Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket har ni lagt ner på fotoprylar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arne S skrev:
Golf är faktiskt inte så dyrt som man tror. Beroende på vilken klubb man vill gå med i förstås. Jag betalade 5000 i insats och betalar nu ca 3000 kr i årsavgift. Så fotointresset har kostat betydligt mer senaste åren...

Men du ska väl ha en golf-utrustning också. Det kostar en del. Säg sen runt 20kr per boll. Och det blir ganska många på ett år.
Och greenfee kostar 400-500 för varje runda. För du spelar väl inte varje golf-runda på samma bana hela livet.

Golf är som Foto. Det kan kosta mycket om man vill. Men också lite om man inte är så aktiv.
 
Amatör/experimentielltfotokonst

Ca 2320 för utrustning

Ca 1000-1200 i materialkostnader, huvudsakligen film och framkallning av 120film chrome och C41, Svart Vit är kanske 400kr av den totala summan. Jag lämnar numera inte film till framkallning utan försöker göra allt själv, ska framkalla E6 och C41 om några månader när jag läst på på ämnet.

Funderar på att köpa en storformatare inom en snar framtid (innom 1år) och hade tänkt lägga mellan 5000-12000 på utrustningen komplett med optik och stativ. Känner en kille som är väldigt duktig på storformat som ska hjälpa mig med lite grejor...


Chris *Som knappt kan vänta på bladfilm*
 
Lars Johnsson skrev:
Men du ska väl ha en golf-utrustning också. Det kostar en del. Säg sen runt 20kr per boll. Och det blir ganska många på ett år.
Och greenfee kostar 400-500 för varje runda. För du spelar väl inte varje golf-runda på samma bana hela livet.

Golf är som Foto. Det kan kosta mycket om man vill. Men också lite om man inte är så aktiv.

Visst, du har helt rätt. Jag generaliserade i mitt inlägg, som alltid finns det fler utgifter. Exemplet du tog med bollar är ju rätt. Jag fick köpa en ny i år, hittade inte min gamla när säsongen startade. ;)
Dessutom är ju fotoutrustning något bestående, så på några års sikt blir det kanske billigare (ups...nu drömde jag visst..)

Men trots allt, och det var det jag ville säga, är inte golf en dyr hobby jämfört med många andra.
 
Är amatör och började köpa på mig grejer för ca 6 månader sedan, har nu spenderat ca 12 000 totalt.

Fast jag är härdad, har haft hifi som hobby i några år nu och jämfört med det är foto en relativt billig hobby. Dock har jag lärt mig med åren vad man kan köpa begagnat/importera så den summa jag lagt ned på mina hifi-grejer är ändå rätt beskedlig jämfört med nypriset.

Nackdelen är att omgivningen tycker att man är totalt tokig, till skillnad från fotoprylar kan man ju inte dölja utrustningen i ett skåp för att undvika frågor om pris och annat...
 
Foto-Rickard skrev:
En utrustning för 20-30 tusen är som ingenting tycker jag. Men sen för andra kompisar som håller på med annat så är det på tok för mycket i deras ögon.

En kommentar jag ofta får är: "Du kan ju köpa en bil för dom pengarna, och inte en dålig bil heller!" :D

Tänk, PRECIS samma svar har jag fått ett par gånger..

hehe..

7T
 
Allt är prioriteringar. Om man jämför med sommarstuga, husvagn och nya Volvo är foto billigt.

Jag bor i en tvåa och åker i en folkabuss 96.
 
Idag lunchade jag på Lidingö golfklubb och studerade dem som besökte banan för att spela på den. Med välpackade väskor på glänande vagnar med myriader av klubbor i den senaste moderiktiga klädsen för golfspelare stegade de runt på banan och slog bollar än hit och än dit. Jag letade länge men fann ingen som spelade jeans eller i skrynklig tröja, men i stortsätt alla var somrigt solbrända. Några av spelarna hade en kamrat som bar väskan och hjälpte till på alla de vis.

Jag kom och tänka på Ingemar Stenmark som i en intervjuv berättade att han spelade golf och hade med sig några klubbor som han bar i handen. Det var enkelt att få dem med sig dit han reste och det gick bra att skicka bollen i hålet ändå.

Det är nu insikten om att golfare och fotografer i allmänhet är rätt lika inträder, för det är inte fel på den egna förmågan utan på utrustningen.
 
RolandM skrev:
Idag lunchade jag på Lidingö golfklubb och studerade dem som besökte banan för att spela på den. Med välpackade väskor på glänande vagnar med myriader av klubbor i den senaste moderiktiga klädsen för golfspelare stegade de runt på banan och slog bollar än hit och än dit. Jag letade länge men fann ingen som spelade jeans eller i skrynklig tröja, men i stortsätt alla var somrigt solbrända. Några av spelarna hade en kamrat som bar väskan och hjälpte till på alla de vis.

Jag kom och tänka på Ingemar Stenmark som i en intervjuv berättade att han spelade golf och hade med sig några klubbor som han bar i handen. Det var enkelt att få dem med sig dit han reste och det gick bra att skicka bollen i hålet ändå.

Det är nu insikten om att golfare och fotografer i allmänhet är rätt lika inträder, för det är inte fel på den egna förmågan utan på utrustningen.

Ja du ska inte få mig att tro på att ingemar Stenmark skulle bära sina golfklubbor i handen när han är ute och spelar. Ingen annan gör det så han gör nog inte det heller.
Och han ville nog ha de finaste i skid-utrustning som fanns.
 
RolandM skrev:
Det är nu insikten om att golfare och fotografer i allmänhet är rätt lika inträder, för det är inte fel på den egna förmågan utan på utrustningen.

Du kan även lägga till sportfiskare till listan. Givetvis får du mer fisk om du har utrustning för 15000 kr. Jag som har vadarbyxor i neoprene (nu ska det vara i GoreTex eller liknande), flugspö för 400 kr, rulle för 300 kr och lina för 250 kr kan ju omöjligt få någon fisk enligt deras sätt att resonera :)

Men å andra sidan så åker jag på samma sak när det gäller fotoprylar...

Visst är det skoj med prylar?! För det måste vara ägandet av prylarna som är det primära?
 
Ja.... för mycket tycket min fru...för lite tycket jag... 110 000kr mera investeringar på gång;)
Frilans..fotoandet har betalat detta.
 
Drygt 60 000 kr på ett år. Då ingår scanner, skrivare och bärbar dator i detta. Har inte fått tillbaka några pengar i form av sålda bilder än så länge...
 
Lite dumt att jämföra frilans och amatör på samma sätt kom jag på.
För en amatör är nog jämförelsen med golfklubbor helt riktig, men har man foto som jobb känns varje spenderad krona som två tillbaka eftersom man har möjlighet att göra fler jobb med fler prylar.
Köpa en bil för pengarna... Underhållskostnader, skatt bensin, rost, försäkring, krock...
Ingen bra investering direkt
 
bive skrev:
Visst är det skoj med prylar?! För det måste vara ägandet av prylarna som är det primära?

Njaee, håller nog inte med där. Jag tycker nog att införskaffande av information, utvärdering, beslutsångesten, letandet efter billigast priser, beställningen och slutligen det hett efterlängtade öppnandet och uppackandet av prylen är det roligaste. Sen är det naturligtvis en fröjd att använda denna noga utvalda pryl också, men jag har en tendens att vänja mig ganska fort och viljan att skaffa ännu trevligare prylar infinner sig ganska snabbt (tyvärr kanske.)

Tror att jag spenderat ca 50.000:- det senaste året och då har jag ändå några projekt kvar som jag måste lugna mig med p.g.a. att jag inte har guldbyxor som pojken i filmen.
 
Vågar inte räkna på vad jag har lagt ut. Men avstår helt från bilen så man har ju billigare vanor än de flesta andra. ;)
 
Amatör

Slutade räkna vid 65000:- , men efter det har jag mest införskaffat relativt billiga småprylar. Det känns som att jag har vad jag behöver i nuläget även om önskan efter bättre ljusstyrka ibland gör sig påmind och säkert kommer orsaka fler utgifter i framtiden.

En lite rolig grej, eller vad man nu skall säga, är att från början hade jag tänkt att skaffa mig en digitalkompakt för ca 5000:- som ersättning till min gamla SLR, men sedan gick det överstyr på något sätt. Det lär jag inte vara ensam om, väl?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.