Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många pixlar är en megepixel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nekomy skrev:
megabyte, mått på datamängder, lagringskapacitet etc. med beteckningen MB; 1 MB=1 024 kilobyte = 1 048 576 byte,
där 1 byte omfattar 8 bitar och vanligen används för att lagra ett tecken (siffra eller bokstav).
[/B]
Nej, en megabyte = 1.000.000 bytes. Eller 8.000.000 bitar om du vill.
 
...men i praktiken är det omöjligt att veta i tex en reklambroschyr utan att se den exakta siffran.

Hårddiskar, cpu, backup, kameror, för alla dessa produkter finns det marknadsnissar som tycker det ser bättre ut med högre siffror.

Ännu värre blir det då dom börjar med interpolerad, komprimerad, etc kapacitet :-(
 
Re: Nej nej nej

marma skrev:
Läs trådens första sida.

En megabyte = 10^6 bytes
En mebibyte = 2^10 bytes

Jo jo jo!

Kolla in länken nedan så ser du lätt sambandet.

Mega är 1048576 när vi pratar om datamängder, men när vi pratar om bandbredd är mega precis en miljon (1000000). Om jag har en megabyte data, till exempel en (kort) MP3-fil som jag laddat ner från Internet, så är det 1048576 byte. Men hur lång tid tar det att ladda ner denna megabyte med data via ett datornät med bandbredden 1 megabit per sekund? Jo, först så måste vi förstås översätta mellan byte och bitar, och om en byte är 8 bitar så är 1048576 byte lika med 8388608 bitar.

Utdrag från sidan http://www.aass.oru.se/~tpy/mediedesign/datorteknik/2004-2005-p1/kibibyte.html
 
Re: Nej, faktiskt

marma skrev:
http://mathworld.wolfram.com/Mebibyte.html
http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Ja, ofta använder man kilo när man menar 1024, jag har själv alltid gjort det (och gör säkert fortfarande). Men det är fortfarande fel.

Det är bara i användandet det skiljer sig, per definition är kilo = 1000. Oavsett om det rör sig om vikt eller bytes eller meter.

Jag orkar knapp kommentera detta men betrakta KB, MB, GB och TB som separata enheter så slipper du röra ihop det med kilo etc och du behöver inte lära dig och din omgivning kibi mibi eller vad dom nu heter. Du kommer inte att räkna fel när du håller på med pixlar eller bithastigheter. När du håller på med hårddiskar är det du som har rätt och tillverkarna som har börjat fuska på senare år och det är du som har rätt när du klagar på att din 80gigs hårddisk bara visar sig rymma 76 gig. Jag ser det som en slags lagringsmediamoms.

Alla i datorvärlden kommer förstå utom nybörjarna och för dom som inte förstår spelar skillnaden ingen praktisk roll. Kan vi leva med enheten hästkrafter samtidigt som Watt ska vi väl klara av detta. Det har gått i 30 år.

Däremot har jag klara problem med att övertala amerikanarna (9/19/04) och engelsmännen (19/9/04) att använda isodatum (2004-09-19)...för att inte tala om livsmedelstillverkarnas egna standard.
 
Det är enklare än så att förstå megapixels men först måste man förstå tekniken och hur människan tänker och fungerar.

Vi har en data värld där man räknar 1, 2, 4, 8, 16, 32 osv och det närmsta vi hittar ett tusental är 1024.

1 kallas för en bit då den är en digital bit i en digital serie. Sedan kommer hem datorn som räknar med 8-bitar och denna enhet kallade man för en Byte och sedan rör man till det så att vilken mattematiker som hälst nära kan bli tokig på att förklara detta för gemene man.

Plösligt händer det nått, kameror blir digitala och folk som nu hela livet jobbat och bedyrat det fina med det analoga skall plösligt göra digitala saker och sedan sälja dessa till folket. Men här är ett kilo 1000 och inget annat.

Så man gör helt enkelt så att man räknar som analoga människor alltid har gjort men man lägger på digitala termer. en mega pixels är där med en milj ooo.oon pixlar.

Men nu är det ingen manskin i världen som kan tillverka en CCD med så exakt antal pixlar och man gör ofta CCDn lite större av praktiska skäl samt der den ett format som inte är exakt fyrkantigt.

Epson 3100z kallaf för 3,3 Megapixels trots att bilderna bara bilr 2049x1536 (3 145 728 pixels totalt), resten av de pixlar de har räknat hamnar utanför bild ytan. Idag skulle en liknande kamera kallas för 3 Megapixels och inget annat för att bilden består av ca 3 000 000 pixlar.

Min minolta tar bilder som är 2560x1920 (4 915 200) och detta kallas för 5 megapixels trots att den inte når ända fram, men det beror på att man avrundar som man gör normalt. 5 mega pixels är med andra och ca 5 000 000 pixlar.

Svårare än så är det inte och det är först man blandar ihop kamera industrin med dator industrins sätt att räkna som problem uppstår och allt verkar så himla förvirrande.

Med andra ord så är en megapixels cirka en miljon och inget annat. En meda bixels i den digitala värden är mer exakt och komplicerad; men den kan vi bortse ifrån.
 
Nekomy skrev:

Men nu är det ingen manskin i världen som kan tillverka en CCD med så exakt antal pixlar och man gör ofta CCDn lite större av praktiska skäl samt der den ett format som inte är exakt fyrkantigt.

Jodå maskinerna är så pass exakta att dom gör det antal pixlar dom är byggda för att göra.

Och fyrkantiga är dom också, varifrån har du fått det att det går att vara lite "slarvig" med storlek och form? Varje pixel måste sitta på exakt rätt ställe med anslutning och allt.

Nekomy skrev:


Med andra ord så är en megapixels cirka en miljon och inget annat. En meda bixels i den digitala värden är mer exakt och komplicerad; men den kan vi bortse ifrån.

En megapixel är exakt en miljon pixlar, inte ungefär.

Blanda inte ihop avrundning med skillnaden mellan datastorleks-mega och iso-mega. Läs inläggen ovan så ser du hur det hänger ihop, många korrekta beskrivningar finns det.

För många.
 
o-laser skrev:
***snipp***
En megapixel är exakt en miljon pixlar, inte ungefär.
***snapp***

Vist är en megapixels alltid en megapixels, men när man talar om kameror som finns i verkligheten där vi lever och inte i en matematisk värld så rör det sig oftast om ett ungefär. Det är den bistra sanningen som gör tekniker och matematiker så sorgsna, för deras värd är ju så mycket bättre, men den är inte verklig.

Vi kan givetvis räkna och gå ner på kvantnivå för att utreda denna fråga men för mig får det duga att 4 915 200 pixlar i min kamera klassas som 5 M/pix och inte som 4,9 M/pix.

Men du har rätt; ett är alltid ett, även det rör sig om ett sönderslaget glas i två delar. Men det är bara nästen ett helt glas.
 
Damocles skrev:
Se inlägg 2 sida 2.
Ledsen, men den gamla "standarden" var, och är, ingen standard. Det var, och är, ett praktiskt sätt att räkna för oss som håller på med datorer, men endast förvirrande för den stora massan.

Det är mycket riktigt att väldigt få använder ki,Mi o.s.v. Men det är endast för att man väldigt sällan behöver påtala att det rör sig om 2^10 och inte 10^3.
 
Nekomy skrev:
DVi har en data värld där man räknar 1, 2, 4, 8, 16, 32 osv och det närmsta vi hittar ett tusental är 1024.
Nej, en dator räknar precis som du och jag, dvs 1,2,3,4, ..., men i en annan talbas. Däremot behövde vi (människorna) ett snabbare sätt att skriva och hantera 2^10, 2^20 o.s.v. Vi kallade det kilobyte,megabyte o.s.v. Mest när vi pratade med varandra, det har väldigt lite med datorerna att göra. En dator använder inte prefix.

Folk som programmerar (jag själv t.ex) behöver ibland bry sig om att en dator räknar binärt, men det är ganska sällan. Det betyder ingenting för gemene man, det är därför det vore så bra om k betydde 10^3 och inget annat.
 
Du vet vad jag menade med att jag sade att datorn räknar 1,2,4,8,16,32 osv. Men skall man gå in på datorn sä räknar inte den över huvud taget utan den slår bara på och av ström och vi kallar läget när strömmen är på för 1 och det andra läget för 0.

För att få en rärna till fem ser serien med av och på ut så här
100
010
110
001
101

Det är inget sammanträffande att bilder mm antingen är 1 bit, 2 bitar, 4 bitars, 8 bitars i digital form.

Så det kommer nog aldrig att dyka upp ett 120 bitars OS :-D

Men som jag sade, detta kan bli hur krångligt som som hälst och man måste underlätta och därför tar inte andra industrier efter hur datorer och dator täkniker räknar utan man häller sig kvar vid det decimala systemet där ett kilo är 1000 och inte 1024.
 
Nekomy skrev:
Det är inget sammanträffande att bilder mm antingen är 1 bit, 2 bitar, 4 bitars, 8 bitars i digital form.
Tja, raw-filer är ju oftast 12 bitar. Och i en gif-bild kan paletten innehålla 128 färger (dvs en varje pixel beskrivs med 7 bitar).

Så det kommer nog aldrig att dyka upp ett 120 bitars OS :-D
Sant. Men när man talar om exvis en 32-bitars processor så är det ordlängden man talar om, alltså det största talet som processorn kan hantera utan att behöva dela upp uträkningen. Lite samma sak som att 9999 är det största talet vi kan skriva med fyra tecken. Men det har egentligen inget att göra med kilo.
 
marma skrev:
Tja, raw-filer är ju oftast 12 bitar. Och i en gif-bild kan paletten innehålla 128 färger (dvs en varje pixel beskrivs med 7 bitar).


Sant. Men när man talar om exvis en 32-bitars processor så är det ordlängden man talar om, alltså det största talet som processorn kan hantera utan att behöva dela upp uträkningen. Lite samma sak som att 9999 är det största talet vi kan skriva med fyra tecken. Men det har egentligen inget att göra med kilo.
Men trots det kommer ett kilo vara 1000 och inte 1024. I annat fall skulle det vara mycket kul att se hacker baka.
 
Nekomy skrev:
Men trots det kommer ett kilo vara 1000 och inte 1024. I annat fall skulle det vara mycket kul att se hacker baka.

Då en hacker hackar kod är en kilobyte 1024 byte.

Om han skulle baka tror jag nog han inser att ett kilo mjöl är 1000 gram.
 
stone skrev:
Då en hacker hackar kod är en kilobyte 1024 byte.

Om han skulle baka tror jag nog han inser att ett kilo mjöl är 1000 gram.
Tja, bara om han har ett kopierat recept från kokboken med SP2 patchen. I annat fall laddar de ner kaka 4.3b från farmor.
 
Men jösses, inom datavärlden är BARA kilo=1024 när man pratar datamängder.

Inse att mega bara betyder 1024*1024 tillsammans med Bytes. megabit/s och megaherts betyder som på samma sätt i megaton och megawatt; en miljon. Undantaget är modern marknadsföring av
lagringsmedia. Så fort en hårddisk inköpts och monterats i datorn är det rätt igen, megabytes är 1024*1024 Bytes (därav många köpares
besvikelse).

Ett fall med ett (tvivelaktigt) undantag kan väl inte vara så svårt?


Sammanfattning: K, M, G, T före stort B betyder alltid 2^10, 2^20,
2^30, 2^40 Bytes utom i marknadsföring för lagringsmedia.


Kan någon komma på en enklare regel/sammanfattning, tala nu!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.