Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket kan man ta betalt vid en bröllopsfotografering som amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
mannbro skrev:
...och i stället fota några få exklusiva bröllopp i månaden och lägga ner ordentligt med tid och engagemang i dessa få...
Helt rätt.

Det medför att jag i realiteten måste ha tre kunder i månaden (räknat på tolv månader) som är villiga att betala 16000 per bröllop. Om vi räknar med förluster och lite mer kringkostnader (allriskförsäkring, marknadsföring...) än i tidigare exempel.
Fortfarande utan studio och nyinvesteringar...

I Skåne är det, typ, kört...

lottawe skrev:
Det är här detta kommer in som var med i inlägget:
"Paret du plåtade sprider ditt namn och pris vidare och sedan förväntar sig deras vänner få samma paket av dig då de gifter sig nästa månad.. Sen sprids det än mer och så är du inte ensam heller. Ni är ju många!"
(fö just vad som resulterade i avbokning om min midsommarfotografering. Någon vet någon... svartjobbare..)

Tråkigt att höra Lotta. Och nu förstår jag dig bättre. Men det måste ju på något sätt gå att konkurrera med lågt pris på annat sätt. Ni yrkesfotografer måste marknadsföra er bättre och få folk att se med egna ögon hur mycket bättre det kan bli om de anlitar någon med mer erfarenhet.

mannbro skrev:
Sorry, fel av mig. Men även utan schablonavdraget torde kostnaderna överstiga inkomsterna.

Jo, det finns en sak som säger att 1500:- är vad Anna borde "tjänat" - Anna själv. Om anna tycker att erfarenheten, nöjet och möjligheten att utveckla sin hobby + ett bidrag på 1500:- till utrustningskassan är tillräcklig motivation för att åka och fota så gör hon ju helt rätt i att ta erbjudandet.

Jag har en känsla av att det inte är huruvida Anna skattat korrekt eller inte (jag vet ju att det förekommer omfattande "gråzons"-avdrag etc i fotobranschen precis som i alla andra brancher) som är poängen, utan att hon sålt sig för billigt.

Nu sticker jag ut hakan en del (detta är inte riktat mot dig, Lotta, utan mot en mer allmän attityd som jag tycker finns här på Fotosidan). Det är bara att inse att marknadsvärdet för tjänster som "vem som helst" (läs en duktig amatör med andra drivkrafter än att primärt tjäna pengar) kan utföra med tillräckligt bra resultat för att beställaren ska bli nöjd inte är högt.

Det är ju samma anledning som att få privatpersoner betalar 600:-/timme för att få sin tvätt tvättad av ett proffs, få sina rabatter rensade av ett proffs eller gräsmattan klippt av ett proffs.

Fotobranschen är ju en rätt hypead bransch med stor yrkesstolthet och en känsla av exlusivitet, men för de tillfällen där beställaren inte känner behov av annat än ett utfört arbete som den känner sig tillräckligt nöjd med utifrån sina behov, referensramar och ekonomiska prioriteringar så är det ingen skillnad mellan att få gräsmattan klippt eller att få några bilder tagna.

Det finns ingen karriärmöjlighet i gräsklippning om man inte har något extra att tillföra som inte en 15-åring för 50:-/timme kan göra tillräckligt bra. På samma sätt finns det nog inte längre någon karriärmöjlighet i dussin-bröllopsfoton.

Däremot finns det en karriärmöjlighet i att vårda golfbanornas gräsmattor där det krävs en hel del kunnande, likväl som det finns en karriärmöjlighet i att ta exklusiva brölloppsfoton åt de som uppskattar kvaliteten, och utrustningen och resultatet som en duktig yrkesman kan tillföra - eller t.o.m. bara känslan av exklusivitet att betala 15.000:- för att man vill unna sig något extra.

Amatörer som inte har några ambitioner att vara annat än amatörer eller vill komma in på marknaden och skaffa sig erfarenhet genom att prisa sig in har ingen som helst skyldighet att skydda marknaden för etablerade yrkesfotografer. Därför är det tämligen meningslöst att hacka på dessa.

Bättre i så fall att utnyttja sin kunskap och erfarenhet och inrikta sig på marknadssegment där glada amatörer inte har något att erbjuda. Visst innebär det att branschen kommer att krympa och att alla som vill inte kan försörja sig som fotografer utan bara de som kan, vill och är beredda att erbjuda något extra, men så är den krassa verkligheten.

Jag jobbar själv i en bransch som är full av glada amatörer - e-handel - men jag är ändå trygg i min yrkesroll för jag vet att de produkter jag bygger håller en kvalitet som amatörer sällan kan uppnå. Därför vet jag också att det finns en nisch där jag kan verka även om 90% av alla internetbutiker bygger på lågprislösningar eller amatörbyggda dito.

Nu blev det ett långt "rant", men jag är så trött på yrkesmän (det finns inom många yrken) som hackar på amatörer och ser de som oschyssta konkurrenter i stället för att fokusera på att erbjuda sådant som amatörer inte kan.

Detta var väl ändå ett synnerligen bra inlägg. Ändå fick det inga kommentarer. Eller just därför?

anw skrev:
Detta var väl ändå ett synnerligen bra inlägg. Ändå fick det inga kommentarer. Eller just därför?
Jag kommenterade en del, men nöjer mig med att citera just vald del. Inte hela långa raddan.

Och vad gäller sista stycket av Oscar så har jag beskrivit en del om "erbjudanden" (i svar till HansC tidigare i tråden) som iaf få förstagångsplåtare på bröllop kan erbjuda. Så det så:)

mipert skrev:
Jag tar 2500 för ett enkelt fotojobb, 30 minuter med ett gäng bilder på CD.

De flesta, runt 70%, backar efter att ha frågat om jag vill fotografera dem.
De är villiga att betala mellan 600-900 kronor.

En kund ville jag skulle fotografera ett större bröllop med 50 par. Ingen fest men uppställt (stort antal bilder, fria och klassiska), vigsel samt parbilder på alla gäster. 45 minuters resa enkel väg.
Jag räknade och förenklade (hade krav på en tilldelad assistent som tog ansvar för att hugga tag i alla människor med mera) men 5000:- var "hutlöst"...

Men,jag har ändå ett gäng bröllop inbokade, det är ju så kul att man inte kan låta bli.

Och sen alla de som okynnesfotograferar sin semester på egen hand utan att vilja betala för ett proffs! Eller de som inte ens bryr sig om att bli fotograferade alls!

mipert skrev:
Helt rätt.

Det medför att jag i realiteten måste ha tre kunder i månaden (räknat på tolv månader) som är villiga att betala 16000 per bröllop. Om vi räknar med förluster och lite mer kringkostnader (allriskförsäkring, marknadsföring...) än i tidigare exempel.
Fortfarande utan studio och nyinvesteringar...

I Skåne är det, typ, kört...

Jadu...om det verkligen är så att den enda lösning som finns för dig att hitta en position på marknaden består i 3 fototillfällen, alla bröllopp, alla 16.000 kr/st och det inte finns någon marknad för det i din region och du inte kan skapa den. Ja, då är det nog kört. Amatörerna har konkurrerat ut dig.

Och om nu mot förmodan är så - kan du då hindra den utvecklingen genom att hacka på amatörerna?

Kan någon definiera innebörden av ordet "hacka" så som det ofta används här i diskussionen?

(för det är inte bara att framföra en åsikt mot som det innefattar väl?)

Många amatörer vill komma vidare. Som amatör kan man inte börja med att ta 15000:- för en bröllopsfotografering. Som oerfaren måste man fota gratis eller ta en symbolisk summa.

Om en "yrkesfotograf" har problem med att låta denna amatör växa och ser det som en konkurrens, då är inte "yrkesfotografen" trygg i sin roll.

Jag hoppas att yrkesfotografer på fotosidan uppmuntrar amatörer och deras utveckling, i annat fall har dom missat fotosidans point.

Jag har också fotat några bröllop och min erfarenhet är följande. Paret gör en budget. Kontaktar en fotograf som säger nåt i stil med "8-12000" varvid paret bara står häpna. Nästa steg är att fråga nära och kära. I mitt fall är det såklart till mig förfrågan riktas. Paret undrar om man kan tänka sig att fotografera bröllopet och undrar hur stora omkostnaderna blir för mig. Den meningen betyder egentligen. "se det som en bröllopsgåva till oss, vi vill hellre lägga stålarna på resan till Maldiverna".
Och visst, jag gör gärna det, lärorikt är det och dessutom ganska ärofyllt och roligt om jag får säga min mening. Men! Man missar själv bröllopet totalt. Nervositeten och den noggranna planeringen är ganska överväldigade, bröllopsfoto får liksom bara inte gå galet. Sen innebär det en hemskans massa jobb. Förarbete, fotoarbete och inte minst, mycket mer efterarbete än man först trodde. Släktingar och vänner hör av sig i parti och minut och vill ha förstoringar, kopior, cd-skivor och så vidare. Det kanske mest komplicerade är kanske dock att paren trots att jag inte är professionell fotograf ändå förväntar sig det resultatet med tanke på bröllopssituationen.
Visst allt har en baksida, och som Mikael säger, det är skitroligt och dessutom mycket utmanande! Men om jag var du skulle jag ta mer betalt. Paret har en avsatt budget som skall läggas på bröllopet och säger du att priset är hälften av proffsfotografens är dom nog inte sena att tacka ja. Sen huruvida detta är moraliskt rätt mot yrkesfotograferna får du själv ta ställning till, men det behövs nog en ny tråd om isåfall. :)

lottawe skrev:
Även vad gäller att ta betalt eller?

Som jag skrev:

"Som amatör kan man inte börja med att ta 15000:- för en bröllopsfotografering. Som oerfaren måste man fota gratis eller ta en symbolisk summa."

Du har själv poängterat din erfarenhet och argumenterat varför det är värt att betala dig 15000:-

Amatören har följaktligen inte den erfarenheten och fotar därför billigare.

Om brudparet accepterar denna oerfarenhet till en lägre kostnad är det också för dig att acceptera.

Senast ändrad:
lottawe skrev:
Kan du fotografera borde du ju kunna ta betalt också. Det finns inget som säger att dina bilder är sämre än den som har foto som yrke mer än priset du själv satt och ditt självförtroende.

Paret du plåtade sprider ditt namn och pris vidare och sedan förväntar sig deras vänner få samma paket av dig då de gifter sig nästa månad.. Sen sprids det än mer och så är du inte ensam heller. Ni är ju många!

Nåväl. Bröllopsfoto är inte det viktigaste för mig.. Men sättet om att plåta för 1500:- rakt ner i fickan kan nog vara ett hot mot en hel branch. Om det sker av duktiga "amatörer"(?) iaf.

Lotta, det finns precis lika många yrkes-fotografer som stoppar pengarna rakt ner i fickan och låter bli att skatta.
När du skriver är det precis som alla yrkes-fotografer gör rätt för sig och alla ""amatörer"" är svart-jobbare. Men det är otroligt många av yrkes-fotograferna som fuskar med skatten också :)

Lars Johnsson skrev:
Lotta, det finns precis lika många yrkes-fotografer som stoppar pengarna rakt ner i fickan och låter bli att skatta.
När du skriver är det precis som alla yrkes-fotografer gör rätt för sig och alla ""amatörer"" är svart-jobbare. Men det är otroligt många av yrkes-fotograferna som fuskar med skatten också :)

Lotta har i korta stunder sagt att hon argumenterar mot svartjobb, men i de flesta inläggen tycker jag mig se att hon egentligen ogillar dem som tar för lite betalt.

lottawe skrev:
Kan någon definiera innebörden av ordet "hacka" så som det ofta används här i diskussionen?

(för det är inte bara att framföra en åsikt mot som det innefattar väl?)

Vad jag menat när jag använt ordet är att tala om eller till någon eller på annat sätt agera på ett sätt som syftar till att beklaga eller nedsätta personen i fråga eller dens beteende.

Janne. Angående att hjälpa amatörer..
Sanningen är att jag lever på företag (varit F-skattare sedan -99) och iom att jag prioriterar min egen överlevnad så ser jag ingen orsak att hjälpa amatörer de tar "mina jobb" för 1/5-1/3 av rimlig summa. (däremot kan jag gärna ta med någon ut på jobb då och då, men det är en anna sak..)

Träna kan man göra på många sätt. Jag plåtade någon väns och en släktings bröllop som present innan jag bokades och tog betalt. När jag tackade ja till uppdrag var jag naturligtvis säker på att klara det. Annars hade jag nobbat. Det är också vad jag skulle rekommendera andra att göra som vill bygga upp ett gott rykte för framtiden.

Lars. Det är ditt sätt att tolka en text. Inte mina ord. Jag riktade dem till specifikt fall i den meningen.

EDIT: Ja, Janne du har rätt. Jag ogillar att det tas toklite betalt. (och enda möjligheten att kunna ta så lite är att svartjobba eller gå med förlust på "jobbet".)

mannbro skrev:
Vad jag menat när jag använt ordet är att tala om eller till någon eller på annat sätt agera på ett sätt som syftar till att beklaga eller nedsätta personen i fråga eller dens beteende.
Aha, ungefär som att undvika meningar vissa använder som att yrkesutövare uppenbart inte är tillräckligt bra;)

lottawe skrev:
Janne. Angående att hjälpa amatörer..
Sanningen är att jag lever på företag (varit F-skattare sedan -99) och iom att jag prioriterar min egen överlevnad så ser jag ingen orsak att hjälpa amatörer de tar "mina jobb" för 1/5-1/3 av rimlig summa. (däremot kan jag gärna ta med någon ut på jobb då och då, men det är en anna sak..)

Träna kan man göra på många sätt. Jag plåtade någon väns och en släktings bröllop som present innan jag bokades och tog betalt. När jag tackade ja till uppdrag var jag naturligtvis säker på att klara det. Annars hade jag nobbat. Det är också vad jag skulle rekommendera andra att göra som vill bygga upp ett gott rykte för framtiden.

Även jag har haft F-skatt i olika firmor även om Arleklint Photography är ny. Denna firma och detta F-skattebevis innebär inte att jag tar maxpriser för mina bilder. Jag tar de priser jag förtjänar.

Angående amatörer så frångår man inte att vara amatör bara för att man har ett F-skattebevis.

Angående amatörer så skall de inte jobba gratis. Amatörer skall ta betalt i den mån de kan. Det är orimligt att man skall gå från att fota gratis som "praktikant" till att ta 15000:- på en kvart.

Låt amatörerna växa som fotografer och låt deras priser växa i deras egen takt.

Janne, inse skillnad på att leva på företag och att ha företag vid sidan av. Jag har inget annat (inte ens bostadsbidrag som ensamförälder vilket de andra mammorna i lekparken påstår är självklart att ha..) Jag tar betalt för att få runt det. Vilket jag faktiskt tycker jag förtjänar också.

lottawe skrev:
Janne, inse skillnad på att leva på företag och att ha företag vid sidan av. Jag har inget annat (inte ens bostadsbidrag som ensamförälder vilket de andra mammorna i lekparken påstår är självklart att ha..) Jag tar betalt för att få runt det.

Det är inte ett argument för att andra aktörer på marknaden skall höja priserna.

Du måste anpassa dig efter marknaden oavsett din privata situation.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar