hur menar du att det beror på hur man lyssnar på musiken?
*nyfiken*
I varjefall åter till frågan: hur gör ni för att bli bättre ..
till att börja med 'övar' jag väldigt lite (i bemärkelsen jobbar fokuserat på att behärska en viss teknik), jag provar, testar lite, använder nyfikenhet o kastar mig hejdlöst ut - det ska sägas med väldigt varierande resultat...
Jag tittar mycket på bilder, tittar på andras bildspråk och ibland när en fotografs bilder särskilt 'fångar mig' så låter jag mig inspireras o 'lånar' under perioder andras bildspråk (försöker i varjefall
). Utmanas så att se andra saker på andra sätt än jag annars skulle göra, men också till att fundera på hurden andra fotografen egentligen _gör_ sina bilder.
Jag funderar mycket på egna och andras bilder. Funderar över hur bilderna funkar som kommunikatörer och varför jag tycks fastna för vissa bilder men inte för andra. Funderar kring vad jag egentligen försöker säga med mina egna bilder, hur jag (inför mig själv) motiverar deras existensberättigande. Nu låter det ju dödsallvarligt, men jag tycker jag blir 'bättre' av den typen av funderingar.
Sen springer jag ju med jämna mellanrum på att jag inte förstår varför resultatet inte blir som jag vill, och då blir det till att slå i lite böcker o klura ut varför. Det tekniska kunnandet fördjupas främst när jag blir tillräckligt irriterad över hur min egen okunskap begränsar mig o hindrar mig från att göra de bilder jag vill.
Och alla de små tekniska Aha!-upplevelserna som blir utökar mina möjligheter inför nästa bild jag vill göra - och ger mig i varjefall möjligheten att utvecklas (om jag sen lyckas ta vara på möjligheten är ju en annan sak).
Sen vet jag inte om jag 'blir bättre' men från o till tycker jag mig se en utveckling (vilket ju är kul om det är sant
).
/Maria