Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många pixlar är en megepixel?

Produkter
(logga in för att koppla)
o-laser skrev:
Det betyder alltså att på ett minneskort med i extremfallet bortåt 1000 bilder får man en förlust på 1000*16kb = 16MB. Det blir några procent. Nu blir väl 16kb-förlusten bara 8kb i snitt, eller hur, man förlorar ju inte ett helt kluster varje gång. Sen brukar man ju inte köra på så hög kompression att man får in 1000 bilder så i praktiken betyder det några enstaka MB i förlust.

Jag trodde FAT dessutom hade en grundförbrukning, ett utrymme som hade ett index till alla filer.

Grundförbrukning, ja, men det blir försvinnande lite. Såsom ett vanligt index, inte många kb.

Men som sagt, förlusten uträknad BEROR ju på filstorleken. Men kan du räkna ut t.ex. medelstorleken för en fil så kan du räkna ut hur många kb extra som lagras "tomma" för just den filen så är det bara att räkna ut hur mkt det blir. En fil på 3kb blir således alltid 16kb med FAT32. Förlusten blir ju då 16kb-3kb=13kb.
 
Re: Re: Re: Binärt

ulltand skrev:
Hittade du byggsats i Sverige eller plockade du ihop själv?
Jag är i vilket fall intresserad av att göra en.

Jag plockade ihop en själv med en E-EPROM som jag programmerade (motorola nånting var det, minns inte). Kopplad med portarna till lysdioder.

Men jag skulle nog tro att man kan få tag i delar till att bygga en ganska lätt.
 
Tihi. Skönt med ett par goda skratt så här på eftermiddagen när fotonördar skall glänsa med sina bristande datorkunskaper! :D
Tackar.
 
Orkade inte läsa allt, men är det någon som förmedlat vad ordet Mega betyder? För man säger ju att en kamera inehåller fem mega pixels och då är det bara att räkna.

Tex påstår Minolta att A1 är 5 megapixels och bilderna är då 2560x1920 pixels. Med andra ord inehåller en fem mega pixels bild ala Minolta A1 4.915.200.

Med andra ord, en megapixels brukar vara ett gasnska exakt ungefär för en miljon prickar.
 
Nekomy skrev:
Orkade inte läsa allt, men är det någon som förmedlat vad ordet Mega betyder? För man säger ju att en kamera inehåller fem mega pixels och då är det bara att räkna.

Tex påstår Minolta att A1 är 5 megapixels och bilderna är då 2560x1920 pixels. Med andra ord inehåller en fem mega pixels bild ala Minolta A1 4.915.200.

Med andra ord, en megapixels brukar vara ett gasnska exakt ungefär för en miljon prickar.


Ursäkta...men...Exakt ungefär...?? :p
 
binärt är 1= 1

1001 = 15

1101 = 11

10101 = 13

1x2 ) < 87 ,4 = 1001110

hex 1221fe

7229fe = 1001110011

osv....fatta!!

Ps! 1001011 = V< f1:21:ef:1f:2b

Ds!
 
Hur många korn är ett dia?

Kul läsning i denna tråd.

Nåt jag skulle vilja veta är hur många korn det går på ett 24x36 neg eller dia. Nån som vet?
Antar att de variera med ISO:n m m.
 
Nekomy skrev:
... är det någon som förmedlat vad ordet Mega betyder? För man säger ju att en kamera inehåller fem mega pixels och då är det bara att räkna.
Japp, en, två, tre, fyra, fem stora pixlar (mega är från grekiskan och betyder "stor"). Fem stycken megapixlar.
 
Re: Hur många korn är ett dia?

Mattsen skrev:
Kul läsning i denna tråd.

Nåt jag skulle vilja veta är hur många korn det går på ett 24x36 neg eller dia. Nån som vet?
Antar att de variera med ISO:n m m.

Det är väl vara och sätta igång och räkna...Men tänk på att du får fler korn om du räknar kornen på en bild tagen med en Clanton.....
 
mega-, måttenhetsprefix med beteckningen M, innebärande faktorn 10^6, dvs. miljon.
Exempel: 8 MHz=8·10^6 hertz=8 000 000 hertz.

megabyte, mått på datamängder, lagringskapacitet etc. med beteckningen MB; 1 MB=1 024 kilobyte = 1 048 576 byte,
där 1 byte omfattar 8 bitar och vanligen används för att lagra ett tecken (siffra eller bokstav).

mega-, förled med den allmänna betydelsen 'stor', t.ex. megafon, mega fån.

megadoser, mycket stora doser läkemedel (ofta upp till 100 gånger den rekommenderade), t.ex. av vitaminer. Intag av megadoser kan medföra ogynnsamma biverkningar. t.ex. Hur många megadoser tar din patient?
 
de e ju freda, dax för en mega dos etanol, för att strax förvandlas till ett megafån.
imorrn blire väl megaont i millihåret.
 
Systemarean för FAT-systemet består av:

boot-sektor
FAT
FAT-kopia
rotkatalog
kataloger

Boot-sektorn tar upp en sektor. Den innehåller information om hur stor disken är, sektorstorleken, antalet sektorer per spår, klusterstorleken, o.s.v.

FAT betyder File Allocation Table och består av ett 32-bitars-tal (i FAT32) för varje kluster på disken.

FAT-kopian är en säkerhetskopia av FAT som kan användas för att plocka fram information ifrån en disk där FAT har havererat.

Rotkatalogen tar upp ett antal sektorer. På en diskett brukar det vara sju. På en hårddisk kan det vara några fler. I rotkatalogen lagras filinformationen för de filer och mappar som ligger i roten på disken.

Varje underkatalog tar upp ett eller flera kluster för att lagra filinformationen för de filer och mappar som ligger i mappen.


Ett 32-bitars-tal är fyra byte. Med FAT-kopian blir det åtta byte. Ifall klusterstorleken är 16 kiB så tar tar alltså FAT-tabellerna upp 8/16384 = 0,049% av disken.
 
Nu slog det mig (och jag har inte sett att det har slagit någon annan...)

Inte sjutton vet jag hur många pixlar det går på en megEpixel... :)

Det var en ny mätenhet...

--jalle (som också brukar skriva lite snabbt ibland)


adamhaglund skrev:
Jag hittade följande på susning.nu och blev fundersam:

"... i datasammanhang används mega ibland i betydelsen 1048576, som är lika med 2^20. Till exempel menar man när man säger megabyte oftast 1048576 byte och inte 1000000."

Hur är det med megapixlar i kameror, hur mycket står mega för i de sammanhangen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.