Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många pixlar är en megepixel?

Produkter
(logga in för att koppla)
ulltand skrev:
1 mb (millibit) lär bli 0.000001 bit. Dividera med åtta så har vi mB (millibyte).

Hur mycket väger en 90 gr hamburagre?
Om du snabbar dig på hinner du rätta:
1 milli = 0.001
1 mikro = 0.000001
Vad blir då 1 varmluftsugn?
 
En byte har många bitar...rättare sagt 8 st.
En häradsbetäckare har många brudar...rättare sagt XXX st.

En fotonisse har många frågor...rättare sagt 12 st.

Hotel skullevullevupp!
 
o-laser skrev:
:) Jo ,men ibland måste man tex betala en räkning och då kan man inte betala ungefär 1000 kr. Ibland måste man vara exakt och 1kJ=1000J och 1KB=1024B exakt efter vedertagen standard. :)

Och Martin: jag vidhåller att (minnes)regeln:

K (eller k), M, G, T före stort B betyder alltid 2^10, 2^20,
2^30, 2^40 Bytes utom i marknadsföring för lagringsmedia.

räcker för 99.9% av alla för att förstå när mega är lite större (man kanske ska skriva ut 1024 istället för 2^10 osv bara) :) .Det är inget "vi kan komma överens om, det är lite för många att övertala, utan snarare ett enkelt hjälpmedel för att kunna förklara folk. Jag har sett så många och långa förklaringar, inte minst i denna tråd så jag försökte skriva något kort.
Vi får nog helt enkelt komma överrens om att tycka olika.

edit: försökte göra en megastor (alltså exakt 10^6 gånger större än normalt) "smilie", men det misslyckades. :(
 
Senast ändrad:
marma skrev:
Vi får nog helt enkelt komma överrens om att tycka olika.

edit: försökte göra en megastor (alltså exakt 10^6 gånger större än normalt) "smilie", men det misslyckades. :(

o o
.U
\_/

Du har rätt, "förhandsgranska" blir inte som det slutgiltiga resultatet.
 
M. Morris Mano - Computer System Architecture, third edition, sid 60 rad 17:

"It is customary to refer to the number of words (or bytes) in a memory with one of the letters K (kilo), M (mega), or G (giga). K is equal to 2^10, M is equal to 2^20, and G is equal to 2^30. Thus 64K = 2^16, 2M = 2^21, 4G = 2^32."

I övrigt gäller vanliga prefixen k = 10^3, M = 10^6 osv.

Dvs i pixelsammanhang för digitalkameror gäller M (mega) = 10^6 och inget annat ("1 MegaPixel" = 1 miljon pixlar), även om avrundningar pga praktiska skäl görs.

När det gäller minneshantering i datorer ser det annorlunda ut som citerat ovan, men det är så vitt jag vet det enda undantaget tack och lov.

Det var allt jag hade att ventilera denna natt :)

PS. Jag är medveten om att den här informationen har upprepats om och om igen. Det jag vill påpeka är att det faktiskt står så i den här boken för bland annat civilingenjörsstudenter. Det är alltså med största sannolikhet sant och bör helt enkelt accepteras för att kunna gå vidare i livet :) DS.
 
Senast ändrad:
Jag kan tänka mig att tveksamt acceptera att använda 2^X när det rör sig om storleken på minnesareor. Är ju själv civilingenjörsstuderande sedan länge (snygg omskrivning för ej utexaminerad).
 
Hemma Hos, hette ett program som Sveriges Radio sände på 70-talet...den här tråden börjar så smått ta dess form...utomordentligt lustigt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.