesen. Nu gör jag:)
 
Annapahl skrev:
Jag måste säga att jag inte riktigt tycker att det är samma sak att en person tar ett lärarjobb utan utbildning och sedan inte skattar för pengarna. Jag har låtit bli att skatta för 1800 kr varav trehundra av dem är ett presentkort och det jämför du med att någon tar ett lärarjobb och får månadslön. Inte jämförbart enligt mig.
Båda är ett brott enligt svensk lagstiftning.

Sättet undergräver vilken yrkeskår som helst.

Sedan att det inte är lönt att jaga en skattesmitning på 1500kr är en annan sak.

Sedan skrev jag faktiskt att jag förstår din synpunkt också. Och att exemplet var cyniskt draget till sin spets.
 
Efter att ha skummat denna tråd grovt vill jag bara delge min synpunkt.

Som yrkesfotograf vilken inte är beroende av bröllopsfoto för min överlevnad är det inte så svårt att placera sig utbudet. Vill jag jobba varje lördag för 500:- i lön, och ha ett kundunderlag som prioriterar jakten på låga priser.....eller vill jag jobba var sjätte lördag för 3000:- och ha ett kundunderlag som värdesätter kvalitet över pris? För mig är det valet inte svårt eftersom jag som de flesta andra väljer det för mig mest optimala.
 
Nu är jag pigg igen:)

Apropå det där som skrivs på vissa ställen i tråden "Kunden har bara 1500:-"
Som jag förstod ursprunsfrågan var det inte riktigt så utan kunden efterfrågade ett pris, men iaf då..

Undrar om jag kan gå in på resebyrån och boka Solkusten i Spanien 30 dagar med topphotell och få det fast jag bara har 3000:-? Kanske får jag en 6-dagars till Paris i stället om jag har tur eller så får jag spara ett tag till skulle jag tro. Samma sak om jag vill ha en 1ds mkII men bara har 25000:-. Då får jag nog kolla mig om efter annat då med.. Eller? Det var det jag ville visa med exemlet att sänka från 13780:- till 10000:- ovan genom att plocka ur en del ur "paketet." Man måste inte sälja om kunden inte kan betala!
 
lottawe skrev:
Undrar om jag kan gå in på resebyrån och boka Solkusten i Spanien 30 dagar med topphotell och få det fast jag bara har 3000:-?
knappast på resebyrån.

Men på flygplatsen kan man tydligen göra klipp.
Fast glöm det där med topphotell.
 
äh nu är jag ändå böjd att vilja kommentera lite...tycker på nåt sätt att det hela tiden beskrivs som att folk vill ha enormt vackra album med väldigt lyxig framtoning.

Tror faktiskt att majoriteten av de som gifter sig hoppas på ett kort på väggen, där man står fånigt leende och som är mer av ett minne än av något att skryta över.

Kanske generaliserar jag rätt hårt nu men när jag ser bilder i stil med "morgongåva", närbilder på ringpåsättningen, detaljfoton av brudutstyrseln osv så känns det vigt åt överklassen som spenderar kanske 50-150tusen på ett bröllop.

Jag vet många, mig själv inräknad, som körde budget varianten. Vårt bröllop gick på sammanlagt tio tusen, varav hyran för klänningen var den fetaste kostnaden på 2500kr

och då gick vi ändå till studiofotograf och köpte våra kort, gav 1000kr om jag inte minns helt fel. Han fotade med hasselblad ca 12 bilder och vi valde ett kort i svartvitt.

Kan mycket väl tänka mig att folk i stil med mig skulle välja nån kompis som kan fota och sen ge honom en femhundring för besväret eller liknande för att lägga ut 5-10tusen är liksom helt uteslutet. SÅ speciell är inte den dagen för ALLA som det låter här....

obs obs obs...jag är inte arg, sur eller så...bara kände att jag behövde vara med och nyansera lite...
 
Handlar inte denna tråden om det är ok att ta svartjobb eller ej? Inte handlar det väl om att yrkesfotografer och amatörer jobbar under samma villkor när de sistnämnda inte skattar för sina inkomster. Vad kan yrkesfotograferna göra åt det!Samma sak gäller väl alla yrkeskårer. Jag har till skillnad mot de flesta här på forumet stor förståelse för att yrkesgruppen som måste skatta ser vad vissa andra stoppar rakt ner i fickan. Till bekanta och kompisar är väl OK, men inte när det gör utanför den kretsen. "Hjälp någon har snott min bild" Detta läser man i forumet jämt och ständigt och alla här på FS vässar sina pennor óch ger råd om hur man skall sätta åt dessa svin med höga böter och kronofogdar. I det fallet skall man minsann göra rätt för sig. Vilken dubbelmoral ni kör med.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
I det fallet skall man minsann göra rätt för sig. Vilken dubbelmoral ni kör med.
Förstår inte sammanhanget..
Men vi har ju diskuterat det i annan tråd nyss och det känns därför som du syftar en aning på vad jag skrivit då. Jag tillhör ju de som tar kontakt med tjuvar och gör upp (kan betyda fakturera.) Iaf tas kontakt undantagslöst om det är företag. Det handlar ju också om att värdera sina tjänster/produkter. Men vad är dubbelmoralen menar du?
 
En sak som många verkar bortse ifrån är att Anna inte sparat en enda spänn på att ta pengarna rakt ner i fickan. Om Anna deklarerat inkomsterna som hobbyinkomst hade hon inte behövt skatta något i alla fall. Dels har hon (troligtvis) utrustning som hon skulle kunna kan dra av mot och dessutom är det, om jag inte missminner mig, ett schablonavdrag på 5000 kr på inkomst av hobbyverksamhet, så så länge hon inte tjänar mer än 5000kr + utlägg inkl utrustning så är enda skillnaden på att stoppa pengarna rätt i fickan och att deklarera för dem att man besparar sig (och skattemyndigheten) lite pappersarbete.

Vill inte uppmana någon till kriminell verksamhet, men om jag var i situationen att jag kunde tjäna någon tusenlapp på min hobby så skulle jag nog inte tycka att det var värt att fylla i en massa papper bara för att sysselsätta skattemyndighetens byråkrater. Det skulle vara en förlustaffär både för mig, samhället och den yrkesarbetande, skattebetalande, fotografen.
 
mannbro skrev:
... om jag inte missminner mig, ett schablonavdrag på 5000 kr på inkomst av hobbyverksamhet...
Då är jag skyldig Anna en personlig ursäkt.

Förlåt Anna.

Jag har heller kanske inte varit tydlig på punkten att jag inte skriver om person utan om branchen i sig.
 
Schablonavdraget är inte 5000:- utan 25% på överskottet.

Sen finns det heller inget som säger att 1500:- är vad Anna borde "tjänat" på sina 6h fotografering, efterbehandling samt leverans av kopior samt 350 bilder på skiva (!) 1500:- och rakt ner i fickan är fortfarande inte försvarsbart.
 
Avdrag av utrustning i hobbyverksamhet är inte särskilt självklar. Sist fick jag avslag t ex. Avdraget ska redovisas det med. Första gången jag gjorde det så lyckades jag däremot så jag vet inte riktigt vilka beslutsgrunder RSV kör med.

/Maverick
 
Sedan handlar väl inte diskusionen om huruvida det är rätt eller fel att jobba svart utan att svartarbete kan ge en rätt schysst utekväll samtidigt som det slår undan fötterna på dem som försöker leva på yrket.

Jag har mindre invändningar mot svartarbetare som tar 3,5k än för de som ligger runt 1k.

/Maverick
 
jag tycker nog att 1500 ar v. v. lagt, men gor man det som en tjanst at nan man kanner , visst. Jag tror nog att man kan latt satsar pa mer som 6 /8000 for en br;llop men det beror pa vad man ska leverera.

However if I am going to be with them the entire day, reception too, the price will increase , the price will also be affected by a multitude of other factors which are actually totally uninteresting to the clients but very important for me.
 
Senast ändrad:
Det krävs en stor portion självförtroende och goda referenser för att ta bra betalt. Som amatör har man varken de referenser eller erfarenheter som krävs för att kunna ta ut riktigt bra priser. Men vartefter erfarenhet börjar komma och man har några referenser kan man successivt höja priserna! Man får inte fullt betalt för de första jobben. Dessutom får man inga bra jobb från kunder som är beredda att betala fullt pris utan just referenser och erfarenhet. Bröllop och liknande är bra instegsjobb, speciellt dom som kanske inte hade planerat att ha någon fotograf men ändå bestämmer sig för att anlita en amatör. Förväntningarna är på en lagom nivå, pressen minskar osv.

En teori: Många bröllop (kanske dom flesta?) har ingen anlitad fotograf under ceremonin och festen. Bröllopsbilder tas men då oftast några porträtt i en studio i anslutning till bröllopet. Sen förlitar man sig på släkt och vänner som har med sig en kamera och tar några bilder. Festen brukar väl allt som oftas dokumenteras med engångskameror som primärt verktyg? Anledningen till detta är förmodligen att det kostar en hel del att anlita just en fotograf, och då ligger det närmare till hands att anlita en nybörjare i dessa sammanhang. Det är väl snarare så att det är bra att amatörerna tar dessa jobb och höjer ribban hos brudparen. Snart kommer fler och fler och planera och budgetera för en fotograf och efterfrågan blir kvalitet istället för pris.

Frågan om svart eller vitt i dessa sammanhang är ju bara löjlig. Jag kanske är naiv, men efter några jobb registrerar nog dom flesta med ambitioner en firma av något slag och drar fördelar av rätten till avdrag osv.
 
lottawe skrev:
Schablonavdraget är inte 5000:- utan 25% på överskottet.

Sen finns det heller inget som säger att 1500:- är vad Anna borde "tjänat" på sina 6h fotografering, efterbehandling samt leverans av kopior samt 350 bilder på skiva (!) 1500:- och rakt ner i fickan är fortfarande inte försvarsbart.

Men sluta klaga på vad andra tar i betalning. Jag får väl sälja en tjänst eller produkt till precis det pris som jag vill.
Det kanske är dags att du själv börjar se över din prisbild och vad kunden får för sina pengar. Beviserligen så finns det fotografer som tar bröllopsjob för betydligt mindre än vad du tänkt dig. Då är marknadspriset satt av dem och inte av dig.
 
lottawe skrev:
Schablonavdraget är inte 5000:- utan 25% på överskottet.

Sorry, fel av mig. Men även utan schablonavdraget torde kostnaderna överstiga inkomsterna.

lottawe skrev:

Sen finns det heller inget som säger att 1500:- är vad Anna borde "tjänat" på sina 6h fotografering, efterbehandling samt leverans av kopior samt 350 bilder på skiva (!) 1500:- och rakt ner i fickan är fortfarande inte försvarsbart.

Jo, det finns en sak som säger att 1500:- är vad Anna borde "tjänat" - Anna själv. Om anna tycker att erfarenheten, nöjet och möjligheten att utveckla sin hobby + ett bidrag på 1500:- till utrustningskassan är tillräcklig motivation för att åka och fota så gör hon ju helt rätt i att ta erbjudandet.

Jag har en känsla av att det inte är huruvida Anna skattat korrekt eller inte (jag vet ju att det förekommer omfattande "gråzons"-avdrag etc i fotobranschen precis som i alla andra brancher) som är poängen, utan att hon sålt sig för billigt.

Nu sticker jag ut hakan en del (detta är inte riktat mot dig, Lotta, utan mot en mer allmän attityd som jag tycker finns här på Fotosidan). Det är bara att inse att marknadsvärdet för tjänster som "vem som helst" (läs en duktig amatör med andra drivkrafter än att primärt tjäna pengar) kan utföra med tillräckligt bra resultat för att beställaren ska bli nöjd inte är högt.

Det är ju samma anledning som att få privatpersoner betalar 600:-/timme för att få sin tvätt tvättad av ett proffs, få sina rabatter rensade av ett proffs eller gräsmattan klippt av ett proffs.

Fotobranschen är ju en rätt hypead bransch med stor yrkesstolthet och en känsla av exlusivitet, men för de tillfällen där beställaren inte känner behov av annat än ett utfört arbete som den känner sig tillräckligt nöjd med utifrån sina behov, referensramar och ekonomiska prioriteringar så är det ingen skillnad mellan att få gräsmattan klippt eller att få några bilder tagna.

Det finns ingen karriärmöjlighet i gräsklippning om man inte har något extra att tillföra som inte en 15-åring för 50:-/timme kan göra tillräckligt bra. På samma sätt finns det nog inte längre någon karriärmöjlighet i dussin-bröllopsfoton.

Däremot finns det en karriärmöjlighet i att vårda golfbanornas gräsmattor där det krävs en hel del kunnande, likväl som det finns en karriärmöjlighet i att ta exklusiva brölloppsfoton åt de som uppskattar kvaliteten, och utrustningen och resultatet som en duktig yrkesman kan tillföra - eller t.o.m. bara känslan av exklusivitet att betala 15.000:- för att man vill unna sig något extra.

Amatörer som inte har några ambitioner att vara annat än amatörer eller vill komma in på marknaden och skaffa sig erfarenhet genom att prisa sig in har ingen som helst skyldighet att skydda marknaden för etablerade yrkesfotografer. Därför är det tämligen meningslöst att hacka på dessa.

Bättre i så fall att utnyttja sin kunskap och erfarenhet och inrikta sig på marknadssegment där glada amatörer inte har något att erbjuda. Visst innebär det att branschen kommer att krympa och att alla som vill inte kan försörja sig som fotografer utan bara de som kan, vill och är beredda att erbjuda något extra, men så är den krassa verkligheten.

Jag jobbar själv i en bransch som är full av glada amatörer - e-handel - men jag är ändå trygg i min yrkesroll för jag vet att de produkter jag bygger håller en kvalitet som amatörer sällan kan uppnå. Därför vet jag också att det finns en nisch där jag kan verka även om 90% av alla internetbutiker bygger på lågprislösningar eller amatörbyggda dito.

Nu blev det ett långt "rant", men jag är så trött på yrkesmän (det finns inom många yrken) som hackar på amatörer och ser de som oschyssta konkurrenter i stället för att fokusera på att erbjuda sådant som amatörer inte kan.
 
Nome Nescio skrev:
Jag får väl sälja en tjänst eller produkt till precis det pris som jag vill.
Självklart, men det fråntar inte mig rätten att framföra mina åsikter.

(och egen prisbild är irrelevant i sammanhanget. Jag inriktar mig som sagt inte värst på bröllop, men om jag ens åtar mig dem gör jag det för att tjäna på det.)
 
mannbro skrev:
Sorry, fel av mig. Men även utan schablonavdraget torde kostnaderna överstiga inkomsterna.
Inte alls säkert.
Det beror ju på hur skatteverket bedömer avdrag för utrustning.

Bättre i så fall att utnyttja sin kunskap och erfarenhet och inrikta sig på marknadssegment där glada amatörer inte har något att erbjuda. Visst innebär det att branschen kommer att krympa och att alla som vill inte kan försörja sig som fotografer utan bara de som kan, vill och är beredda att erbjuda något extra, men så är den krassa verkligheten.
Naturligtvis krävs något extra för att försörja sig, men med dessa rader om krympande branch så inser du väl grejen? Ger inte det yrkesverksamma en god anledning att få ilskna till på svartjobbande och megabilliga amatörer? som inte konkurrerar på justa villkor.

Skulle det inte gå att jämföra med piratkopiering, skivbranschen och så egentligen? Visst klagas det väl även där? (och med all rätt anser jag)
 
Det är ju bara att inse att det fungerar så här inom många brancher. Som amatör blir man frestad att göra några småjobb då och då svart.

Sedan kan man ha åsikter om detta och blanda in moral och lag och hot mot yrkesgrupper etc.

Jag tror knappast dessa personer är det primära hotet mot yrkesfotografer eftersom att det inte handlar om de stora jobben. Vänta bara tills trådskaparen har blivit så varm i kläderna och indirekt marknadsfört sitt namn att hon verkligen kan konkurrera med er.

Man måste ju kunna se storleken på "hotet" innan man avgör att det är ett.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.