Annons

Min första månad med A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur har du tänkt komponera utan att kameran startat med en kamera som har elektronisk sökare?

Tänkte mer den första grova man gör med ögonen. Vilket håll motivet är åt, justera sin kroppsposition, bestämma vilken höjd man ska fota ifrån etc. Kanske tar bara det en sekund. Min kamera är redan igång när jag väl fått upp den för finliret. Sen kan man ju göra saker i fel ordning också och då kan jag förstå detta med tiden.
A7R2 startar nog under 1s, inte mätt. Men visst är det skillnad ifrån mina gamla DSRL. De var ju omätbara. Men praktiskt betydelse om man är beredd är förumbar. Är man oberedd så ligger man i lä oavsett.

/Stefan

Hur har du tänkt komponera utan att kameran startat med en kamera som har elektronisk sökare?

Det gäller väl isf. endast kameror som har både RF/Leica-typ av sökare, och kan kombinera med EVF, som tex. X100-serien och X-Pro-serien.

Jo, jag gillar snabb uppstartstid på mina kameror. Speciellt spegellösa drar för mycket för att gå runt med en hel dag påslagna (däremot går det fint med mina DSLR:er, som ironiskt nog inte har nästan någon uppstartstid alls).

Dock är 0,5 sek mycket bra (för att vara spegellöst) och praktiskt helt OK för mig. Har själv några betydligt långsammare kameror än så (vilket kan vara irriterande ibland). Något som A7RIII verkar ha lyckats väl med tycker jag.

Alla kameror har sina för- och nackdelar. Vissa är avgörande, andra inte.
När man väljer sin kamera gör man det utifrån de viktigaste egenskaperna (och en massa andra faktorer). A7Riii är en "bra" kamera, det kan nog alla vara överens om.

Sedan utifrån det valet så får man anpassa sig och arbeta utifrån de förutsättningar som finns.
Om man sysslar med gatufotografi och flanerar på stan och måste kunna "skjuta från höften" så fungerar inte det med den här kameran om den är avstängd. Alltså får man ha kameran igång hela tiden. En DSLR kanske är bättre på just det, men den kanske å andra sidan inte har ett tyst läge osv., så då får man hantera det istället...

/Mats

Det är viktigt när man inte är beredd. Nu kanske A7riii inte drar ur batterierna men andra kameror har gjort det så att man inte har dem på hela dagarna.

Blåtand/wifi drar också vilket påverkar även telefonen.

Andra kameror råkar bränna av en bild lite då och då för avtrycket (även det på vertikalgreppet) är lätt att komma åt.

Jag blir nyfiken på hur kameran är förinställd, när man så där blixtsnabbt skall ta en bild, slå på kameran upp till ögat, hitta motivet i sökaren, trycka av bilden.

Det som jag jag gillar mycket i kameran är tekniken. När jag tog månbilder av supermånen i början av December och få möjlighet till Focspeeeking för att sedan starta PLAY MEMORIES APPEN och där ändra tider/bländare och se resultatet live.

Stopp och belägg!! Playmemories appen??? på riktigt? Finns den fortfarande alltså? Det är ju helt underbara nyheter! Då kan man alltså fortfarande använda Smooth Reflections? :) :) :)

Stopp och belägg!! Playmemories appen??? på riktigt? Finns den fortfarande alltså? Det är ju helt underbara nyheter! Då kan man alltså fortfarande använda Smooth Reflections? :) :) :)

För att inga missförstånd ska uppstå, Play Memories Appen på mobilen och dator fungerar mot Kameran, Kameran i sig har inget appstöd längre.

Jag blir nyfiken på hur kameran är förinställd, när man så där blixtsnabbt skall ta en bild, slå på kameran upp till ögat, hitta motivet i sökaren, trycka av bilden.

När man inte är beredd kan den ju stå hur som helst. Men om jag i alla fall är halvberedd står den på autoiso-fast, stor eller störst bländare, någon fokusmetod med många fokuspunkter. AF-C förstås.

Det som du listar låter som många steg. Så är det inte riktigt utan jag gör rörelsen i ett enda svep, slår på kameran när jag lyfter den och trycker av. Kollar endast översiktligt genom sökaren men man vill ju ta en bild till :) Ibland när det är riktigt brått lyfter jag inte ens kameran till ögat utan siktar och trycker av från höfthöjd på chans.

När man inte är beredd kan den ju stå hur som helst. Men om jag i alla fall är halvberedd står den på autoiso-fast, stor eller störst bländare, någon fokusmetod med många fokuspunkter. AF-C förstås.

Det som du listar låter som många steg. Så är det inte riktigt utan jag gör rörelsen i ett enda svep, slår på kameran när jag lyfter den och trycker av. Kollar endast översiktligt genom sökaren men man vill ju ta en bild till :) Ibland när det är riktigt brått lyfter jag inte ens kameran till ögat utan siktar och trycker av från höfthöjd på chans.

När man behöver vara så snabb, så är det som oftast inbillar jag mig i alla fall, att en viss händelse sker och då ofta under rörelse, det måste väl nästan bli en hel del missar gissar jag. Auto-iso, AF-C låter vettigt om man går och väntar på överraskningar, D850 lär klara C:A 5000 bilder enligt M.Agfors. men noll i starttid så vinner man förstås inget med att ha den påslagen. Nu har det funnits några kameror under åren som tagit både 3,4,5 sek på sig att starta, det kan ju verka som en evighet kan jag tänka.

När man behöver vara så snabb, så är det som oftast inbillar jag mig i alla fall, att en viss händelse sker och då ofta under rörelse, det måste väl nästan bli en hel del missar gissar jag. Auto-iso, AF-C låter vettigt om man går och väntar på överraskningar, D850 lär klara C:A 5000 bilder enligt M.Agfors. men noll i starttid så vinner man förstås inget med att ha den påslagen. Nu har det funnits några kameror under åren som tagit både 3,4,5 sek på sig att starta, det kan ju verka som en evighet kan jag tänka.

Behöver och behöver...med en långsammare kamera blir det helt enkelt färre såna bilder. Helst ska kameran vara på så man slipper tänka på "on"-knappen. Det är väldigt irriterande att slita upp kameran och så går det inte att trycka av, då tappar man minst någon sekund till.

Gatufotografer kör gärna med mindre bländare, det ökar träffprocenten m a p fokus men dels gillar jag kort skärpedjup plus att med stor bländare får man bättre iso och slutartid.

Nikons kameror drar i princip ingenting påslagna. Min D850 har stått på en vecka av misstag och det är tre pinnar kvar och då har jag ändå fotat ett par dagar med den innan. Har precis fått mitt batterigrepp så jag vet inte om den klarar 5000 bilder med de stora batterierna (som jag köpte till D4) men även vanliga batteriet räcker enormt länge, bättre än D810.

...............Det som jag jag gillar mycket i kameran är tekniken. När jag tog månbilder av supermånen i början av December och få möjlighet till Focspeeeking för att sedan starta Play Memories Appen och där ändra tider/bländare och se resultatet live. Jag satte på ljudlöst och fick ännu bättre skärpa, lite oskärpa kvar att sortera bort nästa gång, stabilare stativ kanske, ...................Logiken i användandet av kameran är annorlunda mot tidigare kamera, men det har jag kommit in i sabbare än jag trott förutom tidigare notering.

På resan har det varit super att ha med sig en mycket lättare kamera och då har jag använt 24-105:an, när man ville vara ännu lättare 50/1,8:an som inte väger någonting för priset på 1790 kronor (Black Friday) mer än väl levererar...........................Den startar tillräckligt snabbt, och jag har fått väldigt låg andel ofukserade bilder......................Nu tror jag nog att jag tappat de flesta läsare och tackar för denna gång. Har massor kvar att prova och även en del andra kul grejor med tekniken i kameran.

Klippte lite och fokuserade på detta nu.

Fjärrstyrning av kameran via Live View är verkligt användbart ibland. Samma mekanismer gör ju att man även kan fjärrtstyra kamerainställningarna när man reprofotar med exv. Capture One och det gör ju att man kan sitta vid dator och ha full kontroll och slippa hoppa upp och ner så fort man behöver ändra något.

Det är viktigt att ha fantasi med så många möjligheter och inte sitta kvar i sina äldre relationer till gammal mer begränsad utrustning. Spegellösa behöver ingen "Mirror lock up" (MLU) men det alla inte tänker på är att man nu har möjlighet att slippa slutarrasslet och vibrationerna också. Så "tyst läge" handlar inte bara om ljudet utan är så mycket mer för de som fattat det.

Jag har också 24-105:an och den är ju väldigt användbar men jag som vant mig att nästan bara använda min Sony/Zeiss 35:a som är verkligt bra tycker den är väl stor och tung. Däremot har den gjort att jag nu konfigurerat om kamerorna för gott när jag har den eller min 70-200 zoom. Genom att de objektiven har en eller fler "fokus hold"-knappar så har jag nu smidigt Eye Focus på dessa och "Lock on AF" på centrum-knappen (jag använder aldrig manuell justering av fasta fokuspunkter utan kör alltid dynamiskt. Tycker också att man väl kunde ha givit 24-105 tre "focus hold"-knappar som 70-200 har för det är lättare att använda den på undersidan än den enda som finn på vänster sida. Så kombinationen av Eye Focus med Face Detection som backup (aktiv parallellt med EF) och Lock on AF tycker jag tillfört mycket.

Jag tycker verkligen INTE att min A7 II med 24-105 är "en lättare kamera" jag tycker den istället är en försvarlig kloss med det objektivet men allt ät ju relativt. :)

Det där var intressant. Det har ju förekommit en hel del kritik mot att de tagit bort stödet för Play Memories-appar i A9 och jag hade fått intrycket av var att det var borttaget i A7Riii också, men så är det tydligen inte alltså. Det var goda nyheter!

/Mats

Ja den infon har stått att läsa i en hel del tester så nu får man väl gå inte på någon butik och verifiera själv. Tyvärr på Scandinavian när jag var där sist så fanns varken en A9 eller A7r III (bara någon vecka sedan).

Förstår det. Men tiden att sätta på kameran, få upp den i rätt position för att kunna fota samt komponera kommer vara väl längre än uppstartstiden? Iaf är det så för mig.

/Stefan

Man kan ju även ställa in kameran så att den styr pre-AF via ögonsensorn. Kör inte så själv men det bör väl snabba upp tiden till skott kanske. Pröva om ni är intresserade.

Man kan använda live view med vinklad skärm också och då behöver du inte ens höja någon kamera till något öga. Det finns fler sätt än att kolla i huvudsökaren.

Om skärmen redan är lämpligt vinklad så går det nog minst lika snabbt, åtminstone. Och det är ju smygigare.

Så du brukar gå runt på stan med displayen vinklad för att du är beredd men avstängd för att du inte är beredd?

Går du runt med displayen utfälld? Det skulle inte jag våga.

Min Olympus har en vikbar skärm, och det ser ut som att A7RIII har en liknande konstruktion. Den har jag inga problem med att ha utfälld när jag går med kameran hängande runt halsen.

Kameror med utfällbar och vridbar skärm gör jag inte så med. Då tror jag risken är att man trasslar in nånting i skärmleden är för stor.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar