Annons

Hur mycket har ni spenderat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Uj Uj vad mycket pengar man lagt på optik.
Åtta kikare, Två teleskop, Två Mikroskop och tre Nikonkameror. Snart blir man väl ensamstående ;)
Jag har i alla fall hotat hustrun med golf som alernativ.

//Martin
 
Jag räknade just efter.
Sedan 1976 har det blivit omkring 80 000:- i hårdvara, väskor och förstoringsapparat inräknad.

Cirka 2700:-/år

Fullkomligt rimlig kostnad för en givande hobby.

Sedan tillkommer ju film och fotopapper och kemikalier såklart, men det är svårare att beräkna.

-- MW
 
Nu har tråden spårat ut totalt och jag blir väl bannad efter detta :)

*censur*
Alternativet är bowling. Det enda tillfället i livet där man har fingrarna i tre hål samtidigt. :D
*censur*
 
Johank82 skrev:
Hur mycket har folk spenderat på fotoutrustning här?

Jag skulle tro runt en 10 000 kr totalt för min 350d + lite tillbehör (inklusive en gammal kompaktkamera på 3.2 MP)

Om vi nu ska vara otroligt ärliga. Vad spelar det för roll hur mycket eller lite allt har kostat?
Om jag med min 350D och 85:at klipper en bild som blir historisk kommer då någon att överhuvudtaget undra över vad jag hade för kamera?? Modefotograferna har kamerahus för 300.000 kr... Sug på den. Jag tycker att teknik/prylsnack går över styr här ibland. Huvudsaken är att man kan använda det man har. Om man dessutom kan tjäna en hacka eller två är ju bara en bonus. Det kommer väl naturligt om man är duktig och alltid på rätt ställe. Jag har bränt säkert 15.000 expneringar på min bara för att träna. När jag blir bra kanske jag går upp till en 1D serie... Fast då kan nog jag nog stolt ta bilden också. Utan att fundera på ovesäntligheter. Det finns tillfällen jag tycker mitt jag har är leksaker, men det är ändå rätt så avancerade sådana.
 
Jag spinner vidare på Roger Bergqvists inlägg.
Det gäller att kunna hantera den utrustning man har. Varesig det gäller hårdvara eller mjukvara.
Jag kan referera till en god vän inom astronomin som tar ypperliga bilder med mycket enkel utrustning, bättre än de som satsat hundra tusentals kronor på utrusttning. Tyvärr blev min vän misstrodd och anklagad för fusk inom astrofoto när han egentligen besatt en kunskap som inte kan köpas för pengar.
Med detta vill jag ha sagt. Det är inte börsen som gör dig till fotograf. Det är kunskapen.

//Martin
 
Makten skrev:
Den konstnärliga kvalitéten har en mer komplicerad funktion, där den tycks sjunka när priset stigit tillräckligt mycket;-)

Skönt att få se ett diagram som beskriver varför man inte blir en bättre fotograf,snarare en slav under teknik med prestationsångest som följd.
 
Jag är lite besviken på denna tråd för det är väldigt många "trams"-inlägg tycker jag. Andra som går in för att läsa den är ju nyfikna på vilka summor man har lagt ner, bara för att det är kul och kanske för att få ett litet hum om vad det kan kosta för en själv framöver. Då vill man inte läsa nåt j*vla grabb-snack hit & dit som tar upp halva tråden.

Skärpning för fan!
 
Men vad hade du väntat dig Johan. Mest prylar när man dör - vinner.
Jag har mycket svårt att se de positiva effekterna av en sådanhär tråd. På vilket sätt spelar priset in?

Jag tycker Martin H sa det väldigt bra, med sitt diagram. Jag har lagt ner.....massor med pengar. Om det är värt det? - Absolut.
 
Jag hade givetvis inte väntat mig att tråden skulle dra iväg helt åt inihelsike off-topic och att folk åtminstone kan hålla sig till ämnet istället för att prata om bowlinghål

Fritt snack finns det väl andra forum för?
 
jag försökte slå vad om att det bara skulle vara män som svarade i denna tråd. Ingen vågade sätta emot... :O)

/maverick
 
Re: Re: Hur mycket har ni spenderat?

Rogerber skrev:
Jag tycker att teknik/prylsnack går över styr här ibland. Huvudsaken är att man kan använda det man har.

Detta diskuterande kan jämföras med ett bilköp. Det är massor av människor som köper bilar, och dessa behöver inte alls ta fram sina verbala förmågor till att förklara varför.

Köper du en kamera och du är proffs behövs inga förklaringar. Är du däremot en pur amatör frågar nog många varför. Lika bra går det ju att fota med en kompaktkamera, varför skall det vara en systemkamera. Vissa tycker om mamman o andra om dottern ;).
 
Johank82 skrev:
Jag är lite besviken på denna tråd för det är väldigt många "trams"-inlägg tycker jag. Andra som går in för att läsa den är ju nyfikna på vilka summor man har lagt ner, bara för att det är kul och kanske för att få ett litet hum om vad det kan kosta för en själv framöver. Då vill man inte läsa nåt j*vla grabb-snack hit & dit som tar upp halva tråden.

Skärpning för fan!

Jag tror att folk köper kamera/obejktiv och tillbehöer efter deras budget. Vissa har enomrt mycket pengar andra har mindre med den varan. Om vi säger att Nisse köper för 3000kr vad är det för referens till dig? Du kanske har mera att spendera... är du med? Jag blir också imponerad av en fet kameraväska, men det är inte säkert att allt är köpt för nypris. Vissa saker kan de ha fått gratis till och med. Som jag sagt tidigare är det bilderna som räknas. Sedan finns det brats som kutar runt med tokdyr utrustning och inte har en aning om hur den används, men det ser tufft ut. Fast fortsätt och kolla hur mycket andra köpt för.. Om det ger något.
 
Re: Re: Re: Hur mycket har ni spenderat?

rnyholm skrev:
Detta diskuterande kan jämföras med ett bilköp. Det är massor av människor som köper bilar, och dessa behöver inte alls ta fram sina verbala förmågor till att förklara varför.

Köper du en kamera och du är proffs behövs inga förklaringar. Är du däremot en pur amatör frågar nog många varför. Lika bra går det ju att fota med en kompaktkamera, varför skall det vara en systemkamera. Vissa tycker om mamman o andra om dottern ;).

Jag är inte med på ditt inlägg. Om de inte diskuterar sina bilar, så gör de inte det. Vare sig verbalt eller visuellt. Du får gärna förklara vad du menar.
 
Kör Leica kron-serien eller varför inte en förgylld jubileums HBL. Då kan du säga att du investerat pengarna istället för att spederat. ;)

Själv har jag en 100tkr "investerade" i svart och lite vitt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.