Annons

Hur har din syn på traditionell film foto förändrats.

Produkter
(logga in för att koppla)
1. Nej, jag har ingen dslr.

2. Jag hade en Dimage 7i men sålde den och gick över till film.

3. Nej.

5. Digitalkameror i vettig prisklass har svårt att göra vad jag vill, främst pga vidvinkel.

6. Förr eller senare kommer jag troligen att gå över till digitalt.

7. Digitalkameran begränsade mig.

8. Det kommer nog avta efter hand.

9. Jag valde Canon av en ren slump när jag bytte till analogt, fick huset som belöning för ett jobb. Skulle jag köpa ett nu skulle det stå mellan Canon och Nikon (skippar mf och mätsökare nu, egentligen skulle jag säkert vara intresserad av det med).

13. Det varierar, men lite färre än när jag hade digital. Använde digitalkameran för att ta festbilder osv, det gör jag aldrig med film.
 
1. Ja jag har en DSLR och nej jag kommer inte att sälja den analoga utrustningen. Möjligtvis kan ett byte till samma märke som den digitala bli aktuellt, men förhoppningsvis blir det tvärt om.

2. Nej

3. Jag blev grymt besviken på de begränsningar min första digitalkamera gav mig. Den böts till slut mot en DSLR istället som jag inte upplever att den begränsar mig i samma utsträckning.

6. Kommer att köra prallellt. Personligen tycker jag fortfarande att analogt i kombination med dia och diascanner ger bättre resultat än min DSLR. Till viss mån kan jag tycka att även negativt blir bättre men då mer i att jag har bättre koll på färgåtergivningen än med den digitala. Fast det beror ju mer på kompetensbrist hos mig själv än nått annat. Vidare gillar jag mitt mörkrum och jag kommer inte att köra över digitala bilder till film bara för att få stå där utan konsumtionen av svartvit film bara ökar för min del.

7. Nej

8. Tror den kommer att vara tämligen konstant. Om man jämför kostnader för att visa bilder inför publik så är det fortfarande fördelaktigt att köra med dia. Personligen tycker jag det blir bättre också när man slipper vänta på presentatören ska mixtra med datorn för att det blir fel färger och upplösning.

9. Jag har ju redan valt och det är minolta som jag fortfarande är det bästa valet för amatörbruk. Skulle jag satsa på karriär och inte hade någon utrustning skulle det antagligen bli Canon med motiveringen att det är fler tidningar som jobbar med dessa och då ökar möjligheter till att kunna låna gluggar.

10. Har inte vågat räkna på det. Till att börja med så går det väl kanske hundra rullar på ett år, till det kommer reser till olika evenemang som jag fotograferar.

11. Några tusen om året på papper, ramar, bläck osv. I övrigt vet jag inte. Jag har mitt minneskort och resorna är detsamma som tidigare. Bränner heller inte ner nån backup på CD då jag tycker det är döfött att försöka hålla en backup på 25-20GB på skivor som endast rymmer 700MB och som har en kvalitét som gör att jag inte litar på att de fungerar om fem år.

12. Varierar över året, jag tar nog mer med den analoga kameran. Digitalen använder jag bara när jag av någon anledning vill se snabbt resultat eller vill skära i den rörliga kostnaden.

13. Några tusen bildrutor om året kanske. Är väl uppe i en 400-500 rutor i år så det lär nog hålla i sig.

Mvh
Maverick
 
1.Äger du en digital sysytem kamera ? Tänker du isåfall sälja din gamla film kamera?, eller behålla den för framtida bruk ?

Nej jag tillhör de traditionella fotograferna rörande det tekniska mediat. Digitalt kan kanske komma att bli ett komplement i en avlägsen framtid men idag har jag inget sådant behov eller önskemål. Utöver den rent hantverksmässiga aspekten så överensstämmer inte pris och bildkvalité/känsla med mina krav. Där har digitalerna i min tillgängliga prisklass fortfarande en bra bit kvar.

8. Idag kan man faktiskt ......
Tror ni att en 801 är värd 500:- 1000:- eller 1500-2000:- om 1 år?
Tror ni att efterfrågan på analoga godingar kommer att öka eller avta helt nästan ?

Är inte intresserad av Nikons kameror. Däremot desto mer intesserad av ev HBL.


9. Om du funderar på skaffa en bra analog sytem kamera utrustning, som komplement till digitalt, eller som första system kamer rent av,
Viket är det fabrikat ni troligen till 95% sannolikhet väljer. nämn några alternativ.

Vänder på din fråga:
Minolta 9 att ha tillsammans med nuvarande 7an. Ska klämma på Digital 7an med tanke på ett ev framtida komplement till analogerna.


10. Du är seriös hobby fotograf .........., film, förstoringar osv, räkna inte med dyrare inköp som optik , utan rena drifts kostnaden.

Fotar 98% s/v så kostnaden rör mest 30,5 meters rullar film/120 film och 4x5 blad, framkallningsvätskor för film och papper och s/v papper plast/baryt. Handlar bara större mängder på "rea" och kyl/frysförvarar. Årskostnad - ingen aning kanske 6-7 000:-
Kostnaden för färg är försumbar.

13. Hur många bilder tog tar ni (tog ni) med analoga kameror

Starkt varierande beroende på projektens utformning. Alltifrån 5 till 50 rullar småbild. 3 till 30 rullar mellanformat per projekt. En kamera är alltid med men har inget behov att plåta för plåtandets skull - handlar mer om lämpligt tillfälle/motiv för pågående eller planerade projekt råkar dyka upp oplanerat.
 
1.Nej

2.Ja / Nej.

3.Ja

4.-

5.-

6.-

7. Mitt fotointresse väcktes när jag köpte en digitalkamera för 1½ år sedan. När jag hade använt den ett år ungefär så letade jag upp mina föräldrars gamla systemkamera och köpte mig en förstoringsapparat. Från början var det mest för att kunna testa manuella inställningar, men nu tycker jag nästan att det är roligare i mörkrummet än bakom kameran.

8.-

9. Pentax förmodligen, det är det enda jag har testat, kanske bir någon mellanformatsvariant i framtiden.

10.-

11.-

12. 5-300st (mycket varierande), vanliga snapshots.

13. 1-2 rullar.
 
INJUREDMOOSE skrev:
Jag är involverad i köp & sälj branchen -(foto artiklar) av i princip alla slag.

Tiderna är mycket föränderliga just nu, både på utvecklings fronten framföralt inom digitala kompakter & system kameror.

Priserna på traditionella film baserade system kameror har sjunkit till ungeför hälften på 2 år.

Jag skulle tycka det var intressant om ni kunde svar på lite frågor ang hur er syn på utrustning, & system har förändrats eller inte förändrats ang fotografering med olika tekniker, & lite hur ni resonerar om framtiden.

Ni behöver inte svara specifikt på varje fråga, utan rent allmänt några radre också om ni föredrar det.

1.Äger du en digital sysytem kamera ? Tänker du isåfall sälja din gamla film kamera?, eller behålla den för framtida bruk ?


Ja, D30. Nej, min gamla Minolta X 500 gick sönder, men jag har nu köpt ett begagnat analogt (Canon 500N) som kan dela objektiv med min digitala.

INJUREDMOOSE skrev:


2.Äger du en enklare digital kompakt kamera, tänker du isåfall sälja din gamla film utrustning eller sälja.


Nix, den kompakta digitalaren har jag gett bort.

INJUREDMOOSE skrev:



3.Har du drabbats vid något tillfälle av återfalls symptom efter att införskaffat en digital system eller kompakt kamera.
DVS att du upplever att digitala kameror är helt fantastiska, för bra för att vara sant, men ändå känner en stark längtan eller dragning tillbaka till traditionella film kameror ?
En känsla av att bli lite avtrubbad, beviken på digitala kameror, oavsett vilka möjligheter dom erbjuder.
Det här är inget skämt, utan en fråga på fullaste allvar.

Ja, skall ner till labbet imorgon och blaska Tri-x. Saknar det, helt enkelt.

INJUREDMOOSE skrev:



4.Om du har sålt en avancerad AF eller MF film kamera utrustnin senaste 2 år, har du på allvar funderat på att ändå på nytt införskaffa en bra film utrustning till ossanolikt bra pris på begagnade marknaden, DVS Blocket.se Fotosidan, Cyberfoto, Tradera.com osv.


se ovan, # 1

INJUREDMOOSE skrev:


5. Beror det på pris raset, suget att åter vilja kunna ta analoga bilder, eller både och?


suget + lite annat + förmånligt erbjudande

INJUREDMOOSE skrev:


6. Ni som äger både digitalt & analogt, & tycker om möjligheten båda erbjuder, resonerar ni så att ni vill fortsätta anv båda tekniker, eller är övertygad om att ni skall såsmåningom gå helt över till Digitala kameror.


båda, tror jag.

INJUREDMOOSE skrev:


7. Finns det någon som har på allvar satsat på en avancerad digital kompakt, eller system kamera för att sedan helt återgå till analogt foto helt, även kanske säljer sin nyinköpta digital kamera?.
Isåfall, vad fick er att "återfalla" eller upphöra att anv digitala kameror.

nix

INJUREDMOOSE skrev:


8. Idag kan man faktiskt köpa en fin Nikon F801 för runt en tusen lapp, dom klassika Nikon husen ligger förhållandevis högt fortfarande gemfört med riktigt bra AF hus. F3, FE2 & FA har emellertid sjunkit avsevärt mera än FE, FM, FM2 osv.

Om vi tar priset på en f801 f70 som båda kostar runt 1000:- idag som ett rikt värde. Dessa är riktigt bra svensson kameror & erbjuder mycket avancerade funktioner också.

Tror ni att en 801 är värd 500:- 1000:- eller 1500-2000:- om 1 år?
Tror ni att efterfrågan på analoga godingar kommer att öka eller avta helt nästan ?


inte en susning

INJUREDMOOSE skrev:



9. Om du funderar på skaffa en bra analog sytem kamera utrustning, som komplement till digitalt, eller som första system kamer rent av,
Viket är det fabrikat ni troligen till 95% sannolikhet väljer. nämn några alternativ.

canon, blev liksom så. och nu har jag ju prylarna, jobbigt byta system.



vågar inte räkna på kostnaderna ;)

nej, jag blev så himla trött nu, återkommer kanske...



/ Mvh, Martin
 
INJUREDMOOSE skrev:

1.Äger du en digital sysytem kamera ? Tänker du isåfall sälja din gamla film kamera?, eller behålla den för framtida bruk ?

Ja (300D). Har redan sålt min filmkamera.

2.Äger du en enklare digital kompakt kamera, tänker du isåfall sälja din gamla film utrustning eller sälja.

Har haft en enkel+analog innan. Har en enklare digital i familjen + två analoga kompaktare.

3.Har du drabbats vid något tillfälle av återfalls symptom efter att införskaffat en digital system eller kompakt kamera.
DVS att du upplever att digitala kameror är helt fantastiska, för bra för att vara sant, men ändå känner en stark längtan eller dragning tillbaka till traditionella film kameror ?
En känsla av att bli lite avtrubbad, beviken på digitala kameror, oavsett vilka möjligheter dom erbjuder.
Det här är inget skämt, utan en fråga på fullaste allvar.

Nej. Etiska frågor har dykt upp, men man får hantera dem efterhand.

4.Om du har sålt en avancerad AF eller MF film kamera utrustnin senaste 2 år, har du på allvar funderat på att ändå på nytt införskaffa en bra film utrustning till ossanolikt bra pris på begagnade marknaden, DVS Blocket.se Fotosidan, Cyberfoto, Tradera.com osv.

Nej. Dålig totalekonomi för mig att hantera analog film.

5. Beror det på pris raset, suget att åter vilja kunna ta analoga bilder, eller både och?

-

6. Ni som äger både digitalt & analogt, & tycker om möjligheten båda erbjuder, resonerar ni så att ni vill fortsätta anv båda tekniker, eller är övertygad om att ni skall såsmåningom gå helt över till Digitala kameror.

Har redan tagit steget.. ;)

7. Finns det någon som har på allvar satsat på en avancerad digital kompakt, eller system kamera för att sedan helt återgå till analogt foto helt, även kanske säljer sin nyinköpta digital kamera?.
Isåfall, vad fick er att "återfalla" eller upphöra att anv digitala kameror.

-

8. Idag kan man faktiskt köpa en fin Nikon F801 för runt en tusen lapp, dom klassika Nikon husen ligger förhållandevis högt fortfarande gemfört med riktigt bra AF hus. F3, FE2 & FA har emellertid sjunkit avsevärt mera än FE, FM, FM2 osv.

Om vi tar priset på en f801 f70 som båda kostar runt 1000:- idag som ett rikt värde. Dessa är riktigt bra svensson kameror & erbjuder mycket avancerade funktioner också.

Tror ni att en 801 är värd 500:- 1000:- eller 1500-2000:- om 1 år?
Tror ni att efterfrågan på analoga godingar kommer att öka eller avta helt nästan ?

Priset på husen kommer att fortsätta minska, men objektiven kommer att behålla sitt beg. värde.

9. Om du funderar på skaffa en bra analog sytem kamera utrustning, som komplement till digitalt, eller som första system kamer rent av,
Viket är det fabrikat ni troligen till 95% sannolikhet väljer. nämn några alternativ.

-

10. Du är seriös hobby fotograf som endast plåtar film baserat, sv vit eller färg neg eller dia, det spelar ingen roll (småbild)
Hur mycket lägger du på din hobby årligen,
film inköp, fotoresor framkallning, film, förstoringar osv, räkna inte med dyrare inköp som optik , utan rena drifts kostnaden.

-

11. Samma som fåga 10 men du plåtar uteslutande digitalt, foto papper till skrivare, programvara, minnes kort, lagringsmedia, cd skivor, resor osv.

Ca 10.000?

12. Hur många bilder tar ni på en månad med er digital kamera.
OBS! uppge gärna om du anv kompakt eller system kamera, & vilken slags fotograf du anser dig vara.

Kanske 200 bilder i genomsnitt. D-SLR. Entusiastisk amatörfotograf med visioner? ;)

13. Hur många bilder tog tar ni (tog ni) med analoga kameror

Ca 1 rulle/ veckan i snitt


En brun hårig sjuk sköterska satt på bar stolen och små pratade med en lill gammal under sköterska. ;) .
 
Jag äger ingen digitalkamera och fotar uteslutande med film. Har inget sug efter digitalkamera, förutom att jag ibland tycker att det vore smidigt för att snabbt få in foton till auktioner t.ex.

10. Runt 20.000 kronor årligen. Köper kameror, tillbehör, film, fotopapper, kemi osv.

13. Jag har inte räknat.
 
Senast ändrad:
JanOlofHärnström skrev:
8. Priset på beg. analoga kommer att rasa.
Digitalt kommer att ta över. Samlarkameror kommer troligtvis längre fram vara attraktiva.
Nikon F, Leica och andra samlarkameror. Mellanformat däremot blir utdöende.

Jag tror tvärtom att den högre kvaliteten gör att mellanformat kommer att leva vidare. Det är nog mest småbild som tar stryk av den digitala frammarschen, men även småbildsnischen att finnas kvar rätt länge framöver.
 
Re: Re: Språkvård...

INJUREDMOOSE skrev:
David! Det är lugnt, jag har Engelska som moders mål, gick aldrig på Universitet, & har aldrig reflekterat över hur ovårdad språk bruk jag har liksom 95% övriga fotointresserade medlemmar som inte är språk faschister som gått på universitet? Det var väl bra att du godkänner "Kompakt kamera" Iaf =P

En enkel regel är att sammansatta ord låter som ett ord. Exempelvis "modersmål", "språkbruk" och "språkfascister".

Jag har ju svenska som modersmål, så det är inget problem, men när jag skriver på engelska funderar jag ofta över om vissa ord ska skrivas som två ord eller ihop, t.ex. "plexi glass" eller "plexiglass". Har sett att det även finns en förvirring bland de engelskspråkiga själva.
:)
 
Jag är väl språkfascist då, men jag klarade inte av att läsa alla frågorna, och därmed kunde/vill jag inte ge några svar heller.

Intressant är dock den stora diskrepans i svaren (som var mer lättsmälta för en språkfascist som jag).

Återigen visar sig Fotosidans community vara tudelat, eventuellt med en ambivalent grupp i mitten som vacklar mellan analogt och digitalt.
Vad tror ni kvoten är? Är den 20% helanaloga och 70% digitala, och resten ambivalenta?

Fotosidan torde vara ett forum/community som lutar åt den digitala sidan, då vår kanal är just digitalt.

h/mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.