esbtse
Aktiv medlem
Hu
Hur hantera aggressiva personer på fotsidan. Ansvariga gör det inte.Hej på er!
Jag har under en längre tid tänkt starta en Youtube-kanal med gatufilmer från olika städer i landet. Detta eftersom jag är intresserad av stadens utveckling och tycker det är intressant att se hur saker och ting förändras genom åren. Det som anses nytt och fräscht och kan tyckas vara ointressant att filma idag kan vara nostalgiskt och vackert att se om ett par årtionden.
För ändamålet inköpte jag mig en gimbal vilken jag hämtade så sent som i fredags och idag, söndag, gjorde jag min första testvideo. Jag befann mig i en medelstor svensk stad (tänk Sundsvall, Örebro, Västerås, Jönköping) och gick hela huvudgatan upp och sedan tillbaka ner igen. Visst tittade folk, de undrade nog vem den där konstiga, lite gråsprängda karln med sin gimbalhängda mobil och stora ryggsäck var och vad han gjorde och varför men det hade jag räknat med. Jag hade också tittat ifall jag hade sett en sådan syn.
Jag vill inte smyga med det jag gör och jag var beredd att någon kanske skulle komma fram och säga att han eller hon inte ville vara med. Det hade i så fall varit helt okej,. Jag vet att jag har laglig rätt att filma vad jag vill på allmän plats men jag vill heller inte provocera mina medmänniskor. Ingen ska behöva känna att vederbörande finns med på en film mot sin vilja.
Dock, när jag var nästan klar med min promenad, jag hade bara ett par hundra meter kvar att gå, så hörde jag någon ropa på mig. Jag vände mig om och där stod en yngre man. Han frågade om jag hade filmat honom och jag svarade att det hade jag nog, jag hade ju gått förbi bara ett par meter från honom. Då reste sig även två av hans vänner från en intilliggande bänk.
De var väldigt upprörda, ville se filmen och krävde att jag skulle radera den, alternativt redigera bort den bit där se syntes. Jag svarade att jag skulle göra detta när jag kom hem men det gillade de inte. De ville att jag skulle göra redigeringen på plats, i mobilen, så att de kunde se det med egna ögon. Jag kunde tyvärr inte göra detta då jag är helt nybörjare och inte ens har någon redigeringsapp installerad i min mobil.
Jag riktade mobilen åt ett annat håll där olyckligtvis en av killarna stod och en av den skrek "FILMA INTE HONOM! DU FÅR INTE FILMA HONOM!". Sedan tog en av de andra tag i mobilen och tryckte av inspelningen genom att sätta fingret mot skärmens inspelningsknapp.
Hela situationen kändes hotfull och jag fick känslan av att jag hade ramlat in i något som jag nog borde ha hållit mig ifrån. Eller för att tala klarspråk, jag fick känslan av att dessa gossar inte hade rent mjöl i påsen.
Jag lyckades till slut prata mig ur situationen men blev ordentligt omskakad av det hela. Den här gången gick det bra men nästa gång kan det vara en kniv eller en pistol som riktas mot mig.
Så kom jag hem. Lugnade ner mig och packade ner gimbalen i sin kartong igen. Jag funderar på att nu till veckan skicka tillbaka den till butiken jag köpte den av. Jag tappade helt enkelt lusten för det här. Det är helt enkelt inte värt det. Det här hände alltså på Storgatan i en medelstor svensk stad en vanlig sommarvacker söndagskväll och alls inte i något farligt ghetto.
Jag hade sett fram så mycket emot att kunna starta min kanal och kanske, med tiden, bli en mer lokal version av alla de större gatuvideokanaler som redan finns men den här händelsen fick mig att bli avskräckt redan innan jag hade börjat.
Så, frågan jag ställer är. Ni som är härdade gatufotografer och -filmare. Har ni varit med om liknande situationer och hur har ni i så fall hanterat dem?
En ytterligare fråga. Om någon kommer fram och vänligt och respektfullt säger att de inte vill vara med. Gör ni dem då till viljes och maskerar/suddar eller går ni den hårda vägen och hänvisar till er lagliga rätt?
Jag inser också att jag nog borde ha ställt dessa frågor redan innan jag började filma och inte, som nu, när saker redan har hänt.