Annons

hur dyrt objektiv till d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
bländare 5,6 som brukar vara peak på dom allra flesta objektiv. 5,6 brukar vara ett bländartal som ger bäst skärpa över hela bilden

Knappast på ett objektiv med 5.6 som största bländaröppning. Ett mera generellt giltigt påstående är att objektiv har sin bästa skärpa vid ungefär två stegs nedbländning. (Undantag finns förstås).
 
Rolig tråd...avdelningen 'man upphör aldrig att förvånas...' :D

Köptips...Leica M9 tar skarpa bilder...åsså slipper du trassla med nåt autoläge ;)

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Det bästa man kan göra med sin kamera är att sätta sig med handboken och kameran och gå igenom sida för sida och göra precis allt som står beskrivet, gjorde det med min D80 och kunde sedan kameran utan och innan, göra praktik genom att läsa teori samtidigt var super! Ska göra det med min D7000 när den kommer (förhoppningsvis idag).
 
Det bästa man kan göra med sin kamera är att sätta sig med handboken och kameran och gå igenom sida för sida och göra precis allt som står beskrivet, gjorde det med min D80 och kunde sedan kameran utan och innan, göra praktik genom att läsa teori samtidigt var super!

Vi är nog många som tycker det. Några har framkastat tesen att vår vän har svårigheter med handböcker. Om han berättar att, och i så fall varför, han har det, är jag fullt beredd att hjälpa till.

Per.
 
En rätt så välexponerad och skarp bild, men den är lite överskärpt, vilket man ser när den inte är förminskad.
Håller med om att den ser lite överskärpt ut, men min originalbild som är på 9mb någonting ser inte alls lika "skärpt" ut då jag tycker den här tappade mycket av sin kvalité när jag förminskade bilden kraftigt för att få ladda upp den på imgshack. Därför tycker jag den ser klart brusigare och mer skärpt ut än originalbilden också.
 
Knappast på ett objektiv med 5.6 som största bländaröppning. Ett mera generellt giltigt påstående är att objektiv har sin bästa skärpa vid ungefär två stegs nedbländning. (Undantag finns förstås).

Kanske skulle ha skrivit på dom allra flesta normalzoomar.
 
Härligt att se att det finns dom som är villiga att lägga ner så mycket tid att försöka hjälpa dom som ännu inte har så mycket kunskaper i ämnet, även om det är trollvarning.

Vad gäller D7000 så är min uppfattning att gröna läget levererar bra mycket bättre bilder rakt ur kameran än vad dom allra flesta kompaktkameror kan åstadkomma. Till D7000 finns också en uppsjö av motivprogram för alla möjliga och omöjliga situationer. Välj situation, sikta och knäpp. Det enda avsnitt i handboken som kan behöva läsas är hur man väljer motivprogram. Klarar man inte av att välja rätt motivprogram så är nog kameran ett av dom minsta problemen man har.

När man sen tycker att motivprogrammen inte räcker till bör det finnas tillräckligt med incitament och baskunskaper för att kunna söka och ta till sig information och råd från dom som villiga att hjälpa. Man måste lära sig krypa innan man kan fundera på att gå eller springa.
 
Skärpedjup är en "naturlag" som autofokussystemet inte kan ändra på. Det som ändrar skärpeDJUP är: BLÄNDARE och BRÄNNVIDD.

Har du bländare 1,8, ja, då får du suddig bakgrund och suddig förgrund. Om du använder bländare 6,3, ja, då får du inte lika suddig bakgrund.

Lättaste är att använda A läget, då väljer du bländare själv och kan på så sett påverka HUR MYCKET SOM ÄR I FOKUS, med autofokussystemet väljer du vart naturlagen SKÄRPEDJUPET ska UTGÅ ifrån.

Hade han tagit den här bilden
med bländare 1,8 så hade mycket varit suddigt både framför och bakom där han satte fokuspunkten, men nu använde han en liten bländare (5,6 och uppåt), och då blir det mesta skarpt! Han har aven använt en kort brännvidd (kanske runt 20 mm) och det gör också att mycket är i fokus.

Ställ kameran på A och testa! Om du nu har en D7000 i handen som du säger. Testa även att zooma ut till 18 mm och se hur skärpedjupet blir då, och zooma in till 105 mm och se hur det blir då. Men för att få en bakgrund så måste du ha någonting framför som du sätter fokuspunkten på.

Jag vill väldigt gärna att du skriver om du har fattat eller ej.

/Hannes
 
Oskarp 18-105 á med Nikon D7000

Som mitt loggnamn säger är jag nikongubbe. Har arbetat med Nikon i pro-sammanhang inom medicinen under nästan 40 år. Har alltid haft "top of the line" optik. 105 mm micro, 60 mm macro, 35-or, 50-or, zommar av alla de slag. Med filmtekniken (analoga tekniken) och F5 samt Ektachrome 100 eller Kodachrome 25, togs det absolut det skarpaste som dp gick att få. Min första D1 á var väl en besvikelse över digitaltekniken. Med det utbud av gluggar jag hade, så exploderade kameratillverkning och sensorer. När jag slutade hade jag D300s, D7000 samt på lån en D3 á. Alla dessa kameror KRÄVDE att man var läskunnig och att man ALLTID läste manualen. Det är INTE fel på vare sig optik eller kamera. SBS kallas det. Köra en D7000 i autoläge är ju horribelt. Allright, fokus kan vara fel på opriken, men det går att fixa. Läs nu din manual, samt läs alla inlägg här. Kroknar du, så sälj din guldklimp och skaffa en COOLPIX och kör i autoläge. Be happy! Skaffa senaste numret av Kamera och Bild, specialmagasinet om Nikoner. Kör privat en D90. Rätt inställd i alla parametrar, enkel optik, men jag får dj-ligt bra och skarpa bilder.
 
Kanske skulle ha skrivit på dom allra flesta normalzoomar.

Nej, det tror jag inte att du skulle ha gjort. :)

De flesta normalzoomar har ju inte större bländaröppning än f/5.6 i teleläget. I vidvinkelläget brukar de ha 3.5 eller 4.0, och då tror jag att de flesta blir bäst vid nerbländning till 8 eller så.

Fast man ska aldrig generalisera. :)
Det finns ljussvaga normalzoomar som är förvånansvärt bra på f/5.6, dvs full öppning.

Jag tycker inte att man ska fixera sig så mycket vid att försöka ställa in bländaren för bästa skärpa. I de allra flesta fall blir skärpan bra nog på nästan alla bländarinställningar. Nä, man ska nog hellre använda bländaren för att variera skärpedjup eller anpassa för önskad slutartid.
 
Varför orkar inte vissa läsa manualer eller nån bok om det mest elemäntära när det gäller kamerateknik.
Har läst denna tråden nu och är förundrad.
Ungefär som om jag plötsligt blev intresserad av att sy och köpte mig en modern programmerbar maskin och sen inte förstå hur jag skall trä i tråden. Skita i manualen och gå till forum och ställa frågor hur den funkar för det blir inte bra när jag försöker använda den.

För helskotta, antingen är detta som någon sa ett jättetroll eller nån som inte orkar bry sig om kunskap och tror att mamma o pappa skall lösa problemen.

Här har massvis med medlemmar på superpedagogiska sätt förklarat det mest elementära tydligt och bra. Går inte det in vilket det uppenbarligen inte gjort så sälj din D7000 och köp en billig kompakt istället. Eller byt hobby!

Att ge dig elemäntära svar är ju totalt meningslöst när du inte läser och tar till dig!
Jag kan inte se annat än att ett jättetroll är i farten.
Allt annat är ju nästan uteslutet....

Jag brukar inte ilskna till men detta är ju bara för sorgligt.
Yes, jag har använt en D7000 ett tag nu och den är ett mindre underverk.
Otroligt kompetent och med rätt person bakom blir resultaten smått magiska.
En hantverkare med bra verktyg ger gott resultat.
Men det krävs också nån form av mottaglighet när det gäller kunskapsupptagning och därmed uppbyggnad av erfarenhet och utveckling av den egna förmågan.
 
Jag har en nikon d7000 och undrar om det är värt att lägga mellan 10000-20000 på ett objektiv eller behöver man ett bättre kamerahus för dom summorna? har tänkt mig möjligen Nikon AF-S 17-55/2,8 G ED, Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM OS till Nikon AF (om det nu passar till den kameran...?, Nikon AF-S 70-200/2,8 G IF-ED VR II...kan säga att jag är nybörjare och vill bara ha något bra...tycker att kitobjektivet 18-105 inte tar skarpa bilder.

Fakta:

1) D7000 och D5100 är Nikons mest pixeltäta DSLR.

2) Pixeltätheten hos D7000 motsvarar en 36 MP FX DSLR. D7000 har mao 3 gånger så många MP per ytenhet som D3(s)/D700.

3) D7000 och D5100 är Nikons mest objektivkrävande DSLR.

Slutsats: D7000 kräver och förtjänar Nikons bästa och dyraste objektiv.

I sammanhanget kan nämnas inte bara att fokuseringen och handhållningstekniken är viktig utan att filerna från D7000 behöver betydligt mer skärpning än tex från min D3s för att upplevas riktigt skarpa.

Summa summarum: Ju mer MP en DSLR har desto större krav på objektiv, AF, fotograf och bildbehandling för att få skarpa bilder.
 
jag har tagit en massa bilder trots att jag överhuvudtaget inte har nån motivkänsla och ingen aning om vart jag ska sätta focuspunkten för att få bästa skärpedjup genom hela bilden...vart ska jag visa bilderna då? på imageshack sparas dom ju bara ner
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar