Annons

Min första månad med A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Går det snabbare tror du att sätta igång kameran, vinkla upp skärmen medan den fortfarande maghöjd, komponera och sen fota?

/Stefan

Nä, kameran kan i detta sammanhang bäras med skärm utvinklad eller än hellre stödd på knä om man sitter ner t.ex. Man ska väl ha kameran på helst, stänga av EVF och bara ha Live View på. Ögonsensor på så för AF kan användas. Grejen är väl att man då kan pröva att INTE ta upp kameran till ögonen. En fördel är väl också att omgivningen inte måste rätta till anletsdragen för att de ser någon som sliter upp kameran till ögat.

Jag har gjort det ibland i "ovänliga" miljöer där en kamera inte alltid ses med blida ögon. Då kan den vikbara skärmen vara extra bra att ha.

Man kan använda live view med vinklad skärm också och då behöver du inte ens höja någon kamera till något öga. Det finns fler sätt än att kolla i huvudsökaren.

Fast man kanske inte vill ha grodperspektiv på alla bilder och fotografera upp i folks näsborrar :)

Man "behöver" höja kameran om man vill ha den vinkeln som den höjden ger - och man behöver sänka den om man vill ha en sådan bild - oavsett om det går att vinkla skärmen eller inte.

Det är väl inte kamerans funktion som ska bestämma hur bildvinklar, perspektiv och utsnitt görs, på samma sätt som att man inte zoomar istället för att förflytta sig och välja brännvidd efter den karaktär man vill åstadkomma.

Fotograf eller kortknäppare?

/Mats

Fast man kanske inte vill ha grodperspektiv på alla bilder och fotografera upp i folks näsborrar :)

Man "behöver" höja kameran om man vill ha den vinkeln som den höjden ger - och man behöver sänka den om man vill ha en sådan bild - oavsett om det går att vinkla skärmen eller inte.

Det är väl inte kamerans funktion som ska bestämma hur bildvinklar, perspektiv och utsnitt görs, på samma sätt som att man inte zoomar istället för att förflytta sig och välja brännvidd efter den karaktär man vill åstadkomma.

Fotograf eller kortknäppare?

/Mats

Det varierar. Ibland när jag exv. använder mitt 10-18mm vidvinkelzoom så kommer jag på mig med att vilja sänka kameran och tilta den för att inte vertikalerna ska bli onödigt sneda i kanterna (t.ex. om man tar inomhusbilder) och det gäller inte bara det objektivet utan även min 35:a ibland. 35mm är väl vanligt på gatan också om vi talar FF.

Horisontell Live View är bara ett hjälpmedel bland andra och ibland är det bättre än annat. Jag har inte ens nämnt fördelarna det kan ge om man ha kamerahuset lågt utan att behöva krypa på marken som med en DSLR med fast Live View. Det var du som pratade om näsborrar :).

Det är väl mer att vara fotograf om man använder de verktyg som faktiskt finns i lådan än om man avstår från det? Om man exv. inte vill skita ner byxorna så är det kanske så att man inte får någon bild alls om man saknar vinklingsbar display. :)

Jag har alltid tyckt att det är bättre med en massa funktioner som finns där än att de saknas. Man kan alltid låta bli att använda dem men det är inte så lätt att ens avstå något som inte ens finns men å andra sidan så vet man heller inte vad man saknar så det behöver ju inte störa någon sinnesfrid det heller.

När det gäller kul och användbar funktionalitet så är det ju en del man missar med att A7r III (som ju tråden handlar om) saknar stöd för Playmemories-appar. Kolla denna:

https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/usbdetail.php?eid=IS9104-NPIA09014_00-C10005

Det finns alltså numera en Beta App som heter Touch Less Shutter och med den behöver man inte ens trycka på avtryckare en gång utan det räcker med att röra en del av handen förbi kamerans "Eye sensor" nedanför EVF-sökaren. Faktiskt rätt cool och med tyst läge på finns inte många tecken på att du just tog en bild och inte skakar det heller överhuvudtaget och du slipper någon "Remote app" i telefonen att fippla med.

Det är bara upp till fantasin för att göra bruk av all ny teknik vi faktiskt fått redan.

Senast ändrad:
Sony har ju fått ett visst pedagogiskt problem nu när man skrotat Playmemoriesstödet i A9 och A7r III. Som det är nu så har ju de som har de äldre modellerna eller köpt exv. A6000-seriens senare kameror ett betydligt bättre utbud av finesser än de som köpt de dyraste premiummodellerna. Detta på toppen av att exv. A6500 har delvis bättre videofinesser än A9.

Såg en Youtube film, där A7R3 har en egen Eye fokus knapp och vid LiveView och ett motiv med flera personer, så dutta han fingret på en person i gruppen och sedan på Eye fokusknappen så kom Face rutan eller Eye fokus på den personen.

Lite uppdatering om mina nyvunna erfarenheter av A7RIII, nu med möjlighet till intervalltagning. I november släppte sony programpaketet Edit/Remote/View för mac och pc som sedan har uppdaterats i december.

View: Visar upp filstruktur och bilder (enklare DAM)
Edit: Är som namnet föreslår en RAW-Editor, jag har inte pillat på den så mycket men det verkar finnas hel del där.
Remote: Fjärrstyrkameran via USB. vad jag kan se finns det mesta av inställningar (i alla fall för foto, det är så långt jag kommit i min upptäcksfärd i kameran) och här finns även en av saker jag saknat möjlighet som är intervalltagning, kan hända är det här Sony tänker lägga in mer funktionalitet i framtiden. För mig passar det här bra då jag har en liten 8" Windowsplatta enkelt att ta med och med lagom stor skärm.

Såg en Youtube film, där A7R3 har en egen Eye fokus knapp och vid LiveView och ett motiv med flera personer, så dutta han fingret på en person i gruppen och sedan på Eye fokusknappen så kom Face rutan eller Eye fokus på den personen.

Det har hittills, vad jag vet, inte funnits någon egen dedikerad Eye Focus-knapp på någon Sony E-mountkamra. Man kan lägga den funktionen på många knappar och välja den som passar en bäst.

Annars är ju en del sådana här finesser just exempel på sådant som finns men som många förmodligen missar p.g.a. bristande kunskaper eller djup rotade användarmönster från tider med andra system. För de som är helt nya med A7r III kanske en "friendly manual" från Gary Friedman skulle vara en både bra och billig investering.

Det har hittills, vad jag vet, inte funnits någon egen dedikerad Eye Focus-knapp på någon Sony E-mountkamra. Man kan lägga den funktionen på många knappar och välja den som passar en bäst.

Annars är ju en del sådana här finesser just exempel på sådant som finns men som många förmodligen missar p.g.a. bristande kunskaper eller djup rotade användarmönster från tider med andra system. För de som är helt nya med A7r III kanske en "friendly manual" från Gary Friedman skulle vara en både bra och billig investering.

Det är nog som du säger, fingret var liksom i vägen så man såg inte riktigt var han tryckte, men det såg ut som en mindre knapp högt till höger på baksidan. men han valde den för funktionen som du säger.

Lite uppdatering om mina nyvunna erfarenheter av A7RIII, nu med möjlighet till intervalltagning. I november släppte sony programpaketet Edit/Remote/View för mac och pc som sedan har uppdaterats i december.

View: Visar upp filstruktur och bilder (enklare DAM)
Edit: Är som namnet föreslår en RAW-Editor, jag har inte pillat på den så mycket men det verkar finnas hel del där.

Kanske framtida alternativ till C1P (som Sony skickat med i lightversion idag).

Vet du om den kör den RAW-konverteringen på datorns CPU (som hos tex. Canon DPP och Nikon Capture NX) eller framkallar den remote i kamerans CPU (som hos tex. Fujifilm X RAW Studio)?

Remote: Fjärrstyrkameran via USB. vad jag kan se finns det mesta av inställningar (i alla fall för foto, det är så långt jag kommit i min upptäcksfärd i kameran) och här finns även en av saker jag saknat möjlighet som är intervalltagning, kan hända är det här Sony tänker lägga in mer funktionalitet i framtiden. För mig passar det här bra då jag har en liten 8" Windowsplatta enkelt att ta med och med lagom stor skärm.

Trevligt!

Då har de ju en ny lösning som ersätter de tidigare saknade (om jag förstått det rätt).

Kanske framtida alternativ till C1P (som Sony skickat med i lightversion idag).

Vet du om den kör den RAW-konverteringen på datorns CPU (som hos tex. Canon DPP och Nikon Capture NX) eller framkallar den remote i kamerans CPU (som hos tex. Fujifilm X RAW Studio)?

Programmet är fristående från inkopplad kamera och använder då självklart datorn, om den också använder grafikprocessorn vet jag inte i skrivande stund.

Trevligt!

Då har de ju en ny lösning som ersätter de tidigare saknade (om jag förstått det rätt).

Nja, intervallfoto sen får vi väl se om det blir mer.

Det här känner säkert alla Sonyister till men jag var glad när jag hittade Sony Grip Extension GP-X1EM som gör att lillfingret får något att hålla sig i samt gör det lättare att handa kameran med handskar, vikt ca 73 gram i aluminium. Nackdelar, kan inte ha stativfäste monterat samtidigt på kameran, måste lätta på greppet för att byta batteri kameran står inte rakt när man ställer ned den.

Det här känner säkert alla Sonyister till men jag var glad när jag hittade Sony Grip Extension GP-X1EM som gör att lillfingret får något att hålla sig i samt gör det lättare att handa kameran med handskar, vikt ca 73 gram i aluminium. Nackdelar, kan inte ha stativfäste monterat samtidigt på kameran, måste lätta på greppet för att byta batteri kameran står inte rakt när man ställer ned den.

Tanken med greppet är bra, men konstruktionen är bisarr! Varför inte göra som en del andra och låta greppet täcka hela undersidan av kameran och samtidigt bli ett Arcakompatibelt stativfäste (och tillåta batteribyte)?

Tanken med greppet är bra, men konstruktionen är bisarr! Varför inte göra som en del andra och låta greppet täcka hela undersidan av kameran och samtidigt bli ett Arcakompatibelt stativfäste (och tillåta batteribyte)?

Då får man skaffa Right Stuff BasePlate (BA9), den är arcakompatibel, man måste dock meka loss batteriluckan och flytta den till greppet, den verkar dock inte lika skön att hålla i då den är lägre, men ja mer funktionell. Vi får väl se om det kommer hem en sån också om man tröttnar på den här.

Ja men 73 gram och bättre lillfingerstöd är väl tänkt som ett enklare alternativ för att bättra hand hålla kameran i hop med IBIS och att hålla kameran under lite längre tid, och för en typ av fotografering som man vet om att man skall göra, skall man ut med stativet så utrustar man sig för det, men en liten klack för rak kamera kunde man så klart ha kunnat haft, behöver man ställa kameran på en stubbe för att ta bilder på sig själv får man väl lägga lite mossa under, den är ju lätt och ganska billig vad jag förstår, dom rejälare extra greppen kan också kosta ganska så mycket även till många andra kameror än Sony.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar