Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När blir vi spegellösa?

Produkter
(logga in för att koppla)
---
Det är helt omöjligt med en optisk sökare, med förstorad live view går det lite bättre och med EVF går det ännu lite bättre, med Sonys nya ”zebra” teknik kommer det kanske att gå bra.
---
Förmodar att du menar "Peaking fokus", som finns i A65/A77 och den senaste generation av NEX:arna, samt kan laddas in i alla NEX:ar från den tidigare generationen. Till min stora glädje - som nybliven NEX-ägare... Första generationens NEX:ar går ju att få hyfsat billigt nu. :)

Peaking fokus är det särklassigt bästa som hittills kommit fram när det gäller manuell fokus. Det är mycket snabbare och överskådligare än förstoring av liveview-bilden 10-15 gånger, vilket i sin tur är helt överlägset en prismasökare med en 1,5-2,5 gångers förstoringslupp. Peaking fokus är inte i och för sig nytt, Sony och andra har använt denna funktion i pro-videokameror sedan länge, men vi får vara tacksamma för att en piggögd uppstickare till slut drar upp strutshuvudet ur jorden och tittar sig omkring i världen...


"Zebra"-funktion är något annat. Där handlar det om att få exponeringen rätt, så att inte högdagrarna fräts ut etc.
 
En sak som hämmat utvecklingen av verklig modularitet har ju varit just sökare och spegelbox som med moderna krav på precision och prestanda har varit svåra att göra utbytbara. Så jag håller med dig, att bli av med spegel och optisk sökare ger helt nya möjligheter att bygga en verkligt modulär kamera.

Idag består ju modulariteten mest av att man kan byta objektiv och ha/inte ha batterigrepp. Det kan nog ändras framöver. Vi har ju speciella makroobjektiv - varför inte en makrosökare i stort format som du dessutom kan placera bekvämt (vid makro hamnar ju ofta kamera och objektiv ganska knöligt till). Eller en speciell sportsökare där man prioriterar uppdateringshastighet framför allt annat.

Och när man bara skall ta en söndagspromenad tar man av allt lull-lull och har en liten behändig kamera utan ögonsökare och med bara ett litet objektiv.

Hade varit grymt o ha en spegellös kamera med modularitet likt Red´s Epic videokamera.
 
Jamen, poängen är väl att funktionen är inbyggd som standard, utan mer eller mindre klumpiga tillbehör.

Sedan tycker jag att spegellösa kameror generellt verkar vara smidiga att filma med! :)
Jag ville bara påpeka att man kan få sökarförstoring även med optisk sökare. Jag är inte alls negativ till kameror med EVF, tvärtom. När jag skaffar mig min första digitala systemkamera blir det definitivt en med EVF. Tyvärr har inte alla spegellösa kameror inbyggd EVF, ibland är den ett mycket "klumpigt tillbehör". ;-)

Olle
 
Om det finns tillräckligt många som vill betala för optisk sökare så kommer det nog att finnas också framöver. Men det kommer det kanske inte att göra.

Sökaren i t ex min 40D är långt efter sökarna i de analoga amatär-spegelreflexer jag en gång hade. Där fanns snittbild och microprismor och sökarbilden var mycket ljus (vilket väl beror på att objektiven i allmänhet var ljusstarkare). Sökaren i 4oD är inte lätt att ställa skärpan med.

De digitala sökarna blir bättre och bättre och kan förses med alla möjliga sikthjälpmedel och förstoring för skärpeinställning och göras så ljusa man vill. Skulle tro det är framtiden.

Då har du fel mattskiva iofs - orginalskivan är optimerad för ljussvaga objektiv. Kör man alltid med f/4 eller ljusstarkare så byt till en riktigt mattskiva och plötsligt fungerar det igen att ställa focus i sökare.
 
Jag läste om någon som drömde om en talstyrd kamera. Bländare åtta och fyrahundra ISO, noll inställningstid och teknologin finns (se nya iphone tex) Det lär bara behövas ett par hundra olika ord.
Me want.

Nej, inte är det snabbt inte - ergnomin är riktigt bra om tittar på en 40D, 1DmkII eller senare - finns inte så mycket att göra där så länge vi pratar om att fota saker som rör sig och med långa objektiv. C-lägen, rattarna och knappar man hittar även i mörker - det är oändligt mycket snabbare än talstyrning, touchskärmare och andra nymodigheter.

Sen att det kan finnas många andra fotosituationer som kan dra nytta av EVF och andra inmatningsmetoder är en sak, men just telefoto av rörliga objekt är en gren där man har hittat nära nog den perfekta produkten idag - visst går det alltid att putsa tekniken, men att komma med ett helt nytt koncept som gör jobbet bättre är nog mycket mycket svårt och även onödigt.

Missförstå mig rätt - jag har jättegärna ett ff spegellöst hus som jag kan använda gamla Fd objektiv på - men det är en annan typ av fotografering.
 
Jag ville bara påpeka att man kan få sökarförstoring även med optisk sökare.
---
Varför då? :)

Läs igenom mitt inlägg #42 ovan.

Med en optisk sökare kan du få en förstoring på runt 2 ggr. Med en EVF kan du få 15 ggr förstoring (i alla fall med Sonys). Vid manuell fokusering ligger EVF:erna HÄSTLÄNGDER före de optiska sökarna i precision.

Och nu har som sagt Sony stoppat in även Peaking focus i sina nyare kameror - vilket i sin tur är hästlängder bättre än 15 ggr förstoring av en delbild (ger i stort sett samma noggrannhet som denna förstoring, fast man ser hela bilden).

För ett år sedan bedömde jag att den kvalitet Sonys senaste generation av EVF:er uppvisar idag inte skulle komma att uppnås förrän om kanske ytterligare två år. Och jag är ingenjör inom elektronik, och har mycket lång erfarenhet av den snabba utvecklingen där. Likaså har jag sedan många år erfarenhet av EVF-försedda kameror. Äger f.n Minolta A200, som har en för sin tid
 
... mycket bra EVF (fast Minolta A2 hade den bästa).


Ursäkta avbrottet, skriver oftast från Internet-caféer eller bibliotek, och när ens utmätta tid tar slut så stängs man brutalt av mitt i alltihop...
 
Om spegellöst betyder att jag slipper att alla eländiga kalibreringsfel av autofocus, ja då byter jag gärna om det finns en spegellös som fungerar med och tar mina existerande Sony/minolta objektiv/blixtar.

Man borde lätt kunna konstruera en spegelreflex där AF ändå jobbar direkt på sensorn. Min 7D har halvgenomskinlig spegel. Bakom spegeln sitter en extra spegel som vinklar en del av strålgången ner mot AF-sensorn. Tar man bort denna extra spegel kan strålgången passera den halvgenomskinliga spegeln direkt till sensorn. Och allt fnul med AF-justering är putsväck. Samtidigt som man har en optisk sökare. Fiffigt?

edit: avser alltså inte att bygga om hemma. Menar att en kamerafabrik borde kunna konstruera en dylik modell.

Petter ...
 
Senast ändrad:
Man borde lätt kunna konstruera en spegelreflex där AF ändå jobbar direkt på sensorn. Min 7D har halvgenomskinlig spegel. Bakom spegeln sitter en extra spegel som vinklar en del av strålgången ner mot AF-sensorn. Tar man bort denna extra spegel kan strålgången passera den halvgenomskinliga spegeln direkt till sensorn. Och allt fnul med AF-justering är putsväck. Samtidigt som man har en optisk sökare. Fiffigt?

edit: avser alltså inte att bygga om hemma. Menar att en kamerafabrik borde kunna konstruera en dylik modell.

Petter ...

Du har det redan i din 7D. LV fokus. Men visst är den kass.

Fasdetektering (traditionell AF) har den unika egenskapen att den inte bara ser att objektivet är ofokuserat - utan också vet vilket håll och hur långt ringen ska dras. Det är därför det går så snabbt.
 
Därför att jag fick intrycket av att den jag kommenterade inte var medveten om att man kunde få sökarförstoring även med optisk sökare. Dessutom ville han ju helst fortsätta med Canon som ännu inte har någon systemkamera med EVF. Ren konsumentupplysning alltså. Sen tycker jag faktiskt att 2,5x förstoring ger mycket bra fokusnoggrannhet med min Minolta XD-7.

Med en optisk sökare kan du få en förstoring på runt 2 ggr. Med en EVF kan du få 15 ggr förstoring (i alla fall med Sonys). Vid manuell fokusering ligger EVF:erna HÄSTLÄNGDER före de optiska sökarna i precision.
Om du läser om mina två tidigare inlägg så inser du nog att jag är mycket positiv till elektroniska sökare.

Olle
 
OK, jag såg denna tråd alldeles innan min "utmätta tid" hade uppnåtts, så jag läste inte dina tidigare inlägg - inte att det var riktat till ett visst inlägg. I ditt första av dessa två skriver du ju dessutom just att man med OVF är begränsad till runt 2 ggr förstoring, medan man med EVF kan välja förstoringsgrad. Dock inte obegränsat...
.
 
Senast ändrad:
---
Dessutom tror jag att man med EVF kan välja vilken del av bilden man vill förstora (rätta mig om jag har fel), medan med en sökarlupp kan man endast se den centrala delen av bilden.

Olle
Jajamen, det kan man.

Och ifall man kör med Peaking focus så behöver man inte ens köra runt i bilden för att kolla de delar där man vill ha fokus, eftersom där ser man hela bilden samtidigt som man med hög noggrannhet kan se vilka delar som ligger i fokus eller ej. Vilket naturligtvis inte är möjligt med en skärm eller en EVF utan Peaking-funktion.
.
 
Nej, inte är det snabbt inte - ergnomin är riktigt bra om tittar på en 40D, 1DmkII eller senare - finns inte så mycket att göra där så länge vi pratar om att fota saker som rör sig och med långa objektiv. C-lägen, rattarna och knappar man hittar även i mörker - det är oändligt mycket snabbare än talstyrning, touchskärmare och andra nymodigheter. ng.

Förlåt om jag undrar hur du kan veta att tex talstyrning skulle vara långsammare än konventionella sätt att ställa in kameran.
Tillåt mig gissa att du själv inte har testat någon av de avancerade spegellösa som redan finns. Min Gh2 med 100-300 mm har en mycket god ergonomi och funkar utmärkt handhållen över lång tid utan att trötta en åldrande fotograf.
Jag inbillar mig att röststyrning kommer att vara mycket snabbare än andra metoder och jag är övertygad att den fungerar lika bra i mörker som i solsken. Den dagen den finns.
En annan fördel med mindre kameror är att mina stativ som är dimensionerade för gamla kolosser blir otroligt stabila och lättmanövrerade.
Lika väl som det har tagit mig många år att hjälpligt bemästra trad kameror, så krävs det träning för att fullt ut dra nytta av den nya tekniken.
Att klämma på en kamera i en affär är väl lika givande som att provsitta en bil hos bilhandlarn. Det är först när den testas i verkligheten som man vet om den passar mig.
 
Jajamen, det kan man.

Och ifall man kör med Peaking focus så behöver man inte ens köra runt i bilden för att kolla de delar där man vill ha fokus, eftersom där ser man hela bilden samtidigt som man med hög noggrannhet kan se vilka delar som ligger i fokus eller ej. Vilket naturligtvis inte är möjligt med en skärm eller en EVF utan Peaking-funktion.
.

Detta är en teknik jag tror mycket på även om jag felaktigt kallade den något annat.
 
Haha, ja det är lätt hänt med den snabba utveckling med nya kameror och nya funktioner som vi är inne i just nu, när en viss Hm-hm har vaknat upp ur sin långa Törnrosa-sömn (när det gäller systemkameror)... :)

Helt enig med dig - kör man med manuell fokusering emellanåt så är Peaking fokus guld värt. Vill du testa så köp en NEX-3 eller NEX-5 (de säljs billigt nu). Kolla att den senaste firmware-uppdateringen är inladdad (är tydligen ofta inte fallet).
 
Observera att senaste firmware-version är V4 för att få alla funktionsförbättringarna till den första generationen av NEX:ar. Har kameran V1 (som min hade) så behöver man inte först ladda in V2 och sedan V3, eftersom V4 innehåller även alla tidigare versioner.

Observera också att det finns vissa smärre skillnader mellan NEX-3 och NEX-5, så du måste välja nedladdningssupport för rätt kamera.

Men nu ska jag lämna specialämnet Peaking fokus - skriver så här detaljerat om detta, eftersom första generationens NEX:ar f.n. är det billigaste sättet att skaffa hands-on experience av denna funktion.
.
 
Observera att senaste firmware-version är V4 för att få alla funktionsförbättringarna till den första generationen av NEX:ar. Har kameran V1 (som min hade) så behöver man inte först ladda in V2 och sedan V3, eftersom V4 innehåller även alla tidigare versioner.

Observera också att det finns vissa smärre skillnader mellan NEX-3 och NEX-5, så du måste välja nedladdningssupport för rätt kamera.

Men nu ska jag lämna specialämnet Peaking fokus - skriver så här detaljerat om detta, eftersom första generationens NEX:ar f.n. är det billigaste sättet att skaffa hands-on experience av denna funktion.
.

Sonys avancemang inom denna genre måste orsaka sömnlösa nätter hos C&N, det är mycket möjligt att Sony kommer att inta en tätposition där Nikon & Canon hittils varit nästan ensamma.
Enda nackdelenngentemot m43 är storleken på gluggarna. Kanske en NEX 7 m43, vore något ?
 
Haha, ja det är lätt hänt med den snabba utveckling med nya kameror och nya funktioner som vi är inne i just nu, när en viss Hm-hm har vaknat upp ur sin långa Törnrosa-sömn (när det gäller systemkameror)... :)
Om det var mig du syftade på med Hm-hm, så är du helt snett ute. Visserligen är jag en s k "analogtaliban som nyss klättrat ned från träden och börjat jaga på savannen" men jag anser mig betydligt mindre konservativ än många av er digitaltalibaner här på Fotosidan. T ex har jag alltid varit positiv till elektroniska sökare ( dvs redan innan Sony började med såna) och vinklingsbara live view-skärmar. Dessutom har jag aldrig förstått varför dagens digitala kameror, kompakt såväl som system, måste se ut precis som dom analoga gjorde innan det digitala tog över. Det finns ju ingen filmkasett eller filmupptagningsspole i en digital kamera. Så det är nog andra som behöver vakna upp ur sin törnrosasömn anser jag.

Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.