Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket har ni lagt ner på fotoprylar?

Produkter
(logga in för att koppla)
100.000-130.000 och har fortfarande ganska saftiga investeringar att göra innan jag kan pusta ut och anse mig ha det nödvändigaste =)...

Amatör som betalar prylarna genom att ta betalt för plåtning.
 
Amatör, 10 000kr har jag pyntat själv. Min analoga utrustning fick jag av farsgubben, vet dock inget pris på den (Canon EX + en uppsättning fasta ganska ljusstarka objektiv).
 
Sedan 350D kom ut: cirka 35.000 kr
(amatör)

Om man räknar sedan jag började med digitalt för snart 5 år sedan... över 100.000 *shockad*
 
(amatör/frilans) 14 700:- plus förbrukningsvaror såsom film, batterier.

dryg 8300:- intjänade på foto enbart. Det är gött
 
Hehe.
Kul tråd är det...
Inte för att jag får vara här egentligen, (kör ju Minolta) men bara så att ni vet det.
"Den som har flest grejer när han dör, vinner!"
 
Usch!!! Denna tråd ger mig dåligt samvetet..hehe!
När man tänker efter inser man hur mycket pengar det blivit de senste åren.

Började med en
olympus c-50 som kostade ca: 12k inkl. tillbehör
(för mycket för den kameran, visste inte bättre då)
Sedan jag gick över till canon system har det blivit ca: 60k. Det är räknat i nypris, har dock haft turen att kunna köpa en del från utlandet samt lite begagnat.
Sedan får jag väl tillägga ca: 20k för dator, skärm och skrivare(vilket jag inte inhandlat om det inte vore för fotandet).
Måste säga att jag tycker att det är värt det... känner mig lyckligt lottad att ha hittat en hobby som jag verkligen trivs med.
Har jobbat in ca: 15k och jobben blir inte färre i alla fall. Kanske har man en dag jobbat in hela utrustningen(tvivlar dock på det eftersom det hela tiden dyker upp nya saker på inköpslistan..hehe)

/Jari

P.s kanske borde sälja bilen så att man kan uppdatera utrustningen..hehe
 
Senast ändrad:
Jag har ingen Canon kamera men frågan är skoj och lite tankeväckande.

Har stolpat upp vad jag köpt sedan år 2000.

Fujifilm MX 1200, 3500
Fujifilm 2800, 5500
Sony DSC U30, 3500
Nikon D70 + batteri, 11700
Sigma 70-300, 2000
Minnsekort, 3200
Laddare + batterier, 500
Väska, 500

Summan landar på ca 30000 kr eller runt 500 kr per månad. Man blir lite rädd när man tänker på vad ett 8 mb kort kostade...

/OMC
 
Amatör och har själv lagt ut en hel del pengar på drygt ett år nu c:a 35000. Men jag undrar, har det blivit mer penger i rullning nu när det blivit digitalt? Tycker det verkar så, var säger ni?
 
Amatör

Lite drygt 20 000:-
Inte mycket digitalt förutom en liten PowerShot S45 och en liten slamkrypare i form av en Nikon-skanner. :)
 
Ca 15000 har jag lagt ut i år som amatör.Men skulle gärna lagt lite till för att få lite ljusstarkare objektiv,men det får vänta lite.
 
Amatör.

Cirka 50000kr (och då är inte moms inräknat på senaste objektivet).

Inte inräknat är bärbar dator som gick på 15000kr.

Kommer bli lagom kul att betala av lånet jag tog för att ha råd med alla grejjer.
 
Jern skrev:
Amatör och har själv lagt ut en hel del pengar på drygt ett år nu c:a 35000. Men jag undrar, har det blivit mer penger i rullning nu när det blivit digitalt? Tycker det verkar så, var säger ni?

Det är väl min erfarenhet också.
Mellan 1988 och 1995 så köpte jag utrustning för c:a 6000 kr. I år så har det blivit för c:a 40000 kr, och det finns planer på mer...
Sedan så kanske det (för min del) beror på att man har en annan ekonomisk situation idag än när man gick på gymnasiet och universitetet.

Kommer ihåg att mina största inköp då var en Metz-blixt (2000 kr i Tyskland) samt ett Sigma 70-300 (2200 kr). Film, vätskor och papper köpte vi ett par gånger per år från Polen för i stort sett inga pengar alls.
 
Status: Hobbyfotograf
Kostnad: Löjligt hög

Jag brukar inte svara på vad mina kameror och objektiv kostar, "vanligt folk" får i sådana fall bara bekräftat att man är tokig. När mina minneskort är dyrare än hela kameran hos den som frågar så vet man att det aldrig kan bli någon bra diskussion. :)
 
Runt 50kkr, mest beroende på det nyliga inköpet av ett 70-200/2.8 IS. Men, det finns vansinnigare hobbies - och jag har lagt massor av pengar på knepigare saker än foto. Äntligen ett intresse som håller i sig och då är ju inte 50kkr så farligt ;)
 
Tack för att du påminde mig!!!

40 papp hittills i år och skall ut med 20 till sen har man ju förlorat en del pengar genom åren på numera gammalt garderobskräp men jag lyckades bärga en tiotusing på en del av det.......
 
sagan skrev:
Underhålls- och driftkostnaderna är dessutom ytterst blygsamma jämfört med en bil.

Onekligen. Fast om vi inte aktar oss inför de säkert kameraskatt, obligatorisk försäkring och årlig kontrollbesitning mot avgift... ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.