Annons

Hur höga krav på skärpan kan jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Avsl100202

Avslutat medlemskap
Jag är nybörjare, och experimenterar mig fortfarande fram.
Jag har en Canon 450, och för några månader sen köpte jag Canons EF 50/1,8 II efter ha hört så många säga att dent är ett väldigt prisvärt förstaobjektiv, men jag har problem med att få skarpa bilder. Visst, många blir hyffsade men alltför många blir alldeles för suddiga.. Jag har förstått att man ofta måste blända ner en del men jag har ju även sett folk som kört med 1.8 och ändå fått skarpa bilder.
Som exempel tog jag de här bilderna där jag var ute efter att få irisen skarp. Stativ och självutlösare användes så att skakningsoskärpa inte skulle påverka.

http://img59.imageshack.us/i/15018.jpg/ , slutartid 1/50, bländare 1.8

http://img638.imageshack.us/i/11050.jpg/, slutartid 1/10, bländare 5.0

http://img21.imageshack.us/img21/9381/11063z.jpg, slutartid 1/10, bländare 6.3

Den med bländare 6.3 blev ju skarpast, men borde jag verkligen behöva blända ner ännu mer?
Är det jag som hade för höga förväntningar när jag trodde att det här objektivet kunde få skarpare bilder?
Nu var ju verkligen inte ljusförhållandena bra, men ändå. Kan det ha påverkat så mycket?
Sen är jag lite orolig då en vän råkade fastna med foten i kameraremmen när kameran låg på golvet så den åkte med en bit, men kan det ha skadat kameran så att fokuset påverkas? Det var inte samma objektiv på så jag hoppas att det inte har med något att göra...

Jag vet ju att jag är långt ifrån van vid kameran och objektivet, och att felet mycket väl kan vara mitt (så ingen fara om någon idiotförklarar mig), men jag kände ändå att jag måste fråga hur kräsen man kan vara med just detta objektivet och om det skulle kunna vara så att det är något fel på exemplaret. Och hur jag kan göra för att förbättra skärpan just när man vill ha irisen skarp.
 
För lång slutartid ser ut att vara ett problem, det krävs träning + tur för att klara 1/10 sekund med 50mm än värre på ett croppat hus.

Sedan är det riktigt svårt att sätta skärpan exakt på närmre bilder med f 1.8.

Ta en bild likt dina exempel i bättre ljus så att du får en slutartid upp emot 1/100 sekund så ska du se att det blir skilldnad.

Edit: Du verkar inte ha satt fokus på ögat på dina exempel, därför blir f 6,3 skarpare pga. det längre skärpedjupet. Lösningen kan vara att byta fokuspunkt till en som ligger nära ögat.
 
Jag tycker det ser ut som att du är på tok för nära, backa ca 15cm, ställ blandare på 2,8 och passande slutare. Stativ och självutlösare så klart.
Prova sedan igen.
 
Ett kort svar.
Ja, det dåliga ljusförhållandet gör att din slutartid blir längre än om du hade haft ljusare förhållanden. Detta gör att modellen (ögat) hinner röra sig pyttelite, men ändå lite grann under själva slutartiden. Det gör att man får rörelseoskärpa.

Jag tycker att du ska testa på ett motiv som är fast, dvs. ett som inte kan röra sig. På så sätt eliminerar du rörelseoskärpan som kan uppstå om kan tar på människor.

Testa igen och lägg upp nya bilder på något annat motiv (som inte kan röra sig) så tror jag att det är enklare för andra att uttala sig om just skärpan på din kamera/objektiv.
 
Det är oskarpt.
Prova mot något mer statiskt föremål.. ett öga kan lätt försvinna ur skärpedjupet innan bilden tas.
Och se till att iso är inställt på basiso och autoiso ska vara off.. tillsätt även blixt och bilden ska bli knivskarp (för att utesluta hårdvaru fel)

Osäker på nämnda objektiv men nog borde den vara lika knallskarp som nikons 50/1.8 ?
 
Tycker det ser ut som att fokus inte ligger på ögat utan snarare näsan. Testa att fota någon annan (eller ett annat motiv), med stativ såklart, o se till att placera fokus på dennes ögon. Det är inte jätteenkelt att få fokus rätt med så kort skärpedjup när man tar självporträtt eftersom du inte ser var kameran fokuserar.

/Micke

edit Puckfemma....
 
Jag tackar för alla svar! Jag ska helt enkelt prova något liknande i bättre ljus. Jag har tyckt att det varit ett problem då också men då har jag inte tagit flera bilder i rad såhär så jag har inte kunnat jämföra på samma sätt.

Och jo, jag var nog för nära också och fokuset rent allmänt kan ha varit tokigt. Jag kanske borde vänta med att göra sådana här tester tills jag köpt en ny fjärrutlösare... Det kommer nog ta ett tag för mig att bemästra konsten med en vanlig självutlösare annars.
 
Hej !

Vilken bildstil ?
Hur är skärpan satt där ?

Ta en bild i RAW format och kolla med ex canon DPP eller Rawtherapee (freew)

jag tittade bara som hastigast på ögat,
skärpan verkar finnas, men låg kontrast.

Kladd på linsytor ?
lys med en liten ficklampa och titta från andra hållet.

//MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.