Annons

Hur får vi in bilden i forumet...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick en idé för några dagar sen!

Jag vill fotografera ledande människor i länder tex Göran Persson, george w bush, nelson mandela osv. skildra dom ur en 16årings perspektiv. Kanske låter omöjligt att genomföra, fast vafan om man inte försöker får man aldrig veta!

//Mvh Viktor olsson (som snart hänger med båda george och nelson!:D)
 
Re: Re: Vardagen!

Arleklint skrev:
Det är väl det ultimata dokumentärfotot. Att dokumentera det uppenbara och nära! Inte lätt att göra bra bilder av eftersom man ser allt som självklart. Det kan vara svårt att se de intressanta i situationerna själv, så det kan bli en rejäl utmaning!

Är det desssutom inte den typen bilder som lite föraktfullt emellanåt här på FS kallas för "familjealbumsbilder"??

//Liza - som gillar bra familjealbumsbilder oxå.
 
Re: Re: Re: Vardagen!

Canonliza skrev:
Är det desssutom inte den typen bilder som lite föraktfullt emellanåt här på FS kallas för "familjealbumsbilder"??

//Liza - som gillar bra familjealbumsbilder oxå.

Jo, dessa bilder skulle nog hamna i denna unika fs-kategori, speciellt innan dom är riktigt bra.

Folk säger en väldig massa konstiga saker här på fs. Man skall inte bry sig om allt, utan fota det man känner för.
 
Jag har haft ett par idéer...

Funderade på att "erbjuda" mina tjänster som BB-fotograf...dvs att fota i s/v under själva förlossningen (från att bebisen är på väg ut då..). Har hört fler som skulle tyckt det var häftigt att kunna köpa den "tjänsten" trots det otroligt privata ögonblicket.

Också funderat på att fota i 1:a klasserna i Visby, typ "En dag hos 1a/1b/1c" osv.
Som komplement till det vi har i lokalblaskan varje år, "Vi I Ettan", där de frågar alla ettor vad de vill bli när de blir stora. Varje dag i början av höstterminen publiceras 2-4 klasser.

Också funderat på en utställning i form av bilder tagna på diverse olika barnkalas.

Jag gillar vardagsdokumenterandet i kombination med barn allra bäst....:D

//Liza

EDIT: Å allt i s/v förstås...
 
Re: Re: Hur får vi in bilden i forumet...

Nekomy skrev:
Jag saknar även svartvita bilder tagna i svartvitt och inte konverterade i efterhand. För jag märkte att när jag efter att tag hade fotograferat med min kamera omställt till svartvitt så hittade jag en helt annan sorts motiv. Jag tänkte helt plösligt inte på färgerna utan istället på motiv och kontrast. Därför skulle det vara kul med ett forom för enbart svartvitt. Inte sepia eller färgtonat, utan just svartvitt.

En bra idé! Inte bara forum för svartvitt utan kanske också en bildpool. Att tänka och fotografera i svartvitt är något helt annat än färgfotograferingstänkande. Har själv svårt att fotografera i både färg och svartvitt samtidigt. Även särskild bildpool för traditionellt svartvitt (negativ/förstoringsapp./fotopapper) skulle kunna vara att föredra eftersom det skiljer så pass mycket mellan de båda genrerna digitalt-analogt vad beträffar metoder och förfaringssätt, men även att den analoga bilden kräver ett resultat på papper vilket digitalt inte alltid gör gör?
 
Re: Re: Re: Hur får vi in bilden i forumet...

Graal skrev:
den analoga bilden kräver ett resultat på papper vilket digitalt inte alltid gör gör?

Man kan väl scanna film, positiv eller negativ utan att gå via papper... ingen skillnad på resultatet, bara olika vägar dit.
 
Re: Re: Re: Re: Hur får vi in bilden i forumet...

HDFS) (KGS skrev:
Man kan väl scanna film, positiv eller negativ utan att gå via papper... ingen skillnad på resultatet, bara olika vägar dit.

Jag förstår hur du menar; den analogat fotograferade filmen kräver inte alltid ett resultat på papper. Men då är ju slutresultatet inte längre analogt utan digitaliserat. Och det är, som jag skrev, en stor skillnad. Negativet är normalt sett inte slutresultatet utan bilden på papper eller hur man nu vill presentera den. Skillnaden mellan att göra bilden via mörkrum eller via dator är väsentlig, sävida man inte framställer ett digitaliserat negativ som sedan kopieras i mörkrummet.
 
Många analoganhängare hävdar ju att diat är det enda rätta o då blir det väl inte papperskopior som slutresultat så ofta. '

Å andra sidan hamnar mina digitalt exponerade bilder allt oftare på papper o en del t o m bakom glas o ram...
 
HDFS) (KGS skrev:
Många analoganhängare hävdar ju att diat är det enda rätta o då blir det väl inte papperskopior som slutresultat så ofta. '

Å andra sidan hamnar mina digitalt exponerade bilder allt oftare på papper o en del t o m bakom glas o ram...

Nej, det är givetvis den analoga diabilden, antingen projicerad på duk eller kopierad på papper som är slutresultatet och målet, eller kanske som tryckoriginal för de som sysslar med sådant. Men nu var det ju analogt svartvitt på papper via mörkrum som jag åsyftade och den bilden är och förblir på papper.

Jag tycker du ska läsa min mening en gång till och inte stirra dig så blind på den sista frasen av denna: "Även särskild bildpool för traditionellt svartvitt (negativ/förstoringsapp./fotopapper) skulle kunna vara att föredra eftersom det skiljer så pass mycket mellan de båda genrerna digitalt-analogt vad beträffar metoder och förfaringssätt, men även att den analoga bilden kräver ett resultat på papper vilket digitalt inte alltid gör?"
 
ariadne skrev:
Hallå där!

Nu börjar det bli tekniksnack


/polisen

Jag håller med, men jag tycker att man måste få bemöta när någon ifrågasätter.

Svårt att diskutera bild tydligen.

Det finns alltid någon som känner sig "stött" eller hittar något att haka upp sig på tydligen? Kanske är det så med alla diskussioner för det är ofta det spårar ur som det verkar?

Verkar vara svårt att ge vettiga kommentarer också många gånger. Poolerna skulle väl vara till för att utveckla bildkommenterandet men det lilla jag sett är inte mycket bevänt med. Nu kanske jag blivit sur och verkar överdriva? Vad tycker ni? I en bildpool som kallas Avancerad Kritik bör man väl kunna kräva lite mera?
 
Graal skrev:
Jag håller med, men jag tycker att man måste få bemöta när någon ifrågasätter.

Svårt att diskutera bild tydligen.

Det finns alltid någon som känner sig "stött" eller hittar något att haka upp sig på tydligen? Kanske är det så med alla diskussioner för det är ofta det spårar ur som det verkar?

Verkar vara svårt att ge vettiga kommentarer också många gånger. Poolerna skulle väl vara till för att utveckla bildkommenterandet men det lilla jag sett är inte mycket bevänt med. Nu kanske jag blivit sur och verkar överdriva? Vad tycker ni? I en bildpool som kallas Avancerad Kritik bör man väl kunna kräva lite mera?

Det var bara en liten kommentar med glimten i ögat från mig. Men det hajjade du nog.

Nu ska iaf polisen inte jobba mer i denna tråden på en stund
 
Man behöver inte bemöta. Man kan låta teknikfolket snacka ut i ett vakum.

Hur kan vi få in bildsnack i forumet. Har ni idéer om trådar? Skapa dom!
 
Alla bilder är analoga när vi tittar på dem.

Kolla på den här, emanerar den från en digital eller analog kamera? negativ eller positiv film?
 

Bilagor

  • analogdisney.jpg
    analogdisney.jpg
    34.1 KB · Visningar: 145
Poängen är att ingen kan se om en bild i en bildpool på fotosidan är analog eller digital från början... o jag e inte det minsta stött ;-).

Analogfotografer är goda kulturbärare, såna ska vi vara rädda om! Men när deras alster visas på internet är de ändå digitaliserade o vad spelar ursprunget då för roll?

Facit: Bilden i mitt förra inlägg är tagen på Eurodisney i Paris år 1994 med en synnerligen analog Konica TC och inscannad år 2002 från en halvblek analog kopia från Lofoto...
 
Och det jag undrar är hur vi, vid sidan av all teknik du babblar, kan få in bildtänkande i forumet.

Vad vill ni göra för bilder? Vad vill ni prata om när det gäller bilder?
 
Bilder jag tagit som barn.

Jag har precis flyttat och då tittade jag igenom gamla album där jag tagit bilder som barn. Där kan man få många fina idéer. Jag har planer på att åteskapa flera av dessa bilder.. Kolla gamla foton!! Det finns helt otroliga bilder som man tagit utan att tänka.
 
Hallå där Janne, mitt "babbel" var ett svar på ett annat inlägg, tanken på att skapa en bildpool för analoga bilder... jag tycker inte att det är särskilt logiskt i ett internetforum. Bara så.

Jag e rätt ointresserad av tekniken bakom en bild. När jag väl ser den på fotosidan så kollar jag praktiskt taget aldrig om den är tagen med den ena eller den andra typen av utrustning... så ere...

Over and out i den frågan.
 
HDFS) (KGS skrev:
Poängen är att ingen kan se om en bild i en bildpool på fotosidan är analog eller digital från början... o jag e inte det minsta stött ;-).

Analogfotografer är goda kulturbärare, såna ska vi vara rädda om! Men när deras alster visas på internet är de ändå digitaliserade o vad spelar ursprunget då för roll?

Varför finns det då en bildpool för Alternativa Mörkrumstekniker? Här spelar tydligen ursprunget en roll.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.