Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör ni för att bli bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Hur gör ni för att bli bättre?

arleklint skrev:
Jo så gör jag oxå, men jag tror fotograferandet måste ske med någon tanke eller strategi om man skall utvecklas. Varför blir bilden jag tar idag bättre än den igår? Vad gör jag annorlunda? Vad är bättre att göra? Vad är sämre att göra? Vad har jag övat? Vad bör jag öva?

Jag skrev det lite halvt skämtsamt ;-)

Jag kollar på andras bilder..jag anaylserar och kommenterar dem.

Jag kollar på mina egna bilder för att försöka se vad som kan göras bättre/annorlunda nästa gång.

Jag tittar mycket på konst och bilder i tidningar o.s.v

Jag försöker samtidigt hela tiden ha ett öppet sinne och inte ha för mycket förutfattade tankar på hur saker och ting "måste vara".

Inte minst så vill jag hela tiden hitta nya vägar, nya sett att ta bilderna..leta upp nya motiv och experimentera, jag är inte intresserad av att ta "samma" bild om och om igen.

Så...samanfattingsvis skull jag väl säga att jag tänker mycket bild och försöker agera kreativt.

arleklint skrev:
Alla vill vi säkert bli bättre fotografer. Bättre på många olika sätt. Bättre på att bygga våra bilder och få dom intressanta, bättre tekniskt och bättre på att hantera vår utrustning m.m Aldrig blir vi ju helt fullärda.

En fråga är hur ni går tillväga för att bli tekniskt bättre. Brukar ni ägna er åt rent övningsfoto. Alltså fotande som inte primärt syftar till att ge bra bilder, utan fotande som enbart syftar till öva upp och finputsa tekniken i olika delar?

Ungefär som musiker tränar och ibland ger konserter....

Jag går en kurs. Det finns massor av kortkurser på våra folkhögskolor sommartid.
Förra sommaren var jag på en kurs i ljussättning på Gamleby folkhögskola med Johan Westin som kursledare. Oerhört inspirerande och mycket prisvärt. Nu till sommaren så har jag anmält mig till en kurs i naturfotografering på Fridhems Folkhögskola.
Kolla in sidan http://www.folkhogskola.nu. Där hittar man bl.a. alla folkhögskolors sommarkurser.

Först och främst måste alla kamerans funktioner sitta klockrent i huvudet så man slipper tänka på det i fotograferingsögonblicket. Något som är oerhört viktigt och som jag ser många här på fotosidan glömmer är att använda skärpedjupskontrollen och se hur bilden blir med olika skärpedjup, utan den kan det vara svårt att se slutresultaten. Även kunskaper om komposition är inte fel att ha med sig i bagaget. För min egen del skapas många bilder i huvudet även utan kamera som jag sedan kan ha nytta av när jag har kameran med mig. Men trots allt så är det viktigaste att titta på andras bilder, utan det stannar man nog upp i utvecklingen. En sak till, man lär av sina misstag och det gäller att inte ge upp.

Det som jag tycker är svårast och lätt att man glömmer är just bakgrunden. Man stirrar ofta sig blind på hur själva motivet ser ut, men glömmer bakgrunden.

/ Marcus - som försöker tänka på bakgrunden i det dagliga livet och då även se på andras bakgrunder.

Brummelisa skrev:
Det som jag tycker är svårast och lätt att man glömmer är just bakgrunden. Man stirrar ofta sig blind på hur själva motivet ser ut, men glömmer bakgrunden.

/ Marcus - som försöker tänka på bakgrunden i det dagliga livet och då även se på andras bakgrunder.
Som jag precis skrev så kommer skärpedjupskontrollen till nytta just för att kunna avgöra störande element i bakgrunden.

inge skrev:
Som jag precis skrev så kommer skärpedjupskontrollen till nytta just för att kunna avgöra störande element i bakgrunden.

Ja, fast jag förklarde mig nog inte helt tydligt. Jag kör alltid svart-vitt och menade då färgen på bakgrunden och om den ska vara enfärgad eller om man ska låta något annat komma in som bakgrund (stolpe eller något) eller något skuggspel.

/ Marcus - som ibland tänker snabbare än han skriver :)

Brummelisa skrev:
Ja, fast jag förklarde mig nog inte helt tydligt. Jag kör alltid svart-vitt och menade då färgen på bakgrunden och om den ska vara enfärgad eller om man ska låta något annat komma in som bakgrund (stolpe eller något) eller något skuggspel.

/ Marcus - som ibland tänker snabbare än han skriver :)

Tex den här bilden.
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2077844

Hade tex bakgrunden varit enfärgad hade jag nog inte tyckt den bilden var så intressant, men som sagt bakgrunden spelar väldigt stor roll och jag tror att det är lätt som fotograf att glömma bort det. Ibland känns det nästan som om den är viktigare än själva motivet, eller rättare sagt den blir kanske motivet.
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=543053

/ Marcus

För att bli bättre? Gräver där jag står. D.v.s. använder den utrustning jag har och funderar inte så mycket på vad som kommer - eller över fotoutrustning över huvud taget.
Jag har insett att det är aldrig utrustningen som är begränsningen, det är fotografen, d.v.s. jag.
Om motivet tillåter funderar jag en hel del innan jag överhuvud taget tar fram kameran.
Inte över tid och bländare, den stora frågan är Varför? Varför vill jag fotografera detta?
Sedan funderar jag på om detta kan bli en bild jag kopierar/monterar i ram. Om svaret är nej, varför då bry sig?
En tredje viktig fråga är: Vad är det jag ser som gör det värt att fotografera? Och sedan som följdfråga: Kommer detta att framgå i bilden?
(T.ex. blir en solnedgånguppgång sällan lika fantastisk på bild som i verkligheten).
Sedan kan jag fundera på vad jag kan göra (med filter eller annat) för att visa bildbetraktaren vad jag såg......eller tyckte mig se.
Men om jag blir bättre.....kanske, kanske inte. Men bilderna har i alla fall förändrats genom åren.
Us

Skulle vilja ställa en motfråga!

Har ni någonsin frågat er; "kan jag bli bättre"?

Jag menar att man ibland kanske tvekar om man har förmågan att bli bättre. Man kanske tycker att "det här är nog det bästa jag kommer att klara av".

Vet inte om jag är tydlig med vad jag menar, men vad tror ni?

/Joakim

Jag förstår vad du menar, och jag tror de flesta av oss kan indentifiera en eller ett par saker som vi är minst bra på. De sakerna kan man säkert förbättra lite grann. Alla kan vi bli bättre.

Svårigheten är kanske att definiera vart vi vill komma. Vad vill vi vara bra på?

Liax skrev:
Det svaret kunde man förutse ganska lätt! :)

Javisst..det skulle ju kännas helt meningslöst att plåta om man inte tyckte att man utvecklades..så ser jag på det iaf.

Fast du kanske menade något annat med ditt svar?

Förstår inte riktigt varför du ställer en fråga om svaret är självklart..

ANNONS