Annons

Hur många pixlar är en megepixel?

Produkter
(logga in för att koppla)
o-laser skrev:
Men jösses, inom datavärlden är BARA kilo=1024 när man pratar datamängder.

Inse att mega bara betyder 1024*1024 tillsammans med Bytes. megabit/s och megaherts betyder som på samma sätt i megaton och megawatt; en miljon. Undantaget är modern marknadsföring av
lagringsmedia. Så fort en hårddisk inköpts och monterats i datorn är det rätt igen, megabytes är 1024*1024 Bytes (därav många köpares
besvikelse).

Ett fall med ett (tvivelaktigt) undantag kan väl inte vara så svårt?


Sammanfattning: K, M, G, T före stort B betyder alltid 2^10, 2^20,
2^30, 2^40 Bytes utom i marknadsföring för lagringsmedia.


Kan någon komma på en enklare regel/sammanfattning, tala nu!
¨

En mycket mer matematisk korrekt men kanske inte enklare lösning vore att ki och Mi faktiskt användes så som dom var avsedda. Fast ingen skulle fatta och vem bryr sig egentligen? Det blir 2,3% fel på ett kilo och 4.6% på en Mega. Inte hela världen om nån frågar mig.
 
o-laser skrev:
Men jösses, inom datavärlden är BARA kilo=1024 när man pratar datamängder.

Inse att mega bara betyder 1024*1024 tillsammans med Bytes. megabit/s och megaherts betyder som på samma sätt i megaton och megawatt; en miljon. Undantaget är modern marknadsföring av
lagringsmedia. Så fort en hårddisk inköpts och monterats i datorn är det rätt igen, megabytes är 1024*1024 Bytes (därav många köpares
besvikelse).

Ett fall med ett (tvivelaktigt) undantag kan väl inte vara så svårt?


Sammanfattning: K, M, G, T före stort B betyder alltid 2^10, 2^20,
2^30, 2^40 Bytes utom i marknadsföring för lagringsmedia.


Kan någon komma på en enklare regel/sammanfattning, tala nu!
Det handlar inte om att vi ska enas om vad det betyder. Frågan var "hur många pixlar är en megapixel". Svaret är 10^6 stycken. Det är inte upp till oss att bestämma.

Sammanfattning:
k, M, G, T före B är alltid 10^3, 10^6, 10^9, 10^12. Alltid. Alltid. Alltid. Förutom när folk använder det på fel sätt. ;)
 
marma skrev:
Ja, det är ju det jag säger.
Jo det var det du och jag sade, men sedan läste du inte längre. :) Jag sade vidare att ute i verkligheten där jag bor brukar en megapixels vara nått som är ungefär; här i verkligheten där jag bor brukar företag kalla en 4,9 Megapixels kamera för 5 Megapixels. :) Tänk så hemskt det är här där jag bor :)
:)
Ibland måste man skilja på verklighet och matematik även inte matematiker tycker det. :)
:)

P.S Ursäkta alla :) men utan dem har svårt att se när man har en lite skämtsamton i sina inlägg. :)
:)
 
Nekomy skrev:
Jo det var det du och jag sade, men sedan läste du inte längre. :) Jag sade vidare att ute i verkligheten där jag bor brukar en megapixels vara nått som är ungefär; här i verkligheten där jag bor brukar företag kalla en 4,9 Megapixels kamera för 5 Megapixels. :) Tänk så hemskt det är här där jag bor :)
:)
Ibland måste man skilja på verklighet och matematik även inte matematiker tycker det. :)
:)

P.S Ursäkta alla :) men utan dem har svårt att se när man har en lite skämtsamton i sina inlägg. :)
:)

:) Jo ,men ibland måste man tex betala en räkning och då kan man inte betala ungefär 1000 kr. Ibland måste man vara exakt och 1kJ=1000J och 1KB=1024B exakt efter vedertagen standard. :)

Och Martin: jag vidhåller att (minnes)regeln:

K (eller k), M, G, T före stort B betyder alltid 2^10, 2^20,
2^30, 2^40 Bytes utom i marknadsföring för lagringsmedia.

räcker för 99.9% av alla för att förstå när mega är lite större (man kanske ska skriva ut 1024 istället för 2^10 osv bara) :) .Det är inget "vi kan komma överens om, det är lite för många att övertala, utan snarare ett enkelt hjälpmedel för att kunna förklara folk. Jag har sett så många och långa förklaringar, inte minst i denna tråd så jag försökte skriva något kort.
 
o-laser skrev:
:) Jo ,men ibland måste man tex betala en räkning och då kan man inte betala ungefär 1000 kr. Ibland måste man vara exakt och 1kJ=1000J och 1KB=1024B exakt efter vedertagen standard. :)

Och Martin: jag vidhåller att (minnes)regeln:

K (eller k), M, G, T före stort B betyder alltid 2^10, 2^20,
2^30, 2^40 Bytes utom i marknadsföring för lagringsmedia.

räcker för 99.9% av alla för att förstå när mega är lite större (man kanske ska skriva ut 1024 istället för 2^10 osv bara) :) .Det är inget "vi kan komma överens om, det är lite för många att övertala, utan snarare ett enkelt hjälpmedel för att kunna förklara folk. Jag har sett så många och långa förklaringar, inte minst i denna tråd så jag försökte skriva något kort.

Men för bövelen!! På din räkning står det väl det exakta belopp du skall betala...eller??

4,9 megapixxa betyder inte 5 megapixel...5 mega pixel betyder inte 4,8 megapixel osv...
6,1 mp = 6,1 mb...hur svårt kan det bli??

TRAMS!! :B
 
Helgesson skrev:
Men för bövelen!! På din räkning står det väl det exakta belopp du skall betala...eller??

4,9 megapixxa betyder inte 5 megapixel...5 mega pixel betyder inte 4,8 megapixel osv...
6,1 mp = 6,1 mb...hur svårt kan det bli??

TRAMS!! :B
Kontakta Minolta och tala om det för dem. Klagar jag på den får jag ju skit för det :)
 
Helgesson skrev:
Men för bövelen!! På din räkning står det väl det exakta belopp du skall betala...eller??

4,9 megapixxa betyder inte 5 megapixel...5 mega pixel betyder inte 4,8 megapixel osv...
6,1 mp = 6,1 mb...hur svårt kan det bli??

TRAMS!! :B

"6,1 mp = 6,1 mb" betyder ju 6,1 millipixels = 6,1 millibytes :))

/Trams-Johan
 
ulltand skrev:
Inte en chans. mb=millibit!

:)
Med 1024 bitar (1 kb, 1Kib, eller whatever) kan man ju representera 2^1024 olika tillstånd, eller hur?
2^1024 = 1,797693134862315907729305190789e+308
Ganska många ser det ut som, eller som danskarna skulle säga: mege pixels

Hur många tillstånd kan man då representera med en millibit? Med samma matematik (fast omvänt, eller nåt)
2^-1024 = 5,562684646268003457725581793331e-309
Ganska få tillstånd.

Eller?
 
Vafalls?? Millibit my ass! hahahahha....

1 mb är 1 miljon bytes....1 bite är 8 bitar..1 bit är 1.....

Jag har just pratat med den dam jag skulle gift mig med...men hon gifte sig med min polare...och..hon ångrar sig...I miljon brudar är en megabrud...en brud är en dam...hur många brudar går det på en mega dam?
 
Helgesson skrev:
Vafalls?? Millibit my ass! hahahahha....

1 mb är 1 miljon bytes....1 bite är 8 bitar..1 bit är 1.....

Hihi, stor skillnad på stort eller litet "m". 1 mb är en millibit, en tusendels bit alltså :)

Stavas det bit eller bite förresten?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Hihi, stor skillnad på stort eller litet "m". 1 mb är en millibit, en tusendels bit alltså :)

Stavas det bit eller bite förresten?

/Johan
En bit, många bitar
En byte, många byte ("bajt")

One bit, many bits
One byte, many bytes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.