ANNONS
Annons

Hur mycket har ni spenderat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vandraren skrev:
Är det inte den röda färgen som kostar?
På ringen... Jo kanske det.... Men alla svarta gluggar är billiga med dom vita gluggaran som referens.

Jo jag vet, det finns billiga vita oxå, 70-200/4 tex. Men varför köpa ett sådant när man kan köpa ett 70-200/2,8IS ;)

Hur mycket jag spenderat beror på hur man räknar. Jag har avverkat 11 eller 12 objektiv på 2 år, men aldrig ägt mer än 3 samtidigt. Räknar man med försäljningsförluster vid varje byte så blir det alltså mycket mer än vad min nuvarande utrustning kostar. Men så bör man kanske inte tänka. Jag byter ibland ner mig istället för upp nämligen, om jag behöver pengar.
Just nu har jag prylar för ungefär 22000:-. Jag tror inte det kommer bli så mycket mer. En ny mattskiva och sen förkovra mig i gamla manuella gluggar är nästa investering, vilket är rätt billigt:)

22 500:- för det digitala + 4 000:- för digital kompakt + ca 30 000 tidigare för det analoga systemet som jag också har. Planerar att köpa ett ultra vidvinkel för 5-6 000:- samt ett hus till, d80 eller d200 och batterigrepp.

Mycket

Mycket pengar har det blivit. Men jag tänker på texten på en t-shirt jag såg en gång "en hobby som inte är dyr är ingen hobby" :)

FM2, F3, 24, 35, 50, 85, 135, 300, 80-200, 35-70, stativ samt div småjunk ca 15 000.
Jag tror att jag skulle få tillbaks rubbet+lite till, iaf för gluggarna, om jag sålde rubbet. D200 fanns inte när jag handlade...

Lite pengar har det blivit..törs inte riktigt räkna egentligen..kameran jag använder nu (10D) inköptes för ca 24 k inkl vertikalgrepp år 2003. sen har det ju blivit diverse objektivbyten som givetvis har kostat pengar..sen mellanformatsutrustning (hasselblad), sen en till mellanformatsutrustning (pentax 67), och så komplett studio med Elinchromes parad-blixtar, m.m...så ett par hundra är man nog uppe i snart åtminståne.

Jag står inför ett beslut att köpa mer utrustning och undrar hur mycket bättre mina bilder blir per investerad krona?

RolandM skrev:
Jag står inför ett beslut att köpa mer utrustning och undrar hur mycket bättre mina bilder blir per investerad krona?
Fälla: Bildkvalitetsmässigt är kurvan logaritmisk. Det vill säga; vid låg budget lönar det sig mycket att lägga på lite till, men ju mer pengar man spenderar, desto mindre skillnad gör det. Den konstnärliga kvalitéten har en mer komplicerad funktion, där den tycks sjunka när priset stigit tillräckligt mycket;-)

Bilagor

• 300px-graph_of_common_logarithm.png
    300px-graph_of_common_logarithm.png
    16.1 KB · Visningar: 446
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar