Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket kan man ta betalt vid en bröllopsfotografering som amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag gör själv så då jag fotar bröllop att är det vänner är det gratis, som en del i bröllopspresenten. De får betala (mitt pris hos Crimson) för de kopior de väljer att ta fram från mina bilder. Är det inte personer på 'bröllopspresentavstånd' får de betala ca 600:- + moms per timme (foto/efterbehandlingstid) + milersättning + 'nästan självkostnadspris' för kopior. Jag har via mitt företag F-skattesedel och betalar momsen, sociala avgifter samt min egen skatt till staten. I gengäld har jag en möjlighet att investera i kamerautrustning på företaget. Vill de unga tu betala svart tackar jag nej och hoppas att de omvärderar / lägger sig på en lägre ambitionsnivå om ekonomin ställer till det för dem.
Tilläggas ska kanske att jag är amatör om definitionen är att man har huvuddelen av sitt levebröd från fotograferandet.
// micke

Nome Nescio skrev:
Du kommer att göra oss yrkesfotografer arbetslösa och vi kommer inte att kunna mata våra barn osv.
Fast det ligger kanske lite sanning i det också? I kombination med teknikens utveckling och sänkta kvalitetskrav så tror iaf jag att dessa kameraägare som faktiskt klarar att ta uppdrag men inte betalt är rätt stora bovar i dramat. (Sen kan ju fotografer tänka om, komplettera verksamheten och så och klara företaget iaf, men det är en annan femma..)

Jag anser helt krasst att vissa faktiskt förtjänar utskällningar. (kan vara inom andra branscher också)

..och jag har tänkt om genom tre yrkesområden som alla är starkt drabbade av svartjobbare. Kompletterar nu de tre för att kunna mata barn..

Tomasz skrev:
Du lägger krokben för dig själv och andra på det här sättet, och för att lätta upp skadan låter du bli att skatta för inkomsten -då blir det ju ändå *lite* pengar kvar.

Finns nog inte mycket att skatta för
Kamera: ca 10.000 / 3 år = 3.333kr/år i avdrag, således fortfarande back 1.800 detta året... och då har vi inte dragit av för milkostnad, dator, program, framkallningskostnad m.m

// Anders

Tomasz skrev:
[
Jag ser att du är lärare, och det är vad som får mig att skriva detta. Jag har kanske en för ljusblå bild av lärarkåren, vem vet. Och du kanske inte är en "riktig" lärare heller? [/B]

Jag tar gärna kritik för mitt agerande vid bröllopsfotografering, men jag förstår inte vad mitt riktiga yrke har med saken att göra. Inte nog med att du påstår att jag möjligvis inte är en riktigt lärare så drar du hela lärarkåren över samma kam. För din vetskap så har jag 4.5 års lärarutbildning i ryggen och med det kan jag nog kalla mig riktigt lärare. Så kritiserar gärna mig, men håll mitt läraryrke och mina kollegor utanför diskussionen.

Alla här pratar om att man konkurrarerar ut de riktigt fotograferna och gör dem arbetslösa. Jag anser inte att jag varken tar för lite betalt eller gör någon arbetslös. Som jag skrev tidigare så har jag enbart fotat bröllop där brudparet annars inte skulle ha haft någon fotograf. Hur kan jag då ta jobbet från någon annan?

Varför jag inte tar mer betalt är för att jag anser mig inte ha erfarenhet eller tillräckliga kunskaper inom fotografering för att ta priser som närmar sig de "riktiga" fotograferna. Jag vet detta och mina brudpar vet detta.

Annapahl skrev:
Jag tar gärna kritik för mitt agerande vid bröllopsfotografering, men jag förstår inte vad mitt riktiga yrke har med saken att göra. Inte nog med att du påstår att jag möjligvis inte är en riktigt lärare så drar du hela lärarkåren över samma kam. För din vetskap så har jag 4.5 års lärarutbildning i ryggen och med det kan jag nog kalla mig riktigt lärare. Så kritiserar gärna mig, men håll mitt läraryrke och mina kollegor utanför diskussionen.

Alla här pratar om att man konkurrarerar ut de riktigt fotograferna och gör dem arbetslösa. Jag anser inte att jag varken tar för lite betalt eller gör någon arbetslös. Som jag skrev tidigare så har jag enbart fotat bröllop där brudparet annars inte skulle ha haft någon fotograf. Hur kan jag då ta jobbet från någon annan?

Varför jag inte tar mer betalt är för att jag anser mig inte ha erfarenhet eller tillräckliga kunskaper inom fotografering för att ta priser som närmar sig de "riktiga" fotograferna. Jag vet detta och mina brudpar vet detta.

Men om jag då tar ett lärarjobb utan 4,5 års utbildning med lån, dumpar lönen för jag skall ändå inte betala skatt.

Och så.... förkorar du/kollegor jobbet för att det finns de som lär barnen billigare...

Kvalitén sjunker visst men det blir billigare.

Jag förstår din synpunkt också Anna så jag är inte helt cynisk. Men se det så här, höj priset var gg du har en nöjd kund.

[Frågan blev ställd innan jag hann posta]
OK, du är behörig lärare. Vad anser du om obehöriga lärare i skolan?

Nome Nescio skrev:
...
Min poäng är att så fort någon kommer med ett förslag för ett jobb med ett pris som ligger markant lägre än vad branschen tar så skriker hela fotosidan att så lågt få du inte lägga dig. Du kommer att göra oss yrkesfotografer arbetslösa och vi kommer inte att kunna mata våra barn osv.
...
Ja naturligtvis, det är ett av knepen i den ädla konsten att ta betalt. Du må vara hur duktig fotograf som helst, men du måste alltid kämpa för din lön. De som inte är professionella fotografer får helt enkelt stå ut med det, precis som proffsen måste stå ut med prisdumpning.

Tomasz skrev:
Ja naturligtvis, det är ett av knepen i den ädla konsten att ta betalt. Du må vara hur duktig fotograf som helst, men du måste alltid kämpa för din lön. De som inte är professionella fotografer får helt enkelt stå ut med det, precis som proffsen måste stå ut med prisdumpning.

Och jag som trodde att man förde prisdiskussioner med kunden där man försöker motivera sitt högre pris genom kvalite och andra fördelar, inte genom att springa runt hos konkurrenteran och skapa osämjan.
Hela fotosidan verkar vara en stor sandlånda i just detta område. Ingen verkar vilja argumentera för att man skall leverera bättre kvalite och aggera mera proffisionellt. Om inte ni som yrkesfotografer lär er det detta så kommer det blir svårt.

Jag som kund prioriterar ofta andra saker än just priset när jag beställer något. Det är här som man skiljer agnarna från vetet.

Handen på hjärtat, vem har inte gjort ett svart jobb någon gång ?

Jag känner ingen människa som inte har gjort det varken hantverkar,bilmekare eller fotografer och jag skulle tvivla på att ni är så ärliga som ni utger er för att vara.

Man är sig själv närmast.

The Ghost skrev:
Tror faktiskt inte det..
Eller kanske. Om det räknas att jag sålde gädda till tyskar några somrar som barn?

Men jag har arbetat som bl.a "obehörig" lärare förr;) Vik. bildlärare en längre tid samt på andra ämnen då och då. Film & foto deltid på gymnasie för något år sedan också..

Nome Nescio skrev:
Och jag som trodde att man förde prisdiskussioner med kunden där man försöker motivera sitt högre pris genom kvalite och andra fördelar, inte genom att springa runt hos konkurrenteran och skapa osämjan.
Hela fotosidan verkar vara en stor sandlånda i just detta område. Ingen verkar vilja argumentera för att man skall leverera bättre kvalite och aggera mera proffisionellt. Om inte ni som yrkesfotografer lär er det detta så kommer det blir svårt.

Jag som kund prioriterar ofta andra saker än just priset när jag beställer något. Det är här som man skiljer agnarna från vetet.
Då trodde du fel.

Att FS är en sandlåda håller jag med om, det var längesedan jag såg något intressant här och enda gången jag lyckas skapa debatt är när jag är lite kaxig och säger emot.

Du som kund kanske är smått unik. De många trådarna som handlar om vad billiga amatörfotografer ska ta betalt pekar mot att många ser ett lågt pris som den viktigaste parametern.

The Ghost skrev:

Jag känner ingen människa som inte har gjort det varken hantverkar,bilmekare eller fotografer och jag skulle tvivla på att ni är så ärliga som ni utger er för att vara.

Man är sig själv närmast.
Vem har påstått sig vara ärlig? Inte jag i alla fall, men jag tycker ändå att det där kasta-första-stenen-argumentet är så tröttsamt. Om man måste vara skuldfri för att få tycka något här, vem skulle då skriva i trådarna?

Jag är inte proffsfotograf utan försörjer mig som IT-konsult. Anlitas av banker, försäkringsbolag och skattemyndigheten(!) Har inte vågat fråga om de vill köra utan kvitton...

Jag förstår inte varför någon skall reagera mot att någon tar för lite betalt.

Det brudpar som betalar 1500:- för en fotografering skulle aldrig betala 10.000:- och tvärt om. De fotografer som jobbar för så olika summor jobbar mot så olika kunder att någon konkurrens inte finns.

Men om det vore så att det fanns konkurrens fotograferna emellan så drivs denna konkurrens rimligen på marknaden genom prissättning kontra kvalité.

Arleklint skrev:

Det brudpar som betalar 1500:- för en fotografering skulle aldrig betala 10.000:- och tvärt om.
Jodå, jag lovar..
Hade en bokning på midsommar. Priset var helt rimligt och en del hade betalats i bokningsavgift (återbetalas endast vid sjukdom.) Någon av parets släktingar eller bekanta reagerade dock över priset och skakade fram en "kameraägare" som plåtar hela dagen för endast 1/5 av mitt pris i stället. Så sånt händer visst! En person som skattar kan dock aldrig jobba och leverera för det priset och det är ändå det som är poängen här.

Senast ändrad:
Att folk letar upp nån i bekantskapskretsen som fotar billigt är vanligt. Så kommer det fortsätta att vara. Det gäller för dig att motivera ditt pris med kvalité.

Ville bara tala om att paren visst kan vara desamma eftersom du sade motsatsen.

(Kvaliten kan de kanske t.o.m. vara medvetna om och kanske välja att prioritera bort för skillnaden på 15k och 3k.)

Skulle jag gifta mig så vill jag vara garanterad att få kvalitets bilder, det är inget man gör om en gång till för att det är kul så själv så skulle jag pynta en som jobbar med det dagligen.

Barn porträtt det kan vilken nisse som helst ta som har tålamod med griniga ungar :)

Vad trött man blir på alla uppnästa fotografer som slåss med näbbar och klor och uppenbarligen hatar konkurrens.

Klarar ni er inte som fotografer .. så byt bransch

Ni borde kanske lägga mer energi på att skapa bilder som era kunder tycker är köpvärda än gnälla i trådar som dessa.

/Oscar - amatörfotograf.. som gärna skänkor bort de bilder jag tar (mest för att irritera yrkesfotografer ;).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto