Annons

Hur mycket kan man ta betalt vid en bröllopsfotografering som amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som arbetande fotograf så finns det vissa kostnader som måste täckas. Tror det är få som köpt hela utrustningen kontant.Situationen som nu uppstår är att folk vi ha proffsets kunnande och utrustning men till amatörens priser.

För de som tvivlar kan ju kika på bröllopstorgets forum om fotografer. Där en folk uppenbarligen hittar några av FS duktigaste medlemar men vill hitta någon som gör samma jobb billigare.

Idag skulle jag vilja påstå att pris vinner mark framför kvalité hos både privatpersoner som hos företag. Kostnadskontroll är viktigare än kvalité. Vilket i förlängningen leder att bara ett fåtal kommer kunna leverera kvalité och de blir de som är bäst på att ragga rätt kunder och inte nödvändigtsvis de som är bäst fotografer.

När vi säljer prylar i butiken idag så är det samma sak. Priset går före kvalitén, vad det får för konsekvenser för Canon och Nikon på sikt kan ju folk spekulera i själva.

Konkurrens är jag helt för, det är nyttigt. Men det måste ske på lika villkor annars sätts konkurrensen ur spel. Diskutionen har varit uppe vid ett flertal tillfällen på nyheterna men då gäller det byggjobbare. Fast det kanske är skillnad på folk och folk och hurivida den billigare parten är svensk eller inte...

Argumentet att om inte jag gör det för det priset så blir det ingen fotograf är väl i stort sett detsamma som när folk piratkopierar dataprogram och filmer. "Jag skulle ju ändå aldrig ha köpt programmet..." Fast lik förbannat är det ju rätt trevligt att ha det.

När det kommer till svarta pengar så förstår jag inte vad som hindrar en svartjobbare att ta bra betalt när de ändå håller på. Måste ju vara roligare att få 4.5k i fickan istället för 1,5k oavsett om man skattar för det eller inte?

/Maverick
 
Oscar skrev:

Klarar ni er inte som fotografer .. så byt bransch
Tyvärr är det ju just det som många duktiga yrkesfotografer redan gjort.

Läser du tråden kanske du inser att det inte handlar om konkurrens på lika villkor. Att det är omöjligt för en skattebetalare att sälja tjänster som andra ger bort i princip gratis. För som sagt, pris prioriteras ofta framför kvalite.

Försök sälj dina egna äpplen till han med ännu fler äppelträd. Undrar om han köper dem även om hans bara duger till mos och dricka det året? Kanske han byter några med dig i stället?
 
Jag stödjer inte på något sätt att man tar betalt utan att skatta.

Däremot är det säkert så att de flesta amatörfotografer köpt sin utrustning kontant och inte har kostnader för den. Dom har ett avlönat jobb som innebär att de inte är beroende av fotointäkten och dom kan skatta för sin fotoinkomst trots att dom tar väldigt lite betalt. Dom har råd med det.

Dessa amatörer finns på marknaden utifrån sina förutsättningar och det måste yrkesfotografen hantera för att överleva.

Om prissänkning inte fungerar återstår bara kvalité och leveranssäkerhet.
 
Definitionen av vad som är bra bilder tycks skilja mellan beställaren och yrkesfotografikåren. Tänk om yrkesfotografikåren istället levererade de bilder som kunderna efterfrågar och gör det till det priset som kunden är beredd att betala. Här finns det goda möjligheter till produktuveckling med olika former av förenklingar och nytänkande.

Kund är villig att betala 1500:- för bild med brudparet.

Mobil fotostudio, som åker runt bland kyrkorna?

Det brukar vara fler vigslar i samma kyrka samma dag. Här finns möjlighet att fotografera flera brudpar.

Fotografera gästerna vid krykan och erbjud dem på plats att köpa bilderna, bilderna kan visas på dator och betalning kan tas upp på plats?

Nyckeln till framgån är att vara steget före.
 
Ursäkta att jag lägger mig i...men märker ni inte själva att ni diskuterar olika saker? 1. Att konkurera med kvalitet, lev.säkerhet etc. 2. Att konkurera med svartjobb istället för vitt.
 
Jag förstår inte varför tillgång och efterfrågan inte ska gälla på denna marknad också...

Naturligtvis ska konkurrensen ske på lika villkor, d.v.s. alla ska betala skatt. Men jag tror inte att det är där som felet ligger. OM trådens skapare hade tagit ut 3.000 och skattat för dessa pengar så hade brudparet säkert betalat det hellre än 15.000 till en professionell fotograf.

Om inte brudparet tycker att de bättre bilderna är värda 12.000 kr extra så är det knappast amatörens fel, utan proffsets… Det är som att kräva att Skoda ska ta 1,5 miljon för sina bilar bara för att Ferrari gör det. Man får vad man betalar för…

// MVH En som kör Volvo 740 för att han inte har råd med en Ferrari.
 
Hans-C skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i...men märker ni inte själva att ni diskuterar olika saker? 1. Att konkurera med kvalitet, lev.säkerhet etc. 2. Att konkurera med svartjobb istället för vitt.

I båda fallen har kunden 1500:-. Det gäller att kunna göra jobbet vitt för 1500:-.
 
RolandM skrev:
I båda fallen har kunden 1500:-. Det gäller att kunna göra jobbet vitt för 1500:-.

Om du läser igenom hela tråden ser du vad jag menar. Några pratar svart eller inte och en del har helt stirrat sig blinda på "proffens" kvalitet kontra "amatörens". Detta är helt olika saker (IMO). Men just det...kundem har 1500kr, vad väljer den?
 
Davideng skrev:

Om inte brudparet tycker att de bättre bilderna är värda 12.000 kr extra så är det knappast amatörens fel, utan proffsets… Det är som att kräva att Skoda ska ta 1,5 miljon för sina bilar bara för att Ferrari gör det. Man får vad man betalar för…

// MVH En som kör Volvo 740 för att han inte har råd med en Ferrari.

En mycket bra poäng (om vi antar att allt görs "vitt")

Mvh Hans - Som kör Volvo 740 för att driftkostnaderna, komforten, sikten, manövreringsmöjligheterna och säkerheten är bättre än i en Ferrari :)
 
Roland har en stor poäng. Kundanpassning! Yrkesfotografen måste anpassa sina produkter efter det kunden efterfrågar.

Hur många företag har inte fallit just på grund av att man inte anpassat produkterna efter kunder och marknad?

Jag tror det finns många brudpar som är beredda att betala 15.000:- till fotografen, men alla fotografer ryms kanske inte på den marknaden, då finns t.ex Rolands alternativ.
 
Men nu är du ute från ämnet igen Janne.

Just Rolands alternativ tror jag inte på, men väl på anpassning till marknaden. Funkar inte bröllopsfoto på ett lönsamt sätt så får man finna något annat..

Och varför jag inte tror på Rolands ide.. Alltså, har brudparen redan med sig en kameraägare som tar 1500:- eller en fotograf som tar 30.000:- eller vad som helst till kyrkan så skiter de väl i den som står där ute med typ "skolfototanken" ändå. Jag tror inte brudpar slutar planera sina bröllop och det tillhörande i framtiden heller. (Det är fö rätt inne med udda bröllopsfoto och utanför studion.)
 
Tomasz skrev:
Då trodde du fel.

Att FS är en sandlåda håller jag med om, det var längesedan jag såg något intressant här och enda gången jag lyckas skapa debatt är när jag är lite kaxig och säger emot.

Du som kund kanske är smått unik. De många trådarna som handlar om vad billiga amatörfotografer ska ta betalt pekar mot att många ser ett lågt pris som den viktigaste parametern.

Du anser alltså att fotografer lägger ned mera energi på att smutskasta konkurrenter istället för att tillfredsställa kunder.
Med detta och några andra kloka inlägg så anser jag fotografiskrået som dömt.

De säljare som inte sätter kunden i fokus är snabbt borta från marknaden. Det är kunden och endast kunden som skall till fredställas. Om kunden vill och betalar för att fotografen skall bära kilt och stå på ett ben så är det bara att ställa upp eller lämna in.
Vill kunden endast har 3 bilder och betalar 500kr styck så packa inte på dem hela album och debitera 10'.

Jag tar det en gång till för det verkar behövas lite repetition
Ge kunden vad den vill ha, är budet orimligt till pris eller levernans krav så ta inte jobbet. Det finns alltid någon annan som kan göra kunden nöjd.
 
lottawe skrev:
Och varför jag inte tror på Rolands ide.. Alltså, har brudparen redan med sig en kameraägare som tar 1500:- eller en fotograf som tar 30.000:- eller vad som helst till kyrkan så skiter de väl i den som står där ute med typ "skolfototanken" ändå. Jag tror inte brudpar slutar planera sina bröllop och det tillhörande i framtiden heller. (Det är fö rätt inne med udda bröllopsfoto och utanför studion.)

Att brudparet "har med sig" en fotograf är en del i konkurrensen. Jobba på att dom "har med sig" dig, eller erbjud något som lockar mer.
 
En fundering i allmänhet om vart samhället är på väg där valda delar kan appliceras på fotografin och dess utmarker:

Jag noterade under gårdagens lunchpromenad genom bostadsområdet att inte längre sopas grus med sopborste. Två ppersoner gick omkring med en lövblåsande maskin, som drevs med bensin och förde ett oherrans liv, så det var tvungna att ha hörselkåpor, så att de inte fick hörselskador. Omgivningen stängde sina fönster och kunde inte njuta av solen på sina balkonger. De två arbetande männen med sina på ryggen monterade fläktar hade fraktat dit sig i sin minilastbil.

Den uppstod några funderingar kring detta var:

- Behövs den väsnande fläkten?
- Varför fungerar inte en kvast?
- Behövdes lastbilen?
- Kan männen åka tunnelbana och buss med sin kvast?
- En kontaktbar människa i bostadsområdet kan skapa trivsel och det går att vara ute om det inte väsnas?
- Går det verkligen fortare att blåsa grus än att sopa?
- Minskar arbetsskadorna och miljöpåverkan med en kvast?

Funderade även på om denna modernitet som blåsaggregatet verkligen var lönsam tidsmässigt och tänkte samtidigt på de inköps- och driftkosnader som maskinerna medförde, bilen och de två blåsaggregaten. Bilen stod stilla oproduktiv medan männen blåste på.

Funderade sedan på hur mycket jag skulle behöva betala om jag skulle hyra dem för att blåsa bort gruset framför min egen dörr. Insåg efter stund att det närmade sig 1000:- per imma inklusive moms om de hade F-skatt. Skulle jag anställa dem blev det bara krångligt för mig. Tänk om det fanns möjlighet att skicka in deras personnumer och hela betalningen till skatteverket som skötte om det där med arbetsgiveriet och betalade ut lönen.

Funderade även på om jag skulle kunna låta en person som var arbetslös och vars uppehälle finansierades av det allmänna i någon form skulle kunna få betalt av mig, men att inga sketter betalades och inga bidrag betalades ut. Funderade på hur det skulle påverka skattetrycket, minska tristessen och skapa nytta som förhoppningsvis leder till friskare och gladare människor och lägre skattetryck och mer människor som bidrar och får egen utkomst, när det plötsligt går att hyra in någon utan att bli ruinerad. Jag tror den där 1000 lappen blir en 100-lapp istället och samhället får in moms när den spenderas, men inte behöver betala ut bidrag.

Sedan vaknade jag upp ur dagdrömmen och insåg att det är politiskt självmord att gå till val på parollen att det går att leva utan bidrag...
 
Senast ändrad:
Nome Nescio skrev:
Du anser alltså att fotografer lägger ned mera energi på att smutskasta konkurrenter istället för att tillfredsställa kunder.
Med detta och några andra kloka inlägg så anser jag fotografiskrået som dömt.

De säljare som inte sätter kunden i fokus är snabbt borta från marknaden. Det är kunden och endast kunden som skall till fredställas. Om kunden vill och betalar för att fotografen skall bära kilt och stå på ett ben så är det bara att ställa upp eller lämna in.
Vill kunden endast har 3 bilder och betalar 500kr styck så packa inte på dem hela album och debitera 10'.

Jag tar det en gång till för det verkar behövas lite repetition
Ge kunden vad den vill ha, är budet orimligt till pris eller levernans krav så ta inte jobbet. Det finns alltid någon annan som kan göra kunden nöjd.
Det är helt obegripligt vad du dragit dina slutsatser från.

Men att kundfokus är viktigt håller jag med dig om, något annat har jag väl inte heller påstått.

Det jag påstår är att man som egen företagare (tex. fotograf) bör vara en hyfsad säljare för att kunna dra in pengar. Jag påstår också att man har rätt att bemöta konkurrens med andra medel än "kvalitet och yrkeskunnande", tex. genom att klanka ned på deras prissättning och skattesmitning.

Meddelas endast på detta sätt, den som orkar kan bry sig.
 
Arleklint skrev:
Att brudparet "har med sig" en fotograf är en del i konkurrensen. Jobba på att dom "har med sig" dig, eller erbjud något som lockar mer.
Du har missuppfattat! (igen)
Det är inte mig eller min ekonomi det handlar om utan en bransch och svart kontra vitt.
 
Erik Schalin skrev:
Men om jag då tar ett lärarjobb utan 4,5 års utbildning med lån, dumpar lönen för jag skall ändå inte betala skatt.

Och så.... förkorar du/kollegor jobbet för att det finns de som lär barnen billigare...

Kvalitén sjunker visst men det blir billigare.

Jag förstår din synpunkt också Anna så jag är inte helt cynisk. Men se det så här, höj priset var gg du har en nöjd kund.

Jag måste säga att jag inte riktigt tycker att det är samma sak att en person tar ett lärarjobb utan utbildning och sedan inte skattar för pengarna. Jag har låtit bli att skatta för 1800 kr varav trehundra av dem är ett presentkort och det jämför du med att någon tar ett lärarjobb och får månadslön. Inte jämförbart enligt mig.

Som jag skrev tidigare så har jag fotat åt personer som av olika orsaker valde att inte ha någon "riktig" fotograf. Jag har alltså inte tagit jobbet av någon annan, om du inte anser att någon släkting med kompaktkamera är att räkna med.

Kommer jag i framtiden att få fler förfrågningar kommer jag givetvis att fundera på vad jag ska ta i betalning och desto mer erfarenhet jag får desto bättre bilder tar jag och med det kräver jag ett högre pris. Jag tycker att man ska skatta för sin inkomst och det gör jag, men jag tycker fortfarande att det är okey att stoppa 1500 kr i fickan för en bröllopsfotografering.
 
Det torde ligga ett stort intresse för amatörer att köra vitt. Registrera ett HB/KB och köp kameraprylar, dator, tillbehös osv. utan moms.

Grattis Anna till att du tagit steget att börja ta foto-jobb! Registrera ett bolag och höj priserna successivt så har du snart en välfylld kameraväska och bra erfarenheter. Efter 3-4 jobb kan du ligga på en prisnivå som till och med dom flesta av fs medlemmarna tycker e ok.
 
_norpan skrev:
Det torde ligga ett stort intresse för amatörer att köra vitt. Registrera ett HB/KB
Enskild firma borde väl vara bättre att rekommendera till en person? och momsen betalar du, men sen kan du dra av den på sånt du köper till firman.
 
lottawe skrev:
Du har missuppfattat! (igen)
Det är inte mig eller min ekonomi det handlar om utan en bransch och svart kontra vitt.

Du regerade inledningsvis med att anse att alla skulle ta ordentligt betalt och att 1500:- var för lite oavsett man jobbade på ICA eller inte.

Jag anser att prissättningen är fri och jag tycker Anna skulle höjt sitt pris så att hon fått 1500:- efter skatt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.