Annons

När blir vi spegellösa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan i diskussionen om fördelar med EVF är väl också hur marknaden för spegellösa med och utan kommer fördelas. Kommer utan ta över mycket av avancerade kompaktsegmentet medan inbyggd EVF blir mer mot "entusiast"-segementet? Nikon och Panasonic verkar ju tänka lite åt det hållet, medan Sony och Olympus startade upp med sökarlöst. Och ju många av er NEX-ägare verkar ju vara tillfreds med skärmlösningen.

Nu räknar jag inte in dyra påhängssökare, i dagsläget verkar ju få ha köpt och använder dessa.

Själv valde jag bort NEX just för avsaknaden av EVF (och ett par andra saker i o f s), för mig är en sökare att sätta till ögat avgörande. Och vartefter de utvecklas blir man ju bara lyckligare. Men det kanske blir en modul bland andra i ett framtida systemtänk? Kanske t o m liknande Ricohs moduler med olika sensorstorlekar, så man kör sökarmodul och stor sensor för entusiastfoto och mindre sensor med mindre objektiv och utan sökare på semestern... Fast hur mycket är då själva kameran? Nu förvirrade jag t o m mig själv, bäst att sluta här...
 
Senast ändrad:
Förlåt om jag undrar hur du kan veta att tex talstyrning skulle vara långsammare än konventionella sätt att ställa in kameran.
Tillåt mig gissa att du själv inte har testat någon av de avancerade spegellösa som redan finns. Min Gh2 med 100-300 mm har en mycket god ergonomi och funkar utmärkt handhållen över lång tid utan att trötta en åldrande fotograf.
Jag inbillar mig att röststyrning kommer att vara mycket snabbare än andra metoder och jag är övertygad att den fungerar lika bra i mörker som i solsken. Den dagen den finns.
En annan fördel med mindre kameror är att mina stativ som är dimensionerade för gamla kolosser blir otroligt stabila och lättmanövrerade.
Lika väl som det har tagit mig många år att hjälpligt bemästra trad kameror, så krävs det träning för att fullt ut dra nytta av den nya tekniken.
Att klämma på en kamera i en affär är väl lika givande som att provsitta en bil hos bilhandlarn. Det är först när den testas i verkligheten som man vet om den passar mig.

Det säger sig själv - att justera med ett finger går på under 1/10 sekund - talstyrning är totalt bort - finns inte på världskartan att det kan bli snabbare hur mycket man än förbättrar tekniken - och dessutom, vem f-n vill prata med sin kamera? Kanske inte direkt lysande vid foto av skygga djur... Eyerackande val av focuspunkt - ja tack, det fungerade bra. Talstyrning? Nej, idén är dödfödd. Talstyrning fungerar till GPSen i bilen där man av trafiksäkerhetsskäl inte vill/kan/får/bör släppa någon av händerna (vilka används till snabb styrning av kritiska saker...) för att justera långsamma och okritiska saker...
 
Talstyrning verkar helt idiotiskt, hjärn-styrning däremot skulle jag vilja ha, så kameran ställde in sig bara jag tänkte på den.

Nån påstod att han vill ha en talstyrd telefon, kallender funktionen nämdes särskilt, att telefonen skulle bli som en privatsekreterare som man pratade med. Intressant det skulle bli om man satt på bussen och råkade frågade telefonen "vad ska jag göra imorgon" och telefonen svarade "du ska på venerologen klockan 11:30, obs fråga efter gonorre test i analen".
 
Upplösningen uppfattar inte jag som huvudproblemet att lösa med EVF. Snarare handlar det om två delvis sammanhängande problem: dels att de har en tendens att ligga en liten aning efter verkligheten (elektronik är snabb, men det sker trots allt en del bearbetning på vägen till en EVF)...
Man kan tänka sig ett system som är predikterande, dvs gissar hur framtiden kommer att se ut, motsvarande lagget och visar den bilden i sökaren.) Faktiskt fungerar hjärnan på samma sätt. Det vore intressant att se hur den skulle hantera vilda sportsituationer kanske :)
Jag tror ändå att vi får se både optiska och elektroniska sökare under överskådlig framtid.
Det kan tom. vara så att helelektroniska sökare är en fluga. Inget säger nämligen att nyheter alltid per automatik är bättre än det gamla. Av just den anledningen ser kamerorna ut idag exakt som för 20-40 år sedan trots miljontals vilda ideer om hur de skulle kunna utformas.
Om 10 år kanske vi ser hybridsökare som det naturliga på kamerorna.
Och ja, jag tror vi kommer att vilja ha sökare på vissa kameror, så länge det finns kameror.
 
Det säger sig själv - att justera med ett finger går på under 1/10 sekund - talstyrning är totalt bort - finns inte på världskartan att det kan bli snabbare hur mycket man än förbättrar tekniken - och dessutom, vem f-n vill prata med sin kamera? Kanske inte direkt lysande vid foto av skygga djur... Eyerackande val av focuspunkt - ja tack, det fungerade bra. Talstyrning? Nej, idén är dödfödd. Talstyrning fungerar till GPSen i bilen där man av trafiksäkerhetsskäl inte vill/kan/får/bör släppa någon av händerna (vilka används till snabb styrning av kritiska saker...) för att justera långsamma och okritiska saker...

Du måste vara världsmästare på kamerainställningar, innan vi vanliga har lagt fingret på knappen har du redan gjort alla inställningar.
Talstyrning är inte samma sak som samtal.
Jag hoppas verkligen att funktionen talstyrning blir verklighet, jag kan dock också hitta tillfällen då andra alternativ kan vara bättre, men i princip gillar jag tanken att kunna säga till kameran att göra inställningar som ligger dolda bakom lager av menyer, tex göra manuell vitbalans.
Klarar du det på en tiondels sekund Bengt?:)
 
Håller med, kamerahus har utvecklats under 50 år och formen är inte precis tillkommen av en slump :)

Utformningen har till stor del styrts av att det måste få plats en filmrulle och en upptagningsspole på sidorna om den av objektiven projicerade bilden. Sådant behövsinte längre så jag är lite besviken på att kameratillverkarna under de senaste tio åren mest byggt digitalkameror som ser ut som kameror för film.
 
Jag tror att det kommer att bli fler spår. Toppmodellerna kommer rätt länge ha speglar eller i alla fall ett mer tradiotinellt utseende. Det är bekvämast att hålla en stor kamera med ett stort objektiv så som vi gör idag.

Jag tror att det är bekvämare att sikta med ett långt teleobjektiv om man kan hålla kamera och objektiv på samma sätt som man håller ett gevär.
 
Att det finns fördelar med båda typerna håller jag med om. Men på moderna dslr finns ju möjligheten att använda skärmen som sökare, vilket gör att man får alla de fördelar som en EVF skulle kunna ge (och dessutom i ett bättre format).
Jag tycker att en EVF är bättre än en LCD-skärm som sökare. Det finns sällan dioptrijustering på LCD-skärmar, t.ex.

När det gäller att se motivet (vilket för mig är fullständigt avgörande) är dock dslr fortfarande långt överlägsna alla typer elektroniska sökare.

Ja, alla EVF jag har tittat genom har varit sämre än optiska sökare, men jag har inte tittat i en Sony A77 än.
 
jag är lite besviken på att kameratillverkarna under de senaste tio åren mest byggt digitalkameror som ser ut som kameror för film.

det är orättvist att skylla en eventuellt överdrivet traditionstyngd formgivning på kameratillverkarna. ser man tillbaka till det sena 90- och tidiga 2000-talets "spännande formövningar" inser man att det knappast saknades visioner för den filmrullelösa fotografin.

det är snarare fotografernas egna fel som inte förstår vad som egentligen är bäst för dem...
...eller gör de kanske det ändå?
 
Vet du vad du talar om - har du haft något Novoflex pistolgreppsobjektiv?

Ifall du menar allvar, så är det enligt min mening ett mycket dåligt råd.

I alla fall lyckades jag så gott som aldrig få några skarpa bilder med deras (i mitt tycke) värdelösa pistolgreppsfokusering


Måhända skulle PMD däremot kunna vara intresserad av den typ av axelgrepp som är populär bland vissa filmfotografer. Jag har ett sådant liggande någonstans. Per, du är välkommen att prova det ifall du bor i närheten av Göteborg.
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.