Annons

hur dyrt objektiv till d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis. Testa i praktiken vetja!! Det är inte olagligt att experimentera med sin kamera ;)

Ställ kameran på A så har du full kontroll över vilken bländare du har. /Hannes

varför ska man ha bara en focuspunkt för fasta motiv som det står i manualen...? då är focuspunkten som ett riktmärke då för hur djupt i bilden jag vill ha skärpan som helhet då...? jag trodde det var bättre med flera men dom ska visst bara vara till för när det finns nåt rörligt i motivet
 
varför ska man ha bara en focuspunkt för fasta motiv som det står i manualen...? då är focuspunkten som ett riktmärke då för hur djupt i bilden jag vill ha skärpan som helhet då...? jag trodde det var bättre med flera men dom ska visst bara vara till för när det finns nåt rörligt i motivet

Fokuspunkten lägger du på det du vill ha skarpt. Sen avtar skärpan framför och bakom. Snabbare om du har en stor bländare (=lågt bländarvärde) och långsammare om du har liten bländare.
 
Låter som att du borde köpt en bra kompaktkamera istället... Köpa en semiproffs DSLR och sen köra på auto.. vaddå bortkastade pengar?
Syftet med systemkamera är ju att man ska kunna ställa in allt precis som man vill ha det samt kunna byta objektiv.
Klart att man kan ta bättre bilder med systemkamera, men då måste man kunna hantera sakerna också. Kompaktkamera och systemkamera är två helt olika världar :).

Har själv inte testat Nikons 18-105, men vad jag läst så ska det gå att ta rätt skarpa bilder med det :)
 
varför ska man ha bara en focuspunkt för fasta motiv som det står i manualen...?

Antagligen för att man då har kontroll över var kameran fokuserar. Om motivet står still så är det ju inte svårt att rikta kameran så att en fokuspunkt hamnar på den del av motivet som man vill ha i fokus.

När motivet rör på sig så har man med fördel flera fokuspunkter aktiva så att kameran kan välja en fokuspunkt som är "på" en del av motivet som rör sig. Man överlåter lite mer till kameran att avgöra var fokus ska hamna.
 
Fokuspunkten lägger du på det du vill ha skarpt. Sen avtar skärpan framför och bakom. Snabbare om du har en stor bländare (=lågt bländarvärde) och långsammare om du har liten bländare.

det är därför jag inte fattar varför focuspunkten är som en liten knappnål...sen blir aldrig det jag lägger focuspunkten på skarpare än nåt annat tycker jag, visst när jag tar närbilder då på en viss sak...sen tog jag lite bilder på stan idag..med olika bländare...nada skillnad i nån bild
 
det är därför jag inte fattar varför focuspunkten är som en liten knappnål...

Ett objektiv kan bara fokusera på ett visst avstånd åt gången, sedan kommer det att vara skarpt en bit på varje sida om det avståndet. Det gäller oavsett hur man fokuserar.

Fokuspunkten är bara till för peka på ett motiv på ett visst avstånd man vill ha i fokus så att kameran vet hur den ska fokusera. Det hade inte hjälpt att göra fokuspunkterna större eftersom kameran fortfarande bara kan fokusera på ett visst avstånd åt gången. Om punkterna var större skulle det snarare vara risk för att de blev störda av något vid sidan av motivet om det är små saker man vill fota.

Om du inte ser skillnaden på stora och små bländare tittar du inte tillräckligt noga eller på rätt sak, eller så gör du något annat fel. Det kan t.ex. vara så att på stora bländare får du rörelseoskärpa istället eftersom kameran behöver använda längre slutartider. Är du med på sambandet mellan bländare och slutartid och vet du vad rörelseoskärpa är?
 
Ganska klart att tobbe inte har något reellt intresse av att verkligen lära sig, syftet verkar vara att hålla igång tråden så länge som möjligt .. Har aldrig tidigare skådat något så obildbart (men sannolikt medvetet och utstuderat) ..

Tobbe: om du nu efter flera hundra bilder kommit fram till att kompakt ger bättre bilder, sälj då din D7000 och köp en superzoom-kompakt för pengarna, sen kan du leva ett lyckligt "autoshoot" liv ...

:)
 
Ganska klart att tobbe inte har något reellt intresse av att verkligen lära sig, syftet verkar vara att hålla igång tråden så länge som möjligt .. Har aldrig tidigare skådat något så obildbart (men sannolikt medvetet och utstuderat) ..

Tobbe: om du nu efter flera hundra bilder kommit fram till att kompakt ger bättre bilder, sälj då din D7000 och köp en superzoom-kompakt för pengarna, sen kan du leva ett lyckligt "autoshoot" liv ...

:)

du är ju också en av dom som har helt fel...vad gör du då på den här sidan????? du ska väl vara glad att du har så lätt för att lära dig och förstå saker då, du som verkar så smart. eller du kanske har tips på nån annan fotosida med bättre bemötande...?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.