Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör ni för att bli bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)
Emtre skrev:
Fast jag håller inte med om att tekniskt kunnande är grundförutsättningen för att kunna göra bra bilder. Jag tror, nää jag vet, att det går lika bra att börja från andra hållet, att först lära sig göra bilder och sen lära sig tekniken - det handlar ganska mycket om lärstilar skulle jag gissa.

[...]

Du har rätt Maria. Jag var för snabb där.
För mig har det varit naturligt att först ta tag i tekniken - med tiden kommer jag till bilder kanske. För andra är det säkert tvärt om.

Men jag tror inte att man gör de riktigt bra bilderna utan teknik. Jag tycker att tekniken måste finns där i botten av bilden, oavsett i vilken ordning man valt att lära sig.

arleklint skrev:
Att den inledande frågan var tekniskt inriktad beror nog mest på att jag tycker tekniken (den du har i ryggmärgen) är en första grundförutsättning för att kunna göra bra bilder. Precis som en musiker bör lära sig spela rent innan man ger sig på att tolka musikstycken.

Jag tror nog tyvärr att alltför många fastnar där. Med dagens automatik så är det bättre att komma igång och plåta och vässa sitt bildseende. Efter ett tag upptäcker man att man är begränsad av bristande tekniska kunskaper finns viljan att lära sig tekniken. För många är ju tekniken den tråkiga delen.

För andra är tekniken det som väcker intresset och bilderna kommer sen. Och då är det ju inte fel att träna teknik först.

Din jämförelse med musik haltar lite. Även om man gör vissa fel så kan musiken ändå vara njutbar. Men jag håller med om att tekniken är verktyget i alla konst och måste behärskas tillräckligt för att ge konstnären tillräckligt nyanserade uttrycksmöjligheter.

Jag känner en fd SvD-fotograf som inte vet hur en blixt fungerar, men hon tar ändå fantastiska bilder och besvisar att man klarar sig utan blixt.

Viktigast: Fastna inte - rör dig alltid framåt.

froderberg skrev:
[...]

Din jämförelse med musik haltar lite. Även om man gör vissa fel så kan musiken ändå vara njutbar. Men jag håller med om att tekniken är verktyget i alla konst och måste behärskas tillräckligt för att ge konstnären tillräckligt nyanserade uttrycksmöjligheter.

[...]

Fast det beror ju oxå på hur man lyssnar på musiken...

Jag tror vi är helt överens om att både bild och teknik behövs. Sen utvecklas vi alla i olika takt och i olika ordning. Det roliga är att båda går att öva :)

Att jag hittills fokuserat på teknik innebär förstås inte att jag tycker bilden är mindre viktig, men det sa du ju inte heller. ;)

hur menar du att det beror på hur man lyssnar på musiken?
*nyfiken*

I varjefall åter till frågan: hur gör ni för att bli bättre ..

till att börja med 'övar' jag väldigt lite (i bemärkelsen jobbar fokuserat på att behärska en viss teknik), jag provar, testar lite, använder nyfikenhet o kastar mig hejdlöst ut - det ska sägas med väldigt varierande resultat... :)

Jag tittar mycket på bilder, tittar på andras bildspråk och ibland när en fotografs bilder särskilt 'fångar mig' så låter jag mig inspireras o 'lånar' under perioder andras bildspråk (försöker i varjefall :) ). Utmanas så att se andra saker på andra sätt än jag annars skulle göra, men också till att fundera på hurden andra fotografen egentligen _gör_ sina bilder.

Jag funderar mycket på egna och andras bilder. Funderar över hur bilderna funkar som kommunikatörer och varför jag tycks fastna för vissa bilder men inte för andra. Funderar kring vad jag egentligen försöker säga med mina egna bilder, hur jag (inför mig själv) motiverar deras existensberättigande. Nu låter det ju dödsallvarligt, men jag tycker jag blir 'bättre' av den typen av funderingar.

Sen springer jag ju med jämna mellanrum på att jag inte förstår varför resultatet inte blir som jag vill, och då blir det till att slå i lite böcker o klura ut varför. Det tekniska kunnandet fördjupas främst när jag blir tillräckligt irriterad över hur min egen okunskap begränsar mig o hindrar mig från att göra de bilder jag vill.
Och alla de små tekniska Aha!-upplevelserna som blir utökar mina möjligheter inför nästa bild jag vill göra - och ger mig i varjefall möjligheten att utvecklas (om jag sen lyckas ta vara på möjligheten är ju en annan sak).

Sen vet jag inte om jag 'blir bättre' men från o till tycker jag mig se en utveckling (vilket ju är kul om det är sant ;) ).

/Maria

Emtre skrev:
hur menar du att det beror på hur man lyssnar på musiken?
*nyfiken*

Jag menar att jag kan imponeras av och gilla musik bara för att det utförs med en glimrande teknik och ett oerhört kunnande.

Jag menar att man kan se bilder på olika sätt precis som man kan lyssna på musik på olika sätt. Det varierar inte bara med person utan även med sinnesstämningar.

I bland kan jag överväldigas av bilder bara för att dom är klockrent gjorda rent tekniskt, oavsett vad motivet föreställer. På samma sätt som jag imponeras av en tekniskt skicklig violinist. Det finns en tjusning i det. Vi andra tillfällen överväldigas av någon känsla i bilden som finns där trots bristande teknik.

Säkrast faller jag för en bild om den har både ock, men för mig är tekniken viktig i bilden. Jag tycker att bilder skall vara skarpa och välexponerade, alternativt medvetet lagom oskarpa och medvetet lagom felexponerade.

Då förstår jag.

För mig är inte teknisk skicklighet _i sig_ nog, oavsett om vi talar musik eller bild. Det måste finnas nåt mer annars upplever jag bilden/ musiken 'tom'.

En tekniskt mästerlig violinist som spelar skalor imponerar mig givetvis med sin teknik, men lämnar inga djupare avtryck och är snabbt glömd. På samma sätt som en tekniskt perfekt men i övrigt 'tom' bild lämnar mig med en axelryckning och ett 'jahapp'. Sen är det ju så att vissa nivåer av skicklighet uppnås först när artisten (musiker eller fotograf) behärskar både teknik o känsla och då kan även skalor bli en bestående upplevelse.

så visst har du rätt i att man ser på bilder på olika sätt :)

/Maria

Fast jag tror ändå inte skillnaden i vårt seende är så stor som det kan framstå. Vi båda och de flesta ser antagligen helst både teknik och känsla i bilderna. Skillnaden ligger snarast i hur vi upplever det då den ena delen brister.

Ursprunget i tråden var hur vi gjorde för att bli bättre fotografer ;)

Senast ändrad:
Tänker hela tiden i bilder. När jag är i skolan, när jag tränar (fäktar) och när jag fotar. Försöker hela tiden se på saker ur ett fotografisk synsätt.
Sen är det bara att träna och experimentera så man lär sig, rent tekniskt, hur man ska kunna få fram den bilden.

fotohälsningar Jonas

Det som hela tiden återkommer från oss alla är att vi tydligen går omkring i vardagen och tänker och ser bilder. Skönt att inte vara ensam om den "nördigheten" ;)

Jag tänker hela tiden på vad som skulle kunna ge en bra bild. Utsnitt ur verkligheten när jag bara går omkring. Att fota är ingen hobby, det är en livsstil i mångt och mycket. Tekniken i sig är enkel, allting är logiskt och har sin förklaring. Teoretiskt tycker jag inte att jag har så mycket att lära. Rent informationsmässigt.

Att använda tekniknen och applicera den i verkligheten finns alltid saker att lära. Vissa delar sitter i ryggen, och vissa gör det inte. Jag kan inte för fem öre använda manuell fokus med någon som helst snabbhet. Det kommer när jag får användning av det. Exponera, och vissa mer eller mindre strikta råd och "reglar" sitter i ryggmärgen. Samma gäller kamerans hantering.

Med film så blir det inte riktigt att man bara testar allt man kommer på, men det är den digitala biten toppen på. Men faktum är att photoshop är ett väldigt underskattat redskap i sammanhanget. Att träna utsnitt i photoshop är super, enkelt, och lätt att labba. Många bilder jag har tagit har haft för mycket med. Sen när jag gjort bilden redo för webben har jag sett att den skulle må bättre av ett tightare utsnitt.

Nästa gång jag tar liknande bilder sitter det kvar, och vips är bilden bra redan från början.
Samma gäller med andra typer av kompositioner, vissa bilder tas med syfte att beskära dom till ett fyrkantingt format efteråt.

Bildmässigt har jag mycket att lära. Att försöka att medvetet förmedla en känsla med en bild, inte bara vara ett utsnitt av det jag såg för stunden. Att arbeta fram en ide som ger betraktaren det jag vill att den ska se, eller en annan upplevelse. Överhuvudtaget, att medvetet arbeta fram ideér istället för att bara fånga dom när man snublar på dom är nåt jag siktar på att lära mig härnäst. Samma sak med macro, lära sig se i smått.

Men jag instämmer med andra, att ta inspiration av andras bilder och tänka sig in i hur och med vilken tanke dessa är gjorda kan ge mycket, om än bara att sätta igång ens egna tankar.

Hej!

En jättebra grej som jag utvecklas mycket av är att gå tillbaka till mina gamla bilder och jämföra med nya. Då ser man jättetydligt, dels att man hela tiden blir bättre samt att man kanske ser, "åh det där gör jag fortfarade fel".

Och en annan grej som man kanske inte "får" säga är att härma andra. Ser du en bra bild så hämta inspiration och försök ta en liknande bild själv.

Och så självklart. För att kunna bli bra så måste man också ta dåliga bilder. Det är också bra att kunna se att "fan den här bilden suger". Och hur man hade kunnat göra bilden annorlunda.

Re: Re: Hur gör ni för att bli bättre?

sagan skrev:
Fotograferar.

Jo så gör jag oxå, men jag tror fotograferandet måste ske med någon tanke eller strategi om man skall utvecklas. Varför blir bilden jag tar idag bättre än den igår? Vad gör jag annorlunda? Vad är bättre att göra? Vad är sämre att göra? Vad har jag övat? Vad bör jag öva?

indefinitely skrev:
Hej!

En jättebra grej som jag utvecklas mycket av är att gå tillbaka till mina gamla bilder och jämföra med nya. Då ser man jättetydligt, dels att man hela tiden blir bättre samt att man kanske ser, "åh det där gör jag fortfarade fel".

Och en annan grej som man kanske inte "får" säga är att härma andra. Ser du en bra bild så hämta inspiration och försök ta en liknande bild själv.

Och så självklart. För att kunna bli bra så måste man också ta dåliga bilder. Det är också bra att kunna se att "fan den här bilden suger". Och hur man hade kunnat göra bilden annorlunda.

Visst ser man att man utvecklats om man backar tillbaka. Det inspirerar mig!

Att härma sina favoriter är ett utmärkt sätt. Och lyckas man inte kan man maila eller ringa och prata om saken! Men det är oerhört viktigt att inte plagiera en hel stil tror jag. Jag tror man blir bäst när man finner sin egen.

Japp! Misstag! Jag lär ofta av misstag. Jag har åtskilliga ;)

Jag försöker utmana mig själv.

Exempel: Om ett par veckor har jag lovat att ställa upp och fotografera en brudvisning (blommor och frisyrer mm). Jag har talat om att det mycket väl kan hända att det inte blir något vidare till bilder. Eftersom jag ser detta som ett tillfälle att öva på något som jag inte har gjort så mycket, så ställer jag upp gratis. De får i bästa fall användbara bilder och jag får ett ordentligt tillfälle att öva. Det ska bli så kul, men jag är redan nu ett nervvrak(nästan).

/AnnaKarin

Liten ide

En liten ide jag har för att försöka bli bättre är att ta om bilder som blev dåliga.....jag fotar nästan bara natur och den finns kvar..Så det är bara att knata tillbaka om en bild som borde blivit bra inte blev det :)

Martin

De jag främst skulle vilja förbättra är min kunskap/mitt öga för komposition.

Jag försöker läsa mig till samt kolla på en massa bilder för att få uppslag för hur man kan göra.

Om det är ett sätt att bli bättre vet jag inte, men jag brukar ligga och tänka bilder - skapa dom i huvudet - när jag skall sova. Några av dom har jag sedan försökt göra i verkligheten. Dom har inte blivit exakt som i huvudet, men idén finns ju där.

Försöka bli bättre kan man alltid.

Jag gör följande:

Torrfotograferar.
Min D100 är fortfarande ny och jag tar nästan dagligen bilder jag raderar bara för att testa nya vinklar och se hur ljuset blir när jag går till jobbet på morgonen.

Sätter mig i arbetsrummet (se bild).
Där går jag till bokhyllan och tar jag fram gamla fototidningar (ofta Fotografi eller Fotografisk tidskrift) och fotoböcker. Läser gärna Cecilia Sundholms artiklar från Fotografi, ofta hennes intervju med Bruno Ehrs. Tidningar som RES eller italienska modetidningar bläddrar jag också gärna i. Jag läser också böcker om bildkommunikation.

Jag sågar ofta mina bilder.
Ibland tar jag fram bilder och kör en Arnold Newman på mig själv, det vill säga är snudd på otrevlig och hånar det jag presterat. Sedan förklarar jag för ”Arnold” varför jag tycker han har fel.

Bilagor

• rum.jpg
    rum.jpg
    29.7 KB · Visningar: 126
ANNONS