ANNONS
Annons

Hur mycket har ni lagt ner på fotoprylar?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Vore intressant att höra hur mycket pengar andra har plöjt ner i fotoprylar (den senaste tiden) och om ni är amatörer eller på något sätt drar in pengar från fotograferandet. Här kommer min sammanställning.

Amatör
ca: 27500:-
 
Amatör/Frilans:
ca: 25.000

Och då räknar jag med datorn i det också. Eftersom vi redan hade 3 datorer här hemma så hade jag nog inte köpt ny dator om det inte var för att kunna köra Photoshop snabbare. Annars är det väl en 15.000 eller eller 16.000 om jag bara räknar kamera, objektiv, 2 x 1gb minneskort och lite filter mm.
Nu har jag ju inte ens tjänat in en bråkdel av vad allt kostade på att sälja bilder. Men lite pengar har jag ju fått in.

/A\
 
Amatör:

Adobe Photoshop Elements 3 Svensk version till PC (inklusive Adobe Photoshop Album)
620:-
 
Amatör.
53.000:- sen jag började 2004
Har dragit in rätt exakt 10% av det, 5200:-

Surt förvärvade pengar på sommarjobb.
 
Just börjat :) så jag ligger på 12k just nu.
När sommarjobbspengarna rullar in så stiger väl den siffran till 16-17 k.

Fan, kunde ha haft en bil istället.
 
Brukar fundera på att min d2x med en 70-200 på är värt bortåt 60-70 papp när jag glider genom T-Centralen på kvällen... Å sen de andra objektiven som ligger i väskan... Ush. Då pinnar jag på ganska snabbt och önskar att jag hittat någon sy-på-lapp med ac/dc eller nått annat avdramatiserande att sy över Tamrac-märket på väskan.
 
Wow, verkar som om jag inte lagt ner för mycket ännu ;-) Jag började fundera på vad en hobby får kosta nu när jag överväger att köpa ett 35/1.4 för 12600:- Folk tror ju man är galen då man berättar vad ett fast objektiv av detta slag kostar och att man tänker köpa det...
 
Runda slängar:

25 000 sek

ej inräknat bärbar dator som ligger i gråzonen (värde 12 000 i inköp)

Det är vad jag har idag och använder idag sedan har jag en EOS 5 med 28-105 som är "halvsöndrig" (programvalsratten) samt studioblixtar som jag hyr av polaren
 
Amatör.

Vet inte exakt hur mycket jag har spenderat de senaste åren, men det är väl ganska mycket. Vissa av prylarna har jag dock sålt igen.

Eos10D, Sigma 70-200+2x TC, canon 50/1.8 Mk1, canon 50/1.4, sigma 15-30, canon 17-40L, canon 35/1.8, canon 100-400L, manfrotto 055Pro, Gitzo enbens, diverse dyra filter för 77mm gänga. Hasselblad 500C + 80, 150 och 250mm objektiv. Minolta spotmeter V, speedlite 420EX samt säkert en hel del annat som jag glömt :) Om nån vill räkna så varsågod ;) Det mesta är köpt från BH samt infört "vid sidan av" :)
 
Amatör
började fotografera i november då jag köpte mig en Nikon D70 med 18-70mm och 1gb-minne. Det gick då på ca 10k. Sedan dess har jag införskaffat ett 80-200mm/2.8 samt ett 50mm/1.8 av ett sammanlagt värde på ca 5k
Nu har jag även köpt mig en Macintosh powerbook 15" superdrive, som gick på ca 22k. Denna kommer främst användas för foto-arbete...

Så jag har lagt ner ca 37k sen november!
 
Frilans/Amatör.

Nuvarande utrustning, inköpspris (och då är en hel del köpt begagnat): 105 000:-
 
Ungefär samma som föregående talare, och det närmar sig alltmer att jag kan säga upp mig från mitt skitjobb som personlig assistent :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.